Tak Selesanya Ibu Hamil Bila Alami Pedih Ulu Hati Ini 5 Tip Atasinya Bantu Cegah Sebelum Makin Teruk


Pedih ulu hati ketika hamil dialami oleh lebih daripada separuh wanita mengandung. Hal ini berlaku terutamanya semasa trimester kedua dan ketiga ketika hamil. Keadaan ini juga dikenali sebagai pencernaan asid yang merupakan kerengsaan atau sensasi terbakar di esofagus yang disebabkan oleh kandungan perut yang refluks (naik) dari perut.
Berdasarkan kajian mengenai Heartburn in pregnancy, pedih ulu hati adalah simptom gastrousus yang paling biasa pada wanita hamil, dengan sebanyak 17 peratus (%) hingga 45% insiden berlaku semasa kehamilan.
Dalam beberapa kajian, kelaziman keadaan pedih ulu hati telah meningkat daripada 22% pada trimester pertama hingga 39% pada trimester kedua, dan sehingga antara 60% dan 72% pada trimester ketiga.

Apa Itu Pedih Ulu Hati?
Keadaan ini sebenarnya disebabkan oleh asid perut yang masuk ke dalam kerongkong (esofagus) apabila otot yang melingkari (sfinkter) bahagian bawah esofagus tidak tertutup sepenuhnya selepas makanan masuk ke dalam  perut. Kebiasaannya, sfinkter tersebut akan tertutup dan asid serta isi kandungan perut tidak berpatah kembali atau refluks ke dalam esofagus.
Ini menyebabkan rasa panas dan tidak selesa di bahagian tengah dada. Kadangkala, ia boleh naik sehingga ke tekak. Pedih ulu hati ialah keadaan yang biasa berlaku dan ia bukan satu keadaan yang serius. Jenis dan gaya pemakanan boleh menyebabkan asid refluks.
Punca Pedih Ulu Hati semasa Hamil
Keadaan pedih ulu hati yang berlaku semasa kehamilan mungkin berlaku akibat perubahan hormon, yang boleh menjejaskan otot saluran pencernaan dan penerimaan makanan. Sebab utamanya adalah kerana perubahan hormon kerana dalam keadaan biasa, sfinkter di bahagian atas perut akan tertutup dengan kemas untuk mengelakkan makanan dan asid perut daripada naik ke esofagus. Ketika mengandung, hormon progesteron akan menyebabkan otot sfinkter ini lebih cenderung untuk longgar dan makanan dan asid perut akan mempunyai peluang untuk naik semula ke bahagian esofagus, mengakibatkan rasa pedih ulu hati.
Di samping itu, rahim yang semakin membesar boleh menyebabkan perut menjadi penuh dan seterusnya menolak asid perut ke atas. Walaupun ia jarang berlaku, batu hempedu juga boleh menyebabkan pedih ulu hati selama kehamilan.

Apakah yang Memburukkan Keadaan Ini?
Makanan pedas, berminyak dan berlemak diketahui sebagai penyebab kepada keadaan pedih ulu hati juga berkemungkinan membawa masalah kepada wanita hamil. Makanan yang tidak dicerna dengan baik atau bergerak dengan cepat semasa mengandung. Jadi, makan hidangan besar atau makan secara berlebihan juga boleh meningkatkan risiko untuk pedih ulu hati. Selain itu, makan sebelum tidur juga boleh mendorong kepada keadaan ini. Merokok boleh menyebabkan pedih ulu hati lebih parah dan ia merupakan satu lagi sebab untuk anda hentikan tabiat ini, terutamanya semasa mengandung.
Ini tip yang dikongsikan oleh Dr Zubaidi Haji Ahmad untuk mencegah ulu hati ketika hamil.
TIP MENCEGAH PEDIH ULU HATI SEMASA HAMIL
Kekal terhidrasi Selain penting untuk kesihatan dan kesihatan anak anda, air membantu membasuh semua asid tambahan daripada makanan yang kekal di saluran penghadaman. Selain itu, pengambilan air yang mencukupi juga akan membantu melancarkan penghadaman dan mengelakkan sembelit.

Makan sikit tapi kerap Semasa hamil, perut kekurangan ruang untuk berkembang. Memastikan perut sentiasa sibuk sepanjang hari dengan pengambilan makanan dalam kuantiti kecil adalah penting. Elakkan makan lewat petang, dan lebih memburukkan lagi adalah jangan berbaring selepas makan.
Ini kerana apabila anda berbaring atau melakukan aktiviti yang memerlukan anda membongkok selepas makan, anda membuka laluan aliran, mewujudkan potensi asid membiak. Oleh itu, pastikan anda duduk atau bergerak sedikit selepas makan.
Pakai pakaian yang longgar Jangan tambahkan tekanan pada kawasan yang sudah kekejangan. Jadi elakkan memakai pakaian ketat dan pilih pakaian hamil yang lebih selesa bagi mengelakkan anda berasa terbakar.
Selain itu, pakaian longgar tidak akan menyekat pinggang dan diafragma. Manakala pakaian ketat di sekeliling pinggang boleh mengganggu perut anda, yang boleh menyebabkan pedih ulu hati.
Elakkan makanan yang mencetuskannya Kenal pasti makanan yang mendorong kepada pedih ulu hati anda dan buangnya dari diet anda. Walaupun tiada makanan yang dilarang secara umum, pencetus pedih ulu hati biasanya termasuk makanan berasid, seperti buah sitrus dan tomato, makanan berminyak atau goreng, makanan pedas, coklat, kopi dan minuman berkarbonat, serta alkohol.

Tidur sebaiknya Untuk mengelakkan pedih ulu hati pada waktu malam, elakkan pengambilan apa-apa makanan sekurang-kurangnya tiga jam sebelum tidur. Kedudukan tidur dengan meninggikan kepala katil dan meletakkan sesuatu di bawah kaki. Jika anda tidak tidur mengiring ke kiri, asid perut sukar bergerak untuk mencapai ke esofagus.
Sumber: Dr Zubaidi Hj Ahmad & Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
 
 
 
 
The post Tak Selesanya Ibu Hamil Bila Alami Pedih Ulu Hati. Ini 5 Tip Atasinya, Bantu Cegah Sebelum Makin Teruk appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-selesanya-ibu-hamil-bila-alami-pedih-ulu-hati-ini-5-tip-atasinya-bantu-cegah-sebelum-makin-teruk/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bentak Sang Ibu Hingga Sakit Hati Pengusaha Yang Dulu Pernah Sukses Ini Sekarang Alami Gangguan Jiwa

Bentak Sang Ibu Hingga Sakit Hati Pengusaha Yang Dulu Pernah Sukses Ini Sekarang Alami Gangguan Jiwa

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 206 hits
Jumadi pria asal Cirebon yang merupakan Orang Dengan Gangguan Jiwa kerap mengamuk dirumahnya yang berada di Desa Tegalsari Kecamatan Plered Kabupaten Cirebon Jumadi juga sering meninggalkan rumahnya dan melamun dipinggir jalan Selain itu Ju...
Perginya Isteri Tanpa Pesan Sayu Hati Mengenangkan 4 Anak Kecil Hilang Kasih Ibu

Perginya Isteri Tanpa Pesan Sayu Hati Mengenangkan 4 Anak Kecil Hilang Kasih Ibu

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 481 hits
Perginya ibu kepada empat anak yang masih kecil benar benar dirasai oleh seluruh ahli keluarga arwah Norwahidah Abd Raup 35 Pemergian arwah Norwahidah yang berkhidmat sebagai jururawat di Hospital Kepala Batas mengejutkan ahli keluarga saud...
Saya Baru Bunuh Ibu Saya Tikam Dia 118 Kali Remaja Alami Depresi Ditahan Polis

Saya Baru Bunuh Ibu Saya Tikam Dia 118 Kali Remaja Alami Depresi Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 809 hits
The ReporterSeorang pelajar sekolah swasta bertindak menyerang dan menikam ibunya sebanyak 118 kali sebelum menghubungi talian kecemasan 999 serta mengingatkan polis untuk membawa beg mayat Dalam kejadian yang berlaku pada 1 Julai 2019 Rowa...
Innalillahi Ditolak 5 Rumah Sakit Saat Mau Melahirkan Ibu Hamil Meninggal Dunia Bersama Bayinya

Innalillahi Ditolak 5 Rumah Sakit Saat Mau Melahirkan Ibu Hamil Meninggal Dunia Bersama Bayinya

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 288 hits
Untuk yang kesekian kalinya peristiwa ibu hamil ditolak rumah sakit saat hendak melahirkan dengan alasan belum memiliki hasil tes COVID 19 kembali terjadi di Indonesia Kali ini menimpa Hartina di Makassar Sulawesi Selatan Mirisnya perempuan...
Prihatin Dengan Ibu Hamil Tumbesaran Anak Kecil Bantuan Makanan Diberikan Kepada Golongan Ini

Prihatin Dengan Ibu Hamil Tumbesaran Anak Kecil Bantuan Makanan Diberikan Kepada Golongan Ini

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 477 hits
Banyak golongan yang terjejas sepanjang tahun ini apabila Covid 19 melanda negara kita Tidak semua orang bernasib baik dapat meneruskan kehidupan seperti biasa dan terpaksa bersusah payah hanya untuk mendapatkan bekalan makanan buat keluarg...
Ceriakan Diri Waktu Hamil Anak Boleh Lahir Tak Cukup Bulan Jika Ibu Murung

Ceriakan Diri Waktu Hamil Anak Boleh Lahir Tak Cukup Bulan Jika Ibu Murung

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 302 hits
Tempoh kehamilan selama sembilan bulan sememangnya cukup menyukarkan Terpaksa berdepan pelbagai masalah tidak kurang juga pelbagai alahan yang membuatkan ibu merasa tidak kuat Pun begitu jangan jadikan hal ini mengganggu emosi diri Jika mer...
Menyayat Hati Seorang Wanita Hamil Mati Ditolak 7 Hospital

Menyayat Hati Seorang Wanita Hamil Mati Ditolak 7 Hospital

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 255 hits
loading Sulawesi Selatan Menyayat hati apabila seorang wanita hamil yang ditolak untuk rawatan di tujuh hospital meninggal dunia bersama bayi di dalam kandungannya dipercayai akibat gagal mendapat rawatan segera
Roger Je Nak Makan Apa Khairul Aming Sudi Masak Untuk Ibu Hamil Ini 3 Jenis Menu Dihantar

Roger Je Nak Makan Apa Khairul Aming Sudi Masak Untuk Ibu Hamil Ini 3 Jenis Menu Dihantar

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 391 hits
Bang Isteri saya yang pregnant teringin sangat masakan Khairul Aming Saya masak tiru resipi Khairul Aming pun dia kata tak sedap Bantuin Bang Kicapan yang di hantar oleh Ashrafhmas pada Khairul Aming namun tak disangka sangka Khairul Aming ...
Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Bila Duit Nak Masuk



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia

Kumpulan Pro Palestin Kecam Kehadiran Syarikat Bekal Senjata Kepada Israel

Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu