Inilah Khasiat Dan Manfaat Sirih Cina Untuk Kesihatan Kita Rileks Media


Di sesetengah tempat, pokok sirih cina dikenali sebagai sirih laut, sirih pasir, sirih air, sirih bunian dan juga tumpangan air atau ketumpang. Tumbuhan renek yang tidak berkayu ini biasanya tumbuh meliar dan menjalar di celah-celah pasu, tepi longkang dan kawasan lembap seperti tepi sungai atau berhampiran paya. Bagi mereka yang tidak mengenali khasiat sebenar pokok istimewa ini, ia akan dibuang begitu sahaja.
Sirih cina atau nama saintifiknya Peperomia Pellucida hidup sebagai tumbuhan menumpang sehingga akhirnya akan menyebabkan semak samun. Namun begitu, tumbuhan herba ini sebenarnya mempunyai khasiat serta nilai yang tinggi terutamanya dalam bidang perubatan.
Bagi mereka yang mengetahui kegunaan dan khasiatnya, biasanya tumbuhan ini dijadikan ulam, kerabu, dijeruk, masak lemak atau digoreng begitu sahaja. Ia juga dijadikan alternatif dalam merawat beberapa masalah kesihatan lainnya seperti merawat masalah gout, darah tinggi, buasir, diabetes, meredakan batuk, melegakan selesema, merawat jang kitan pundi kencing, mengatasi penya kit buah pinggang, merawat penya kit kulit seperti kayap, jerawat dan bisul selain menjadi penawar kepada sakit sendi, bengkak, luka terbakar, sakit perut serta meredakan cirit-birit.
Sirih cina atau ketumpang air agak popular dalam merawat masalah gout dan darah tinggi. Tumbuhan ini dikatakan dapat mengurangkan paras asid urik dalam badan jika diamalkan setiap hari sebagai ulam harian.
Pucuknya rasa lebih berlemak berbanding daun yang sudah tua atau matang. Pengambilan pucuk ini setiap hari dikatakan mampu membantu mengurangkan sakit kepala dan mencegahnya daripada berulang, manakala pati perahan tumbuhan herba ini juga mampu merawat jangkitan pada mata.
Selain itu, terdapat beberapa cara atau kaedah penggunaan tumbuhan ini yang boleh kita amalkan sebagai alternatif dalam merawat beberapa jenis penyakit.
CARA PENGGUNAAN SIRIH CINA DALAM PERAWATAN
Melegakan Panas Demam
Sekiranya berlaku situasi kecemasan seperti demam, daun dan batang pokok ini boleh diramas bersama sedikt campuran air, lalu disapukan ke atas kepala bagi mengurangkan suhu badan sama ada kanak-kanak atau orang dewasa.
Cara lain adalah dengan merebus 2 pokok (cekak) tanaman yang diambil segar. Cuci dan rebus sehingga mendapat 1 gelas air patinya. Biarkan sejuk seketika dan minum airnya sehingga demam reda.
Merawat Sa kit Kulit, Radang, Bisul dan Jerawat
Ambil 2 rumpun pokok ini dan dicuci hingga bersih. Rebus air ini dengan 300ml air biasa sehingga mendapat 1 gelas air pati. Minum ketika air ini masih hangat dan ambil sdikit airnya lalu disapukan pada tempat yang bermasalah. Ulanginya dua kali sehari sehingga sembuh.
Mengubati Sa kit Perut dan Cirit Birit
Ambil tanaman ini dalam secekak. Cuci bersih dan tumbuk lumat. Perah dan tapis air patinya. Minum dan ulanginya sehingga sa kit perut dan cirit birit lega.
Merawat Luka Terbakar
Ambil tumbuhan ini dengan kadar secukupnya. Cuci bersih dan tumbuk hingga lumat. Tempelkan ramuan ini pada bahagian yang sakit. Ulang cara ini beberapa kali sehari hingga luka sembuh.
Mengurangkan Sa kit Buah Pinggang
Cuci bersih tanaman herba ini lalu direbus hingga mendapat 1 gelas air patinya. Minum ketika suam. Untuk rawatan terbaik, ulangi minuman ini dua kali sehari.
Bagi yang sudah mengetahui khasiatnya, lepas ini bolehlah tanamkannya di dalam pasu atau kawasan rumah. Ia bukan sahaja penting ketika kecemasan, malahan ia menjadi ubat yang sangat menjimatkan.
VIDEO:

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Sumber: rencahrasa via DD
Source link
The post Inilah Khasiat Dan Manfaat Sirih Cina Untuk Kesihatan Kita – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/inilah-khasiat-dan-manfaat-sirih-cina-untuk-kesihatan-kita-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Khasiat Amalan Makan Kurma Yang Anda Mungkin Tak Tahu Rileks Media

5 Khasiat Amalan Makan Kurma Yang Anda Mungkin Tak Tahu Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 282 hits
Makan buah kurma adalah sunnah yang dianjurkan oleh Rasulluah SAW kerana pelbagai khasiat yang baik untuk badan manusia Buah kurma adalah antara makanan yang cepat memberi tenaga dan cepat diserap dalam badan 1 M ngur ngk n risiko masalah j...
3 Fadhilat Dan Khasiat Surah Al Hasyr Rugi Kalau Tak Hafal Dan Amalkan Rileks Media

3 Fadhilat Dan Khasiat Surah Al Hasyr Rugi Kalau Tak Hafal Dan Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 991 hits
Tiga ayat terakhir Surah Al Hasyr mengandungi fadhilat dan khasiatnya yang tersendiri Ianya mempunyai Asma ul Husna yang paling agung pada enam aat terkhir dari surah Al Hasyr Penyebutan nama nama Allah yang paling indah yang mengkisahkan s...
Kurma Merah Bagus Untuk Kesihatan Dalaman Wanita Rileks Media

Kurma Merah Bagus Untuk Kesihatan Dalaman Wanita Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 324 hits
Red dates atau kurma merah adalah salah satu makanan kesihatan yang sangat popular di China Bukan sahaja dijadikan ubat ubatan malah kurma merah ini turut digunakan dalam pelbagai jenis makanan harian mereka di sana Ternyata kurma merah ini...
Tiga Waktu Dilarang Mandi Menurut Ilmu Kesihatan Rileks Media

Tiga Waktu Dilarang Mandi Menurut Ilmu Kesihatan Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 321 hits
Telah disebarkan satu tulisan yang melarang mandi pada tiga waktu tertentu yang kononnya menyebabkan seseorang akan mendapat penyakit tertentu Antara waktu yang dikatakan dilarang mandi itu ialah selepas asar selepas maghrib dan selepas Isy...
Manfaat Pisang Bertahi Lalat Yang Ramai Tak Tahu Rileks Media

Manfaat Pisang Bertahi Lalat Yang Ramai Tak Tahu Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 251 hits
Pisang kalau dah lembik dan hitam ramai yang geli nak makan betul tak Senang kata jika kondisi pisang itu sudah terlalu lembik pasti orang menganggapnya sudah tidak elok dan hanya layak untuk dijadikan cekodok pisang semata Tetapi tahukah k...
Manfaat Susu Untuk Kecantikan Rileks Media

Manfaat Susu Untuk Kecantikan Rileks Media

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 256 hits
Susu adalah salah satu sumber nutrisi paling lengkap untuk kesehatan manusia Segelas susu mengandung kalsium zat besi kalium vitamin A D B6 B12 dan protein Semua zat yang terkandung dalam susu sangat bermanfaat untuk kesehatan tubuh kita Su...
Manfaat Mandi Sebelum Subuh Perlu Diketahui Ramai Rileks Media

Manfaat Mandi Sebelum Subuh Perlu Diketahui Ramai Rileks Media

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 449 hits
Mandi adalah perkara wajib dilakukan setiap hari bagi membersihkan kekotoran serta memberi kesegaran pada badan Tetapi mungkin ramai yang belum tahu bahawa salah satu waktu paling ideal untuk mandi adalah sebelum waktu subuh Wah sudah pasti...
Khasiat Kegunaan Pokok Bunga Kantan Rileks Media

Khasiat Kegunaan Pokok Bunga Kantan Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 570 hits
Ramai yang tahu dan kenal akan bunga Kantan tetapi tak ramai yang pasti akan rupa pokok bunga Kantan ini Aha kalau kat kampung ia mungkin mudah untuk anda cari tetapi kat bandar mungkin agak sukar melainkan pihak majlis atau bandaran ada me...
Khasiat Utama Buah Durian Belanda Rileks Media

Khasiat Utama Buah Durian Belanda Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 367 hits
Pokok Durian Belanda merupakan pokok yang berasal dari hutan Tropika Carribean Amerika Selatan yang kini telah ditanam di Asia Tenggara termasuk Malaysia dan Indonesia Pokok Durian Belanda ini biasanya tumbuh di aras laut sehingga di kawasa...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024