Suntikan Kancing Gigi Penting Untuk Ibu Hamil Jangan Skip


Suntikan tetanus atau lebih dikenali sebagai suntikan kancing gigi merupakan salah satu imunisasi yang disarankan untuk diambil oleh wanita hamil. Vaksin tetanus adalah komponen utama strategi untuk membasmi tetanus ibu dan bayi secara global.
Tetanus adalah jangkitan kuman yang boleh membawa maut disebabkan oleh racun yang dibawa oleh kuman Clostridium Tetani. Kuman ini akan memasuki tubuh melalui bahagian tubuh luka yang terbuka. Ia boleh merosakkan sistem saraf dan seterusnya membunuh pesakit. Perkara inilah yang boleh dicegah jika anda mendapatkan suntikan vaksin ini.
Suntikan Kancing Gigi Kredit foto: Freepik Menurut Dr Zubaidi, puasa zaman dahulu, tidak banyak hospital yang dibuka di Malaysia. Kebanyakan hospital yang ada hanya terletak di  bandar-bandar besar. Jadi, penduduk yang tinggal di pedalaman perlu mengambil masa yang lama untuk sampai ke bandar.
Oleh kerana itu, ramai bayi dilahirkan di rumah sendiri dan disambut oleh bidan kampung. Kebanyakan bidan menggunakan gunting dan pisau. Ia dikhuatiri tidak bersih dan mengandungi kuman. Jadi, memang banyak kes jangkitan tetanus berlaku di kalangan bayi dan ibu pada masa dahulu.
Rentetan itu, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah merangka satu polisi yang mewajibkan suntikan vaksin tetanus kepada ibu hamil. Hasilnya, polisi ini berjaya mengurangkan kadar kematian ibu dan bayi yang baru dilahirkan.
Tidak relevan pada zaman kini
Sebenarnya, suntikan vaksin tetanus semakin tidak relevan pada masa kini. Hal ini kerana banyak hospital telah dibina. Boleh dikatakan setiap daerah mempunyai hospital masing-masing. Peralatan yang digunakan di hospital juga bersih dan basmi kuman. Jadi, risiko untuk mendapat tetanus hampir tiada langsung.
Kini, kebanyakan hospital swasta telah meninggalkan amalan suntikan ini. Namun, di klinik dan hospital, kerajaan amalan ini masih dilakukan. Berkemungkinan besar ia dilakukan dengan tujuan membendung risiko kepada golongan ibu hamil yang tinggal di pedalaman.
Oleh yang demikian, para ibu hamil mempunyai pilihan sama ada mahu mengambil atau menolak suntikan ini.
Penting Untuk Ibu Hamil, Jangan ‘Skip’
Namun, pada mendapat Dr Zubaidi anda tidak tahu kemungkinan yang boleh berlaku semasa kelahiran bayi. Jadi, lebih baik sekiranya anda mengambil suntikan ini. Apa itu suntikan tetanus:
1. Dikenali sebagai vaksin kancing gigi. Disuntik untuk mengurangkan kebarangkalian mendapat jangkitan tetanus. Tetanus adalah jangkitan kuman yang boleh membawa maut disebabkan oleh toxin (racun) dari kuman yang dikenali sebagai clostridium tetani.
2. Kuman tetanus memasuki tubuh melalui luka yang terbuka. Mungkin luka kemalangan, luka ketika melahirkan bayi secara normal dan luka pada faraj (luka episiotomy). Ia akan merosakkan sistem saraf dan seterusnya membunuh pesakit namun ia boleh dicegah melalui suntikan vaksin anti tetanus.
Jangan menolak suntikan antitetanus:
– Antitetanus adalah tetanus toxoid bertujuan melindungi ibu hamil dan anak yang bakal dilahirkan.
– Antibodi yang dibentuk dalam badan akan dihantar ke bayi untuk melindunginya sehingga beberapa bulan selepas dilahirkan. Ia juga menghalang kelahiran pramatang.
– Suntikan untuk mencegah ibu hamil dan bayi daripada jangkitan tetanus yang boleh mengakibatkan kejang otot dan boleh membawa maut.
– Suntikan itu turut menjadi tidak relevan kerana sudah banyak hospital dibina, peralatan yang digunakan bersih dan dibasmi kuman.
– Bukan itu sahaja kesan daripada suntikan demam dan alergi, menyebabkan ramai gynaecologist di hospital tidak memberikan suntikan ini.
– Tetapi hospital kerajaan masih mengamalkannya, ia dapat mengurangkan risiko jika ibu hamil tinggal di kawasan pedalaman.
– Ini kerana ibu tidak tahu apa yang akan terjadi kemudian hari. Kemungkinan untuk melahirkan bayi di dalam kereta, lif, dalam bangunan dan sebagainya tidak dapat dielak jika terjadi. Lebih elok ibu menerima suntikan lagipun ia diberi percuma di klinik kerajaan.
Kredit foto: Freepik Jumlah suntikan akan diterima:
– Jika ini kehamilan pertama ibu, sekurang-kurang dua kali suntikan yang diberikan. Suntikan pertama diberikan pada awal kehamilan dan dos yang kedua diberikan pada selepas sebulan atau dua bulan selepas dos pertama.
– Jika ibu hamil kali kedua dan jarak kehamilan kurang dua tahun daripada kehamilan pertama, satu suntikan booster dos akan diberikan.
Sumber: Dr Zubaidi
 
The post Suntikan Kancing Gigi, Penting Untuk Ibu Hamil, Jangan ‘Skip’ appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/suntikan-kancing-gigi-penting-untuk-ibu-hamil-jangan-skip/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Hamil Segeralah Buka Buku Pink Jangan Tangguh Tangguh Berisiko Untuk Ibu Bayi

Ibu Hamil Segeralah Buka Buku Pink Jangan Tangguh Tangguh Berisiko Untuk Ibu Bayi

papar berkaitan - pada 6/3/2024 - jumlah : 129 hits
Bila boleh buka pastinya antara yang sering bermain difikiran wanita yang pertama kali Buku pink atau nama rasminya adalah Rekod Kesihatan Ibu ini merupakan buku yang merekodkan kesihatan ibu dan bayi sepanjang tempoh Umumnya seorang yang s...
Suplemen Vitamin Untuk Ibu Hamil Ketahui Keperluan Kebaikannya

Suplemen Vitamin Untuk Ibu Hamil Ketahui Keperluan Kebaikannya

papar berkaitan - pada 7/3/2024 - jumlah : 96 hits
Timbul persoalan perlukah seorang mengambil dan sepanjang tempoh Apabila disahkan hamil seorang bakal ibu pastinya akan merujuk dan mencari sumber terbaik bagi bayi yang bakal dilahirkan Mungkin masih ramai ibu ibu hamil terutama yang kali ...
Ibu Hamil Dilarang Makan Makanan Tertentu Ada Sebabnya Ini Fakta Yang Mama Kena Tahu

Ibu Hamil Dilarang Makan Makanan Tertentu Ada Sebabnya Ini Fakta Yang Mama Kena Tahu

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 83 hits
kerap kali dilarang makan makanan tertentu Ada pandangan tentang makanan yang sesuai dan perlu dielak oleh Makanan yang dikatakan panas sejuk dan tajam dianggap perlu dielakkan kerana mampu membahayakan dan kandungannya Dr Fadzilah Abdul Ja...
Ibu Hamil Ramai Yang Alami Masalah Pedih Ulu Hati Cegah Sebelum Makin Teruk Boleh Cuba Tip Ini

Ibu Hamil Ramai Yang Alami Masalah Pedih Ulu Hati Cegah Sebelum Makin Teruk Boleh Cuba Tip Ini

papar berkaitan - pada 7/3/2024 - jumlah : 95 hits
adalah masalah yang sering dialami oleh pada masa masa tertentu ketika mereka Situasi ini berlaku terutama semasa trimester kedua dan ketiga ketika hamil Keadaan ini juga dikenali sebagai pencernaan asid Ia merupakan kerengsaan atau sensasi...
Sila Ambil Perhatian Jangan Biarkan Ibu Bapa Atau Kanak Kanak Guna Telefon Gadget Sewaktu M

Sila Ambil Perhatian Jangan Biarkan Ibu Bapa Atau Kanak Kanak Guna Telefon Gadget Sewaktu M

papar berkaitan - pada 22/2/2024 - jumlah : 97 hits
Jika anda nampak ibu bapa atau kanak kanak menggunakan telefon gadget sewaktu mereka sedang bersama keluarga tidak perlu anda judge Anda tidak tahu apa beban masalah dan tanggungjawab orang lain Apa yang perhatikan selama beberapa minit TID...
Ibu Hamil Yang Banyak Minum Kopi Berisiko Dapat Anak Pendek Fakta Atau Mitos

Ibu Hamil Yang Banyak Minum Kopi Berisiko Dapat Anak Pendek Fakta Atau Mitos

papar berkaitan - pada 11/3/2024 - jumlah : 88 hits
Ada yang menjadikan sebagai minuman harian Kopi mengandungi kafein yang merupakan sejenis bahan kimia perangsang Pengambilan kafein dalam jumlah yang terkawal dapat memberikan beberapa manfaat seperti meningkatkan daya ingatan dan melegakan...
Nota Jangan Cabar Islam Ditabur Di Luar Rumah Ibu Bapa Nga

Nota Jangan Cabar Islam Ditabur Di Luar Rumah Ibu Bapa Nga

papar berkaitan - pada 8/3/2024 - jumlah : 109 hits
malaysiakini comDiterbitkan Mar 7 2024 3 21 PMSalinan nota bertulis tangan memberi amaran Menteri Perumahan dan Tempatan Nga Kor Ming supaya jangan cabar Islam bertaburan di luar kediaman ibu bapanya di Ayer Tawar Perak Ibunya yang menemui ...
Tumpah Darah Selepas Bersalin Ibu Hamil Dengan Risiko Tinggi Perlu Lebih Hati Hati Termasuk Yang Bersalin Caesarean

Tumpah Darah Selepas Bersalin Ibu Hamil Dengan Risiko Tinggi Perlu Lebih Hati Hati Termasuk Yang Bersalin Caesarean

papar berkaitan - pada 8/3/2024 - jumlah : 123 hits
merupakan salah satu komplikasi yang biasa terjadi semasa proses perlu bersiap sedia menghadapi pelbagai komplikasi dan risiko selepas bersalin Kelahiran terutama sekali secara aesarean atau pembedahan mendedahkan ibu kepada risiko yang tin...
Ibu Hamil Berhati Hatilah Salah Posisi Tidur Boleh Sebabkan Bayi Mati Mengejut

Ibu Hamil Berhati Hatilah Salah Posisi Tidur Boleh Sebabkan Bayi Mati Mengejut

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 79 hits
Ibu ibu berhati hatilah ketika tidur Jika salah mama boleh membahayakan dalam kandungan Posisi tidur memberikan impak besar kepada janin dalam kandungan Silap kedudukan boleh buat bayi mati dalam kandungan Menginjak ke trimester kedua dan k...
Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Zim Zim Ala Kazim

Simpan Duit Kertas Rm5

In Focus As Malaysia Corruption Dragnet Widens Pm Anwar S Political Payback Threatens To Hurt Business Sentiment

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin

Cara Hilangkan Migrain



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Selamat Hari Ibu

Holy Spirit Fire Igniting Your Passion For Jesus And His Purpose

Ph Mendahului Kiraan Undi Awal Polis Tentera

Viral Mengajak Youtuber Cantik Korea Selatan Ke Hotel Pegawai Kanan Kementerian Digantung Tugas

Asyraf Claims Ph Victory In Kuala Kubu Baharu

Prk Kkb Undi Polis Tentera Swing Kepada Ph