Tak Yakin Dengan Pilihan Kita Lakukakan Solat Sunat Istikharah


Tak Yakin Dengan Pilihan Kita? Lakukakan Solat Sunat Istikharah. Sebenarnya, solat sunat Istikharah ini bukanlah hanya tertentu dalam bab memilih jodoh semata-mata. Di dalam hadis Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, ia disebut secara umum – iaitu mana-mana orang yang diberatkan akan beberapa pilihan, maka hendaklah dia solat dua rakaat iaitu solat sunat Istikharah.

Cara solat sunat Istikharah 1. Lafaz niatnya:
Aku solat sunat Istikharah dua rakaat kerana Allah Taala.

2. Antara surah yang dianjurkan ulama ialah: Rakaat pertama, bacalah Al-Kafirun (1 kali) Rakaat ke-dua, dibacakan Al-Ikhlas (1 kali).
Atau; Rakaat pertama, bacalah ayat Al-Kursi (7 kali). Rakaat ke-dua, dibacakan Al-Ikhlas (11 kali)

3. Dalam sujud akhir, baca tasbih berikut sebanyak 40 kali: Maha Suci Dikau yang tiada ilmu bagi kami kecuali apa yang Dikau ajarkan (tunjukkan) kepada kami. Sesungguhnya Dikau Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana!

4. Sebelum bangkit dari sujud mohonlah kepada Allah SWT agar dipertunjukkan jalan yang betul dalam membuat keputusan dan pilihan.

5. Selesai memberi salam bacalah selawat untuk dihadiahkan kepada Rasulullah SAW, para sahabat Baginda, para wali Allah dan seluruh umat Islam.

6. Ulangilah doa tersebut sebanyak 3 kali Ketika berdoa, sebaik-baiknya sebutkan permintaan yang ingin diberikan petunjuk oleh Allah SWT. Misalnya: “Ya Allah! Jika Dikau mengetahui urusan ini ..….. (sebutkan perkaranya).”

7. Serahkanlah sepenuh keyakinan kepada Allah SWT Sambil bermohon kepada-Nya agar diberikan petunjuk, sama ada didatangkan melalui mimpi, gerak hati atau dengan dipermudahkan urusan yang mana baik. Tidurlah dalam keadaan berwuduk dan berpakaian bersih.

8. Lakukan solat Istikharah 3 atau 7 hari berturut-turut, mengikut kepentingannya. In sha-Allah akan diberi kecenderungan atau digerakkan hati untuk membuat sesuatu keputusan atau pilihan yang betul.
Artikel Lain

Langkah Bendul, Ini 4 Tip Kalau Adik Korang Nak Kahwin Dulu Mesti korang pernah dengar perkataan ‘langkah bendul’, gelaran yang selalu diberikan kepada adik yang berkahwin dulu sebelum kakaknya.

Adat Dan Kepercayaan Diamalkan Adat dan kepercayaan ini lazimnya diamalkan oleh masyarakat Melayu zaman dulu-dulu, tetapi ada juga yang masih mengamalkannya sehingga kini. Oleh sebab itu, si adik perlu memberi hadiah kepada si kakak kerana sudah ‘langkah bendul’. Pada mulanya, ia tidaklah menyalahi syarak atas nama hadiah, tapi kalau dah berlebihan dan menjadi kewajipan serta mengundang beban kepada pasangan yang nak kahwin tu, maka ia sudah menyalahi syarak Islam yang memudahkan perkahwinan.

1. Sokong niat mereka Walaupun korang masih single, tapi sokonglah niat mereka untuk berkahwin awal kerana lebih baik daripada membiarkan mereka keluar berdua-duaan tanpa ikatan yang sah.

2. Jangan susahkan mereka Janganlah pula minta hadiah macam-macam sebagai syarat untuk berkahwin sebelum korang. Ini sebenarnya akan menyusahkan mereka sebab bayangkanlah berapa banyak wang yang mereka kena belanjakan untuk majlis kahwin, then nak tambah lagi perbelanjaan untuk tunaikan permintaan korang.

3. Minta doa supaya cepat dapat jodoh Sebaliknya, korang mintalah doa yang baik-baik kepada bakal pengantin. Jangan kecil hati pula bila si adik tu dah nak kahwin. Suruh mereka doakan agar korang cepat-cepat dapat jodoh kan lebih baik. InsyaAllah!

4. Positif dan doakan kebahagian mereka Dah nama satu keluarga, buat apalah nak simpan hasad dengki. Be positive. Mungkin lepas adik kahwin, giliran korang pula nanti. Kalau kita mudahkan urusan orang, insyaAllah Allah mudahkan urusan kita juga. Doakan yang baik-baik semoga mereka bahagia hingga ke akhir hayat. Kalau adik korang happy, korang pun tumpang happy sekali kan?


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/tak-yakin-dengan-pilihan-kita-lakukakan-solat-sunat-istikharah-2/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Solat Hajat Dan Istikharah Sebulan Tok Pa

Solat Hajat Dan Istikharah Sebulan Tok Pa

papar berkaitan - pada 31/10/2018 - jumlah : 203 hits
KOTA BHARU Ahli Parlimen Jeli Datuk Seri Mustapa Mohamed memaklumkan keputusan untuk menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia bukan dilakukan secara tergesa gesa sebaliknya diputuskan hasil perbincangan dan mengadakan solat hajat serta isti...
Beberapa Kelebihan Solat Sunat Dhuha

Beberapa Kelebihan Solat Sunat Dhuha

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 566 hits
Beberapa Kelebihan Solat Sunat Dhuha Solat tersebut sangat bagus dijadikan amalam setiap hari bagi lelaki dan perempuan Oleh itu admin ingin kongsikan beberapa kelebihan Sunat Dhuha Berikut kelebihan tersebut anda boleh baca dibawah Beberap...
Cara Solat Jamak Qasar

Cara Solat Jamak Qasar

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 1043 hits
Bagaimana cara solat jamak dan qasar Solat jamak dan qasar dilakukan oleh mereka yang bermusafir Namun tidak ramai yang ingat kaedah solat ini lantaran ia jarang jarang dilaksanakan Oleh itu panduan ini akan membimbing anda melakukan solat ...
Solat Jumaat Yang Menyebabkan Penjelajah British Menangis

Solat Jumaat Yang Menyebabkan Penjelajah British Menangis

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 458 hits
Nak share satu gambar lama yg ditangkap jurukamera British dulu era1830an Di wilayah Afghanistan Solat Jumaat di kawasan lapang yg dihadiri lebih kurang 150 000 penduduk Muslim seluruh wilayah Asia Tengah Jumlah mungkin lebih dari itu Menur...
Tudung Bawal Kekaboo Kini Menjadi Pilihan Wanita Berhijab

Tudung Bawal Kekaboo Kini Menjadi Pilihan Wanita Berhijab

papar berkaitan - pada 31/10/2018 - jumlah : 891 hits
Tudung Bawal Kekaboo Kini Menjadi Pilihan Wanita Berhijab Seperti yang kita sedia maklum wanita berhijab sentiasa inginkan kecantikan dan kesopanan bila memakai tudung atau shawl Terbaru koleksi yang kini hangat dan mendapat sambutan ramai ...
Ayah Dan Solat

Ayah Dan Solat

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 316 hits
Ayah dan SolatAssalamualaikum semua Nama panggilan aku Caje Maaf aku tak tau nak mula dari mana jadi kalau serabut sikit maaf ye Aku nak ceritakan tentang hidup aku yang tak pernah solat sejak aku kecil lagi tapi orang sekeliling aku macam ...
Ini 7 Cara Mudah Menunaikan Solat Pada Awal Waktu

Ini 7 Cara Mudah Menunaikan Solat Pada Awal Waktu

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 539 hits
7 Cara Mudah Menunaikan Solat Pada Awal Waktu Menunaikan solat 5 waktu sehari semalam adalah tuntutan yang fardu ke atas setiap orang yang beragama Islam Walaupun sakit dan masih sedar serta waras solat fardu perlu ditunaikan walaupun tanpa...
Bolehkah Memejam Mata Dalam Solat Untuk Memperoleh Khusyuk

Bolehkah Memejam Mata Dalam Solat Untuk Memperoleh Khusyuk

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 362 hits
Kebanyakan daripada kita maklum bahawa tidak digalakkan untuk menutup mata di dalam solat Namun timbul juga tanda tanya bagaimana pula kalau dengan cara menutup mata itu lebih membantu untuk kita untuk mencapai khusyuk dalam solat Bagi memb...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja