Suruh Anak Berhenti Menangis Ibarat Suruh Anak Berhenti Rasa Lapar Sebab Semalam Dah Makan


Bila berlaku bencana seperti banjir, ada anak-anak yang mungkin kehilangan ibu bapa, atok nenek, adik beradik, bestfriend, haiwan peliharaan, hilang tempat tinggal, tempat bermain, hilang mainan kesayangan, baju kesayangan, selimut kesayangan.
Dan macam kita orang dewasa, anak-anak pun akan rasa berat dan sedih bila kehilangan. So selain bagi sumbangan asas macam makan minum, tempat berlindung, mainan baru, dan sebagainya, sebenarnya sokongan emosi untuk pulihkan semula semangat mereka pun amat penting.

Dan ianya tak semudah dengan berkata—
“Sabarlah, setiap ujian ada hikmah.”
“Takpe, patah tumbuh hilang berganti.”
“Lepas hujan, pasti ada pelangi.”
“What doesn’t kill you, makes you stronger”
“Tough time won’t last, tough people do”
Atau segala macam lagi kata2 yang boleh dipetik kat google tu.
Tak mudah untuk anak-anak yang mungkin baru nak belajar menyayangi— untuk paksa diri menerima sebuah kehilangan sebagai takdir.
So posting ni saya tujukan khas untuk kita orang dewasa, ibu bapa, penjaga, guru2, atau volunteers bertugas yang nak bantu bangunkan semula semangat atau rebuild kekuatan emosi anak-anak yang trauma atau sedih dengan sebarang kehilangan.
Berikut adalah beberapa saranan daripada pakar dalam bidang child and adolescent grief, untuk kita semua jadikan guidelines, insyaAllah:
📌 Setiap anak meluah perasaan dengan cara berbeza, bergantung kepada personality dan tahap umur mereka.
📌 Cara kanak-kanak interpret “kehilangan” adalah berbeza daripada orang dewasa. Mereka mungkin tak faham maksud sebenar kehilangan atau kematian. Mereka mungkin tak faham “orang yg mati takkan kembali”, atau “ada perkara yg tak boleh diganti atau dibaiki”. Mereka mungkin juga menyalahkan diri sendiri sebagai punca kehilangan/kematian.
📌 Emosi anak yang baru kehilangan, boleh berubah sekelip mata. Ada masa mereka menangis sungguh-sungguh, tiba-tiba berubah ceria dan ajak bermain, pastu tiba2 marah2 tanpa sebab.

📌 Peranan kita sebagai orang dewasa bukan hilangkan kesedihan anak tu, tapi bantu mereka rasa selamat dan yakinkan mereka bahawa ada orang yg akan sentiasa bersama mereka dalam menghadapi ujian ni
📌 Anak 2-4 tahun sangat present-oriented (they live in the “now”) maka mereka belum mampu memproses sesuatu yang bersifat “selama-lamanya” seperti kehilangan/kematian. Mereka mungkin akan tanya soalan sama berulang2 kali. Macam mana kita nak respon? Sabar je, dan ulang2 jawab soalan tu secara konsisten, buat mereka rasa selamat dan rasa didengari.
📌 Anak 2-4 tahun mungkin akan mengalami regression seperti tiba2 hisap jari, sukar tidur, kencing malam, restless, tantrums, tak bercakap, dan sebagainya.
📌 Anak 2-4 tahun boleh dibantu dengan memberi jawapan ringkas / direct-answer kepada soalan2 mereka. Give lots of reassurance and affection, supaya mereka rasa selamat utk bercakap dan meluahkan. Rutin yang konsisten juga membantu – wujudkan waktu tidur, waktu main, waktu makan yang konsisten setiap hari.
📌 Anak 4-7 tahun pula mungkin melihat kematian/kehilangan sebagai sesuatu yang reversible atau boleh un-do. Mereka cenderung untuk tanya concrete questions seperti “Macam mana dia mati?”, “Apa jadi kat dia sekarang?”, “Dia dekat dunia mana?”, “Siapa jaga dia?”

📌 Anak 4-7 tahun mungkin mengalami mimpi ngeri, regression dalam tingkah laku, tak lalu makan atau makan berlebihan, jadi agresif atau ganas bila bermain, atau kadang2 cuba jadi orang atau haiwan peliharaan atau benda yang mereka baru kehilangan itu.
📌 Anak 4-7 tahun boleh dibantu melalui interaksi berterusan. Galakkan mereka meluahkan perasaan melalui saluran fizikal atau symbolic play seperti melukis / bercerita dan sediakan suasana selamat dan selesa untuk mereka bercakap tentang orang atau haiwan peliharaan atau benda yang telah hilang/mati.
📌 Anak 7-13 tahun pula mungkin dah matang sikit dan mampu berfikir logik. Tapi ada masa, mereka masih melihat kematian/kehilangan sebagai sesuatu yang reversible atau boleh un-do. But most of the time mereka faham, kehilangan ini adalah muktamad atau kekal.
📌 Anak 7-13 tahun cenderung untuk tanya specific questions dan nak tahu dengan lebih detail. Mereka tercari-cari cara yg “betul” untuk react dengan kematian/kehilangan. Mereka juga boleh rasakan “kemurungan” pada diri sendiri dan orang lain. Walaupun mereka mampu berfikir logik, tapi mereka tetap rasa takut akan kematian/kehilangan.
📌 Anak 7-13 tahun mungkin mengalami kemerosotan tingkahlaku, masalah belajar, mengasingkan diri dari kawan2, masalah makan, masalah tidur, risau yang keterlaluan tentang kesihatan atau kematian diri sendiri.
📌 Anak 7-13 tahun boleh dibantu dengan menjadi pendengar yang baik kepada mereka. Dengar luahan perasaan mereka, tak kira apa pun yang diluahkan. Be present, but allow alone time too. Encourage physical outlets juga seperti ajak mereka bermain, melukis, berjalan di tepi pantai, dan sebagainya. Jangan mengelak untuk bercakap atau menjawab soalan tentang kematian/kehilangan daripada mereka.
📌 Anak 13-18 tahun pula sudah mampu memproses perkara abstrak seperti kematian/kehilangan dan mampu beri reaksi yang lebih matang. Tapi mereka juga boleh mengalami kesedihan melampau, fasa denial, kemerosotan tingkah laku dan pelajaran, kerap buat perkara yang “tiba-tiba”, lebih mahu bercakap dengan “orang luar” berbanding keluarga/rakan2, kerap marah2 atau menangis, dan berkemungkinan untuk ada suicidal thoughts.
📌 Anak 13-18 tahun boleh dibantu dengan menjadi kawan mereka. Banyakkan bertanya khabar, tapi jangan cuba “pulihkan keadaan” atau “beri penyelesaian”. Biarkan mereka merasai kesedihan atau kehilangan itu. Make them aware that you are always there if they need someone, tapi beri mereka ruang untuk meratapi kehilangan dengan cara mereka sendiri.
Jika simptom-simptom di bawah berlarutan lebih 6 bulan atau terlalu merisaukan, terus bawa pergi jumpa pakar psikiatri:
1. Kerap mimpi ngeri atau susah tidur
2. Kerap rasa takut / tak selamat
3. Mudah terguris/terasa, cepat marah atau menangis
4. Sukar fokus
5. Takde selera makan atau makan berlebihan
6. Masalah tingkah laku
7. Regression pada anak kecil, seperti jadi terlalu clingy, kecing malam, atau menghisap ibu jari
8. Banyak mengasingkan diri / tak mahu interaksi
9. Mula ambil alcohol, rokok, atau “ubat” penenang
10. Hilang minat belajar, bermain, atau berseronok
11. Stress yang berpanjangan
12. Mula berfikir untuk bunuh diri
Dan ini pula perkara-perkara yang pihak sekolah, unit kaunseling, atau guru2 boleh lakukan untuk bantu rebuild kekuatan emosi anak-anak yang trauma / kehilangan, bila dah buka sekolah nanti:
➡️ Ready to expect perubahan besar pada tingkahlaku anak tersebut, yang mungkin akan menjejaskan keupayaan belajar mereka.
➡️ Bantu anak tersebut sesuaikan diri dengan rutin secepat mungkin. Kanak2 dari semua peringkat umur akan rasa better/easier bila mereka ada rutin. Rutin akan buat anak rasa selamat dalam “norma baru”.
➡️ Be alert. Guru kena peka dengan tanda2 yang menunjukkan anak mungkin sedang bergelut dan perlukan bantuan professional. Contohnya, suka bersendirian, tak mahu berinteraksi, ada masalah tingkah laku, nampak ketakutan, cepat marah, atau sebagainya. Masalah fizikal seperti sakit kepala, sakit perut, cepat letih, tak fokus— juga adalah antara tanda2 kemurungan.
➡️ Buat aktiviti untuk sama2 merasai kehilangan anak tersebut. Mungkin guru2 atau murid2 lain boleh bercerita secara terbuka tentang kisah kehilangan masing2. Atau buat art and craft bagi memperingati orang/haiwan/barang yang telah tiada.
➡️ Stay in touch. Guru atau pihak sekolah perlu sentiasa berhubung dengan anak tersebut supaya mereka lebih bersedia untuk bersekolah dan rasa selamat untuk ke sekolah walaupun sedang bersedih.
Semoga kita sama2 dapat bangunkan jiwa2 kecil di kiri dan kanan kita, insyaAllah. Stay safe, everyone.
Kredit: Adlil Rajiah
Penulis Keibubapaan

 
The post Suruh Anak Berhenti Menangis Ibarat Suruh Anak Berhenti Rasa Lapar Sebab Semalam Dah Makan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/suruh-anak-berhenti-menangis-ibarat-suruh-anak-berhenti-rasa-lapar-sebab-semalam-dah-makan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menangis Sikit Je Masa Cucuk Bius Fasha Sandha Luah Rasa Syukur Anak Selamat Berkhatan

Menangis Sikit Je Masa Cucuk Bius Fasha Sandha Luah Rasa Syukur Anak Selamat Berkhatan

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 166 hits
Musim cuti sekolah selalu diambil kesempatan oleh ibu bapa untuk mengkhatankan anak lelaki mereka Pelakon Fasha Sandha juga tidak ketinggalan melunaskan tanggungjawab yang sama buat anak sulungnya Rayfal Fasha dan suami yang berada di Perli...
Tak Sempat Masak Dah Habis Makan Sayur Ulam Ibarat Jajan Anak Di Rumah

Tak Sempat Masak Dah Habis Makan Sayur Ulam Ibarat Jajan Anak Di Rumah

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 183 hits
Biasanya anak anak kecil bila tengok atau suruh makan sayur seolah olah fobia Awal awal lagi dah cakap tak mahu atau tolak ke tepi pinggan jika diletakkan dalam makanan mereka Sehinggakan ibu bapa pun habis idea nak suruh banyak kali Kalau ...
Anak Lapar Tak Ingat Nak Main Tolak Gajet Mia Ahmad Kongsi Tip Bawa Anak Keluar Makan

Anak Lapar Tak Ingat Nak Main Tolak Gajet Mia Ahmad Kongsi Tip Bawa Anak Keluar Makan

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 292 hits
Setiap kali bawa anak keluar makan cabaran bermula bila mana anak tidak mahu duduk diam Ada nak bergerak ke sana sini ada juga yang melompat lompat Sudahnya gajet juga jadi pilihan Namun bagi Mia Ahmad dia selesa melakukan pelbagai aktiviti...
Cara Meningkatkan Selera Makan Anak Yang Susah Makan

Cara Meningkatkan Selera Makan Anak Yang Susah Makan

papar berkaitan - pada 31/12/2021 - jumlah : 275 hits
Assalammualaikum Eyza pernah susah hati sebab Anggun ni susah nak makan Allah sebelum ni nak bagi makan macam nak pergi berperang Kena lari untuk kejar dia makan Dapat bagi makan sesuap dua pun Eyza dah bersyukur sangat Eyza ni dah la tak a...
Teknik Potong Buah Oren Secara Kiub Mudah Tak Tercekik Anak Makan

Teknik Potong Buah Oren Secara Kiub Mudah Tak Tercekik Anak Makan

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 212 hits
Buah buahan bagus untuk anak Cuma ibu bapa perlu pilih buah sesuai dengan umur anak Sebaiknya digalakkan untuk mula dengan buah yang lembut dan tidak terlalu berserat Malah potongan buah yang betul juga penting untuk elakkan anak tercekik K...
Resipi Mini Tortila Nuget Ayam Menu Simple Teruja Anak Nak Makan

Resipi Mini Tortila Nuget Ayam Menu Simple Teruja Anak Nak Makan

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 155 hits
Nuget mungkin sudah terlalu bosan pada anak anak kita Apa kata kita kreatifkan ikut cara yang dikongsikan oleh menjadi mini tortila Memang kreatif Nak tahu macam mana cara hendak membuatnya Jom ikuti langkah demi langkah yang dikongsikan ol...
Selepas Berderet Anak Lelaki Akhirnya Dapat Juga Baby Girl Aidil Zafuan Luah Rasa Syukur

Selepas Berderet Anak Lelaki Akhirnya Dapat Juga Baby Girl Aidil Zafuan Luah Rasa Syukur

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 219 hits
Pemain bola sepak terkenal Aidil Zafuan memanjatkan rasa syukur di atas kelahiran bayi perempuannya hari ini Berita gembira tersebut dikongsi olehnya di laman Instagram pada satu jam yang lalu Alhamdulillah isteri saya telah selamat melahir...
Resipi Cheesy Steamed Egg Pasta Tinggi Khasiat Telur Makin Selera Anak Makan

Resipi Cheesy Steamed Egg Pasta Tinggi Khasiat Telur Makin Selera Anak Makan

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 208 hits
Ada anak yang kurang gemar makan nasi tetapi sebaliknya lebih suka makan pasta Apa kata kita variasikan aneka pasta untuk anak dengan sajian ringkas Cheesy Steamed Egg Pasta ini untuk anak Bahan yang ringkas tetapi sudah dan cukup khasiat i...
Sedekah Jumaat Beri Makan Pada Anak Anak Yatim Dan Tahfiz

Sedekah Jumaat Beri Makan Pada Anak Anak Yatim Dan Tahfiz

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 209 hits
Assalamualaikum semua jarang saya update perkembangan dan aktiviti harian mingguan bulanan atau bermusim dari NGO Amal till Jannah dari Puan Rosya Terkilan juga di hati bila saya tidak update buat informasi umum NGO ATJ tidak besar tidak fa...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya