Tahukah Anda Kurma Yang Telah Dikeringkan Lebih Bermanfaat Untuk Kesihatan Rileks Media


Apakah Kurma yang Kering? Kurma kering harus, pertama sekali, tidak boleh dikelirukan dengan kurma yang segar. Kurma segar biasanya terdapat dalam tiga bentuk – lembut, separa lembut, dan kering. Setiap jenis ini boleh digunakan dalam pelbagai cara dan dalam keadaan masakan tertentu, tetapi walaupun kurma segar kering mempunyai beberapa kelembapan.
Kebanyakannya telah dikeluarkan untuk memanjangkan jangka hayat, tetapi kurma kering melalui proses dehidrasi yang lebih intensif. Ini memberikan kurma kering jangka hayat yang sangat panjang – 12 bulan atau lebih – bergantung kepada keadaan penyimpanan. Sekiranya anda membekukan kurma kering, mereka dapat mengekalkan rasa dan ketumpatan nutriennya lebih lama – sehingga 5 tahun!
Kurma ini menyediakan nutrien yang lebih pekat, serta rasa yang lebih kuat, itulah sebabnya mereka sering disukai, dan mereka agak mudah dicari di kedai-kedai dan pasaran di seluruh dunia, menjadi eksport utama Iran dan Timur Tengah yang lain negara.
Pemakanan Kurma Kering
Kurma kering mempunyai profil pemakanan yang unik, kerana mereka adalah kalori yang luar biasa tinggi. Oleh kerana semua air telah dikeluarkan, satu kurma kering mewakili kira-kira 285 kalori, dua kali lebih banyak daripada jumlah hidangan yang sama dengan kurma yang baru.
Penyajian hidangan kering yang sama mempunyai 5 gram serat dan kira-kira 3 gram protein. Kurma kering juga mengandungi vitamin C dan K, kalsium, vitamin B, dan besi, bersama-sama dengan pelbagai jumlah mineral dan antioksidan yang lain.
Faedah Kurma Kering
Kurma kering memberi manfaat kepada sistem kardiovaskular, mencegah penya kit kronik, dan menguatkan rambut. Mereka juga mempunyai keupayaan untuk memperbaiki penampilan kulit.
Penjagaan kulit
Vitamin C dan K yang terdapat dalam buah-buahan kering ini boleh membantu meningkatkan kualiti dan penampilan kulit, mengurangkan keradangan, dan menghapuskan beberapa tanda-tanda penuaan seperti kerutan dan kecacatan.
Kesihatan jantung
Kalium didapati dalam kuantiti yang baik dalam Kurma kering ini, yang dapat membantu menurunkan tekanan darah. Ketumpatan serat yang tinggi juga merendahkan tahap kolesterol keseluruhan dan mengurangkan ri siko serangan jantung dan strok.
Bantuan dalam pencernaan
Kurma kering mengandungi kedua-dua serat makanan dan Beta-D-glucan, kedua-duanya boleh menyumbang kepada perasaan kenyang dan mencegah makan terlalu banyak, sementara juga meningkatkan pengambilan nutrien dan melegakan gejala gangguan pencernaan.
Penjagaan rambut
Tahap baik besi, kalsium, dan vitamin C menyumbang kepada pengeluaran rambut yang sihat dan pengurangan dalam keadaan keradangan yang boleh menyebabkan kehilangan rambut dan kelemumur.
Sumber tenaga
Kurma kering ini adalah sumber karbohidrat yang baik dan buah-buahan kering kecil ini boleh merangsang rangsangan tenaga utama pada bila-bila masa.
Berat Badan
Sekiranya anda perlu pukal atau mendapatkan berat badan dengan cepat, untuk sebab kecergasan atau pemulihan, mengikuti kecederaan atau penyakit, makan kurma kering boleh memberi anda peningkatan kalori utama.
Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Sumber : kifarahmedia
Source link
The post Tahukah Anda Kurma Yang Telah Dikeringkan Lebih Bermanfaat Untuk Kesihatan – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/tahukah-anda-kurma-yang-telah-dikeringkan-lebih-bermanfaat-untuk-kesihatan-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amal Minum Air Sejuk Atau Air Panas Mana Lebih Baik Rileks Media

Amal Minum Air Sejuk Atau Air Panas Mana Lebih Baik Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 337 hits
Minum air sejuk terutama berais memang menyejukkan tekak terutama pada hari panas terik Tapi ramai yang mengamalkan pantang minum air ini kerana dikatakan tak elok untuk kesihatan Betulkah Sebenarnya minum air sejuk juga baik untuk tubuh ta...
4 Cara Mudah Santan Lebih Tahan Lama Rileks Media

4 Cara Mudah Santan Lebih Tahan Lama Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 510 hits
Anda menghadapi masalah masakan dan kuih muih bersantan cepat basi Sebenarnya masalah santan mudah basi adalah disebabkan oleh kualiti santan yang digunakan kurang baik tidak segar dan santan diproses dengan cara tidak bersih Tapi sekarang ...
Wanita Kelihatan Lebih Cantik Bila Bangun Pagi Jika Buat 7 Perkara Ini Rileks Media

Wanita Kelihatan Lebih Cantik Bila Bangun Pagi Jika Buat 7 Perkara Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 299 hits
Rupanya wanita akan kelihatan lebih cantik bila bangun pagi jika buat 7 perkara ini sebelum tidur Tidur malam merupakan waktu bagi merehatkan diri setelah seharian sibuk menguruskan pelbagai perkara disiang hari Baik perkara di tempat kerja...
Nak Elakkan Makan Makanan Berat Waktu Malam Cuba Cara Ini Untuk Kenyang Lebih Lama Rileks Media

Nak Elakkan Makan Makanan Berat Waktu Malam Cuba Cara Ini Untuk Kenyang Lebih Lama Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 473 hits
Memang Ajaib Tak rasa nak makan malam apabila amal meminum minuman ini Kalau begini berat badan pun cepatlah turun tak percaya cubalah sendiri Nak kurus tapi bila malam makan tak ingat Ini kegagalan besar kita yang nak berdiet Sebabnya bila...
5 Khasiat Amalan Makan Kurma Yang Anda Mungkin Tak Tahu Rileks Media

5 Khasiat Amalan Makan Kurma Yang Anda Mungkin Tak Tahu Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 281 hits
Makan buah kurma adalah sunnah yang dianjurkan oleh Rasulluah SAW kerana pelbagai khasiat yang baik untuk badan manusia Buah kurma adalah antara makanan yang cepat memberi tenaga dan cepat diserap dalam badan 1 M ngur ngk n risiko masalah j...
Goreng Ikan Dengan Sempurna Tak Melekat Di Kuali Tak Meletup Dan Jadi Lebih Sedap Rileks Media

Goreng Ikan Dengan Sempurna Tak Melekat Di Kuali Tak Meletup Dan Jadi Lebih Sedap Rileks Media

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 379 hits
Meskipun hanya sekadar goreng ikan namun bukan mudah nak mendapatkan ikan goreng yang sempurna kalau tak tahu caranya Ada cara tertentu yang mak mak boleh cuba praktikkan di rumah demi memastikan ikan yang digoreng tidak melekat tidak melet...
Disebut Di Dalam Al Quran 6 Jenis Buah Yang Berkhasiat Untuk Kesihatan Rileks Media

Disebut Di Dalam Al Quran 6 Jenis Buah Yang Berkhasiat Untuk Kesihatan Rileks Media

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 374 hits
Di bumi ini terdapat pelbagai jenis sayuran buah buahan dan biji bijian yang bermanfaat buat manusia Setiap daripadanya mempunyai ciri ciri yang berbeza Pelbagai kitab suci juga menyebut beberapa jenis buah buahan secara khusus Begitu juga ...
Tahukah Anda Mengapa Dalam Islam Melarang Meniup Makanan Dan Minuman Yang Panas Rileks Media

Tahukah Anda Mengapa Dalam Islam Melarang Meniup Makanan Dan Minuman Yang Panas Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 329 hits
Seringkali kita melihat seorang Ibu ketika menyuapi anaknya makanan yang masih panas dia meniup makanannya lalu disuapkan kepada anaknya Bukan itu saja bahkan orang dewasa pun ketika minum teh atau kopi panas sering kita lihat dia meniup mi...
Inilah Khasiat Dan Manfaat Sirih Cina Untuk Kesihatan Kita Rileks Media

Inilah Khasiat Dan Manfaat Sirih Cina Untuk Kesihatan Kita Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 337 hits
Di sesetengah tempat pokok sirih cina dikenali sebagai sirih laut sirih pasir sirih air sirih bunian dan juga tumpangan air atau ketumpang Tumbuhan renek yang tidak berkayu ini biasanya tumbuh meliar dan menjalar di celah celah pasu tepi lo...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik