Tak Ada Istilah Keluar Pn Umno Sebelum Ini Tak Pernah Menyertai Pn Kata Penganalisis



Penganalisis politik berpandangan Perikatan Nasional (PN) kekal menerajui kepimpinan Negara di bawah Muhyiddin Yassin susulan sokongan ahli Parlimen Umno dan Barisan Nasional (BN) serta ahli Dewan Undangan Negeri dalam pembentukan kerajaan pusat dan di beberapa negeri tertentu.

Menurut penganalisis politik daripada Universiti Sains Malaysia Prof Dr Sivamurugan Pandian, walaupun Umno membuat keputusan untuk tidak menyertai Perikatan Nasional, ini tidak harus menimbulkan kekecohan kerana Umno sememangnnya tidak pernah menyertai PN sejak penubuhan kerajaan pimpinan Muhyiddin.

“Situasinya masih status quo. PN kekal memerintah,” kata Sivamurugan semasa mengulas pengumuman Presiden Umno Datuk Ahmad Zahid Hamidi hari ini bahawa UMNO tidak akan menyertai PN, sebaliknya mahu mengukuhkan kedudukan Muafakat Nasional bersama PAS.

“Kenyataan Zahid untuk kukuhkan Muafakat Nasional dan ketepikan kolaborasi politik PN. Ini tak bermakna tak bersama kerajaan. Perikatan Nasional itu sendiri adalah tidak formal,” katanya ketika dihubungi Bernama.

Beliau turut menyifatkan pengumuman Ahmad Zahid itu ada kaitan dengan tekanan yang diterimanya daripada ahli-ahli parti susulan ura-ura PN akan didaftarkan secara rasmi selain keputusan bersalah bekas perdana menteri Najib Razak yang dijatuhkan mahkamah pada Selasa lepas.

Penganalisis politik Universiti Utara Malaysia Prof Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani pula berkata selama ini Umno hanya membawa agenda Muafakat Nasional yang menumpukan kepada penyatuan Melayu dan umat Islam dalam kempen pilihan raya kecil.

"Langkah politik Umno tidak bersama PN adalah pelik, bagaimanapun secara teknikalnya tidak menjejaskan kerajaan sedia ada.

“Implikasinya ialah pada pilihan raya. Ini bermakna Muafakat Nasional dan Bersatu boleh bertanding sesama sendiri. Kalau Bersatu nak masuk Muafakat Nasional, maka Umno dan PAS kena ubah piagam Muafakat Nasional yang selama ini adalah mengenai penyatuan agenda Melayu Islam di antara Umno dan PAS. Jika berjaya dilakukan (Muafakat Nasional + Bersatu), maka percaturan politik di PRU (pilihan raya umum) akan datang lebih mudah,” katanya.

Penganalisis politik daripada Universiti Putra Malaysia Dr Syed Agil Alsagoff pula menyifatkan keputusan Umno jelas menunjukkan strategi parti itu untuk memperkukuh pakatan Muafakat Nasional yang didominasinya bersama PAS berbanding PN yang dikuasai Bersatu.

“Namun apa yang saya sangsikan sekarang ialah apa yang akan berlaku kepada parti komponen BN, khususnya MCA dan MIC. Ini kerana Muafakat Nasional adalah mengenai perjuangan Melayu dan Islam.

“Dari segi politik, ini nampak tidak kena kerana berlandaskan kepada persetujuan dan kepercayaan semata-mata,” kata Syed Agil yang tidak menolak kemungkinan bahawa apa yang berlaku hari ini adalah isyarat kepada semua pihak bahawa PRU-15 semakin hampir.


#Kredit :- Bernama    

MR :  UMNO sebelum ini sekadar mengikut keputusan PAS.. video Zahid Hamidi sudah jelas  


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/07/tak-ada-istilah-keluar-pn-umno-sebelum.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Ada Perbincangan Keluar Pn Dalam Pertemuan Tertutup Umno Kata Shahidan

Tak Ada Perbincangan Keluar Pn Dalam Pertemuan Tertutup Umno Kata Shahidan

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 155 hits
Pengerusi Majlis Ahli Parlimen PN Shahidan Kassim menafikan dakwaan bahawa Umno telah berbincang untuk keluar daripada gabungan Perikatan Nasional dalam satu pertemuan bersama perdana menteri hari ini Sebaliknya beliau berkata pertemuan ter...
Kemenangan Terjamin Jika Ppbm Umno Pas Berganding Kata Penganalisis

Kemenangan Terjamin Jika Ppbm Umno Pas Berganding Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 25/7/2020 - jumlah : 305 hits
Robin Augustin PETALING JAYA Dua orang penganalisis politik bersetuju kemenangan pilihan raya yang meyakinkan akan terjamin buat Umno PPBM dan PAS sekiranya mereka berganding Namun kedua duanya memberitahu FMT keadaan semasa tidak memberi k...
Menteri Kereta Terbang Kata Terpulang Kepada Muhyiddin Untuk Sertai Umno Semula

Menteri Kereta Terbang Kata Terpulang Kepada Muhyiddin Untuk Sertai Umno Semula

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 209 hits
Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin berhak untuk meneliti saranan daripada Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan untuk menyertai UMNO kembali Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk Se...
73 Kerusi Bersatu Mahu 45 Umno Mahu 32 Bung Kata Mesyuarat Esok

73 Kerusi Bersatu Mahu 45 Umno Mahu 32 Bung Kata Mesyuarat Esok

papar berkaitan - pada 2/8/2020 - jumlah : 296 hits
Pengerusi Umno Sabah Bung Moktar Radin berkata bahawa partinya akan bermesyuarat esok untuk akan membuat keputusan berhubung kerjasama antara Umno dengan Bersatu menghadapi Pilihan Raya Negeri Sabah Menurutnya Umno Sabah akan mengadakan mes...
Budak Tak Dengar Kata Ni Pernah Tak Kita Ucap Pada Anak Kena Ubah Kata Kata Sebab Tu Anak Makin Degil

Budak Tak Dengar Kata Ni Pernah Tak Kita Ucap Pada Anak Kena Ubah Kata Kata Sebab Tu Anak Makin Degil

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 305 hits
Jika anda mendapat anak yang susah mendengar cakap jangan terus menyangka memang nasib anda dapat anak yang begitu Itu maksudnya menyalahkan nasib atau menyalahkan Tuhan Kedegilan anak ada satu peluang untuk anda belajar bagaimana untuk mem...
Ppbm Jangan Gelojoh Umum Jumlah Kerusi Mahu Ditandingi Kata Umno Sabah

Ppbm Jangan Gelojoh Umum Jumlah Kerusi Mahu Ditandingi Kata Umno Sabah

papar berkaitan - pada 2/8/2020 - jumlah : 264 hits
KOTA KINABALU Pengarah komunikasi Umno Sabah Ghazalie Ansing berkata parti itu tetap dengan pendirian untuk bertanding di semua kerusi Dewan Undangan Negeri yang dimenangi dan pernah ditandingi sebelum ini Selain itu katanya Umno Sabah juga...
Umno Akan Beri Tawaran Baru Buat Pengundi Pada Prn Kata Bung Moktar

Umno Akan Beri Tawaran Baru Buat Pengundi Pada Prn Kata Bung Moktar

papar berkaitan - pada 31/7/2020 - jumlah : 208 hits
Ketua Umno Sabah Bung Moktar Radin berkata parti itu akan membuat beberapa tawaran baru kepada pengundi menjelang Pilihan Raya Negeri akan datang Tanpa memberikan butiran tawaran itu katanya ia bakal meningkatkan lagi taraf hidup rakyat ser...
Akur Keputusan Umno Kata Najib

Akur Keputusan Umno Kata Najib

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 257 hits
Najib berkata beliau sedia menerima sebarang keputusan yang akan dibuat Umno susulan penghakiman hari ini Ahli Parlimen Pekan itu menyifatkan pendirian secara terbuka Umno itu sejajar prinsipnya sendiri dirinya Tak tahu tapi saya ini orang ...
Bekas Bos Fgv Holdings Umum Keluar Amanah Sertai Umno

Bekas Bos Fgv Holdings Umum Keluar Amanah Sertai Umno

papar berkaitan - pada 25/7/2020 - jumlah : 238 hits
Bekas ketua pegawai eksekutif FGV Holdings Bhd Zakaria Arshad membuat keputusan untuk menyertai Umno dan mengumumkan keluar daripada Amanah Zakaria berkata keputusan keluar Amanah itu dibuat selepas melihat visi dan objektif parti diketuai ...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord