Susu Ibu Pekat Tak Jamin Anak Kenyang Lama Kena Rajin Susukan Pam Kerap


Ramai ibu yang obses mahu memekatkan susu ibu kerana percaya susu yang pekat berupaya menjadikan si menja kenyang lebih lama. Tapi tahukah anda susu pekat atau cair bukan menjadi penentuan si kecil kekenyangan si manja. Ikuti penerangan daripada kaunselor laktasi ini.
Menurut Puan Noorfazila Binti Abdul Rahman, Malaysian Breastfeeding Peer Counselor Daerah Klang susu pekat mengenyangkan bayi lebih lama adalah sesuatu yang tidak benar.
PERLUKAH SUSU IBU YANG PEKAT UNTUK ANAK? Semua ibu mahukan susu PEKAT kerana terlalu dibayangi dgn fizikal susu formula yg biasanya mmg pekat. Ini kerana, susu lembu memang mengandungi % protein dan lemak yg jauh lebih tinggi dr susu ibu kerana anak lembu sememangnya perlukan lebih protien untuk pertumbuhan yang lebih cepat.
Kebanyakan ibu bayangkan susu yang fizikalnya pekat pasti mengandungi LEMAK yg banyak berbanding susu yg npk cair..!!!

HATI-HATI PILIH SUPLEMEN YANG DIKATAKAN MEMEKATKAN SUSU IBU Sebagai penjual tak kire supplement, produk, ubat apa sekali pun anda sepatutnya bertanggungjawab dan punya pengetahuan yg cukup sblm ambil kesempatan!!! Terangkan pd semua ibu perkara sebenar tentang kelainan warna susu jika mengambil vitamin tersebut.
Ianya bukan disebabkan kandungan lemak dalam susu meningkat dan jauh lebih tinggi dari ibu yg dietnya tanpa supplement sebaliknya itu semua merupakan kesan RIVOFLAVIN dalam vitamin yg mereka ambil. Kesan ini bukan hanya memberi kelainan warna pada susu tapi juga pada air kencing si ibu yg memakannya. Sebagai seorang ibu bekerjaya yg punya impian menyusukan anak dgn susu ibu, anda perlu belajar dan ambil tau tentang semua ini.
Anda sepatutnya perlu tahu dan faham tentang komponen dlm susu ibu yang terdiri daripada foremilk dan hindmilk. Untuk pengetahuan anda kepekatan susu dan kandungan lemak dalam susu ibu dipengaruhi oleh banyak faktor antaranya keperluan anak itu sendiri dan faktor iklim / cuaca.
Untuk kita yang tinggal di kawasan iklim Khatulistiwa yang agak panas sememangnya susu yang terhasil tidak sepekat ibu yang tinggal di kawasan beriklim sejuk kerana anak mereka memerlukan lemak yg lebih untuk menstabilkan suhu badan.
Sebab itu jika anda peka, susu yang dipam waktu siang jauh lebih cair dari susu di waktu malam. Kerana suhu waktu siang lebih panas dan manusia perlukan lebih air untuk menghilangkan haus. Sebab itulah, sebelum melatah melihat susu yang kurang pekat, hayatilah hikmah yang Allah swt sampaikan terlebih dahulu.

JANGAN MEMBANDINGKAN KUANTITI & KEPEKATAN SUSU DENGAN IBU LAIN AMARAN!!!!
JANGAN SESEKALI BANDINGKAN HASIL / KUALITI DAN KUANTITI susu anda dengan ibu lain kerana ajaibnya susu ibu ALLAH cipta kandungannya tersangat sempurna dgn nisbah nutrien, lemak, antibodi, sel Limfosit, Makrofaj, Prostaglandin PGE1, PGE2, Lisozim juga mengandungi lebih dari 100 jenis ‘Oligosacharides’.
Susu ibu juga mengandungi sel-sel hidup yang mampu melawan segala jenis penyakit dan mengandungi enzim (Kolesistokinin, Kortisol, Leptin, Amilase, ) Selain itu, susu ibu juga mengandungi Lactoferin yang hebat..semua ini Allah swt cipta seimbang mengikut keperluan anak..ALLAH beri berapa banyak yang kita perlukan bukan berapa banyak yang kita mahukan..
Gambar yang saya share merupakan gambar hasil perahan saya sewaktu outstation..ini bkn satu penipuan sebaliknya kebenaran..susu sy masih nampak pekat dan syukur dengan jumlah kuantitinya walaupun TANPA SEBARANG SUPPLEMENT atau apa saja jenis UBAT..

Ini hasil kerana saya komited pam mengikut jadual, bangun tengah malam untuk mengepam kerana tiada anak di sisi..so utk ibu yang tak mampu beli supplement jgn risau lagi.  Kalau saya mampu menyusukan anak selama 40 bulan tanpa SUPPLEMENT kenapa tidak anda??
NAK SUSU PERAHAN YANG PEKAT IBU TAK PERLU SUPLEMEN, PERLU KERAP PAM Nak susu pekat mudah saja kerapkan mengepam..bile kerap pam jumlah susu cair (foremilk) menjadi sedikit membuatkan jumlah hindmilk (susu yg tinggi dgn lemak) jadi lebih banyak..barulah susu akan jadi pekat..
Untuk yang mampu teruskan lah jika anda rasa memang anda perlukan makanan tambahan sepanjang anda menyusukan anak..tahap kemampuan setiap orang berbeza dan keperluan setiap orang juga berbeza..tepuk dada tanya iman!

Kejayaan dalam PERJUANGAN PENYUSUAN SUSU IBU bukanlah bergantung pada supplement, ubat-ubatan, coklat, minuman atau apa saja milk booster semata-mata. Hanya dengan komitmen, disiplin, keyakinan, sifat positif, semangat yang sentiasa membara dengan izin dr Allah swt semua ibu mampu menjayakannya. Teruskan berdoa bukan hanya untuk mendapatkan susu yang cukup tetapi berdoalah semoga perjalanan penyusuan anak anda hingga cukup tempoh yang disyariatkan dimudahkan Allah swt.
Apa saja bentuk fizikal susu ibu tidak perlu lah dipertikaikan kerana mempertikaikan kualiti SUSU IBU sama semerti mempertikaikan tugas Tuhan kerana sesungguhnya susu ibu merupakan ciptaan Tuhan yang Maha Hebat yang perlu disampaikan kepada anak anda. Ambil dan gunakanlah peluang yg diberi untuk melahir dan membesarkan anak anda dengan memberikan sepenuh khasiat susu ibu kepada mereka sepanjang 2 tahun pertama kehidupan mereka!
Sumber: Puan Noorfazila binti Abdul Rahman
Malaysian Breastfeeding Peer Counselor Daerah Klang
Artikel berkaitan: Lepas Sakit Bersalin, Bengkak Susu Paling Mak-Mak Takut. Merah, Sakit & Demam Itu Bahaya!
The post Susu Ibu Pekat Tak Jamin Anak Kenyang Lama. Kena Rajin Susukan & Pam Kerap appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/susu-ibu-pekat-tak-jamin-anak-kenyang-lama-kena-rajin-susukan-pam-kerap/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Betullah Ibu Tu Supermom Sambil Memandu Pun Boleh Pam Susu Dan Layan Perangai Anak

Betullah Ibu Tu Supermom Sambil Memandu Pun Boleh Pam Susu Dan Layan Perangai Anak

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 328 hits
Bekerja sebagai seorang doktor memerlukan komitmen yang tinggi Apatah lagi suaminya Dr Anwar Fazal Abu Bakar juga merupakan seorang doktor dan masa mereka berdua bersama anak anak terhad Itu tidak menjadi alasan buat doktor Instafamous Dr F...
Pesanan Ibu Bapa Buat Anak Rajin Belajar Kelebihan Menuntut Ilmu

Pesanan Ibu Bapa Buat Anak Rajin Belajar Kelebihan Menuntut Ilmu

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 472 hits
Untuk anakku Ini adalah pesanan dari ibu dan ayahmu perihal ilmu pengetahuan Diusiamu yang muda ini rajinlah belajar Menimba ilmu di sekolah Bukan hanya menjadikan dirimu pandai tetapi ia membuka masa hadapanmu Di zaman yang serba moden ini...
Tak Mudah Susukan Anak Kembar Sampai 2 Tahun Tawakal Minta Rezeki Pada Allah Ibu Ni Dah Buktikannya

Tak Mudah Susukan Anak Kembar Sampai 2 Tahun Tawakal Minta Rezeki Pada Allah Ibu Ni Dah Buktikannya

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 346 hits
Pengalaman menyusukan anak buat kali pertama terasa amat menyukarnya Dihimpit waktu demi waktu masa tidur yang tidak mencukupi ditambah pula dengan rasa kerisauan melampau kerana tidak cukup susu Makin stress bila mana anak menangis kerana ...
Anak Perempuan Banyak Tiru Perwatakan Ibunya Rajin Ibu Rajinlah Anak

Anak Perempuan Banyak Tiru Perwatakan Ibunya Rajin Ibu Rajinlah Anak

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 351 hits
Mendidik anak bukan satu tugas yang mudah Anak anak akan jadikan ibu bapanya sebagai cerminan mereka Jika sikap baik ditunjukkan maka baiklah tapi jika ada sedikit kesilapan itulah juga yang anak akan ikut Dalam mendidik anak sama ada lelak...
Guna Pelekat Je Anak Terus Jadi Rajin Buat Kerja Rumah Ibu Ini Kongsikan Triknya

Guna Pelekat Je Anak Terus Jadi Rajin Buat Kerja Rumah Ibu Ini Kongsikan Triknya

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 460 hits
Untuk memastikan anak anak sukakan waktu pembelajaran kita tidak bolehlah terlalu keras dan memaksa mereka dengan cara yang membosankan Perlu ada cara yang betul dan menyeronokkan untuk anak anak explore Itu boleh menggalakkan mereka untuk ...
Selalu Tinggikan Suara Kerap Marah Lama Lama Anak Tak Takut

Selalu Tinggikan Suara Kerap Marah Lama Lama Anak Tak Takut

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 361 hits
Komunikasi yang berkesan terjadi apabila satu pihak bercakap dan satu pihak lagi mendengar Komunikasi 2 hala memerlukan teknik dan trik terutama ketika kita ingin berkomunikasi dengan anak anak Terdapat 4 teknik yang boleh saya kongsikan di...
Ibu Tolong Jangan Mati Anak 10 Tahun Merayu Pembunuhan Wanita Cetus Kemarahan Dunia

Ibu Tolong Jangan Mati Anak 10 Tahun Merayu Pembunuhan Wanita Cetus Kemarahan Dunia

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 418 hits
Pembunuhan seorang wanita Turki oleh bekas suaminya telah menimbulkan kemarahan bagi rata rata penduduk negara itu selepas rakaman kejadian itu tular di laman sosial Lebih memilukan kejadian tersebut berlaku di hadapan seorang kanak kanak p...
Video Ibu Basmi Kutu Di Rambut Anaknya Pakai Semprotan Anti Nyamuk Bahaya Bisa Sebabkan Kematian Sang Anak

Video Ibu Basmi Kutu Di Rambut Anaknya Pakai Semprotan Anti Nyamuk Bahaya Bisa Sebabkan Kematian Sang Anak

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 296 hits
Sedang viral di sosial media tentang seorang ibu yang gunakan semprotan anti nyamuk untuk hilangkan kutu Yang membuat heboh adalah semprotan anti nyamuk tersebut disemprotkan langsung ke rambut sang anak Video itu viral di sosial media Inst...
Masa Menyusu Ibu Tak Memilih Makan Bila Besar Anak Tak Cerewet

Masa Menyusu Ibu Tak Memilih Makan Bila Besar Anak Tak Cerewet

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 347 hits
Adakah pemakanan ibu akan mempengaruhi susu yang dihasilkan Ya dan tidak Kenapa Menurut ibu yang menyusukan anak selalu terbeban dengan pantang larang dari orang tua Ini sebenarnya berlaku di kebanyakan negara Asia bukan Malaysia sahaja Min...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap