Pn Berdolak Dalik Mohon Agong Guna Kuasa Panggil Sidang Parlimen Ph


 







POSTED BY AMIR WRLR


Kerajaan Perikatan Nasional (PN) terus berdegil untuk tidak membenarkan sidang Parlimen berlangsung ketika tempoh darurat.

Terbaharu, dalih yang diberikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Seri Takiyuddin Hassan bahawa undang-undang tidak perlu dibahaskan sewaktu darurat dan risiko jangkitan Covid 19 ke atas Ahli-ahli Parlimen jika diadakan sidang ditempelak oleh Majlis Setiausaha Pakatan Harapan.
Dalam satu kenyataan, Majlis Setiausaha berkata, alasan remeh sedemikian amat tidak menghormati titah Yang di-Pertuan Agong yang mahukan Parlimen segera dibuka.
"Majlis Setiausaha PH kesal dengan alasan-alasan yang diberi Menteri di Jabatan Perdana Menteri tentang mengapa Jemaah Menteri tidak menasihati Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong untuk memanggil Parlimen bersidang.
"Antara alasan utama yang diberi termasuklah undang-undang yang tidak perlu diluluskan Parlimen sewaktu darurat berkuatkuasa, dan ramainya Ahli Parlimen yang berisiko tinggi menjangkiti Covid-19 sekiranya Parlimen bersidang.
"Kesemua alasan yang diberi adalah lemah, dangkal dan tidak menghormati titah nasihat Seri Paduka Baginda pada 24 Februari lalu yang menyatakan Parlimen boleh bersidang sewaktu darurat berkuatkuasa.
"Kekeliruan SOP Covid-19, kemarahan rakyat tentang isu “Antara Dua Darjat” dalam penguatkuasaan, bantuan kerajaan yang tidak sampai atau tidak mencukupi dan banyak masalah lain adalah sebab utama mengapa Parlimen mesti bersidang segera.
"Sebagai institusi ulung demokrasi negara kita, Parlimen turut berfungsi sebagai tempat proses semak imbang pengurusan kerajaan dilakukan. Tanpa Parlimen termasuk Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara, proses semak imbang tersebut telah ‘dimatikan’" kata mereka kesal.
Menganai risiko jangkitan Covid kepada Ahli Parlimen pula, Majlis Setiausaha mahu kerajaan PN menunjukkan bukti terdapat kluster Parlimen atau sebarang jangkitan yang berpunca daripada sidang sepanjang 2020 lalu.
Malah, kata mereka, fakta membuktikan bahawa langkah-langkah dan SOP yang diambil bagi perjalanan sidang Parlimen pada 2020 amat berkesan dan Parlimen boleh bersidang sekarang tanpa lengah.
Justeru, Majlis Setiausaha kini memohon kepada Yang di-Pertuan Agong agar menggunakan kuasanya untuk memanggil sidang Parlimen kerana kerajaan PN kelihatan enggan berbuat demikian.
"Majlis Setiausaha tidak boleh menerima alasan-alasan YB Menteri. Pada ketika Perintah Kawalan Pergerakan tamat dan diganti dengan PKP Pemulihan atau PKP Bersyarat, pada ketika lebih banyak sektor ekonomi dibenar beroperasi dan pada ketika pihak Eksekutif serta Kehakiman boleh berfungsi, tiada alasan lagi untuk Parlimen tidak bersidang sesegera mungkin.
"Oleh itu, Jemaah Menteri perlu menjunjung kasih di atas titah nasihat Seri Paduka Baginda tersebut, serta menasihati Tuanku untuk memanggil sidang Parlimen segera," kata mereka.
Kenyataan bersama tersebut dikeluarkan oleh Setiausaha Agung KEADILAN Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail, Setiausaha Agung Amanah Datuk Dr Hatta Ramli dan Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP Loke Siew Fook.
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/03/pn-berdolak-dalik-mohon-agong-guna.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agong Boleh Panggil Sidang Parlimen Tanpa Nasihat Pm Kata Ku Li

Agong Boleh Panggil Sidang Parlimen Tanpa Nasihat Pm Kata Ku Li

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 212 hits
February 25 2021 Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah mempunyai kuasa untuk memanggil sidang Parlimen tanpa nasihat daripada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Perkara itu dinyatakan Pengerusi J...
Jangan Guna Alasan Remeh Halang Sidang Parlimen

Jangan Guna Alasan Remeh Halang Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 204 hits
Jangan guna alasan remeh halang sidang ParlimenOleh March 04 2021Dalih Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Takiyuddin Hassan bahawa tiada keperluan mengadakan sidang Parlimen ketika negara diletakkan dalam perintah darurat adalah ...
Tangguh Sidang Parlimen Penghinaan Terhadap Agong

Tangguh Sidang Parlimen Penghinaan Terhadap Agong

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 402 hits
PETALING JAYA Keputusan kerajaan untuk mengelakkan Parlimen daripada bersidang adalah penghinaan kepada Yang di Pertuan Agong kata Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman Menteri undang undang Takiyuddin Hassan semalam mengatakan b...
Sidang Parlimen Muhyiddin Membisu Tak Hormat Titah Agong

Sidang Parlimen Muhyiddin Membisu Tak Hormat Titah Agong

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 265 hits
Perdana Menteri kerajaan darurat Muhyiddin Yassin didesak segera mengadakan sidang Parlimen selepas seminggu Yang di Pertuan Agong menitahkan sidang perlu dilaksanakan pada masa yang sesuai Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anw...
Speaker Perlu Main Peranan Panggil Sidang Parlimen

Speaker Perlu Main Peranan Panggil Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 246 hits
Menteri Undang undang Takiyuddin Hassan tidak sewajarnya melanggar titah Yang di Pertuan Agong dengan mengeluarkan kenyataan bahawa tidak perlu sdiang Parlimen kerana negara masih di dalam tempoh darurat Menurut Pengerusi Majlis Pimpinan Ne...
Agong Sudah Bertitah Segerakan Sidang Parlimen

Agong Sudah Bertitah Segerakan Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 213 hits
Pelbagai pihak menyokong titah Yang di Pertuan Agong semalam agar sidang Parlimen dilaksanakan sewaktu perintah darurat berlangsung Bagi Ahli Parlimen Merbok Nurin Aina sidangan Parlimen amat perlu di tengah tengah simpang siur politik dan ...
Isu Darurat Anwar Tidak Derhaka Agong Benar Sidang Parlimen

Isu Darurat Anwar Tidak Derhaka Agong Benar Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 225 hits
Penegasan Yang di Pertuan Agong secara memanggil Presiden Dewan Negara dan Speaker Dewan Rakyat bertitah bahawa Parlimen boleh bersidang seperti biasa sewajarnya mematikan propaganda kononnya Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri A...
Ph Gesa Muhyiddin Segera Nasihat Agong Untuk Sidang Parlimen

Ph Gesa Muhyiddin Segera Nasihat Agong Untuk Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 221 hits
malaysiakini comDiterbitkan 24 Feb 2021 6 20 pmPH menggesa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin segera menasihati Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Sultan Ahmad Shah untuk memanggil sidang Parlimen Ia ...
Pkp Sudah Pun Di Longgarkan Bn Rayu Titah Agong Agar Sidang Parlimen Di Adakan Segera

Pkp Sudah Pun Di Longgarkan Bn Rayu Titah Agong Agar Sidang Parlimen Di Adakan Segera

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 151 hits
KUALA LUMPUR Barisan Nasional merayu Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah agar menitahkan sidang parlimen diadakan segera kata pengerusinya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Zahid berkata Seri Paduka bole...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

New Twist In Najib S Bid To Serve Jail Term At Home As Two Ministers Dispute Claims Over Supposed Royal Order



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global

Resepi Char Kuew Teow Udang

Kuih Lopes

Filem Mustaqim