Subhanallah Kesan Bacaan Al Quran Pada Saraf Otak Dan Organ Tubuh Badan Manusia





Dr. Al Qadhi, melalui penelitiannya yang panjang dan serius di sebuah klinik di Florida Amerika Syarikat, berjaya membuktikan hanya dengan mendengar bacaan ayat-ayat Al-Quran, seorang Muslim baik mereka yang fasih berbahasa Arab ataupun bukan, dapat merasakan perubahan fisiologi yang sangat besar.



Bunyi yang bergerak dari telinga ke otak akan memberi kesan kepada sel-sel otak. Saintis baru-baru ini mendapati bahawa bunyi dari bacaan Al Quran mempunyai kuasa penyembuhan yang menakjubkan. Membaca Al-Quran mempunyai kesan menakjubkan pada sel-sel dan mampu mengembalikan keseimbangan mereka, otak adalah organ yang mengawal badan dan daripadanya perintah datang ke seluruh organ-organ badan terutama sistem imun.

Penurunan kemurungan, kesedihan, memperoleh ketenangan jiwa, mengubati berbagai macam penyakit merupakan pengaruh umum yang dirasakan oleh orang yang terlibat dalam penyelidikan beliau. Penemuan doktor psikologi ini tidak menentu.

Penelitiannya ditunjang dengan bantuan peralatan elektronik terbaru untuk mengesan tekanan darah, degupan jantung, ketahanan otot, dan ketahanan kulit terhadap aliran elektrik.



Satu sel kanser meletup dengan menggunakan frekuensi bunyi bacaan dari Al Quran sahaja! Itulah sebabnya membaca Al-Quran mempunyai kesan yang hebat untuk merawat kanser merbahaya dan penyakit yang tidak boleh diubati!

Dari hasil uji kajinya dia membuat kesimpulan, bacaan Al-Quran berpengaruh besar hingga 97% dalam melahirkan ketenangan jiwa dan penyembuhan penyakit.

Kajian Dr. Al Qadhi ini diperkuatkan pula oleh kajian lain yang dilakukan oleh doktor yang berbeza. Dalam laporan sebuah kajian yang disampaikan dalam Persidangan Perubatan Islam Amerika Utara pada tahun 1984, disebutkan, Al-Quran terbukti mampu mendatangkan ketenangan sehingga 97% bagi mereka yang mendengarkannya.



Molekul air membentuk perubahan apabila terdedah kepada bunyi. Bunyi amat memberi kesan kepada air yang kita minum. Jika anda membaca Al-Quran di atas air, ciri-ciri air akan berubah dan ia akan membawa kesan Al-Quran kepada setiap sel dalam badan yang menyebabkan penyembuhan.

Kesimpulan hasil uji kaji tersebut diperkuatkan lagi oleh kajian Muhammad Salim yang diterbitkan oleh Universiti Boston. Objek penelitiannya terhadap 5 orang sukarelawan yang terdiri dari 3 lelaki dan 2 wanita.

Kelima orang tersebut tidak tahu bahasa Arab dan mereka pun tidak diberi tahu bahawa yang akan diperdengarkannya adalah Al-Qur'an.



Virus dan kuman juga bergetar dan sangat dipengaruhi oleh getaran bunyi terutama bunyi Al-Quran, ia menghalang mereka dan pada masa yang sama meningkatkan aktiviti sel-sel sihat dan menghidupkan sel-sel yang terganggu supaya menjadi sedia untuk melawan virus dan kuman.

Kajian yang dilakukan sebanyak 210 kali ini terbahagi dua sesi, yakni membacakan Al-Qur'an dengan tartil dan membacakan bahasa Arab yang bukan dari Al-Qur'an.

Kesimpulannya, responden mendapatkan ketenangan sampai 65% ketika mendengar bacaan Al-Qur'an dan mendapatkan ketenangan hanya 35% ketika mendengar bahasa Arab yang bukan dari Al-Qur'an.

Al-Qur'an memberikan pengaruh besar jika diperdengarkan kepada bayi. Hal tersebut diungkapkan Dr. Nurhayati dari Malaysia dalam Seminar Kaunseling dan Psikoterapi Islam di Malaysia pada tahun 1997.



Gambar sebenar sel darah yang telah didedahkan kepada bunyi dan mula berubah medan elektromagnet di sekitarnya, bunyi bacaan Al Quran mengubah maklumat sel ini dan menjadikan ia lebih mampu melawan virus dan kecacatan Akibat daripada penyakit malignan.

Menurut kajian, bayi yang berusia 48 jam yang kepadanya diperdengarkan ayat-ayat Al-Qur'an dari tape recorder menunjukkan respons tersenyum dan menjadi lebih tenang.

Sungguh suatu kebahagiaan dan merupakan kenikmatan yang besar, kita mempunyai Al-Qur'an. Selain menjadi ibadah dalam membacanya, bacaannya memberikan pengaruh besar bagi kehidupan jasmani dan rohani kita.



Allah yang telah berfirman, "Dan apabila dibacakan Al-Qur'an, simaklah dengan baik dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat" (QS 7: 204).

Jika mendengar muzik klasik boleh mempengaruhi kecerdasan intelektual (IQ) dan kecerdasan emosi (EQ) seseorang, bacaan Al-Qur'an lebih dari itu. Selain mempengaruhi IQ dan EQ, bacaan Al-Qur'an mempengaruhi kecerdasan spiritual (SQ).

Allah yang telah berfirman, "Dan apabila dibacakan Al-Qur'an, semaklah dengan baik dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat" (QS 7: 204).

Sumber


View the original article here


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kipastembak.blogspot.com/2014/07/subhanallah-kesan-bacaan-al-quran-pada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tubuh Manusia Sangat Memerlukan Lycopene Setiap Hari Apa Itu Lycopene

Tubuh Manusia Sangat Memerlukan Lycopene Setiap Hari Apa Itu Lycopene

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 213 hits
Lycopene adalah salah satu nutrien yang diperlukan oleh badan manusia setiap hari kerana ia dapat menangani banyak masalah kesihatan dengan berkesan Satu hidangan buah buahan dan sayur sayuran yang mengandungi Lycopene boleh memberi kesan k...
T17c07 Kebaikan Muzik Ke Atas Jantung Otak Dan Kesihatan Manusia

T17c07 Kebaikan Muzik Ke Atas Jantung Otak Dan Kesihatan Manusia

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 285 hits
Alhamdulillah setelah mengambil masa selama lebih kurang tiga hari tiga malam untuk menyiapkan kiriman ini akhirnya ia berjaya juga disudahkan Tersengguk sengguk jugalah Tedi dibuatnya kerana ia memerlukan beberapa pembacaan yang agak berat...
Subhanallah Azizulhasni Khatam Al Quran Di Tokyo

Subhanallah Azizulhasni Khatam Al Quran Di Tokyo

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 229 hits
AZIZULHASNI mendedahkan bahawa beliau berjaya khatam al Quran sebelum mengharung cabaran acara keirin pada Sukan Olimpik Tokyo 2020 di Velodrome Izu Shizuoka AFPAzizulhasni khatam al Quran di TokyoJAGUH berbasikal negara Datuk Azizulhasni A...
Firli Bahuri Sebut Perubahan Aturan Dalam Tubuh Kpk Sebagai Keniscayaan

Firli Bahuri Sebut Perubahan Aturan Dalam Tubuh Kpk Sebagai Keniscayaan

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 175 hits
Ketua Komisi Pemberantasan Korupsi Komjen Pol Firli Bahuri menegaskan perubahan aturan dalam tubuh lembaga antirasuah sebagai hal yang mutlak dilakukan
Kluster Mahkamah Dipersilakan Tubuh Kerajaan Kleptokrat Pak Wan

Kluster Mahkamah Dipersilakan Tubuh Kerajaan Kleptokrat Pak Wan

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 173 hits
MOHD REDZUAN MD YUSOF SHAH ALAM Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Redzuan Md Yusof mempersilakan 15 ahli Parlimen UMNO yang menarik sokongan terhadap kerajaan Perikatan Nasional untuk menubuhkan sebuah kerajaan kleptokrat M...
Pejuang Tak Bincang Sokong Sesiapa Kekal Gesa Tubuh Majlis Pemulihan Negara

Pejuang Tak Bincang Sokong Sesiapa Kekal Gesa Tubuh Majlis Pemulihan Negara

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 132 hits
Kow Gah ChieParti Pejuang Tanah Air enggan menyertai perlumbaan mencari calon perdana menteri bagi menggantikan Muhyiddin Yassin yang dijangka meletakkan jawatan esok Timbalan Presiden Pejuang Marzuki Yahya berkata pihaknya bertegas badan a...
Anak Clumsy Langgar Sana Sini Asyik Jatuh Bantu Anak Tingkatkan Kesedaran Tubuh Badannya Dengan Aktiviti Ni

Anak Clumsy Langgar Sana Sini Asyik Jatuh Bantu Anak Tingkatkan Kesedaran Tubuh Badannya Dengan Aktiviti Ni

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 277 hits
Asal berlari mesti jatuh Dalam rumah pun sama mesti terlanggar itu ini Selalu kita mendengar rungutan ibu yang sebegini Anak clumsy sebenarnya perlu ditingkatkan kesedaran tubuh badan mereka Menurut perkongsian bantulah tingkatkan kesedaran...
Sabah Rancang Tubuh Pasukan Khas Persediaan Jika Covid 19 Memburuk Dr Rose Nani

Sabah Rancang Tubuh Pasukan Khas Persediaan Jika Covid 19 Memburuk Dr Rose Nani

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 250 hits
Dr Rose Nani ketika menghadap Yang Dipertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin di Istana Negeri baru baru ini Ihsan Japen Sabah COVID 19 Peningkatan mendadak kes jangkitan COVID 19 Sabah KUALA LUMPUR Kerajaan Sabah dan Jabatan Kesihatan Nege...
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Catatan Hujung Minggu

Perlis Darul Kopi Ada 100 Port Untuk Ngopi Di Perlis

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Pendapat Pelabur Asing Kerajaan Melayu Kerajaan Korup

Maksud All Eyes On Rafah

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Chonggu Experimental School By Bau Brearley Architects Urbanists In Shanghai China

Wang Ehsan Ke T Ganu Kelantan Tanda Kerajaan Madani Adil

Beraninya Kata Saya Pernah Bercinta Dengan Aliff Didi Astillah

Macc Proposes Criminal Charges In Case Involving Perlis Mb S Son

No Talks About Opening Uitm To Non Bumi Students Says Zambry

Singapore S New Pm Takes Office Pledging To Lead In His Own Way