Tak Berbaloi Stres Waktu Hamil Kesannya Nanti Pada Anak Mama Cerialah


Tingkah laku dan perasaan ibu semasa mengandung sebenarnya banyak membawa impak besar terhadap watak dan perwatakan anak dalam kandungan. Sebab itulah kita selalu diajar untuk sentiasa ceria masa mengandung.
Ibu hamil sememangnya perlu elakkan sama sekali berada dalam keadaan stres keterlaluan ketika hamil. Menurut Dr Siti Hawa Abd Karim, Hospital Islam Az-Zahrah selalulah tenang dan ceria ketika hamil kerana inilah sebaiknya. Malah ibu juga perlu bijak mengawal stres ketika hamil bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini.

Bagaimana nak kawal stres?
Sebab itulah, sebelum hamil kita kena pastikan mempunyai hormon yang seimbang. Macam mana nak tau, hormon kita ni ok ke tak? Mestilah kena cek dengan doktor!
#Terapi Urutan
Masa mengandung ni memang kita akan rasa sengal sendi seluruh badan terutama bahagian pinggang kerana janin sedang membesar. Lagilah ibu-ibu rasa serba tak kena kan.
Ibu-ibu tahu tak jika urutan dilakukan dengan teknik semasa hamil sangat membantu ibu-ibu untuk mengatasi semua rasa kurang senang dan akan menjadi lebih bertenaga!
Kajian telah menunjukkan bahawa tahap hormon tekanan boleh dikurangkan dengan terapi urut; meningkatkan kesihatan kardiovaskular dan membantu menghasilkan mood&tidur yang baik.

Boleh berurut dengan syarat kandungan 12 minggu dan ke atas serta tidak pernah mengalami keguguran, tidak pernah melahirkan anak pra-matang serta kandungan yang tiada masalah pre-clampsia atau tekanan darah tinggi.
Semasa trimester akhir, tekanan dari rahim berat yang terletak di bahagian belakang dan lantai pelvis boleh menyebabkan pembengkakan dan tekanan pada saraf yang berdekatan. Kesakitan saraf boleh menjadi pengalaman biasa bagi ramai wanita semasa peringkat ini. Dengan melegakan tekanan pada otot-otot, terapi urut dapat meringankan tekanan pada saraf dan oleh itu mempunyai pengurangan ketara dalam kesakitan saraf sciatic.

#Makan makanan berkhasiat
Makan berkhasiat dan seimbang. Makanlah makanan sebenar yang bebas bahan kimia sintetik seperti pengawet, perasa, pewarna, dan pemanis tiruan.
Lebihkan buah-buahan, sayur, kekacang, daging, ikan dan apa saja sumber makanan yang selamat di makan yang mengandungi protein, karbohidrat,folate, zat besi, vitamin serta mineral. Fokus pada sayuran hijau tinggi kerana ia tinggi kalsium, iron, magnesium mineral lain. Amalkan juga makanan sunnah yang tinggi zat besi dan folate seperti kurma, madu dan delima.
#Jangan tinggalkan lemak
Menerusi kajian yang dilakukan, pengambilan lemak baik seperti minyak kelapa dara membantu ibu hamil yang mengalami morning sickness.
-Lemak adalah punca tenaga.
-Lemak penting untuk meningkatkan fungsi otak. Sebahagian besar otak kita terdiri dari lemak, sel-sel kita juga terdiri dari lemak.
Untuk dapatkan kulit dan tisu yang sihat, kita mesti ambil lemak.
-Lemak juga berperanan sebagai transport untuk mengangkut vitamin (A,D,E,K). Tanpa lemak, vitamin yang kita ambil ini tidak mampu diserap.
-Sumber utama lemak antaranya minyak kelapa dara, minyak zaitun, mentega (bukan margerin) kerana ia bersifat sintetik dan akan mendatangkan mudarat pada tubuh.

#Makan dengan cukup
Rasa letih merupakan masalah yang selalu dihadapi wanita hamil. Dan antara penyebabnya kerana kurang selera makan. Bila kurang makan, tenaga yang diperolehi tubuh juga tidak mencukupi! Mesti makan secukupnya dan jangan sesekali nak berdiet sebab takut gemuk.
#Pilih snek berkhasiat
Pisang memang cukup baik dijadikan snek buat ibu hamil. Sebabnya kandungan vitamin B6 di dalamnya boleh membantu dalam mengatasi morning sickness.Kandungan serat di dalamnya juga membantu ibu yang mengalami sembelit. Ia juga kaya kalsium, vitamin C serta memberi tenaga segera. Kekacang juga sangat bagus dalam menstabilkan hormon wanita.
#Kawal gula
Ibu-ibu mesti tahu hal ni! Mengidam makanan manis-manis hingga mengambil dalam jumlah keterlaluan semasa hamil boleh meningkatkan risiko anak mengalami alahan dan asma.
Sebagai pengganti gula, gantikan dengan pengambilan lebih banyak lemak. Cuma pastikan bahawa lemak itu sihat yang menyerupai diet bagi kebiasaan masyarakat Mediterranean seperti minyak kelapa dara dan juga minyak zaitun. Jika keinginan makan manis yang keterlaluan, cuba menambah jus lemon atau limau ke dalam air.

#Bersenam
Senaman ringan membantu mengeluarkan hormon serotonin yang mencetuskan perasaan gembira.
#Sistem sokongan yang padu perlu dirancang semasa kehamilan, bukan setelah melahirkan! Ibu hamil bukan saja hendak mengada-ngada. Mereka memang perlu diberi rehat dan kasih sayang yang cukup. Para suami/masyarakat perlu dididik bahawa wanita hamil&lepas bersalin sebenarnya perlu penjagaan yang lebih teliti/rapi.
Sistem sokongan yang macam mana? Kalau mampu dapatkan pakej penjagaan dalam pantang yang bagus. Kalau kurang berkemampuan, rancanglah ikut cara tersendiri asalkan isteri terjaga sepanjang proses tersebut atau sekurang-kurangnya 40 hari pertama. Rancang dan jarakkan kehamilan supaya ibu dapat rehat dan pulih secukupnya sebelum kelahiran seterusnya.
#Zikir
Zikir secara saintifik mampu menambahkan tenaga dan ketenangan. Basahkan lidah ibu-ibu dengan “Subhanallah walhamdulilah walailahailallah”. Zikir ini menagndungi maksud memuji dan mentauhidkan Allah. Bacalah sepanjang masa. Begitu juga dengan zikir-zikir lain.Banyakkan bertaubat dan sentiasa istighfar.

#Akhlak yang baik
Jaga solat awal waktu, jaga aurat. Jauhi sikap pemarah, dendam dan semua sikap negatif. Rajin-rajin ke majlis Ilmu kerana ia seumpama Taman-taman syurga dan bergaul dengan orang soleh.Elakkan akhlak tidak baik seperti ghibah, berprasangka.Sering berbual-bual dengan anak yang berada dalam kandungan.Ayah-ayah pun sama berbual dengan anak tu. Mesti selalu senangkan hati isteri.
#Membaca
Melazimi baca buku ilmiah seperti Kisah Para Nabi, Kisah Para Sahabat dan lain-lain. Semoga dengan panduan yang doktor kongsikan ini mampu membantu ibu bapa dalam melahirkan anak-anak generasi rabbani generasi iaitu anak-anak menjadikan Allah sebagai tujuan hidupnya, Rasulullah sebagai teladan hidupnya serta kaya dengan keperibadian yang bermanfaat.InsyaAllah.
Artikel berkaitan: Ibu Yang Suka Membaca Buku Masa Hamil Bagus Untuk Otak Bayi, Lahirkan Anak Yang Bijak
Tertekan Punca Bersalin Awal, Anak Tak Cukup Bulan, Doktor Ini Pesan Jaga Kesihatan Sebelum Hamil

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Tak Berbaloi Stres Waktu Hamil, Kesannya Nanti Pada Anak, Mama Cerialah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-berbaloi-stres-waktu-hamil-kesannya-nanti-pada-anak-mama-cerialah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kawal Diri Dengan Zikir Waktu Sakit Nak Melahirkan Hamil 34 Minggu Da I Hamidah Imbas Detik Kelahiran Anak Pertama

Kawal Diri Dengan Zikir Waktu Sakit Nak Melahirkan Hamil 34 Minggu Da I Hamidah Imbas Detik Kelahiran Anak Pertama

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 348 hits
Pengalaman pertama kali melahirkan anak pastinya sebuah pengalaman yang cukup berharga bagi semua ibu malah tidak dapat digambarkan dengan kata kata Nikmat yang Allah berikan tiada taranya Namun pengalaman ibu yang berkali kali melahirkan a...
Hal Remeh Temeh Anak Jangan Difikirkan Boleh Jadi Luka Besar Pada Emosi Sendiri Mama Rehatlah

Hal Remeh Temeh Anak Jangan Difikirkan Boleh Jadi Luka Besar Pada Emosi Sendiri Mama Rehatlah

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 235 hits
Ya kita bukan superhero hingga semua perkara kita hendak ambil kisah Anak tertumpahkan air berebut remote televisyen dan sebagainya bukan hal besar untuk kita fikirkan hingga buat kita tertekan Benda remeh biarkan sahaja tenangkan diri dan ...
Mama Dah Tak Sayang Kakak Jeritan Ini Tanda Anak 5 Tahun Hatinya Sangat Terluka

Mama Dah Tak Sayang Kakak Jeritan Ini Tanda Anak 5 Tahun Hatinya Sangat Terluka

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 275 hits
Bila anak sudah 5 tahun dan masih suka merajuk dan mengamuk memukul orang menyakitkan orang ini petanda semasa anak itu mengamuk semasa dia kecil emosi amuk itu tidak dikendalikan dengan baik Ibu bapa hanya menggunakan kaedah marah dan teng...
Waktu Tepat Nak Latih Anak Tidur Sendiri Kena Mulakan Dari Bayi Lagi Senang Kerja Ibu

Waktu Tepat Nak Latih Anak Tidur Sendiri Kena Mulakan Dari Bayi Lagi Senang Kerja Ibu

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 218 hits
Mesti ada di antara anda terfikir bukankah melelapkan mata itu satu kemahiran semula jadi Bagi sesetengah individu dewasa masa untuk tidur dianggap perkara yang mudah Malahan untuk mereka yang baharu bergelar ibu bapa kepenatan menjaga si k...
Adik Jangan Bagitahu Mama Tau Nanti Respon Amir Ok Ok Tulis Wanita Itu

Adik Jangan Bagitahu Mama Tau Nanti Respon Amir Ok Ok Tulis Wanita Itu

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 217 hits
Sejak semalam rakyat Malaysia dikejvtkan dengan berita kem4 tian seorang kanak kanak berusia tujuh tahun dipercayai menjadi mgsa de ra
Tengah Main Cakap Apa Pun Anak Takkan Dengar Ada Waktu Paling Tepat Nasihatkan Anak Ni Caranya

Tengah Main Cakap Apa Pun Anak Takkan Dengar Ada Waktu Paling Tepat Nasihatkan Anak Ni Caranya

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 203 hits
Waktu bermain adalah waktu yang sangat menyeronokkan bagi anak anak kita Cakaplah apa sahaja ada waktunya anak langsung tidak mendengar dek terlalu fokus dengan permainan di tangannya Jangan sekali kali memberi pelbagai arahan di waktu ini ...
Wahai Ayah Buatlah Petua Ni Ketika Anak Masih Kecil Berlelah Lelah Dahulu Besar Nanti Anak Akan Lebih Rapat

Wahai Ayah Buatlah Petua Ni Ketika Anak Masih Kecil Berlelah Lelah Dahulu Besar Nanti Anak Akan Lebih Rapat

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 326 hits
Penglibatan ayah dalam mendidik dan menjaga anak anak juga boleh menjadikan anak anak lebih bijak Luangkan masa anda untuk mendidik dan mengambil tahu tentang anak anak setiap hari Baca Mudah mudahan ada kebaikan sesama kita sebagai ibu bap...
Tertekan Punca Bersalin Awal Anak Tak Cukup Bulan Doktor Ini Pesan Jaga Kesihatan Sebelum Hamil

Tertekan Punca Bersalin Awal Anak Tak Cukup Bulan Doktor Ini Pesan Jaga Kesihatan Sebelum Hamil

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 224 hits
Kelahiran pramatang bermaksud atau kelahiran yang berlaku pada usia kandungan yang mencecah usia antara minggu 28 ke minggu 36 Ia kerap kali berlaku tanpa dijangka Tentu sahaja tiada sesiapa yang mahu melaluinya kerana kelahiran pramatang i...
Sensitif Asingkan Diri Sejak Ada Adik Baru Mama Jangan Biarkan Anak Sulung Rasa Terpinggir

Sensitif Asingkan Diri Sejak Ada Adik Baru Mama Jangan Biarkan Anak Sulung Rasa Terpinggir

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 366 hits
Kehadiran bayi baru mungkin mengujakan semua ahli keluarga lain tetapi JANGAN LUPA mempersiapkan anak untuk penerimaan adik baru Rasa cemburu dan terpinggir pastinya mampu mengganggu mood anak kecil kita yang sebelum ini sentiasa diberikan ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan