Suamiku Nabi Muhammad Datukku Nabi Harun Dan Bapa Saudaraku Nabi Musa




Malam itu, selepas berkahwin, si isteri melihat bulan purnama jatuh ke ribaannya. Apabila terjaga, si isteri lantas menceritakan mimpi itu kepada suaminya.

Si suami lantas naik berang sambil berkata: "Apakah benar mimpimu ini Shafiyah? Barangkali engkau hendakkan Raja Hijazz, si Muhammad itu?"

Akibat berasa cemburu, si suami terus menampar si isteri dengan sekuat hati. Tamparan itu menyebabkan pipi si isteri membengkak.

Seharian-harian si isteri menangis mengenangkan kekejaman suaminya. Si isteri tidak menyangka, naitnya bercerita bermimpi bulan purnama telah menimbulkan perasaan cemburu di hati suaminya.

Tidak lama selepas peristiwa itu, berlakulah Peperangan Khaibar. Si suami yang menjadi benteng Qumush pertahanan perang Yahudi itu berjaya dibunuh oleh tentera Islam.

Setelah si suami terbunuh, si isteri yang menjadi balu ketika berusia 17 tahun dibawa ke hadapan Rasulullah. Serta-merta dia teringat kembali mimpi bulan purnama jatuh ke ribanya.

Sekarang dia sedang berada di hadapan Nabi yang sangat dicemburui suaminya. Dia terpegun melihat wajah Nabi bersinar bak bulan purnama.

Lantas tanpa disangka, baginda menutup kepalanya dengan kain ridak. Baginda lalu bertanya:"Adakah Shafiyah mahu dibebaskan, kembali kepada kaummu Yahudi atau menerima Islam?

Shafiyah menjawab: "Wahai Rasulullah aku amat mengharapkan Islam dan telah aku pastikan akan menerima jemputanmu!

"Sekarang aku amat bertuah berada di hadapanmu ya, Rasulullah dan aku diberi piluhan antara kafir dan Islam, aku bersumpah demi Allah dan Rasul-Nya lebih aku kasih, daripada kebebasanku dan kembali kepada kaumku!.

Baginda tersenyum. Akhirnya Shafiyah diislamkan oleh Nabi sendiri. Setelah mengucapkan dua kalimah syahadah, baginda bertanya : "Mahukah Shafiyah menjadi isteriku?"

"Aduhai Rasulullah, aku telah bercita-cita hendak berkahwin denganmu ketika aku masih musyrik (kafir) lagi. Betapa tidak ya Rasulullah, sekarang Allah telah membolehkan, setelah aku masuk Islam, " beritahunya.

Tujuan Rasulullah berkahwin dengan Shafiyah untuk mengurangkan dendam kesumat Yahudi terhadap orang Islam yang dikalahkan dalam Perang Khaibar.

Akhirnya, semasa tiba di al-Sabha, dalam perjalanan pulang ke Madinah, baginda berkahwin dengan Shafiyah.

Setelah berkahwin, Shafiyah bercerita tentang mimpi bulan jatuh ke ribanya dan peristiwa ditempeleng suaminya, Kinanah Ibn Ar rabi.

Shafiyah menunjukkan kesan bengkak akibat ditampar kepada Nabi yang masih berbekas di pipinya.

Baginda tersenyum sambil beritahu mimpi Shafiyah yang dialami itu benar, Shafiyah pula gembira mimpinya menjadi kenyataan.

Setelah berkahwin, Shafiyah selalu disindir olrh madunya seperti Siti Aisyah dan Siti Hafshah mengenai salasilah keturunannya, bangsa Yahudi.

Rasulullah mengajar Shafiyah supaya menjawab begini: "Supaya menjawab begini : " Suamiku Nabi Muhammad, Datukku Nabi Harun dan bapa saudaraku, Nabi Musa. Shafiyah terangkan kemuliaan keturunan kamu!"

Apabila disindir, Shafiyah terus menjawab seperti diajar Nabi. Akhirnya madu-madunya dia seribu bhasa. Siti Aisyah dan Siti Habsah tahu kata-kata yang diucapkan Shafiyah itu diajar pleh Rasulullah SAW.

**Nama sebenar Shafiyah ialah Shafiyah Huyai Ibn Akhtab, seorang wanita keturunan Yahudi dari Kabilah Bani An-Nadhir. Shafiyah wafat ketika berusia 60 tahun dan dikebumikan di Perkuburan Baqi di Madinah.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.krissmerah.com/2020/03/suamiku-nabi-muhammad-datukku-nabi.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+krissmerah+%28Kriss+Merah.com+%28Blogger+Melayu%29%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Perincian Silsilah Nabi Muhammad Yang Nyambung Hingga Ke Nabi Adam

Ini Perincian Silsilah Nabi Muhammad Yang Nyambung Hingga Ke Nabi Adam

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 2718 hits
Kelahiran Nabi Muhammad SAW harus dikenang dalam hati seorang muslim yaitu dengan cara mengikuti ajaran yang dibawah Nya dan mengetahui silsilah nabi Silsilah Nabi Muhammad SAW Yang Wajib Diketahui Oleh Setiap Muslim adalah sebagai berikut ...
Ketika Isra Mir Aj Ini Kejadian Mengerikan Yang Dijumpai Nabi Muhammad

Ketika Isra Mir Aj Ini Kejadian Mengerikan Yang Dijumpai Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 269 hits
Isra Miraj merupakan kejadian agung yang dilalui oleh Rasulullah SAW Peristiwa ini terjadi pada tanggal 27 Rajab tahun 10 kenabian Ketika Isra Miraj akan terjadi Nabi Muhammad SAW berbaring di kamarnya kemudian datang Malaikat Jibril dan Mi...
Ternyata Bepergian Pada Malam Hari Sunah Nabi Muhammad

Ternyata Bepergian Pada Malam Hari Sunah Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 216 hits
Nabi Muhammad Shallallahu Alaihi wa Sallam merupakan nabi yang diutus oleh Allah Ta ala untuk menyempurnakan keimanan dan ketaatan seorang hamba Sifatnya yang jujur adil cerdas dan amanah adalah contoh dari sifat yang patut kita teladani Sa...
Foto Dokumentasi Nasa Ini Buktikan Mukjizat Nabi Muhammad

Foto Dokumentasi Nasa Ini Buktikan Mukjizat Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 291 hits
Syaikh Dr Muhammad Al Arifi mencantumkan foto dokumentasi NASA ini dalam buku Niyahatul Alam Foto ini merupakan salah satu bukti mukjizat Nabi Muhammad shallallahu alaihi wasallam Foto dokumentasi NASA yang memperlihatkan bekas terbelahnya ...
Kelas Content Online 2 April Oleh Bapa Viral Kebangsaan Khairul Hakimin Muhammad

Kelas Content Online 2 April Oleh Bapa Viral Kebangsaan Khairul Hakimin Muhammad

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 432 hits
Mari belajar cara bangunkan Facebook tidak perlu hadir ke kelas Cuma ikut serta belajar secara online Kalian adalah pemilik
Kisah Isra Miraj Langit Cemburu Pada Bumi Lalu Merayu Tuhan Agar Dikunjungi Nabi Muhammad

Kisah Isra Miraj Langit Cemburu Pada Bumi Lalu Merayu Tuhan Agar Dikunjungi Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 195 hits
Isra Miraj merupakan satu di antara mukjizat Nabi Muhammad SAW sekaligus sebagai bukti kenabian dan kerasulan beliau Isra Miraj sendiri dimengerti sebagai perjalanan yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW dari Masjidil Haram yang ada di Meka...
40 Amalan Nabi Muhammad S A W

40 Amalan Nabi Muhammad S A W

papar berkaitan - pada 12/3/2020 - jumlah : 455 hits
1 Jangan tidur antara Fajr dan Ishraq Asr dan Maghrib Maghrib dan Isha 2 Hindarkan duduk dengan orang yang bau badan Contoh 3 Jangan tidur dekat orang yang bicara buruk sebelum tidur 4 Jangan makan dan minum dengan tangan kiri 5 Jangan maka...
Sebelum Sah Bergelar Isteri Anak Dihantar Bapa Ke Majlis Akad Nikah Naik Teksi

Sebelum Sah Bergelar Isteri Anak Dihantar Bapa Ke Majlis Akad Nikah Naik Teksi

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 411 hits
Dalam kemeriahan kegembiraan seorang wanita itu bakal bergelar isteri pastinya tersimpan sebuah perasaan sedih dan hiba seorang bapa Perasaan sedih itu tidak akan ditonjolkan depan anak perempuannya malah kesedihan tersebut diukir dengan se...
Hand Sanitizer Dan 3 Lagi Produk Dilancarkan Semalam Mayya Baby Buka Peluang Perniagaan Untuk Ibu Bapa

Hand Sanitizer Dan 3 Lagi Produk Dilancarkan Semalam Mayya Baby Buka Peluang Perniagaan Untuk Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 305 hits
Mayya Baby dengan kerjasama Pa Ma memperkenalkan rangkaian produk baharu iaitu Baby Cream Baby Lotion Shower Gel Spray Hand Sanitizer pada hari ini yang dilancarkan di Ruang Event Space Seksyen 16 Shah Alam Puan Reni Ismalia Edy selaku Peng...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord