Sprm Dan Kekebalan Lim Guan Eng



Oleh Ab Jalil Backer, MYKMU

SPRM dan Lim Guan Eng
KEKEBALAN bekas Menteri Kewangan dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng sejak sedekad lalu mungkin akan berakhir jika Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) benar-benar bertekad untuk menyelesaikan misteri projek pembinaan terowong dasar laut Pulau Pinang yang dianggarkan bernilai RM6.3 bilion.
Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Azam Baki percaya pasukannya akan melengkapkan kertas siasatan dalam bulan Julai ini untuk penilaian dan pertimbangan pejabat Peguam Negara.
SPRM juga telah menahan reman Jeffrey Chew Gim Eam yang merupakan bekas Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang semasa Guan Eng mentadbir negeri itu.
Projek terowong dasar laut itu akan menghubungkan Persiaran Gurney di bahagian pulau ke Bagan Ajam di tanah besar. Ia dirancang dibina bersama tiga lebuh raya utama yang terdiri daripada 10.5 kilometer (km) jalan pesisir utara dari Tanjung Bungah ke Teluk Bahang, berserta 5.7km Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu-Air Itam dan 4.1km jalan berpasang Persiaran Gurney-Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu. Keseluruhannya, empat projek itu dianggarkan bernilai RM6.4 bilion.
Projek itu sangat kontroversi sejak lima tahun lepas kerana pelbagai misteri membabitkan kos pembinaan, swap land dan bayaran konsultansi yang telah menjadi bahan pertikaian.
Dalam kalangan rakyat pula ada yang mempertikaikan keperluan pembinaan terowong itu yang bakal menjejaskan ekosistem dasar laut dan alam sekitar.
Keperluan terowong tersebut berdasarkan jumlah trafik dan kos juga menjadi menjadi persoalan kerana ada alternatif lebih murah dan mesra alam seperti sistem pengangkutan monorel dan penambahbaikan sistem feri.
Pada tahun 2016, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) ketika itu, Datuk Abdul Rahman Dahlan telah membangkitkan isu kos kajian kebolehlaksanaan projek yang telah mencecah sehingga RM305 juta.
Agenda
Beliau turut membangkitkan mengapa syarikat Consortium Zenith BUCG (CZBUCG) yang bakal melaksanakan projek tersebut juga merupakan syarikat yang menjalankan kajian kebolehlaksanaan.
Menurut Abdul Rahman, isu itu merupakan percanggahan kepentingan kerana CZBUCG juga adalah syarikat yang akan melaksanakan projek tersebut jika didapati bersesuaian.
Walaupun SPRM tidak menyebut siapa individu tumpuan dalam siasatan itu, namun hampir semua mata tertumpu kepada Guan Eng.
Sudah tentu DAP akan mengatakan itu semua agenda politik pihak kerajaan untuk menganiayai Guan Eng dan parti mereka.
Namun kita perlu ingat inilah kali pertama, sejak beberapa tahun lalu, Pesuruhjaya SPRM merupakan lantikan dalaman berdasarkan kenaikan pangkat merit.
Azam Baki telah beberapa kali diketepikan sama ada oleh Barisan Nasional mahupun Pakatan Harapan (PH).
Ketika pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak, Tan Sri Dzulkifli Ahmad dibawa dari pejabat Peguam Negara, manakala ketika PH pula dua lantikan politik mewarnai jawatan Ketua Pesuruhjaya SPRM.
Lantikan pertama Datuk Seri Mohd Shukri Abdull, walaupun mempunyai pengalaman tinggi dalam SPRM sebelum bersara, merupakan individu yang telah mempunyai persepsi bias ke atas pemimpin UMNO terutamanya Najib dan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.
Pengganti Shukri yang juga dilakukan oleh pentadbiran PH ialah Latheefa Koya – seorang yang diketahui sangat cenderung kepada PH dan merupakan pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR).
Dengan kata lain, Azam Baki naik melalui merit pentadbiran dan tidak terhutang budi kepada sesiapa dalam politik untuk berada di tempatnya.
Malah pada tahun 2019, SPRM membuat kenyataan media menyatakan: “Sebanyak lima kertas siasatan telah selesai dan dirujuk kepada Timbalan Pendakwa Raya. Tiga kertas siasatan telah dikembalikan kepada suruhanjaya ini untuk siasatan lanjut, manakala dua lagi masih dalam kajian Timbalan Pendakwa Raya.”
Kesimpulannya kes ini bukan diada-adakan untuk tujuan politik tetapi telah lama disiasat. Jika dulu Guan Eng tampak agak kebal seperti keputusan Peguam Negara menggugurkan kes banglonya di mahkamah, kini naratif telah berubah di bawah kepimpinan baharu. Semoga misteri skandal terowong ini terungkai segera.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/07/05/sprm-dan-kekebalan-lim-guan-eng/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenyataan Terbaru Ketua Pesuruhjaya Sprm Buatkan Lim Guan Eng Tak Tidur Malam

Kenyataan Terbaru Ketua Pesuruhjaya Sprm Buatkan Lim Guan Eng Tak Tidur Malam

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 248 hits
Laman blog ini menyiarkan artikel mengenai penahanan bekas Setpol Lim Guan Eng Jeffry Chew Gim Eam oleh SPRM pada 2 JUlai 2020 yang lepas Ramai yang tanya kenapa mantan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng tidak dipanggil atau ditahan ol...
Lepas Setpol Lim Guan Eng Di Tahan Sprm Setpol Mat Sabu Pula Di Tahan Sprm

Lepas Setpol Lim Guan Eng Di Tahan Sprm Setpol Mat Sabu Pula Di Tahan Sprm

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 1083 hits
Laman blog ini ada menyiarkan berita mengenai bekas Setpol Lim Guan Eng yang direman oleh SPRM selama 4 hari untuk disoal siasat berkaitan kes Terowong Ghaib Dasar Laut Pulau Pinang pada 2 Julai lepas Terkini belum selesai siasatan mengenai...
Undersea Tunnel Project Lim Guan Eng To Give Statement To Macc

Undersea Tunnel Project Lim Guan Eng To Give Statement To Macc

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 244 hits
Members of the press have been camped out since early morning at the Malaysian Anti Corruption Commission s state headquarters amid speculation that a former finance minister will be giving his statement today About 30 reporters and photogr...
Sprm Tahan Bekas Setiausaha Politik Guan Eng

Sprm Tahan Bekas Setiausaha Politik Guan Eng

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 393 hits
GEORGETOWN Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia hari ini menahan Jeffrey Chew bekas pegawai tinggi di Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang Sumber berkata Jeffry yang juga merupakan bekas Setiausaha Politik kepada Lim Guan Eng itu ditahan se...
Konspirasi Mujahid Dan Lim Guan Eng Melelong Aset Tabung Haji Terbongkar

Konspirasi Mujahid Dan Lim Guan Eng Melelong Aset Tabung Haji Terbongkar

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 524 hits
Sepanjang pemerintahan Pakatan Harapan banyak aset aset strategik negara terutamanya milik Melayu Bumiputera dijarah Antara yang menjadi sasaran utama ialah harta milik Tabung Haji atau TH dan Antara pendapatan utama TH adalah melalui pelab...
Siasatan Terowong Ghaib Lim Guan Eng Di Buka Semula Bekas Setpol Lim Guan Eng Di Tahan

Siasatan Terowong Ghaib Lim Guan Eng Di Buka Semula Bekas Setpol Lim Guan Eng Di Tahan

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 623 hits
Antara kes berprofil tinggi yang sangat sangat dinantikan oleh rakyat Malaysia untuk di bawa ke mahkamah ialah kes rasuah dan salah guna kuasa dalam pembinaan Terowong Dasar Laut Pulau Pinang ketika Lim Guan Eng menjadi Ketua Menteri Pulau ...
Lim Guan Eng To Testify In Damages Assessment Hearing Of His Suit

Lim Guan Eng To Testify In Damages Assessment Hearing Of His Suit

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 359 hits
Lim Guan Eng KUALA LUMPUR Former Finance Minister Lim Guan Eng will testify in the hearing of assessment of damages in his defamation suit against blogger Raja Petra Raja Kamarudin over allegation of corruption in the RM6 3 billion Penang u...
Sambung Moratarium Ini Sebab Kenapa Kami Setuju Dengan Lim Guan Eng

Sambung Moratarium Ini Sebab Kenapa Kami Setuju Dengan Lim Guan Eng

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 227 hits
Kami setuju dengan idea moratarium yang diminta supaya kerajaan PN pada harini menyambung Tetapi bukan 6 bulan seperti yang dicadangkan LGE tetapi hanya sehingga penghujung tahun 2020 Penangguhan moratarium yang diperkenalkan memberi banyak...
Bekas Pegawai Khas Guan Eng Ditahan Sprm

Bekas Pegawai Khas Guan Eng Ditahan Sprm

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 300 hits
Yang ditahan SPRM hari ini ialah bekas pegawai khas Guan Eng bernama Jeffrey Chew yang juga merupakan bekas timbalan bendahari DAP Pulau Pinang Selepas PRU14 dia dilantik Anthony Loke untuk menjawat sebagai pengerusi Suruhanjaya Pelabuhan P...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas