Smiggle Dan At Takathur Didik Anak Jangan Bermegah Dengan Kemewahan Sejak Kecil Ni Tanggungjawab Kita


Hari ni mama berlumba-lumba nak penuhi permintaan anak. Belikan beg, bekas air, bekas pensil dan pelbagai aksesori berjenama. Tak salah pun jika berkemampuan, namun janganlah didik anak kita untuk bermegah-megah dengan orang lain yang tidak mampu.
Kita sebagai ibu bapalah perlu berperanan untuk mendidik anak kita sejak kecil. Perkongsian wanita bernama Liyana Nazli ini memang menarik. Banyak benar dalam kata-kata dan perkongsiannya beliau.
Smiggle dan At-Takathur 
“Hari tu ayah saya bawak saya tidur hotel. Best… ada swimming pool!”
“Jomlah naik kereta saya. Best tau, kereta saya ada TV. Ada video kartun. Kereta ayah awak ada?”

Berdesing telinga, berdarah-darah rasa hati bila dengar ayat tu keluar daripada mulut anak sendiri masa bersembang dengan kawan-kawannya. Eh, ibu tak ajar tau awak eksyen dengan kawan macam ni? Huk!
Nak jegil mata dari jauh pun dia bukannya faham. Sebab dia tak rasa dia sedang buat satu kesalahan pun. Jadi kita yang dewasa inilah perlu tegur dan beritahu. Maka saya biarkan dulu. Saya rancang nanti ada peluang bersendiri dengan dia, saya akan tegur.
Suatu malam saya sedang tasmi’ hafazan surah lazimnya. Malam itu giliran Surah At-Takathur. Lepas dia habis tasmi’ saya ajak dia baca maksud surah itu. Saya hulur terjemahan Al-Quran dan minta dia bacakan sendiri maksudnya.
‘Bermegah-megahan telah melalaikan kamu. Sehingga kamu masuk ke dalam kubur.’

Ayat pertama dan kedua surah tersebut. Saya tanya dia apa maksudnya bermegah-megah. Dia cakap tak tahu. Saya terangkan bermegah-megah itu sifat menunjuk-nunjuk kelebihan diri, sentiasa mahu lebih daripada orang lain dengan niat berlumba-lumba. Tak kiralah lebih dari segi harta ke, kepandaian ke, keturunan ke… Saya bagi contoh dengan meniru semula ayatnya kepada kawan sebelum itu. Dia tunduk. Mungkin mula rasa bersalah.
“Ayyash rasa, kenapa bermegah-megah tu melalaikan? Angkat bahu. Tak tahu.
“Sebab bila kita duk sibuk hitung kelebihan harta kita, kehebatan diri kita, kita tak kisah dah pasal orang sekeliling kita kan? Mereka mungkin tak mampu pun nak ada apa yang kita ada. Mereka mungkin nak makan pun tak cukup, apa lagi nak pergi tidur hotel macam Ayyash. Ayyash tahu tak balasan orang yang suka bermegah-megah?”
Dalam ayat seterusnya Allah cerita, balasan untuk orang yang bermegah-megah dengan dunia sehingga lalai untuk kejar akhirat ni, tempatnya di neraka Jahiim. Saya hanya sebut sepintas lalu sahaja ayat itu kepada anak. Tidak terlalu ditekankan. Belum sesuai lagi. Cukuplah dia tahu perbuatan bermegah-megah itu suatu perbuatan yang Allah tegah. Yang saya tekankan ialah ayat terakhir. Yang lebih dekat dan sesuai dengan jiwanya yang masih amat muda.

‘Kemudian kamu pasti akan ditanyai pada hari itu tentang kenikmatan (yang kamu megah-megahkan di dunia itu).’
“Nanti kat akhirat Allah tanya, Ayyash buat apa dengan kelebihan yang Allah bagi pada Ayyash. Allah bagi Ayyash hidup senang, Ayyash ada tolong orang tak? Allah bagi Ayyash pandai, Ayyash ada guna untuk Islam tak?”
Makin tunduk kepalanya. Aduh! Rasa bersalahlah pulak! Maaflah, tapi ibu perlu tegur awak masa awak masih kecil ni. Nanti dah besar, dah jadi buluh lagi susah nak dibetulkan. Tak mahulah ada mindset ‘alah… budak memang macam itu. Kecik lagi, tak apa.’ Sedar tak sedar yang kita duk pandang kecil itu tadi, tiba-tiba dah besar dah.
Megah Dengan Kemewahan
_________________________________________________________
Musim-musim orang duk bincang pasal patut dak beli Smiggle yang mahal kat anak-anak ni mengingatkan saya kepada perbualan di atas dengan Ayyash.
Saya rasa masalahnya bukan pada barang mewah tu. But how you carry yourself when you have something that others don’t have. Do you carry yourself with pride or you stay humble? You’ll stay humble no matter how valuable your possessions, as long as the world is only in your hand. Not your heart. Anda akan gunakan kelebihan yang ada untuk bantu orang lain yang kekurangan.

Dan dalam keadaan anda tak memiliki apa yang orang lain ada, bagaimana anda menanggapi kelebihan yang ada pada orang lain. Will you be happy for them? Or do you envy them? Ada hasad tak? Hasad ni ialah dia tak suka orang ada lebih, tapi dia tak mahu pun kelebihan orang tu. Lebih teruk, dia akan cuba hilangkan kelebihan yang ada pada orang tu. Bahaya orang yang ada hasad dalam hati ni. Allah sebut dalam surah Al-Falaq untuk kita berlindung daripada mereka yang hasad ni.
Kita nak anak kita tahu yang harta kemewahan ni tak memberi nilai pada diri seseorang sebab Allah tak pandang pun semua tu. Jadi soalannya, macam mana kita nak ajar anak yang dunia itu hanya di tangan, jangan sampai masuk ke dalam hati?
Sebab kita yang dewasa ni pun kadang-kadang confuse dengan perkara ni. Kita sendiri pun tanpa sedar nilai orang lain dengan neraca dunia. Dia kerja bagus dak, dia ada banyak duit dak, rumah dia besar dak….dan macam-macam lagi. Huuu…
Anak kita ialah cerminan diri kita. Dalam duk besarkan anak-anak ni banyak sebenarnya muhasabah diri sendiri. Sobs!
Kredit: Liyana Nazli
The post “Smiggle dan At-Takathur”, Didik Anak Jangan Bermegah Dengan Kemewahan Sejak Kecil, Ni Tanggungjawab Kita! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/smiggle-dan-at-takathur-didik-anak-jangan-bermegah-dengan-kemewahan-sejak-kecil-ni-tanggungjawab-kita/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jika Anak Di Didik Dengan Al Qur An Sejak Di Dalam Kandungan Begini Reaksinya

Jika Anak Di Didik Dengan Al Qur An Sejak Di Dalam Kandungan Begini Reaksinya

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 274 hits
Banyak orangtua yang sudah tahu jika bayi yang didengarkan ayat Al Quran akan bereaksi yang mengejutkan seperti sedang bersujud Tetapi kenapa banyak orangtua yang tidak melakukannya Justru malah lebih mempercayai dengan musik klasik daripad...
Kerap Kata Jangan Ketika Melarang Anak Boleh Buat Si Kecil Dah Tak Kisah Dan Takut

Kerap Kata Jangan Ketika Melarang Anak Boleh Buat Si Kecil Dah Tak Kisah Dan Takut

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 295 hits
Kanak kanak sangat mudah mengikut atau meniru kelakuan ibu bapa mereka baik dari segi kelakuan mahupun percakapan Mereka masih kecil untuk menentukan sama ada kelakuan atau percakapan itu adalah betul atau salah Menjadi tugas ibu bapa untuk...
Jangan Ajar Anak Salahkan Orang Lain Tapi Didik Anak Kita Jadi Pemaaf

Jangan Ajar Anak Salahkan Orang Lain Tapi Didik Anak Kita Jadi Pemaaf

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 313 hits
Bila anak kita menangis terlanggar kerusi tersepak batu atau apa saja kita selalu memujuk anak dengan menyalahkan objek objek berkenaan Tapi tanpa kita sedari kita mendidik anak untuk menyalahkan orang lain Kita nampak hal ini seakan remeh ...
Mama Papa Kena Tahu Dan Ambil Kira Apa Anak Mahu Jangan Buat 5 Perkara Ni Pada Anak

Mama Papa Kena Tahu Dan Ambil Kira Apa Anak Mahu Jangan Buat 5 Perkara Ni Pada Anak

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 334 hits
Kita sebagai ibu bapa sememangnya mempunyai kuasa sepenuhnya pada anak anak kita Namun bukan kesemua kehendak kita mesti dipenuhi kerana anak anak kecil kita juga punya kemahuannya sendiri Adakalanya kita perlu mendengar apa kehendak dan ke...
Djarot Anak Muda Jangan Gampang Menyerah Kalau Mau Sukses

Djarot Anak Muda Jangan Gampang Menyerah Kalau Mau Sukses

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 227 hits
Djarot Saiful Hidayat menyarankan anak muda harus berani dan tekun khususnya jika ingin meraih kesuksesan di Usaha Mikro Kecil dan Menengah
Tadika Tepat Buat Anak Jangan Tersalah Pilih 7 Aspek Ni Kena Ada

Tadika Tepat Buat Anak Jangan Tersalah Pilih 7 Aspek Ni Kena Ada

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 277 hits
Pasti ramai mama dan papa yang sedang mencari tadika hebat untuk anak mereka pada musim persekolahan awal tahun hadapan Sebagai ibu bapa tadika jenis bagaimanakah yang menjadi idaman anda semua Pastinya semua ibu bapa menginginkan tadika ya...
Biarkan Dia Bosan Jangan Bagi Anak Main Gajet Telefon Pintar

Biarkan Dia Bosan Jangan Bagi Anak Main Gajet Telefon Pintar

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 334 hits
Rasa bersalah pula kalau biarkan anak kebosanan Cepat saja kita rangkakan aktiviti dek kasihankan mereka Takpun dihulurkan saja smartphone sementara menunggu hidangan sampai di restoran Barulah lega bila tengok anak buat sesuatu Tapi penemu...
Sejak Kecil Aku Sudah Dibiasakan Mencium Al Qur An Tapi Apakah Ini Benar

Sejak Kecil Aku Sudah Dibiasakan Mencium Al Qur An Tapi Apakah Ini Benar

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 212 hits
Setiap apa yang dilakukan orang tua pasti menjadi tauladan bagi anaknya Tak hanya perilaku tapi juga dalam hal agama Saat kecil dulu pasti pernah melihat orang yang mencium al quran setelah membacanya dan kemudian kita menirunya hingga seka...
Hukum Sholat Berjamaah Dengan Anak Kecil Yang Belum Baligh

Hukum Sholat Berjamaah Dengan Anak Kecil Yang Belum Baligh

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 256 hits
Salah satu syarat terlaksananya shalat berjamaah adalah harus dilakukan minimal oleh dua orang yang terdiri dari imam dan makmum Dengan wujud dua orang saja pahala 27 derajat akan didapatkan oleh mereka Namun patut diketahui bahwa dalam ket...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu

Aepul Roza I L U Chord

Jadilah Cucu Yang Disayang