14 Tempat Makan Best Di Hatyai Wajib Cuba


Tempat Makan Best di Hatyai | Selain untuk ingin melihat budaya, gaya hidup, dan ingin membeli belah, ramai di antara pelancong mengabil peluang bercuti di Hatyai untuk mencuba makanan tempatan. Keenakan masakan Thailand sudah tidak dapat disangkal lagi. Sedap, dan kena dengan selera Melayu.

Bila dah sampai di Hatyai, nak makan di mana? Kini sudah banyak tepat makan halal di Hatyai yang boleh anda kunjungi. Maklumlah, pelancong dari Malaysia dan negara Islam sekitarnya semakin bertambah. Bahkah, wilayah Selatan Thai ini juga memiliki ramai penduduk Muslim. Jadi banyaklah restoran halal yang boleh anda temui di sini.


Dah alang-alang sudah ke sana, apa kata anda cuba makanannya sekali. Lagipun, harga makanan Hatyai cukup berpatutan dan munasabah. Saya bantu anda dengan menyenaraikan sejumlah tempat makan best di Hatyai yang halal untuk panduan kelak!

Tempat Makan Best di Hatyai
1. Dimsum Chabura
Lokasi yang cukup popular dikalangan pelancong Malaysia. Dimsum Chabura menyediakan pelbagai jenis dimsum untuk pelanggan. Memang banyak! Boleh rambang mata dibuatnya. Paling best adalah kerana harganya yang berpatutan.

Ia dikira mengikut saiz mangkuk. Dari $15 Bhat hingga $20 Bhat sahaja. Tambahan pula, portion dimsum dalam setiap mangkuk itu cukup besar.

[Baca] 32 Tempat Menarik di Hatyai dan Songkhla

Macam mana nak order Dimsum Chibura ini? Nah, caranya ambil mana-mana dimsum yang anda inginkan dalam dulang. Kemudian, serahkan kepada kepada pelayan. Pelayan akan beri nombor untuk diletakkan pada meja. Dimsum akan distim sebelum dihantar ke meja anda.


Selain dimsum, menu lain seperti masakan panas, somtam, bubur dan aneka makanan halal Thailand turut disediakan.

Digalakkan datang awal kerana restoran ini sentiasa penuh dengan pelanggan terutama waktu makan tengah hari.

Waktu operasi: 6 am - 2 pm
Alamat: Khlong Hae, Hat Yai District, Songkhla 90110, Thailand

2. Salma Halal Restaurant
Terletak di  Prachathipat Road, Salma Halal Restaurant sering menjadi tumpuan pelanggan Muslin tidak kira dari kalangan penduduk tempatan mahupun pelancong. Menyediakan masakan Malaysia dan Thailand, menu utama di Salma Halal Restaurant adalah tomyam, roti canai, dan nasi lemak udang goreng.

Anda wajib cuba Nasi Lemak Udah Goreng di sini, portion nya cukup menyelerakan. Lengkap dengan dua ekor udang galah bersaiz besar, telur goreng, ikan bilis, timun, dan sambal istimewa!

sumber: faraamusa.blogspot.comsumber: faraamusa.blogspot.comManakala tomyamnya yang kaw, dimakan bersama lauk pauk lain sesuai dimakan waktu tengah hari dan makan malam. Selain itu, cuba juga roti canai yang lembut dan dicicah bersama kari hijau.

Waktu operasi: 8 am - 10 pm
Alamat: Prachathipat Rd, Hat Yai, Hat Yai District, Songkhla 90110, Thailand

3. Hamid Restaurant Hatyai
Popular dengan masakan Malaysia, Hamid Restaurant Hatyai menghidangkan sejumlah menu tempatan buat pelanggan. Masakan panas seperti tomyam, ikan masak masam manis, udang goreng tepung meman menjadi pilihan pelanggan.

[Baca] Tempat menarik di Hatyai Waktu Malam

Tetapi apa yang wajib anda try di sini sudah tentulah daging Daging Panggang Hamid yang dimakan bersama sos istimewa mereka.


sumber: kakitravel.net

Aneka roti canai seperti roti telur dan roti pisangnya juga menyelerakan! Lagipun, tak susah nak cari restoran ini, ia cuma terletak tidak jauh dari Hotel Lee Garden Plaza.

Waktu operasi: 7 am - 10 pm | 10 am -10 pm (Khamis & Jumaat)
Alamat: 73-75 Prachathipat Rd, Hat Yai, Hat Yai District, Songkhla 90110, Thailand

4. The Halal Premium Restaurant
Lokasinya terletak di aras bawah Sakura Budget Hotel, The Halal Premium Restaurant mengetengahkan hidangan Arabic-Thai. Menggunakan bahan-bahan bermutu tinggi dan segar, restoran ini cukup terkenal dengan nasi beriyani, aneka jenis kari, tomyam, dan pelbagai masakan panas.




Rempah ratus yang digunaka diimport khas dari India untuk mengekalkan rasa asli masakan. Portion hidangannya memang banyak, tetapi ditawarkan pada harga yang munasabah. Berbaloi kalau datang menjamu selera dengan keluarga.

Wifi percum juga disediakan untuk pelanggan!

Waktu operasi: 6.30 am - 10 pm
Alamat: Sakura Budget 87 Rajyindee Rd, Tambon Hat Yai, Amphoe Hat Yai, Chang Wat Songkhla 90110, Thailand

5. Tamrab Muslim Restaurant
Terkenal dengan keenakan nasi kerabunya, Tamrab Muslim Restaurant menjadi salah satu tempat makan halal di Hatyai. Terutamanya pelancong dari Malaysia dan Singapura.

Menu Nasi Kerabu Daging Bakarnya menjadi kegilaan pelanggan. Nasi kerabu yang sinonim dengan negeri Kelantan ini dihidang bersama daging bakar yang lebut dan beraroma. Nasinya juga lembut, dimakan pula bersama sambal kelapa, budu, dan ulaman.

Facebook: Kak Mobs KitchenSup, satay, roti canai, dan ikan goreng istimewa juga sering menjadi pilihan pelanggan. Selain itu, jangan lepaskan peluang untuk cuba teh tarik dan teh ais di sini. Memang kaw!

Waktu operasi: 6 am - 8 pm
Alamat: Nipatuthit 1 Soi 1, Hat Yai District, Songkhla 90110, Thailand

6. Chekkar Restaurant Muslim
Agak jauh dari pusar bandar Hatyai, tetapi berbaloi untuk dikunjungi kerana makan di sini luar biasa sedap!

Tomyam putih dan daging salai di sini memang wajib cuba. Masakan panas lain seperti sup tulang, ikan tenggiri 3 rasa, dan siakap bercili juga menyelerakan. Dimakan pula dengan kangkung goreng, memang padulah!

danarif.com [Baca] Tempat Shopping Murah di Hatyai 

Beberapa botol air mineral diberikan secara percuma. Tapi kalau nak lebih, kena bayar. Tempat makan best di Hatyai ini selesa dan bersih.

Waktu operasi: 10 am - 9 pm
Alamat: Kanjanavanich Rd, Hat Yai, Hat Yai District, Songkhla 90110, Thailand

7. Asean Night Bazaar
Asean Night Bazaar merupakan salah satu tempat menarik di Hatyai yang wajib anda kunjungi. Bangunan dua tingkat ini menjual pelbagai jenis barangan. Tingkat bawah dikhaskan untuk pakaian, aksesori, gajet, handbag murah, dan sebagainya.

Tingkat atas pula menempatkan ratusan gerai makanan Thai yang menyelerakan termasuklah makanan halal. Kalau anda ragu-ragu, cari sahaja logo halal yang dipaparkan.

Twitter: @ mattravelmy Memang happening! Pelbagai jenis hidangan Thai yang boleh andaa cuba. Seperti kerepek manis telur dan kelapa, nasi khomok, pancake telur ikan, lokcing, colek Thai, kerabu kerang, dan banyak lagi!

Waktu operasi: 3 pm - 10 p | tutup pada Isnin
Alamat: Thonon Chotevittayakul 5, Tambon Hat Yai, Hat Yai District, Songkhla 90110, Thailand

8. Kai Tod Decha Halal Restaurant
Tempat makan best di Hatyai yang seterusnya adalah Kai Tod Decha Halal Restaurant yang pernah viral di sosial media akan keenakan Nasi Komok nya.

Kalau nak tahu, nasi komok merupakan nasi beriyani versi Thailand. Rasanya 100% berbeza. Nasinya mempunyai aroma berbeza, dan tidak berkuah. sebaliknya ia dimakan bersama ayam goreng dan sos istimewa. Kenapa tiada kuah? Kerana rasa nasinya yang secukup rasa tanpa memerlukan untuk menyedapkan hidangan tersebut. Namun, anda boleh minta sup kosong.

Twitter: @ Ashghfr

Apa lagi yang best di Kai Tod Decha Halal Restaurant? Anda boleh cuba udang galah gril, sotong lemon, tomyam, dan beberapa masakan laut yang sedap! Tidak hairanlah mengapa restoran ini boleh viral.

Waktu operasi: 11 am - 9.30 pm
Alamat: 93 Chee Uthit Rd, Tambon Hat Yai, Hat Yai District, Songkhla 90110, Thailand

9. Khaled Restaurant
Bosan sarapan di hotel? Khaled Restaurant adalah tempat sarapan bagi di Hatyai yang berbaloi untuk anda kunjungi. Menyediakan hidangan nasi kerabu dan roti canai yang cukup menyelerakan. Sesuai sekali dengan tekak Melayu. 

[Baca] Tempat Menarik di Hatyai Waktu Malam
 
Nasi dagang ikan tongkol juga disediakan. Malah, kalau anda bercadang untuk makan ringan-ringan, Khaled Restaurant juga menawarkan murtabak dan dimsum.

Instagram: Hafizijohan
Instagram: rabbbittaiiBeroperasi dari 6 pagi hingga 9 malam, anda juga boleh menikmati tomyam kaw dan aneka masakan panas di sini.

Alamat: ถนน ศุภสารรังสรรค์, Hat Yai, Hat Yai District, Songkhla 90110, Thailand

10. Islam PaiDaeng Restaurant
Sering menjadi pilihan pelancong Muslim terutama sekali mereka yang datang secara berkumpulan. Ini kerana Islam PaiDaeng Restaurant menawarkan masakan ala Thai yang sedap pada harga berpatutan!

Hidangan seperti tomyam, telur dadar, kangkung masak belacan, udang goreng tepung, ikan masam manis, dan lain-lain memang terbaik.  Terletak betul-betul di tepi Pantai Samila, membolehkan anda menjamu selera sambil menikmati angin pantai dan keindahan pantai yang mempersonakan.

sumber: havehalalwilltravel.com Tempat makan sedap di Songkhla Thailand ini tidak pernah lekang dengan kehadiran pelanggan tidak kira siang mahupun malam.

Waktu operasi: 8 am - 9 pm
Alamat: Chalathat, Tambon Bo Yang, Amphoe Mueang Songkhla, Chang Wat Songkhla 90000, Thailand

11. Khlonghae Seafood Buffet Halal Hatyai

Khlonghae Seafood Buffet Halal Hatyai adalah tempat makan best di Hatyai yang wajib anda pergi. Konsep makan di sini sama seperti steamboat buffet di Malaysia iaitu sekali bayar dan anda boleh makan sepuasnya.

Setiap meja pula disediakan dua jenis dapur iaitu untuk gril dan merebus sup/tomyam. Pelanggan dihidangkan dengan aneka makanan laut segar, ayam/daging/kambing yang diperap dengan rempah istimewa, sayuran, dan pelbagai jenis sos pencicah.



Udang dan sotong goreng tepung, dan nasi putih pun ada. Wow! Selain itu, berbeza dengan tempat lain, Khlonghae Seafood Buffet turut menawarkan ikan bakar istimewa.

Memang puas kalau dapat menjamu selera sambil berborang dengan teman.

[Baca] Makette Steamboat & Grill Tempat Makan Sedap Kota Bharu

Harga: Sekitar RM33 seorang
Waktu operasi: 3 pm - 10.30 pm
Alamat: 69/72 Lopburi Ramesuan Frontage Rd, Amphoe Hat Yai, Chang Wat Songkhla 90110, Thailand

12. Khlong Hae Floating Market
Tidak lengkap trip ke Hatyai tanpa berkunjung ke Pasar Terapung Khlong Hae. Deretan bot berlabuh di tepi sungan dan menjual pelbagai jenis makanan ini cukup menarik. Banyak makanan sedap di Floating Market Hatyai yang halal kerana semua peniaganya beragama Islam. Seperti masakan tempatan Thailand berserta minuman yang menggunakan gelas unik.


Anda boleh menikmati somtam, udang goreng, kuih telur puyuh, steamboat, dan banyak lagi. Bahkan pelancong dsediakan tempat duduk dan pondok untuk beristirehat dan menjamu selera.

13. Central Festival Hatyai
Central Festival merupakan sebuah pusat membeli belah terbesar di Hatyai. Menempatkan pelbagai kedai menjual pakaian dan aksesori berjenama, panggung wayang, pusat hiburan keluarga, dan restoran serta medan selera.


sumber: hatyaiilike.comTerdapat juga makanan halal di Central Festival iaitu di food court. Anda boleh mendapatkan masakan panas, seperti nasi goreng kueh tiaw, tomyam, somtam dan sebagainya. Saya dah cuba. Memang sedap! Lebih sedap dari di Malaysia. 

14. 7 Eleven
Saya selitkan juga kedai serbaneka sebagai salah satu tempat makan sedap di Hatyai. Ini kerana 7 Eleven Thailand menjual pelbagai jenis makanan menarik dan halal yang boleh anda cuba. Makanan yang saya maksudkan adalah burger segera, susu Meiji, pizza, kopi, hotdog, dan banyak lagi.

Benda wajib beli di 7E Hatyai:
Susu TeapotKopiBurger segeraPizza segeraRamenJus
Semua ini memang tidak boleh dijumpai di mana-mana 7 Eleven di Malaysia tau! Jadi, yang paling dekat anda boleh beli di Hatyai. Lihat logo halal, baru boleh beli.

Banyakkan tempat makan best di Hatyai. Pastikan anda cuba makan di restoran-restoran yang saya senaraikan di atas. Saya yakin Ia mungkin di jual di Malaysia, tetapi rasanya belum tentu sama seperti di Hatyai.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.nikkhazami.com/2020/03/tempat-makan-best-di-hatyai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sweetnya Suami Isteri Ni Diet Dan Kurus Sama Sama 22 Resipi Ringkas Tapi Sihat Wajib Cuba

Sweetnya Suami Isteri Ni Diet Dan Kurus Sama Sama 22 Resipi Ringkas Tapi Sihat Wajib Cuba

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 544 hits
Bagi mencapai matlamat untuk menurunkan berat badan bukanlah satu hal yang mudah Jika isteri membuat keputusan untuk berdiet selepas melahirkan anak suami haruslah turut sama menyokong penuh hasrat isteri Ada baiknya suami ikut sekali berdi...
Anak Nak Makan Tak Perlu Beli Cuba Buat Hash Brown Homemade Lagi Puas Hati

Anak Nak Makan Tak Perlu Beli Cuba Buat Hash Brown Homemade Lagi Puas Hati

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 292 hits
Hash brown yang panas dan rangup sememangnya menjadi kesukaan anak anak kita Ada baiknya di musim larangan pergerakan dikuat kuasakan ini mama hasilkan sendiri di rumah Selain dapat menyediakan menu untuk anak dapat juga mencipta bonding be...
10 Makanan Sehat Penangkal Stres Yang Wajib Dicoba Salah Satunya Cokelat

10 Makanan Sehat Penangkal Stres Yang Wajib Dicoba Salah Satunya Cokelat

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 226 hits
Sebagian besar orang mungkin sudah menjadikan stres sebagai gaya hidup Stres merupakan reaksi tubuh yang muncul saat menghadapi suatu tekanan atau ancaman Stres juga bisa terjadi karena merasa putus asa gugup marah bahkan bersemangat Apa sa...
Wajib Anda Tahu 2 Hal Ini Bisa Perlambat Penyebaran Virus Corona

Wajib Anda Tahu 2 Hal Ini Bisa Perlambat Penyebaran Virus Corona

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 172 hits
Dilansir dari Health salah satu yang dibicarakan adalah herd immunity atau kekebalan kawanan kelompok Apa itu Herd immunity
Semak Atau Hack Whatsapp Pasangan Anda Yang Wajib Anda Tahu

Semak Atau Hack Whatsapp Pasangan Anda Yang Wajib Anda Tahu

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 854 hits
Semak atau HACK Pasangan Anda Yang Wajib Anda Tahu Penggunaan whatsapp di zaman ini banyak membantu dan berguna kepada pengguna Tetapi ada yang sedih kerana cara penggunaannya disalah erti atau disalah guna contoh buat group s3ks group meng...
Wajib Lalui Terowongan Penumpang Di Pelabuhan Ketapang Banyuwangi Didisinfeksi

Wajib Lalui Terowongan Penumpang Di Pelabuhan Ketapang Banyuwangi Didisinfeksi

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 129 hits
Penyemprotan dan pemeriksaan suhu tubuh tersebut dipantau langsung Bupati Banyuwangi Abdullah Azwar Anas GM ASDP Ketapang Fahmi Alweni dan beberapa stakeholder kepelabuhanan Mereka juga turut serta menyemprot dan memeriksa suhu tubuh penump...
Yang Menyebarkan Berita Palsu Wajib Dicari Hingga Lubang Cacing

Yang Menyebarkan Berita Palsu Wajib Dicari Hingga Lubang Cacing

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 229 hits
MENABURKAN BERITA FITNAH WAJIB DIAMBIL TINDAKAN PUAK PUAK NI TAK PATUT DIBIARKAN CELUPAR KERANA MEMBURUKKAN NAMA BAIK ATM Panglima ATM nafi ada keizinan pukul orang awam Diterbitkan 21 Mar 2020 7 47 pm Angkatan Tentera Malaysia menafikan ka...
Pengalaman Terbang Airasia Klia2 Hatyai Thailand

Pengalaman Terbang Airasia Klia2 Hatyai Thailand

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 292 hits
Bukan kali pertama saya ke Hatyai tetapi sebelum ni saya terbang dengan penerbangan Thai Airways atau Bangkok Airways Kali ini berbeza sebab nak cerita Pengalaman Terbang AirAsia KLIA2 Hatyai Thailand Kalau nak tahu harga tiket biasa Airsia...
Travelogue Thailand Part 1 Kl To Hatyai International Airport To Satun

Travelogue Thailand Part 1 Kl To Hatyai International Airport To Satun

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 350 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraApa khabar buat semua pembaca dan rakan rakan sekalian Alhamdulillah untuk mereka yang mengikuti kehidupan aku di media sosial seperti Instagram Twitter atau Facebook pastinya tahu bahawa hujung bulan Febr...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Effective Market Research On A Budget



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia