Takkan Jam 4 Petang Masih Makan Dr Zulkifli



PUTRAJAYA: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri akan memperkenalkan cara kerja mengikut sistem piramid dan menitikberatkan konsep masa ketika bertugas.

Bekas Mufti Wilayah Persekutuan itu juga menegaskan, beliau tidak suka penjawat awam di bawah jabatan dan agensi kementerian mengabaikan waktu ketika menjalankan tugas.

Sehubungan itu, katanya, ketua-ketua jabatan perlu menyediakan laporan setiap minggu kepadanya mengenai tugas kakitangan bawahan supaya semua bekerja secara profesional.

“Saya suka kerja secara piramid, saya bukan ‘one man show’ (kerja berseorangan). Mulai sekarang juga, setiap ketua perlu ada laporan mingguan bagi kakitangan bawahannya.

“Bos atau ketua unit perlu periksa kakitangan masing-masing. Jam 9 pagi mereka di mana, jam 3 petang mereka di mana, takkan jam 4 petang masih makan lagi. Ini budaya tak elok,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas menyampaikan tausiyah am (ceramah agama) kepada kakitangan jabatan dan agensi agama di bawah kementerian itu di Masjid Tuanku Mizan Sultan Zainal Abidin, di sini hari ini.

Yang turut hadir adalah timbalannya, Ahmad Marzuki Shaary dan Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Paimuzi Yahya, di sini hari ini.

Mengulas lanjut cabaran-cabaran berkaitan masa, bekas mufti itu berkata, berdasarkan apa yang dilihat dan diperhatikannya, ada kakitangan awam banyak membazirkan waktu.

“Kadang-kadang mereka buat kerja tidak penting, hilang waktu bertugas, tempat duduk kosong, anak buah tidak dapat dikesan oleh ketua dan sebagainya. Ini konsep tidak sihat. Padahal kalau kita datang awal, buat kerja awal, kita dapat menyiapkan kerja lebih awal.

“Perkara ini penting kerana nikmat yang kita miliki adalah untuk rakyat dan masa itu pula bersifat keemasan,” katanya.

Zulkifli turut menjelaskan, beliau tidak dapat masuk awal ke pejabat pada hari pertama tugasan rasminya sebagai menteri semalam kerana perlu menghadiri dan menyelesaikan beberapa perkara berkaitan pelantikannya ke dalam Kabinet.

“Semalam saya tak masuk pejabat, sengaja saya masuk hari ini sebab nak solat sunat dhuha dan solat sunat hajat dengan tuan-tuan,” katanya.

Mengenai perancangan terdekatnya yang lain, Zulkifli memaklumkan, beliau akan memperkenalkan fail meja, iaitu sebaik kakitangan masuk pejabat, mereka sudah tahu apa bidang kerja dan tugasan yang perlu dilakukan mengikut kelayakan masing-masing.

“Saya mahu kakitangan di jabatan dan agensi agama ini setaraf dengan kakitangan di Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), kerja dengan profesional. Sebolehnya, saya mahu mengelak stigma buah mulut orang ramai bahawa orang agama, agensi agama ini lemah, tidak stabil (dari segi kerja),” katanya.

Beliau turut menjelaskan, konsep rahmah di bawah pentadbirannya ialah kasih sayang, bukan membalas dendam kerana amanah itu lebih tinggi dan menjadi pakaian bagi setiap umat Islam.

“Saya juga akan beri hadiah kepada pekerja yang 200 peratus cemerlang dan hadiah berkenaan akan diberikan kepada semua peringkat jawatan termasuk yang berjawatan rendah, asalkan layak,” katanya.


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/03/takkan-jam-4-petang-masih-makan-dr.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sekolah Tutup 2 Jam Beratur Untuk Beli Satu Mask Syukurlah Di Malaysia Masih Ok

Sekolah Tutup 2 Jam Beratur Untuk Beli Satu Mask Syukurlah Di Malaysia Masih Ok

papar berkaitan - pada 15/3/2020 - jumlah : 291 hits
Berikutan penularan COVID 19 di seluruh dunia semua negara mula mengambil langkah pencegahan awal sebagai salah satu usaha mengekang wabak ini dari terus berleluasa dan mengelakannya daripada memberi kesan negatif kepada rakyat Terbaru kera...
Duduk Rumah Pun Masih Boleh Makan Sedap Melalui Penghantaran D Salai By Felda D Saji

Duduk Rumah Pun Masih Boleh Makan Sedap Melalui Penghantaran D Salai By Felda D Saji

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 527 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan rakan sekalian Berikutan dengan Perintah Kawalan Pergerakan yang telah dikeluarkan oleh kerajaan Malaysia berkuat kuasa semalam 18 Mac hingga 31 Mac 2020 bagi mem...
Jasa Dr Zulkifli Yang Masih Diingati

Jasa Dr Zulkifli Yang Masih Diingati

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 117 hits
Masa Muhyidin Yasin buat siaran Langsung tentang Covid aku dah rasa ada yang tak kena Keesokan harinya baca muka depan Sinar Muhyidin kata wabak ini mungkin akan berpanjangan 2 3 Bulan lagi masa tu aku dah rasa ada yg kita tak tahu mungkin ...
Hanya Mampu Makan Sekali Sehari Isteri Pula Tengah Sarat Dengan 2 Orang Anak Masih Kecil Siapa Sudi Silalah Bantu

Hanya Mampu Makan Sekali Sehari Isteri Pula Tengah Sarat Dengan 2 Orang Anak Masih Kecil Siapa Sudi Silalah Bantu

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 437 hits
Setiap manusia dugaan yang diterima pasti berlainan Tapi apa yang penting adalah sabar disamping terus berusaha dan bertawakal kepada yang Maha Esa Setiap apa yang berlaku pasti ada hikmah yang tersembunyi di sebaliknya Seperti perkongsian ...
Nangka Jatuh Awal Takkan Kita Tak Makan

Nangka Jatuh Awal Takkan Kita Tak Makan

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 258 hits
KUALA LUMPUR Tuduhan yang mengatakan UMNO adalah penyebab PH tumbang sehingga tertubuhnya kerajaan pintu belakang adalah tidak benar sama sekali Itu jelas Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan menjawab tuduhan kepada parti itu seb...
Pergghh Tiga Sekeluarga Maut Makan Ikan Buntal

Pergghh Tiga Sekeluarga Maut Makan Ikan Buntal

papar berkaitan - pada 15/3/2020 - jumlah : 320 hits
Tiga sekeluarga maut makan ikan buntal Tiga sekeluarga maut makan ikan buntal BANYUWANGI Tiga sekeluarga maut setelah mengalami pening kepala sesak nafas dan muntah dipercayai selepas menjamu ikan buntal di Banyuwangi Wilayah Jawa Timur Ind...
14 Tempat Makan Best Di Hatyai Wajib Cuba

14 Tempat Makan Best Di Hatyai Wajib Cuba

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 613 hits
Tempat Makan Best di Hatyai Selain untuk ingin melihat budaya gaya hidup dan ingin membeli belah ramai di antara pelancong mengabil peluang bercuti di Hatyai untuk mencuba makanan tempatan Keenakan masakan Thailand sudah tidak dapat disangk...
Cantiknya Warna Apam Puri Versi Baby Ni Anak Tak Nak Makan Pun Boleh Tertarik

Cantiknya Warna Apam Puri Versi Baby Ni Anak Tak Nak Makan Pun Boleh Tertarik

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 265 hits
Mainan warna antara salah satu daya tarikan dan trik untuk memujuk anak makan Kuasa warna ternyata mampu membuat anak buka mata dan mula tertarik untuk mencuba makanan yang disediakan oleh ibu Ketika inilah ibu harus bijak memainkan warna w...
Resepi Air Asam Yang So Sedap Makan Dengan Ikan Bakar

Resepi Air Asam Yang So Sedap Makan Dengan Ikan Bakar

papar berkaitan - pada 15/3/2020 - jumlah : 1417 hits
RESEPI AIR ASAM YANG SO SEDAP MAKAN DENGAN IKAN BAKAR Assalamualaikum wbt Selamat hari Ahad Selamat berhujung minggu Dah plan ke nak masak apa untuk lunch Untuk korang yang suka makan ikan bakar especially pari tu jom kakak awak yangs seora...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024