Kerap Kata Jangan Ketika Melarang Anak Boleh Buat Si Kecil Dah Tak Kisah Dan Takut


Kanak-kanak sangat mudah mengikut atau meniru kelakuan ibu bapa mereka baik dari segi kelakuan mahupun percakapan. Mereka masih kecil untuk menentukan sama ada kelakuan atau percakapan itu adalah betul atau salah. Menjadi tugas ibu bapa untuk mendidik anak mereka bagi memastikan mereka membesar dengan sebaiknya.
Dalam percakapan misalnya, kanak-kanak kecil sangat mudah terpengaruh dengan ibu bapa atau orang di sekeliling mereka. Sebagai contoh, mereka suka mengajuk perkataan yang disebut kepada mereka. Ini kerana mereka masih dalam tempoh belajar untuk bertutur dan meniru merupakan praktis yang terbaik untuk mereka. Proses ini penting bagi melahirkan minat seseorang kanak-kanak itu terhadap bahasa yang membolehkan mereka untuk membaca dan menulis kelak.
Adakah penggunaan kata ‘jangan’ memberi kesan kepada anak? Perkataan yang disebut oleh ibu bapa akan mempengaruhi anak-anak dari segi mental. Ibu bapa seharusnya menggunakan perkataan yang tepat ketika mendidik anak-anak. Ketika sedang marah, kawal perasaan anda dan cuba gunakan perkataan yang paling tepat agar tidak menyinggung sekaligus merencatkan perkembangan mental anak anda.
Adakah perkataan ‘jangan’ merupakan perkataan yang tepat untuk melarang anak anda melakukan sesuatu? Kajian mengatakan bahawa penggunaan kata ‘jangan’ dengan kerap akan menyebabkan anak anda tidak mudah terpengaruh atau terbiasa yang akan menyebabkan anak anda tidak lagi percaya mahupun menurut larangan anda.
Sebaiknya, perkataan ‘jangan’ ini seharusnya digunakan ketika waktu kecemasan sahaja. Contohnya ketika anak anda bermain dengan peralatan bahaya seperti pisau atau gunting, maka penggunaan kata ‘jangan’ ini diharuskan.
Perkataan alternatif yang boleh digunakan untuk menggantikan kata ‘jangan’ Selain perkataan ‘jangan’, terdapat beberapa perkataan ataupun cara untuk melarang, mencegah atau menghindar anak anda daripada melakukan sesuatu yang tidak diingini. Ibu bapa boleh cuba menggunakan cara berikut dalam situasi yang tepat.

Jika anda ingin melarang anak anda daripada makan sesuatu yang tidak sihat seperti coklat atau aiskrim, anda boleh menggunakan cara ini:
‘Ibu tahu kamu suka coklat, tetapi makan dalam kuantiti yang banyak tidak bagus untuk kesihatan’ ‘Ibu akan belikan aiskrim kegemaran kamu pada esok hari’ Jika anda ingin melarang anak anda daripada bermain dengan makanan mereka, anda boleh menggunakan cara ini:
‘Makanan itu untuk makan, bukan untuk main’ Jika anda ingin melarang anak anda yang salah cara bermain permainannya, anda boleh menggunakan cara ini:
‘Permainan itu bukan untuk digigit, biar ibu tunjukkan cara untuk main’ Jika anda ingin melarang anak anda daripada memukul orang lain atau menjerit ketika sedang marah, anda boleh menggunakan cara ini:
‘Gunakan mulut, bukan tangan kamu’ ‘Ibu tidak faham apa kamu cakap jika kamu menjerit, guna nada yang sesuai’ Jika anda ingin melarang anak anda daripada bermain sesuatu yang anda tidak gemar, anda boleh menggunakan cara ini:
‘Berikan ibu telefon itu, ibu ganti dengan lego’ ‘Anak patung yang cantik ini akan jadi milik kamu jika kamu berikan ibu krayon itu’ Terdapat juga beberapa perkataan yang pendek namun memberikan maksud yang sama seperti jangan namun lebih berkesan, contohnya perkataan ‘tidak’, ‘sudah’ atau berhenti’. Kita juga boleh menggunakan kata yang memberi maksud fizikal sesuatu barangan yang hendak didekati oleh anak-anak seperti ‘panas’ untuk seterika serta ‘bahaya’ untuk dapur gas.
Sumber: Hello Doktor
 
The post Kerap Kata ‘Jangan’ Ketika Melarang Anak Boleh Buat Si Kecil Dah Tak Kisah Dan Takut appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/kerap-kata-jangan-ketika-melarang-anak-boleh-buat-si-kecil-dah-tak-kisah-dan-takut/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mbo Kecil Mesra Kanak Kanak Siap Ada Mini Playground Dan Boleh Tidurkan Anak

Mbo Kecil Mesra Kanak Kanak Siap Ada Mini Playground Dan Boleh Tidurkan Anak

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 425 hits
MBO kecil mesra kanak kanak siap ada mini playground dan boleh tidurkan anakMenonton wayang antara aktiviti yang pasti sukar ditinggalkan tidak kira ketika masih bujang atau sudah berumah tangga Apabila setiap pasangan sudah mempunyai anak ...
Kalau Nak Anak Bijak Jangan Buat 4 Perkara Yang Boleh Halang Perkembangan Positifnya

Kalau Nak Anak Bijak Jangan Buat 4 Perkara Yang Boleh Halang Perkembangan Positifnya

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 356 hits
Semua ibu bapa mahu anak masing masing membesar dengan bijak Tolong elakkan daripada buat perkara perkara yang boleh menghalang perkembangan positifnya Tanpa kita sedar sikap kita sendiri yang menyebabkan perkembangan anak untuk bereksplora...
Jangan Berkira Bercuti Masa Anak Kecil Macam Macam Ragam Kenangan Ni Akan Di Ingat Selalu

Jangan Berkira Bercuti Masa Anak Kecil Macam Macam Ragam Kenangan Ni Akan Di Ingat Selalu

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 614 hits
Biasanya alasan yang selalu diberikan bila nak bawa anak kecil bercuti susah nak urus Lagi lagi dengan macam macam ragam Kalau nak diikutkan rugi sangat berkira bercuti dengan anak atas sebab leceh melayan kerenah dia orang Ini kerana kita ...
Rakyat Jangan Takut Suarakan Pandangan Mengenai Icerd Kata Muhyiddin

Rakyat Jangan Takut Suarakan Pandangan Mengenai Icerd Kata Muhyiddin

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 345 hits
Rakyat jangan takut suarakan pandangan mengenai ICERD kata Muhyiddin Dikemas kini 16 minit yang lalu middot Diterbitkan pada
Ini Sebab Ibu Ayah Kena Elak Membanding Anak Anak Salah Cara Hukum Kritik Boleh Bunuh Kepercayaan Dirinya

Ini Sebab Ibu Ayah Kena Elak Membanding Anak Anak Salah Cara Hukum Kritik Boleh Bunuh Kepercayaan Dirinya

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 468 hits
Membandingkan anak dengan orang lain paling dekat ialah adik beradiknya menjadi satu perkara yang biasa dilakukan dalam keluarga Tahukah anda perkara ini memberikan impak yang tidak baik kepada perkembangan diri dan emosi mereka Membina emo...
Jangan Degil Anwar Dah Kata Streram Paling Sesuai

Jangan Degil Anwar Dah Kata Streram Paling Sesuai

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 214 hits
Jangan degil Anwar dah kata Streram paling sesuai Naib Pengerusi PKR Melaka G Rajendran menggesa pemimpin PKR tidak mempertikaikan keputusan presiden parti
Anak Yang Dah Terbiasa Dibacakan Buku Sebelum Tidur Boleh Jadi Cepat Pandai Dan Petah Bercakap

Anak Yang Dah Terbiasa Dibacakan Buku Sebelum Tidur Boleh Jadi Cepat Pandai Dan Petah Bercakap

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 402 hits
Membaca buku pada anak sebelum tidur sangat bagus terutama dalam merangsang otaknya Tak perlu tunggu anak masuk tadika untuk buat rutin ini Seawal setahun pun dah boleh mulakan walaupun anak masih belum memahaminya Bukan sahaja baik untuk p...
Jangan Letak Uri Dalam Peti Ais Sebelum Tanam Kalau Taknak Anak Jadi Begini

Jangan Letak Uri Dalam Peti Ais Sebelum Tanam Kalau Taknak Anak Jadi Begini

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 539 hits
Uri tembuni atau plasenta ni sebenarnya organ yang terbentuk dalam rahim ibu masa mengandung Dibentuk bersama sama dengan janin Tujuan uri ni untuk angkut makanan dan oksigen dari ibu kepada bayi Selain tu uri ni keluarkan bahan bahan kumuh...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment