Suntikan Dos Ke 3 Vaksin Covid 19 Dijangka Mula Awal Oktober


Khairy Jamaluddin Jenis dos ke-3 vaksin Covid-19 sedang dikenal pasti KUALA LUMPUR : Pelaksanaan suntikan dos ketiga dijangka bermula awal Oktober ini, kata Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar.

Terdahulu, Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan bersetuju untuk melaksanakan pemberian dos ketiga vaksin Covid-19.


Beliau berkata, pemberian dos ketiga vaksin Covid-19 itu sebagai usaha meningkatkan perlindungan kepada golongan rentan daripada risiko jangkitan pandemik berkenaan.

Khairy Jamaluddin bersama Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi pada sidang akhbar di Wisma Darul Aman, Alor Setar hari ini. Kementerian Kesihatan (KKM) akan mengumumkan jenis vaksin Covid-19 yang bakal digunakan sebagai dos ketiga atau dos penggalak selepas mendapat kelulusan daripada Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA).

Menterinya, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata, pihaknya telah meminta semua pengeluar vaksin untuk mengemukakan maklumat berkaitan dos penggalak tersebut.


“Buat masa ini kita sedang mendapatkan maklumat daripada pengeluar vaksin berkaitan dos ketiga ini yang perlu mendapat kebenaran daripada NPRA.

“Ini kerana NPRA (pada masa ini) hanya beri kebenaran sebagai contoh vaksin jenis Pfizer dua dos, AstraZeneca dua dos dan Sinovac dua dos,” katanya pada sidang akhbar selepas menghadiri Mesyuarat Badan Bertindak Imunisasi Covid-19 (CITF) negeri Kedah di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai keputusan kerajaan yang bersetuju untuk melaksanakan pemberian dos ketiga vaksin Covid-19 apabila liputan imunisasi populasi dewasa di seluruh negara melebihi 80 peratus.

Kata beliau, keputusan jenis vaksin itu dijangka diperoleh dalam masa kira-kira dua minggu dan pengumuman jenis vaksin bagi dos penggalak akan diumumkan selepas mendapat kelulusan NPRA sebelum pemberian dijangka dilaksanakan pada awal bulan depan.


“Kita akan umumkan jenis apa (vaksin) dan sama ada boleh campur atau tidak serta perlu ambil jenis vaksin yang sama atau tidak,” jelasnya.

Menurutnya, golongan rentan atau berisiko tinggi akan diberi keutamaan antaranya warga emas dengan masalah kesihatan kronik, petugas barisan hadapan yang mempunyai penyakit atau berisiko tinggi.

SOURCE: Sinar Harian

Kongsikan artikel ini: ***Jangan lupa like dan follow facebook kami di Kickbola Network dan langgan saluran Telegram BeritaUp2Date untuk kemas kini berita terkini.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/09/suntikan-dos-ke-3-vaksin-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Vaksin Covid 19 81 8 Peratus Populasi Dewasa Lengkap Dos

Vaksin Covid 19 81 8 Peratus Populasi Dewasa Lengkap Dos

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 219 hits
81 8 peratus populasi dewasa dalam negara telah lengkapkan vaksinasi mereka sekali gus menyaksikan sasaran untuk capai imuniti kelompok semakin hampir SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWA...
Pm Singapura Terima Dos Ke 3 Vaksin Covid 19

Pm Singapura Terima Dos Ke 3 Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 172 hits
Perdana Menteri Lee Hsien Loong menerima dos ketiga vaksin Covid 19 di Hospital Besar Singapura pada 17 September MCI Perdana Menteri Lee Hsien Loong telah mendapatkan suntikan booster iaitu dos ketiga vaksin Covid 19 di Hospital Besar Sing...
Segerakan Pemberian Dos Ke 3 Vaksin Covid 19

Segerakan Pemberian Dos Ke 3 Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 150 hits
Tan Sri Lee Lam Thye Lee Tidak ada masa untuk rakyat Malaysia merasa leka KUALA LUMPUR Pertubuhan Ikatan Komuniti Selamat menggesa kerajaan mempercepatkan pemberian suntikan dos ketiga vaksin COVID 19 atau dos penggalak bagi memastikan masy...
Jangkitan Harian Covid 19 Dijangka Turun Bawah 1 000 Awal Disember

Jangkitan Harian Covid 19 Dijangka Turun Bawah 1 000 Awal Disember

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 135 hits
Jangkitan harian COVID 19 dijangka turun bawah 1 000 awal Disember KUALA LUMPUR Jumlah jangkitan harian COVID 19 di negara ini dijangka boleh menurun di bawah 1 000 kes pada awal Disember depan sekiranya imuniti kelompok berjaya dicapai men...
Suntikan Vaksin Tambahan Covid 19 Mungkin Perlu Diambil Setiap Tahun

Suntikan Vaksin Tambahan Covid 19 Mungkin Perlu Diambil Setiap Tahun

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 144 hits
Seorang pelajar menerima dos pertama vaksin COVID 19 pada 3 Jun 2021 SINGAPURA Dalam usaha Singapura bergerak ke fasa endemik suntikan vaksin tambahan COVID 19 setiap tahun adalah antara langkah yang mungkin diambil pemerintah Demikian menu...
Vaksinasi Untuk Remaja Di Sabah Dijangka Bermula Oktober

Vaksinasi Untuk Remaja Di Sabah Dijangka Bermula Oktober

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 191 hits
Vaksinasi untuk remaja di Sabah dijangka bermula Oktober KOTA KINABALU Vaksinasi untuk golongan remaja berumur 17 tahun ke bawah di negeri ini dijangka bermula pada Oktober depan Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin berkata tindakan itu akan...
Indonesia Berupaya Persempit Kesenjangan Vaksin Covid 19

Indonesia Berupaya Persempit Kesenjangan Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 165 hits
Menlu Retno memaparkan bahwa pada awal pidato yang disampaikan dalam pembukaan High Level Segment Sidang Majelis Umum Sekretaris Jenderal PBB Antonio Guterres juga menyoroti ketimpangan akses terhadap vaksin yang masih sangat lebar
77 5 Dewasa Dalam Negara Lengkap Vaksin Covid 19

77 5 Dewasa Dalam Negara Lengkap Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 259 hits
BERNAMA 92 9 atau 21 861 904 individu daripada populasi dewasa sudah menerima sekurang kurangnya satu dos vaksin Orang ramai yang menerima vaksin lengkap diberikan beberapa kelonggaran di Fasa Dua Pelan Pemulihan Negara Antaranya dibenarkan...
Mikrocip Vaksin Dalam Covid 19 Dato Dr Danial Zainal Abidin

Mikrocip Vaksin Dalam Covid 19 Dato Dr Danial Zainal Abidin

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 326 hits
Ini semua merepek Mikrocip dalam vaksin berkait dengan agenda yahudi laporan dunia kata apa hari ini negara yang dari sudut peratus rakyatnya yang paling ramai ambil vaksin yang saya baca seminggu dua lah ini mungkin dah berubah Dalam masa ...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live