Disebut Di Dalam Al Quran 6 Jenis Buah Yang Berkhasiat Untuk Kesihatan Rileks Media


Di bumi ini terdapat pelbagai jenis sayuran, buah-buahan dan biji-bijian yang bermanfaat buat manusia. Setiap daripadanya mempunyai ciri-ciri yang berbeza.
Pelbagai kitab suci juga menyebut beberapa jenis buah-buahan secara khusus. Begitu juga dengan Al-Quran, garis panduan kehidupan umat Islam. Dalam beberapa ayat, beberapa jenis buah disyorkan untuk digunakan kerana baik untuk manusia.
Berikut adalah beberapa jenis buah yang disebutkan dalam Al-Quran dan sifat-sifatnya menurut kajian sains moden.
1. Kurma
Buah yang tumbuh dari jenis pokok palma ini adalah salah satu yang paling disebut di dalam Al-Quran. Beberapa surah di mana nama buah ini dapat dijumpai adalah Surah Maryam, Surah Al-Hasyr, Surah Al-Baqarah, dan Surah Qaf.
Memetik laman Healthline, kurma kaya dengan serat dan antioksidan. Flavonoid di dalamnya berkesan untuk mengurangkan ri siko dia betes, Alzheimer, dan beberapa jenis kan ser. Carotenoids berguna untuk menyu burkan hati dan mence gah gangguan visual. Sementara asid fenolik akan membantu melindungi tubuh dari penya kit jantung dan kan ser. Kurma juga dapat membantu menguatkan tulang serta pemanis alternatif yang lebih sihat daripada gula.
Di samping manfaat kesihatan, kurma juga mempunyai sifat kecantikan. Memetik laman StyleCraze, kandungan vitamin A dan vitamin B5 di dalamnya sangat diperlukan untuk mengekalkan kulit dan rambut yang sihat sehingga usia tua.
2. Buah Ara
Juga dikenali sebagai buah tin, buah ara ini hanya disebut sekali dalam Al-Quran, iaitu dalam Surah At-Tiin. Sesetengah ulama berpendapat bahawa tin yang disebut dalam ayat itu adalah buah ara, kerana disebut dalam satu ayat dengan zaitun. Tetapi ada juga yang percaya bahawa apa yang dimaksud adalah Bukit Tin dan Bukit Zaitun di mana Nabi Ibrahim dan Nabi Isa a. menerima wahyu.
Selain daripada kontroversi tafsiran, buah ara adalah bahan makanan yang kaya nutrisi, rendah kalori, tinggi serat, dan tidak mengandungi lemak, jadi baik bagi mereka yang menjaga berat badan.
Memetik laman Healthline, satu kajian pada tahun 2005 membuktikan bahawa buah ara mempunyai antioksidan. Buah ini mengandungi vitamin A, vitamin B kompleks, vitamin C, vitamin K, kalium, magnesium, tembaga, dan besi.
Buah ara inibaik untuk pesakit kencing manis, kerana boleh mengimbangi kandungan asid lemak dan vitamin E dalam darah. Buah ini juga berguna dalam membantu merawat penyakit kulit seperti ekzema, vitiligo, dan psoriasis.
3. Pisang
Buah pisang adalah firman Allah SWT yang tersenarai dalam Surah Al-Waqiah. Buah ini dikenali sebagai sumber kalium yang sangat baik. Walaupun kandungan gula yang tinggi, pisang juga mengandungi serat pektin larut yang bertanggungjawab mengimbangi tahap gula dalam darah dan memudahkan penghadaman. Kalium dan magnesium adalah baik untuk kesihatan jantung.
Pisang kaya dengan antioksidan penting seperti dopamin dan catechin. Mineral dan karbohidrat yang baik dalam pisang adalah baik untuk para atlet. Magnesium juga baik untuk kesihatan buah pinggang.
4. Anggur
Buah anggur disebutkan sehingga 14 kali di dalam Al-Quran. Salah satunya ialah Surah Al-Mu’minun. Memetik laman Healthy Site, anggur kaya dengan polifenol, flavonoid, dan quercetin yang dapat mencegah penya kit jantung dan mengurangkan kadar kolesterol jahat (LDL).
Antioksidan myricetin dan aquercetin dalam anggur membuat buah ini berkesan dalam mence gah kan ser. Lutein dan zeaxanthin boleh mence gah penya kit mata akibat usia. Berdasarkan penyelidikan dalam Journal of Nutrition, anggur malah dapat membantu fungsi tubuh untuk menghasilkan insulin. Selain, juga membantu meningkatkan sistem kekebalan tubuh badan.
5. Zaitun
Zaitun, buah dengan warna hijau gelap yang biasanya diproses menjadi minyak sayuran, termasuk salah satu tumbuhan yang paling kerap muncul dalam ayat-ayat Al-Quran. Beberapa surah yang menyebut buah ini adalah Surah An-Nuur, Surah Al-An’aam, Surah An-Nahl, Surah Al-Muminuun, dan Surah ‘Abasa.
Zaitun berwarna hitam apabila masak adalah salah satu sumber terbaik vitamin E dan antioksidan. Menurut hasil kajian, buah ini baik untuk hati. Hydroxytyrosol berfungsi untuk melindungi kesihatan jantung.
AOleonalic acid menghalang kerosakan hati, mengawal tahap lemak dalam darah, dan mengurangkan keradangan. Quercetin menurunkan tekanan darah.
Besi dalam buah zaitun adalah penting untuk peredaran oksigen yang lancar dalam darah. Kandungan zaitun juga boleh melindungi tulang daripada osteoporosis, dan juga mempunyai kesan anti kan ser.
Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Sumber : AliffChannel via islamikinfo
Source link
The post Disebut Di Dalam Al-Quran 6 Jenis Buah Yang Berkhasiat Untuk Kesihatan – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/disebut-di-dalam-al-quran-6-jenis-buah-yang-berkhasiat-untuk-kesihatan-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Jenis Buah Yang Disebut Dalam Al Quran

6 Jenis Buah Yang Disebut Dalam Al Quran

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 700 hits
Buah buahan merupakan salah satu nikmat alam yang kerap dapat kita nikmati khasnya di Malaysia yang cukup kaya dengan hasil tanaman Walaupun begitu hanya ada beberapa jenis buah yang terpilih untuk disebutkan dalam al Quran Apakah buah buah...
Khasiat Utama Buah Durian Belanda Rileks Media

Khasiat Utama Buah Durian Belanda Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 367 hits
Pokok Durian Belanda merupakan pokok yang berasal dari hutan Tropika Carribean Amerika Selatan yang kini telah ditanam di Asia Tenggara termasuk Malaysia dan Indonesia Pokok Durian Belanda ini biasanya tumbuh di aras laut sehingga di kawasa...
Anda Tahu Daun Ini Daun Dari Buah Ini Mampu Merawat Darah Tinggi Ini Caranya Rileks Media

Anda Tahu Daun Ini Daun Dari Buah Ini Mampu Merawat Darah Tinggi Ini Caranya Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 333 hits
Tekanan darah tinggi merupakan pem bu nuh senyap Kira kira 1 daripada 3 orang dewasa akan mengalami tekanan darah tinggi Sistem peredaran darah di dalam badan membekalkan nutrien penting dan oksigen ke semua sel sel dan organ organ dalam ba...
Jenis Jenis Isteri Pero Sak Rumahtangga Kaum Hawa Jangan Tak Baca Rileks Media

Jenis Jenis Isteri Pero Sak Rumahtangga Kaum Hawa Jangan Tak Baca Rileks Media

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 371 hits
1 Sukar membuat keputusan Dalam kes ini si isteri tidak berusaha untuk membantu suami menyelesaikan hal remeh temeh seperti anak2 berkelahi membeli barang dapur pun tidak pandai jika diajak berbincang sering mengelak dengan menyerahkan semu...
7 Jenis Makanan Yang Membantu Mencegah Uban Rileks Media

7 Jenis Makanan Yang Membantu Mencegah Uban Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 286 hits
7Anda ada masalah rambut beruban biarpun umur masih muda Bukan lagi menjadi perkara pelik jika rambut seseorang mula beruban di lewat dua puluhan atau awal tiga puluhan Malah ada juga kanak kanak dan remaja yang sudah mula ada sehelai dua r...
5 Ayat Al Quran Yang Akan Meringankan Saat Mempunyai Masalah Rileks Media

5 Ayat Al Quran Yang Akan Meringankan Saat Mempunyai Masalah Rileks Media

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 288 hits
Kehidupan manusia tidak akan pernah lepas dari menghadapi masalah Satu masalah selesai akan datang masalah baru yang harus diselesaikan kerana memang hidup ini adalah tempat manusia diuji sebelum akhirnya tinggal di negeri akhirat yang abad...
7 Jenis Manusia Yang Didoakan Malaikat Setiap Pagi Dan Petang Sebarkan Pada Semua Rileks Media

7 Jenis Manusia Yang Didoakan Malaikat Setiap Pagi Dan Petang Sebarkan Pada Semua Rileks Media

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 343 hits
Berikut golongan golongan yang didoakan oleh malaikat 1 Orang yang tidur dalam keadaan bersuci Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci maka malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa Ya Allah...
Dari Mana Punca Air Sungai Jawapan Al Quran Sangat Menakjubkan Subhanallah Rileks Media

Dari Mana Punca Air Sungai Jawapan Al Quran Sangat Menakjubkan Subhanallah Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 298 hits
Pernah tak kita terfikir dari mana datangnya air sungai yang tak putus putus walau dalam musim kemarau pun Ini jawapan dari Al Quran Allahu Subhanallah TEORI PUNCA AIR SUNGAI Seperti yang diceritakan oleh Saiful Nizar Abd Rahim Dari aku kec...
Buah Kiwi Kaya Dengan Vitamin Dan Membantu Dapatkan Tu Buh Yang Sihat Rileks Media

Buah Kiwi Kaya Dengan Vitamin Dan Membantu Dapatkan Tu Buh Yang Sihat Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 280 hits
Walaupun mungkin ramai yang tidak menggemari buah kiwi kerana rasanya yang agak masam namun tahniah kepada mereka yang sememangnya menggemari buah kiwi Kiwi adalah sejenis buah beri dengan kelompok kultivar dari kayu pohon anggur Actinidia ...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia