Tak Lalu Makan Tak Boleh Pegang Anak Pernah Kemurungan Lepas Bersalin Cp Sarimah Ibrahim Buka Cerita


Proses melahirkan anak, perubahan yang begitu besar bagi setiap ibu tidak dinafikan banyak meninggalkan pelbagai kesan pada emosi ibu. Penyanyi dan pengacara, Che Puan Sarimah Ibrahim juga tidak terkecuali berdepan hal yang sama selepas kelahiran cahaya mata sulungnya kira-kira dua tahun lalu.
Kata ibu kepada Tunku Sofia Najihah ini menerusi perkongsiannya bersempena dengan Kempen Kesedaran Hari Bunuh Diri 2021, CP Sarimah turut mendedahkan dia pernah mengalami masalah kesihatan mental seperti kemurungan dan depresi selepas melahirkan anak.

Pun begitu katanya lagi, dia sendiri tidak pernah menyedari bahawa dirinya berdepan masalah itu sehinggalah dia mendapatkan sesi khidmat nasihat daripada pakar sebelum ini.

” Saya pernah mengalami kemurungan selepas bersalin pada 2 tahun lepas. Lepas dapat rawatan baru saya tahu rupanya selama ini saya juga adalah penghidap penyakit kemurungan dan depresi bertahun-tahun.
“Jadi mungkin kita tidak tahu dan itulah masalahnya. Apabila kita tak tahu jadi kita beranggapan itu adalah personaliti diri kita,” kongsinya.

Tak ada selera makan, menggeletar tak boleh tidur
Menurut ibu yang kini semakin ceria bersama anaknya, dia pernah berdepan detik yang mencemaskan, tidak berselera untuk makan malah tidak dapat memegang bayinya diketika itu.

Namun kata Sarimah lagi kini dia bersyukur kerana berjaya menangani masalah itu dengan baik seterusnya menjalani kehidupan yang lebih baik berbanding sebelumnya.

” Jujurnya sebelum ini ada ketikanya saya menggeletar sampai tak boleh tidur, tiada selera makan dan tak boleh pegang bayi. Malah waktu itu juga saya rasa seolah-olah macam hilang harapan.
” Selepas itu saya terfikir mungkin saya sudah hilang akal secara tiba-tiba. Kemudian bila saya berjumpa doktor, mereka banyak membantu.


“Saya ada juga berjumpa dengan ustaz beberapa kali dan menyatakan ini adalah salah satu ujian hidup berbentuk rohani dari Allah untuk diri kita sebenarnya,” kongsinya lagi.

 
Terdahulu, Sarimah mendirikan rumah tangga bersama cucu Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tunku Nadzimuddin Tunku Mudzaffar atau Tunku Jamie pada April 2015.
Pasangan ini dikurniakan dengan seorang cahaya mata, Tunku Sofia Najihah yang kini berusia dua tahun.
Menarik:

KELAS ONLINE BREASTFEEDING PERCUMA dengan daftar Pa&Ma BF VIP Eksklusif member! Hanya RM20 sahaja. Daftar https://toko.ideaktiv.com/product/pama-bf-vip-eksklusif/

Mama jom rileks jap, klik link NI!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Tak Lalu Makan & Tak Boleh Pegang Anak” Pernah Kemurungan Lepas Bersalin, CP Sarimah Ibrahim Buka Cerita! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-lalu-makan-tak-boleh-pegang-anak-pernah-kemurungan-lepas-bersalin-cp-sarimah-ibrahim-buka-cerita/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Susah Makan Nasi Sayur Boleh Buat Potato Rice Ball Cukup Khasiat Siap Boleh Tambah Berat Anak

Anak Susah Makan Nasi Sayur Boleh Buat Potato Rice Ball Cukup Khasiat Siap Boleh Tambah Berat Anak

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 178 hits
Ada anak anak yang susah sangat nak makan nasi dan juga sayur Puas si mama pujuk tapi selalu ditolak Mama boleh cuba resipi potato rice ball yang mana bahan bahanya cukup khasiat Kena lebih kreatif untuk tarik minat si kecil terhadap makana...
Jika Tiba Tiba Tak Nak Makan Atau Nampak Tak Selesa Boleh Jadi Anak Tertelan Sesuatu

Jika Tiba Tiba Tak Nak Makan Atau Nampak Tak Selesa Boleh Jadi Anak Tertelan Sesuatu

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 272 hits
Bayi dan kanak kanak secara semula jadi mempunyai perasaan ingin tahu dan cenderung memasukkan benda ke dalam mulut Sebab itu ibu bapa kena pastikan barang barang yang kecil dan berkemungkinan boleh anak masukkan dalam mulut simpan di tempa...
Hari Kedua Luka Dah Kering Boleh Senyum Happy Lepas Sunat Anak Dr Fitri Haris Makin Tidur Lena

Hari Kedua Luka Dah Kering Boleh Senyum Happy Lepas Sunat Anak Dr Fitri Haris Makin Tidur Lena

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 210 hits
Membuat keputusan untuk menyunatkan anak lelakinya pada awal usia mendapat pelbagai reaksi dari wargamaya Namun kata Dr Fitri Haris yang membuat keputusan untuk menyunatkan anak kecilnya itu pada usia dua bulan setakat ini keadaan anaknya s...
Saya Break Down Setiap Masa Anak Allahyarhamah Azean Irdawaty Mengaku Pernah Kemurungan

Saya Break Down Setiap Masa Anak Allahyarhamah Azean Irdawaty Mengaku Pernah Kemurungan

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 179 hits
Tular di media sosial bila mana anak kepada pelakon veteran Allahyarhamah Azean Irdawaty di lihat menitiskan air mata dalam video yang dimuatnaik di Instagram semalam
Tak Boleh Keluar Hanya Duduk Rumah Sistem Imuniti Anak Terjejas

Tak Boleh Keluar Hanya Duduk Rumah Sistem Imuniti Anak Terjejas

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 272 hits
Kasihan juga melihat anak anak tidak dapat membesar seperti kita dahulu Pandemik Covid 19 di Malaysia masih menunjukkan angka kes yang membimbangkan dan buat masa ini kanak kanak tidak disarankan untuk keluar rumah Maka dengan itu mereka ha...
Resipi Pancake Susu Tanpa Telur Untuk Anak Baru Belajar Makan Comelnya Saiz

Resipi Pancake Susu Tanpa Telur Untuk Anak Baru Belajar Makan Comelnya Saiz

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 330 hits
Pancake antara makan mudah sedia yang sesuai kita sediakan untuk anak yang baru belajar makan Buatkanlah saiz kecil dan comel seperti yang disediakan oleh Paling penting saiznya kena comel sesuai untuk anak pegang Nak lebih khasiat lagi tam...
Latih Anak Makan Yogurt Tapi Jangan Berlebih Berat Makin Naik Nak Membuang Pun Senang

Latih Anak Makan Yogurt Tapi Jangan Berlebih Berat Makin Naik Nak Membuang Pun Senang

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 424 hits
Bosan dengan rutin makanan hariannya ada waktunya anak juga kurang berselera untuk makan Sesekali ubah selera anak dengan menu simple Yogurt antara yang disarankan Tak perlu dioleh hebat sebaliknya sejukkan sahaja atau tambahkan bersama bua...
Bagi Anak Makan Epal Jangan Kupas Kulitnya Nanti Rugi Anak Tak Dapat Khasiat Maksimum

Bagi Anak Makan Epal Jangan Kupas Kulitnya Nanti Rugi Anak Tak Dapat Khasiat Maksimum

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 192 hits
Ramai ke bagi anak makan buah epal yang dikupas kulitnya Menurut Dr Mazliana Mazlan sebelum tahu yang kulit epal mengandungi quercetin beliau pun berbuat demikian juga Nak tahu kenapa pentingnya buah epal yang tak dibuang kulit ikut perkong...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Deko Raya Yang Simple Je Alhamdulillah Tahun Pertama Raya Di Rumah Baru Ni

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Pengalaman Pertama Alami Kesesakan Di Lebuhraya Hingga 10 Jam

Bila Ada Ahli Keluarga Dan Kawan Jadi Influencer

Subkontrator Gagal Siapkan

15 Breathtaking Diy Outdoor Furniture Ideas For Your Garden

Innovative Painting Techniques For Modern Homes

Limited Kelana Jaya Lrt Service Due To Lightning Strike