Tak Sempat Masak Dah Habis Makan Sayur Ulam Ibarat Jajan Anak Di Rumah


Biasanya anak-anak kecil, bila tengok atau suruh makan sayur seolah-olah fobia. Awal-awal lagi dah cakap tak mahu atau tolak ke tepi pinggan jika diletakkan dalam makanan mereka. Sehinggakan ibu bapa pun habis idea nak suruh banyak kali.
Kalau ikutkan masa bayi, elok je makan sayur yang dicampurkan dengan bubur tapi apabila dah pandai makan sendiri, terus tak mahu. Alasan yang selalu diberikan, pahit, tak sedap dan macam-macam lagi.

Namun perkongsian ibu ini, Puan Nor Syahirah Zakaria mengenai anaknya yang menjadikan sayur sebagai ‘sahabat baik’ cukup mengagumkan kerana apa saja jenis sayur mereka akan makan, sama ada sayur mentah atau yang dimasak.
Menurut ibu dua anak ini, anak sulungnya Muhammad Thaqif Thabrani, kini berusia 4 tahun memang ‘hantu sayur’. Sejak umurnya 2 tahun apa saja sayur yang ada depannya pasti akan makan.

“Mulanya dia makan sayur seperti tauge, tomato, kacang panjang, kacang botol, sawi, kobis bunga dan macam-macam lagi. Jika nak diikutkan saya taklah paksa sangat pun dia makan sayur semua tu tapi mungkin dia perhatikan setiap kali saya dan suami makan.
“Ini kerana apabila kami makan bersama, hidangan lauk atas meja mesti ada ulam atau sayur hijau. Jadi dari situ dia mula tertarik dan nak mencuba makan,” katanya.
Sayur ibarat ‘jajan’
Kongsi Nor Syahirah lagi, apabila usia Thaqif dah menginjak 3 tahun, dah menjadi satu kebiasaannya suka ratah gitu je sayur-sayuran dan ulam-ulaman. Pantang tengok di dapur atau dalam peti sejuk ada sayur-sayuran memang dia akan minta nak makan.

“Bahasa mudahnya, sayur tu ibarat macam jajan dia di rumah. Tak kisahlah semasa bermain dengan adik atau menonton televisyen, itu yang dia akan kunyah. Bila orang tak tengok mungkin tak percaya, tapi hakikatnya jika tengok sendiri, baru tahu.
“Walaupun Thaqif memang pantang tengok sayur, tapi satu sikapnya yang saya boleh puji dia tak akan ambil macam tu je. Mesti dia akan beritahu saya atau suami sebab dia tahu sayur-sayur tu perlu dicuci bersih dulu.

“Itu sebab bila saya beli sayur, sebelum simpan dalam peti, akan dibersihkan siap-siap semuanya. Kadang tu sayur yang dibeli tak sempat nak masak, sebab dah habis dia makan,” ujarnya.
Adik dah mula suka sayur
Setakat ini sayur favourite yang paling Thaqif suka makan mentah-mentah dan pantang nampak ada di dapur seperti aneka sawi, lobak merah, kacang panjang dengan tauge.
Abang peminat sayur, adik perempuannya, Puteri Sumayyah, 1 tahun 7 bulan pun terikut cara Thaqif.
Apabila letak dalam satu pinggan, tengok mereka berdua makan kita pula yang seronok. Tapi setakat ni adik baru nak mula menyukai pelbagai sayur.

“Tak pernah cakap pahit..”
Tambah Syahirah lagi, setakat ni bila orang tanya tak pahit ke makan sayuran tu? Jawapan Thaqif dia akan cakap best. Tak pernah lagi saya dengar dia cakap tak sedap atau pahit. Bila dia makan tu, memang layan je.
Selain sayur, Thaqif juga suka makan buah-buahan. Buah yang paling disukai jambu batu, epal hijau atau merah. Kalau ada dua jenis buah tu memang berulang kali buka peti sejuk.

Sementara itu, Nor Syahirah memberitahu, bila orang tanya macam mana saya ajar anak-anak makan sayur dan buah, memang tiada tips yang khusus. Tapi kami suami isteri percaya, anak-anak belajar daripada pemerhatian.
Apa yang ibu ayah makan atau hidangkan di rumah itu yang anak tengok setiap hari. Jadi secara tak langsung, mereka pun nak makan. Jika anak memang tak suka sayur, ibu kena jadi kreatif dan jangan cepat putus asa. Biar sikit-sikit dulu, lama kelamaan anak suka.
Kredit: Nor Syahirah Zakaria

Anak ada bakat? Sertai Bakat Cilik Pa&Ma sekarang!! Kalau anak-anak ada bakat hebat, janganlah simpan sendiri. Jom, support mereka dengan menyertai Bakat Cilik Pa&Ma. Rakam aksi anak-anak dengan bakat mereka dan hantarkan kepada Pa&Ma.
Nak join? Klik saja https://toko.ideaktiv.com/product/bakat-cilik/ atau untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi https://wa.me/+60179701167

 
The post “Tak Sempat Masak, Dah Habis Makan.” Sayur, Ulam Ibarat ‘Jajan’ Anak Di Rumah appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-sempat-masak-dah-habis-makan-sayur-ulam-ibarat-jajan-anak-di-rumah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suruh Anak Berhenti Menangis Ibarat Suruh Anak Berhenti Rasa Lapar Sebab Semalam Dah Makan

Suruh Anak Berhenti Menangis Ibarat Suruh Anak Berhenti Rasa Lapar Sebab Semalam Dah Makan

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 186 hits
Bila berlaku bencana seperti banjir ada anak anak yang mungkin kehilangan ibu bapa atok nenek adik beradik bestfriend haiwan peliharaan hilang tempat tinggal tempat bermain hilang mainan kesayangan baju kesayangan selimut kesayangan Dan mac...
Teknik Potong Buah Oren Secara Kiub Mudah Tak Tercekik Anak Makan

Teknik Potong Buah Oren Secara Kiub Mudah Tak Tercekik Anak Makan

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 229 hits
Buah buahan bagus untuk anak Cuma ibu bapa perlu pilih buah sesuai dengan umur anak Sebaiknya digalakkan untuk mula dengan buah yang lembut dan tidak terlalu berserat Malah potongan buah yang betul juga penting untuk elakkan anak tercekik K...
Kek Coklat Karamel Moist Mudah Gerenti Anak Suka Makan Sejuk Sejuk Sedap

Kek Coklat Karamel Moist Mudah Gerenti Anak Suka Makan Sejuk Sejuk Sedap

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 257 hits
Sebut je kek coklat semua anak anak pasti suka Kalau ikut rangking ni antara yang popular dan digemari ramai Biasanya kek coklat pilihan adalah kek coklat leleh Namun untuk kali ini apa kata cuba resepi Kek Coklat Karamel Moist Kek ini tak ...
Anak Lapar Tak Ingat Nak Main Tolak Gajet Mia Ahmad Kongsi Tip Bawa Anak Keluar Makan

Anak Lapar Tak Ingat Nak Main Tolak Gajet Mia Ahmad Kongsi Tip Bawa Anak Keluar Makan

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 294 hits
Setiap kali bawa anak keluar makan cabaran bermula bila mana anak tidak mahu duduk diam Ada nak bergerak ke sana sini ada juga yang melompat lompat Sudahnya gajet juga jadi pilihan Namun bagi Mia Ahmad dia selesa melakukan pelbagai aktiviti...
Resipi Cheesy Steamed Egg Pasta Tinggi Khasiat Telur Makin Selera Anak Makan

Resipi Cheesy Steamed Egg Pasta Tinggi Khasiat Telur Makin Selera Anak Makan

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 217 hits
Ada anak yang kurang gemar makan nasi tetapi sebaliknya lebih suka makan pasta Apa kata kita variasikan aneka pasta untuk anak dengan sajian ringkas Cheesy Steamed Egg Pasta ini untuk anak Bahan yang ringkas tetapi sudah dan cukup khasiat i...
Roti Dah Nak Expired Buat Je Roti Kok Guna 3 Bahan Berebut Anak Makan

Roti Dah Nak Expired Buat Je Roti Kok Guna 3 Bahan Berebut Anak Makan

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 219 hits
Kalau roti tak habis dah nak expired tu boleh cuba buat resepi ni Ada orang panggil roti kok atau biskut roti Tak kisahlah apa namanya tapi sekali makan memang layan dan susah nak berhenti kunyah Anak anak bila sesekali makan menu yang lain...
Resipi Bubur Telur Simple Khasiat Tinggi Lagi Selera Anak Makan

Resipi Bubur Telur Simple Khasiat Tinggi Lagi Selera Anak Makan

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 171 hits
Bosan dengan ikan dan ayam apa kata ibu pelbagaikan pula dengan telur dalam bubur nasi anak Pun begitu pastikan telur dimasak sepenuhnya untuk elakkan kuman solmonella yang berbahaya pada telur jika tidak dimasak dengan baik Nak cuba resipi...
Resepi Chicken Wrap Ala Kfc Lebih Jimat Anak Anak Puas Makan

Resepi Chicken Wrap Ala Kfc Lebih Jimat Anak Anak Puas Makan

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 245 hits
Musim cuti sekolah ni anak anak cepat lah lapar kan Jom mama cuba resepi mudah ni Yang penting memang puas hati dapat makan dan lebih jimat Ikuti resipi perkongsian daripada bel ini Assalamualaikum Chicken wrap ala ala kepchii Boleh cuba Ji...
Pakai Baju Putih Habis La Kena Lumpur Nabila Razali Cuci Rumah M4ngsa Banjir Netizen Fokus Dengan Penampilan

Pakai Baju Putih Habis La Kena Lumpur Nabila Razali Cuci Rumah M4ngsa Banjir Netizen Fokus Dengan Penampilan

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 228 hits
Banjir besar yang mel4nda beberapa buah negeri baru baru ini makin surut dan kerja kerja pembersihan mula dijalankan Selain orang ramai berganding bahu membantu golongan selebriti turut ringan tulang turun ke kawasan memerlukan bantuan Tak ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City