Takut Di Siasat Sprm Punca 3 Mp Umno Lompat Dedah Zahid



Ini apa yang dinyatakan oleh Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dalam Mahkamah.. 
Alaaa Zahid Hamidi Presiden UMNO tu.. dia kata MP-MP UMNO yang lompat ke BERSATU tu sebab nak elak dari didakwa oleh SPRM.
KUALA LUMPUR: Tiga Ahli Parlimen UMNO termasuk Ahli Parlimen Masjid Tanah dan Jeli didakwa keluar parti dan menyertai BERSATU selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) kerana mahu menyelamatkan diri daripada disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, memberitahu Mahkamah Tinggi hari ini, ketiga-tiga ahli Parlimen berkenaan melompat parti kerana mempunyai kes yang mahu disiasat oleh SPRM.
"Atas ketakutan itu, mungkin mereka mahu menyelamatkan diri dan menyertai BERSATU," katanya ketika membela diri terhadap tuduhan rasuah, pecah amanah dan pengubahan wang haram.
Ahmad Zahid yang tidak menamakan ketiga-tiga Ahli Parlimen berkenaan berkata, individu pertama yang melompat parti adalah Ahli Parlimen Masjid Tanah yang kini Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri.
Ketika itu, beliau difahamkan individu terbabit diberi amanah mengendalikan dana pilihan raya umum (PRU) tetapi wang berkenaan tidak digunakan untuk PRU bagi menggerakkan jentera Puteri UMNO.
"Sebaliknya, wang itu dikeluarkan daripada tabung dan dimasukkan ke akaun lain untuk tujuan peribadi dan tidak digunakan bagi pergerakan jentera Puteri.
"Ini bukan sahaja diketahui oleh pimpinan tertinggi dan Puteri UMNO tetapi apabila siasatan didengar akan dilakukan, cara untuk selamatkan diri ialah menyertai BERSATU yang ketika itu sebahagian daripada kerajaan Pakatan Harapan (PH) dan akhirnya ahli itu selamat.
"Yang kedua ialah seorang menteri. Sebelum PRU beliau adalah pengerusi Perhubungan UMNO Kelantan yang diberi amanah mengendalikan utusan jentera parti UMNO Kelantan.
"Sebahagian daripada wang itu sepatutnya digunakan untuk urusan logistik membawa pengundi Kelantan di Lembah Klang untuk pulang mengundi di Kelantan. Saya diberitahu lebih RM30 juta tidak digunakan bagi tujuan logistik itu," katanya.
Pada peringkat itu, Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Raja Rozela Raja Toran, mengemukakan bantahan dengan menyatakan ia bersifat dengar cakap dan sepatutnya tidak dibenarkan kecuali individu yang dinyatakan dipanggil memberi keterangan.
"Walaupun memahami apa yang cuba disampaikan, keterangan itu sepatutnya dihadkan kerana ia tidak berasas," katanya.
Bagaimanapun, peguam Ahmad Zahid, Hisyam Teh Poh Teik, berkata keterangan anak guamnya seharusnya dibenarkan bagi menghuraikan pembelaan yang mana pendakwaan boleh membangkitkan perkara itu di peringkat hujahan.
Katanya, mahkamah adalah forum terbaik bagi anak guamnya memberikan keterangan benar dalam keadaan bersumpah dan memandangkan kes dihadapi serius dan berat.
Ahmad Zahid ketika ini memberi keterangan menjawab soalan tambahan peguamnya, Datuk Ahmad Zaidi Zainal, bagi membela diri atas 47 pertuduhan iaitu 12 pecah amanah, lapan rasuah dan 27 pertuduhan pengubahan wang haram, membabitkan puluhan juta ringgit dana milik Yayasan Akalbudi.
Laporan dipetik dari SINI

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/06/takut-di-siasat-sprm-punca-3-mp-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lembaga Displin Umno Boleh Siasat Tajuddin Jika Ada Aduan Ahmad Zahid Saiasat Tu Pun Ada Motif Jugak Gamaknya

Lembaga Displin Umno Boleh Siasat Tajuddin Jika Ada Aduan Ahmad Zahid Saiasat Tu Pun Ada Motif Jugak Gamaknya

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 184 hits
Firdaus AzilJun 28 2022 Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman boleh disiasat oleh Lembaga Displin UMNO berhubung kenyataannya yang dilihat mengkritik parti kata Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Pasir Salak D...
Sprm Siasat Penerima Wang Disebut Saksi Kes Zahid

Sprm Siasat Penerima Wang Disebut Saksi Kes Zahid

papar berkaitan - pada 19/6/2022 - jumlah : 140 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jun 18 2022 10 26 PMSuruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia akan membuka kertas siasatan terhadap nama nama yang didakwa menerima wang seperti keterangan saksi dalam perbicaraan kes rasuah bekas timbalan perdana m...
Kenapa Sprm Tidak Siasat Pemimpin Umno Yang Terima Dana Dari Uksb

Kenapa Sprm Tidak Siasat Pemimpin Umno Yang Terima Dana Dari Uksb

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 162 hits
PETALING JAYA Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia perlu bertanggungjawab kerana gagal melakukan siasatan menyeluruh ekoran pendedahan nama lima pemimpin dalam buku lejar Ultra Kirana Sdn Bhd berkaitan kes rasuah Presiden UMNO Datuk Seri ...
Kerana Kesilapan Zahid Perbalahan Dalaman Umno Terserlah

Kerana Kesilapan Zahid Perbalahan Dalaman Umno Terserlah

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 124 hits
Kesimpulan dari pendedahan oleh Ahli Parlimen Pasir Salak Datuk Seri Tajuddin Rahman ialah UMNO kini ada dua puak atau dua kem satu kem sokong Presiden UMNO dan satu kem lagi menyokong Perdana Menteri Malaysia Pasti tidak akan ada pendedaha...
Zahid To Let Umno Members Decide If Tajuddin S Claims True Or False

Zahid To Let Umno Members Decide If Tajuddin S Claims True Or False

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 151 hits
Umno president Ahmad Zahid Hamidi said it is up to his party s members to decide the veracity of claims made by Pasir Salak MP Tajuddin Abdul Rahman This is after Tajuddin alleged Zahid s no Anwar no DAP stance was a lie as the latter had s...
Dr M Asked Me To Dissolve Umno Zahid Tells Court

Dr M Asked Me To Dissolve Umno Zahid Tells Court

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 303 hits
Umno president Ahmad Zahid Hamidi told the Kuala Lumpur High Court today that former prime minister Dr Mahathir Mohamad had asked him to dissolve Umno because the latter claimed the party had no future and could not be trusted Zahid 69 said...
3 Umno Mps Quit Party To Save Themselves From Macc Probe Zahid

3 Umno Mps Quit Party To Save Themselves From Macc Probe Zahid

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 160 hits
Ahmad Zahid Hamidi today told the High Court that three MPs from Umno had quit the party and joined Bersatu after the 14th general election to save themselves from being investigated by the MACC He said the three MPs were among Umno candida...
Zahid Rm360k Paid To Ts Consultancy Not For Helping Umno S Voter Registration

Zahid Rm360k Paid To Ts Consultancy Not For Helping Umno S Voter Registration

papar berkaitan - pada 30/6/2022 - jumlah : 161 hits
Ahmad Zahid Hamidi today denied in the High Court in Kuala Lumpur that two cheques amounting to RM360 000 issued by Yayasan Akalbudi to TS Consultancy Resources were intended to help Umno in the registration of voters in 2015 The former dep...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan