Tahukah Anda Mengapa Dalam Islam Melarang Meniup Makanan Dan Minuman Yang Panas Rileks Media


Seringkali kita melihat, seorang Ibu ketika menyuapi anaknya makanan yang masih panas, dia meniup makanannya lalu disuapkan kepada anaknya.
Bukan itu saja, bahkan orang dewasa pun ketika minum teh atau kopi panas, sering kita lihat, dia meniup minuman panas itu lalu meminumnya. Cara demikian tidaklah dibenarkan dalam Islam.
Inilah 3 fakta ilmiah tentang larangan meniup minuman dan makanan dalam Islam yang tidak anda ketahui.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Bukhari, Rasulullah Muhammad Saw pernah bersabda kepada umat muslim:
“Apabila kamu (sedang) minum, maka jangan bernafas di dalam gelas, dan ketika membuang hajat, maka jangan sentuh kema luan menggunakan tangan kanan.”
Hadis tersebut memberikan indikasi bahawa kita tidak boleh meniup atau bernafas di dalam gelas. Pada masa ini, banyak sekali orang yang meniup makanan dan minuman panas.
Hal ini wajar mengingat apa yang kita masukkan ke dalam mulut kita sangat panas dan mungkin saja kita tidak bersabar untuk segera mengambilnya.
Malangnya, kebiasaan ini justru dilarang oleh Nabi Muhammad Saw. Lalu, apa alasannya? Tentu, Rasulullah tidak memberikan alasan terperinci, tetapi beliau melarang kita, bererti itu menjadi sebahagian dari sunnah apabila kita menjalaninya.
Penjelasan Bahaya Meniup Makanan dan Minuman Panas
Semua yang telah belajar di bangku sekolah pasti memahami, manusia bernafas menghirup oksigen atau O2, dan menghembuskan karbon dioksida atau CO2. Ketika kita meniup makanan, tentunya yang kita keluarkan adalah gas CO2.
Sementara itu makanan panas tadi masih mengeluarkan wap air (H2O). Menurut reaksi kimia, apabila wap air bertindak balas dengan karbon dioksida akan membentuk senyawa asam karbonat (carbonic acid) yang bersifat asid.
H2O + CO2 => H2CO3
Perlu kita tahu bahawa didalam darah itu terdapat H2CO3 yang berguna untuk mengatur pH (keasidan) di dalam darah. Darah adalah Buffer (larutan yang dapat mempertahankan pH) dengan asam lemahnya berupa H2CO3 dan dengan basa konjugasinya berupa HCO3- sehingga darah memiliki pH sebesar 7,35 – 7,45 dengan reaksi sebagai berikut:
CO2 + H20 HCO3- + H +
Tubuh menggunakan penyangga pH (buffer) dalam darah sebagai pelindung terhadap perubahan yang berlaku secara tiba-tiba dalam pH darah. Adanya kelainan pada mekanisme kawalan pH tersebut, boleh menyebabkan salah satu dari 2 kelainan utama dalam keseimbangan asam basa, iaitu asidosis atau asidosis.
Asidosis adalah suatu keadaan di mana darah terlalu banyak mengandungi asid (atau terlalu sedikit mengandung basa) dan sering menyebabkan penurunan pH darah.
Sedangkan asidosis adalah suatu keadaan di mana darah terlalu banyak mengandungi basa (atau terlalu sedikit mengandungi asid) dan kadang menyebabkan peningkatan pH darah.
Kembali lagi kepada permasalahan awal, di mana makanan kita tiup, lalu karbon dioksida dari mulut kita akan berikatan dengan wap air daripada makanan dan menghasilkan asid karbonik yang akan mempengaruhi tahap keasidan dalam darah kita sehingga akan menyebabkan suatu keadaan di mana darah kita akan menjadi lebih berasid daripada sepatutnya sehingga pH dalam darah menurun, keadaan ini lebih dikenali dengan istilah asidosis.
Hadits Larangan Meniup Makanan Panas
Seiring dengan penurunan pH darah, pernafasan menjadi lebih dalam dan lebih cepat sebagai usaha tubuh untuk menurunkan kelebihan asid dalam darah dengan cara menurunkan jumlah karbon dioksida.
Pada akhirnya, buah pinggang juga berusaha memberikan pampasan bagi keadaan tersebut dengan cara mengeluarkan lebih banyak asid dalam air kemih.Tetapi kedua-dua mekanisme tersebut tidak akan berguna jika tubuh terus menerus menghasilkan terlalu banyak asid, sehingga terjadi asidosis berat.
Seiring dengan semakin teruk asidosis, pesakit mula merasakan keletihan yang luar biasa, rasa mengantuk, semakin mual dan mengalami kebingungan. Bila asidosis semakin memburuk, tekanan darah dapat turun, menyebabkan syok, koma dan bahkan kema tian.
Kesan meniup makanan panas sebelum makan ternyata mengerikan juga ya, jadi lebih baik tunggu makanan sampai sejuk ketika ingin memakannya. Dan Alhamdulillah bagi kita yang masih selamat walaupun sering meniup makanan panas sebelum makan. Mari kita ikuti Sunnah Rasul SAW agar selamat dunia akhirat.
VIDEO:

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Sumber: LubukM
Source link


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/tahukah-anda-mengapa-dalam-islam-melarang-meniup-makanan-dan-minuman-yang-panas-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Penjelasan Dr Zair Naik Mengapa Islam Melarang Yoga Rileks Media

Ini Penjelasan Dr Zair Naik Mengapa Islam Melarang Yoga Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 100 hits
Seorang pemuda bertanya kepada Dr Zakir Naik dalam sebuah forum yang dihadiri ribuan orang mengapa Lembaga Fatwa Malaysia melarang muslim melakukan yoga Beberapa tahun lalu lembaga Fatwa Malaysia melarang muslim melakukan yoga mereka berkat...
Rahsia Turun 16 Kg Sebulan Gadis Ini Elak Ambil 2 Makanan Saja Rileks Media

Rahsia Turun 16 Kg Sebulan Gadis Ini Elak Ambil 2 Makanan Saja Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 147 hits
Turun berat badan 16kg dalam masa satu bulan Nampak macam mustahil tapi inilah yang dilakukan oleh gadis bernama Nur Shaerah Abdul Karim Tidak sanggup lagi melihat diri yang rendah tapi gempal dia nekad membuat perubahan Semoga perkongsian ...
Jangan Makan Pisang Bersamaan Dengan Bahan Makanan Ini Rileks Media

Jangan Makan Pisang Bersamaan Dengan Bahan Makanan Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 110 hits
Pisang buah yang enak dan hampir semua orang menyukai buah ini Tetapi ada beberapa larangan untuk memakan pisang bersamaan dengan beberapa bahan makanan dibawah ini 1 Semangka Buah semangka termasuk golongan buah dingin cocok untuk dikonsum...
5 Tip Agar Wajah Cantik Betul Betul Putih Berseri Menurut Islam Rileks Media

5 Tip Agar Wajah Cantik Betul Betul Putih Berseri Menurut Islam Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 137 hits
Memutihkan wajah tidak hanya menggunakan bahan bahan alami atau krim pemutih wajah saja tetapi juga boleh dilakukan tanpa ubat dan cukup menjalani perintah agama Dalam agama Islam untuk mendapatkan wajah putih berseri dan awet muda amat mud...
Nak Elakkan Makan Makanan Berat Waktu Malam Cuba Cara Ini Untuk Kenyang Lebih Lama Rileks Media

Nak Elakkan Makan Makanan Berat Waktu Malam Cuba Cara Ini Untuk Kenyang Lebih Lama Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 154 hits
Memang Ajaib Tak rasa nak makan malam apabila amal meminum minuman ini Kalau begini berat badan pun cepatlah turun tak percaya cubalah sendiri Nak kurus tapi bila malam makan tak ingat Ini kegagalan besar kita yang nak berdiet Sebabnya bila...
Adab Membaca Al Quran Yang Sepatutnya Semua Orang Islam Ambil Tahu Rileks Media

Adab Membaca Al Quran Yang Sepatutnya Semua Orang Islam Ambil Tahu Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 130 hits
Al Qur an merupakan wahyu Allah yang diturunkan kepada Rasulullah Muhammad shallallahu alaihi wasallam untuk menjadi petunjuk bagi umatnya Kitab suci Al Qur an yang juga menjadi mukjizat bagi Rasulullah ini sekaligus merupakan sumber hukum ...
7 Jenis Makanan Yang Membantu Mencegah Uban Rileks Media

7 Jenis Makanan Yang Membantu Mencegah Uban Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 112 hits
7Anda ada masalah rambut beruban biarpun umur masih muda Bukan lagi menjadi perkara pelik jika rambut seseorang mula beruban di lewat dua puluhan atau awal tiga puluhan Malah ada juga kanak kanak dan remaja yang sudah mula ada sehelai dua r...
Kenapa Rasulullah Saw Melarang Keluar Pada Waktu Maghrib Rileks Media

Kenapa Rasulullah Saw Melarang Keluar Pada Waktu Maghrib Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 102 hits
Kenapa Rasulullah SAW Melarang Keluar Pada Waktu Maghrib Bahkan larangan tersebut sangat berlaku pada anak kecil Demi mereka boleh duduk diam di rumah orang tua rela menakut nakutkan anaknya dengan cerita cerita hantu yang mengerikan Sebena...
Minum Air Halia Panas 7 Sebab Wanita Berkahwin Perlu Amalkannya Rileks Media

Minum Air Halia Panas 7 Sebab Wanita Berkahwin Perlu Amalkannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 119 hits
Halia memang punya banyak khasiat untuk kaum wanita khususnya bagi yang sudah berkahwin Antaranya membuang angin dalam badan membakar lemak memanaskan tu buh menguatkan sistem pertahanan tubuh dari penya kit dan banyak lagi Jadi buat anda y...
Harga Emas Kini

Bertuah Jika Lakukan 7 Perbuatan Ini

Resepi Ikan Siakap Goreng Tomyam Sedap

Huawei Keluarkan Handphone Tercanggih Dunia

Kenapa Melayu Pro Dap Tak Sokong Bmf

Jenis Jenis Dekorasi Dan Ikatan Hidden Hantaran

D Paspor Dengarkan Aku Sayang Chord

Telefon Jatuh Dalam Mangkuk Tandas Punca Kematian Wanita Suka Berswafoto



Bolehkah Otak Yang Rosak Disebabkan Syabu Dipulihkan

Biodata Dan Latar Belakang Penyanyi Sufi Rashid

Apa Akan Berlaku Pada Pemain Bola Sepak Yang Tamat Kontrak

Lelaki Ini Menjadi Jutawan Dengan Hanya Menjual Batu Gary Dahl

7 Bukti Saintifik Kenapa Aktiviti Bersemburit Ditegah Agama


5 Oktober Diisytihar Hari Akademia Menteri Pendidikan

Saya Pun Melayu Juga

Kerana Dia Lebih Tahu

Kongres Maruah Melayu Yang Akan Terus Membaruahkan Melayu

Kerana Tiru Gaya Masakan Seorang Budak Maut

Balu Mejar Zahir Pohon Hentikan Spekulasi Kematian Suaminya