Tahap Penyakit Buah Pinggang Tanda Tandanya


Penting: Tahap Penyakit Buah Pinggang (Chronic Kidney Disease) dan Tanda-Tandanya
Buah Pinggang merupakan organ penting yang berperanan dalam mengekalkan imbangan cecair badan dengan melakukan proses penapisan dan penyingkiran metabolit dan galian dari darah dan seterusnya menyingkirkannya.
Oleh itu sangat penting untuk kita menjaga dan mengambil tahu tentang kesihatan buah pinggang kita. Kerana keadaan buah pinggang yang tidak baik boleh merosakkan badan dan seterusnya mampu membahayakan nyawa kita.
Berikut merupakan pengenalan berkenaan penyakit buah pinggang ini bersama tahap dan tanda-tandanya. Untuk ketahui lebih lagi berkenaan penyakit ini teruskan pembacaan anda sehingga ke penghujung.
Apa itu Chronic Kidney Disease? Buah pinggang merupakan antara organ penting dalam badan kita yang membantu kita dalam melakukan perkara-perkara berikut:
Menyingkir sisa buangan Mengawal jumlah cecair Membersihkan dan menapis darah Mengawal tekanan darah Menyediakan penghasilan sel darah merah Membantu dalam memastikan tulang sihat Penyakit buah pinggang kronik atau Chronic Kidney Disease (CKD) pula merupakan penyakit berbahaya yang terjadi apabila fungsi ginjal merosot atau menurun secara beransur-ansur.
Penyakit ini boleh menyebabkan kematian jika tiada langkah pencegahan atau rawatan dilakukan ke atas pesakit. Oleh itu, amat penting untuk anda tahu tahap dan tanda-tanda penyakit ini, agar langkah berjaga-jaga dapat diambil dari awal.
Tahap Penyakit Buah Pinggang Untuk pengetahuan anda, tahap penyakit buah pinggang ini terbahagi kepada lima tahap dan ianya bergantung pada Kadar Penurasan Glomerular atau glomerular filtration rate (GFR). Lagi rendah GFR bermaksud lagi teruk kesihatan Buah Pinggang anda:
Tahap 1 Pada tahap ini kerosakan buah pinggang adalah pada tahap paling rendah, di mana buah pinggang anda masih lagi boleh melakukan fungsi normal. Bacaan GFR pesakit adalah 90 dan ke atas. Tahap 2 Pada tahap kedua kerosakan buah pinggang yang berlaku akan menyebabkan  kehilangan fungsi buah pinggang yang ringan. Bacaan GFR bagi pesakit tahap dua adalah kurang dari 90 iaitu di antara 89 ke 60. Tahap 3 Tahap 3 ini terbahagi kepada dua tahap iaitu: Tahap 3A Pada tahap ini pesakit akan kehilangan fungsi buah pinggang ringan hingga sederhana pada tahap ini. Bacaan GFR pada tahap ini ialah di antara 59 hingga 45 Tahap 3B Pada tahap ini pesakit akan kehilangan fungsi buah pinggang sederhana hingga teruk pada tahap ini. Bacaan GFR pada tahap ini ialah di antara 44 hingga 30. Tahap 4 Pada tahap ini fungsi buah pinggang adalah dalam keadaan yang teruk. Pesakit yang berada pada tahap ini mungkin mengalami anemia, tekanan darah tinggi, penyakit tulang atau penyakit jantung. Tanda-tanya penyakit seperti mudah penat, loya, kerap kencing dan sebagainya juga akan mula berlaku pada tahap ini. Bacaan GFR pada tahap ini ialah di antara 29 hingga 15. Tahap 5 Tahap ini merupakan tahap terakhir, bermakna buah pinggang pesakit tidak lagi berfungsi. Bacaan GFR pada tahap ini ialah bawah 15. Sumber: NKF Sumber: KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA Tanda-Tanda Penyakit Buah Pinggang Gejala penyakit buah pinggang bergantung kepada tahap dan peringkat penyakit itu. Pada peringkat awal penyakit buah pinggang, pesakit biasanya tidak mempunyai apa-apa gejala. Oleh itu, pesakit tersebut mungkin tidak sedar bahawa mereka telah berpenyakit. Pada peringkat akhir, gejala berikut mungkin berlaku :
Sentiasa rasa letih Susah bernafas Bengkak kaki, terutamanya pada waktu malam / berdiri yang berpanjangan Kekejangan otot Rasa loya / muntah berterusan Tekanan darah tidak terkawal Kerap kencing Kulit kering dan gatal Air kencing berdarah atau berbuih *NOTA: Tahap dan tanda-tanda penyakit ini hanya sebagai pengetahuan dan rujukan anda, pemeriksaan berkala di Hospital masih perlu dilakukan bagi mengetahui tahap kesihatan buah pinggang anda.
Baca juga: Kalori Defisit : Maksud, Cara Kiraan dan Tips Diet


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/tahap-penyakit-buah-pinggang/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=tahap-penyakit-buah-pinggang

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Mendunia Mindanao Ubaidah Buah Pinggang

Pas Mendunia Mindanao Ubaidah Buah Pinggang

papar berkaitan - pada 26/7/2024 - jumlah : 132 hits
1 Mindanao perlu sokongan KUALA LUMPUR Mindanao merupakan salah satu kawasan yang masih memerlukan bantuan dan sokongan daripada kita kerana ramai penduduknya hidup dalam serba kekurangan dan menghadapi pelbagai cabaran dalam kehidupan seha...
5 Manfaat Buah Salak Untuk Kesihatan

5 Manfaat Buah Salak Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 29/7/2024 - jumlah : 163 hits
5 Manfaat Buah Salak Untuk Kesihatan Buah salak juga disebut buah asam paya Kelubi asam kelubi asam paya atau salak hutan ialah spesies tumbuhan berbunga dalam keluarga palma Arecaceae yang terdapat di Asia Tenggara Buah salak ini hampir sa...
Mencari Cake Topper Ultraman Di Bake With Yen Dan Sambut Birthday Anak Buah

Mencari Cake Topper Ultraman Di Bake With Yen Dan Sambut Birthday Anak Buah

papar berkaitan - pada 30/7/2024 - jumlah : 143 hits
Birthday anak buah sebelah encik suami 15 Julai hari Isnin Jadi kita sambut awal hari Ahad Sebelum tu pergi mencari cake topper Ultraman dulu sebab dia kipas susah nak mati Ultraman Kita pun carilah minta bantuan google Terjumpa lah Bake Wi...
Ini Pesan Tegas Kasad Jenderal Maruli Kepada Anak Buah Yang Maju Pilkada

Ini Pesan Tegas Kasad Jenderal Maruli Kepada Anak Buah Yang Maju Pilkada

papar berkaitan - pada 30/7/2024 - jumlah : 101 hits
Simon Petrus Kamlasi Staf Khusus Kasad saat ini masuk dalam bursa Pilkada NTT
Tak Terima Dituduh Curi Buah Petani Di Tangerang Bunuh Temannya

Tak Terima Dituduh Curi Buah Petani Di Tangerang Bunuh Temannya

papar berkaitan - pada 3/8/2024 - jumlah : 100 hits
Kini pelaku telah diamankan dan mendekam di sel tahanan Polsek Teluknaga Polres Metro Tangerang Kota
Jaksa Agung Minta Anak Buah Pelajari Kuhp Nasional Yang Berlaku Mulai 2026

Jaksa Agung Minta Anak Buah Pelajari Kuhp Nasional Yang Berlaku Mulai 2026

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 96 hits
Menurutnya mulai dipelajarinya KUHP Nasional itu sangat penting untuk menyongsong Indonesia Emas 2045
Tengku Dewi Melahirkan Anak Kedua Di Tengah Proses Cerai Andrew Andika Datang Tengok Sang Buah Hati

Tengku Dewi Melahirkan Anak Kedua Di Tengah Proses Cerai Andrew Andika Datang Tengok Sang Buah Hati

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 153 hits
Meski berjuang sendiri di kamar persalinan tanpa didampingi ayah sang bayi Tengku bersyukur anaknya lahir dengan sehat Gembul banget
Filem Reeza Gtr

Ringgit Opens Slightly Lower Against Us Rises Vs Other Major Currencies

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

Demam Denggi Demam Panas Yang Tiba Tiba

Kl Bird Park

4 Resipi Sarapan Mudah Boleh Masak Guna Air Fryer Je

Zus Coffee With Ceo Latte

Generate Unique Brand Names


echo '';
Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral


Cengkih Rempah Berharga Dengan Manfaat Kesihatan

Novendy Chen Sosok Anak Siantan Pontianak Yang Menjadi Co Founder Olsera

How Precision Mold Components Improve Manufacturing Accuracy In The Electronics Industry

Dua Anggota Polis Digantung Kerja Berkaitan Kes Ketum Dadah

Ni Namanya Hate Stalking

Pendakwaan Sangat Bergantung Pada Keterangan Dengar Cakap Kata Peguam Najib