Sleepy Hallow Misteri Sindrom Tidur Yang Menakutkan


Di Kalachi, Kazakhstan, satu penyakit misteri dilaporkan terjadi sejak April 2010 lagi. Sebahagian daripada 600 orang penduduknya tidak mahu tidur kerana bimbang tidak akan terjaga sehingga tujuh hari lamanya. Hingga kini dikatakan 14 peratus daripada penduduknya mengalami penyakit misteri ini.


Dan malangnya hingga ke hari ini, belum ada pakar dapat mengesan punca sebenar sindrom misteri ini dan belum ada rawatan untuknya.

Apa yang menakutkan penduduk, penyakit ini boleh terjadi secara tiba-tiba dimana-mana sahaja tanpa sebarang petanda.

Kebanyakan mangsa akan tertidur ketika sedang berbual, berjalan, ketika belajar didalam kelas malah ketika sedang melakukan kerja-kerja harian.

Apabila tertidur, mereka biasanya tidak akan sedarkan diri sekurang-kurangnya satu hingga tujuh hari tanpa makan dan minum.

Apabila dikejutkan, mangsa akan membuka mata sedikit dan tertidur semula seperti seseorang yang terlalu keletihan hingga tidak dapat membuka mata sepenuhnya.

Apabila mangsa terjaga, mereka akan berasa pening, tidak boleh berdiri, kepenatan dan hilang ingatan dalam tempoh tertentu. Lebih buruk, ada juga mangsa dilaporkan mengalami halusinasi teruk. Dan ini sangat menakutkan penduduk hingga menjejaskan aktiviti harian.

Menurut Marina Felk, ketika Sleepy Hallow menyerang dirinya, dia sedang memerah susu lembu diladang. Tiba-tiba dia terasa mengantuk yang amat sangat dan tertidur disitu.

Ketika terjaga, Marina sudah berada dihospital dan dimaklumkan sudah dua hari dua malam dia tidak sedarkan diri.

Apabila Marina terjaga, dia tidak dapat mengingati apa-apa melainkan kali terakhir ketika dia sedang memerah susu lembu.

Seorang lagi mangsa, Lyubov Belkova, mengakui sudah tujuh kali diserang Sleepy Hallow tanpa sebarang sebab. Pada mulanya, wanita yang dipercayai orang pertama terkena penyakit ini disahkan menghidap strok Iskemia.

Jarak Lombong Uranium

Tidak lama kemudian, jirannya turut terkena penyakit misteri Sleepy Hallow sebelum merebak kepada penduduk yang lain.

Mereka percaya Sleepy Hallow berpunca daripada lombong uranium yang dibina hanya beberapa ratus meter dari kawasan penduduk adalah penyebab utama.

Lombong uranium tinggalan Soviet itu dikatakan mengeluarkan asap berbau manis dikhuatiri mengandungi racun tertentu. Ada juga yang mendakwa terdapat bahan-bahan toksik tertanam di beberapa tempat sebagai punca.

Namun, apabila saintis menjalankan kajian terhadap udara, tanah dan sumber air, tiada sebarang bukti yang boleh dikaitkan dengan kejadian misteri ini.

Lebih membingungkan, ujian yang dijalankan keatas pekerja-pekerja lombong juga tidak menunjukkan sebarang masalah berkaitan penyakit ini.

Dalam masa yang sama, doktor sepakat menyatakan penyakit misteri ini berpunca daripada cecair berlebihan dalam otak dan jangkitan bakteria seperti Meningitis.

Walau bagaimanapun, dakwaan itu tidak kukuh kerana ada dikalangan mangsa tidak mengalami tanda-tanda sedemikian ketika terjadinya serangan.

Pada awal September 2014, hospital telah menerima lapan orang murid yang didakwa tertidur ketika perhimpunan sekolah. Pada mulanya doktor mengesahkan mereka menghidap Encephalopathy, sejenis penyakit gangguan otak.

Namun selepas ujian imbasan Computerized Tomography (CT) dijalankan, keputusan menunjukkan bahawa otak kanak-kanak terbabit mempunyai cecair berlebihan dikenali sebagai Oedema, tetapi tidak ada gejala neurologi sampingan terjadi dan tiada tanda-tanda meningitis ditemui.

Lombong Uranium

Para pakar pada mulanya merasa bimbang kerana Oedema yang terdapat di dalam otak boleh menjejaskan perkembangan neurologi otak kanak-kanak tetapi sehingga kini mereka masih belum menemui sebarang jawapan kepada punca Sleepy Hallow dan cara rawatan untuk menangani masalah ini.

Prof. Jim Horne, seorang Pakar Tidur, Pusat Penyelidikan Tidur Universiti Loughborough, bagaimanapun menolak kemungkinan wujud kaitan dengan masalah keletihan kronik atau Narcolepsy.

Menurut Prof. Jim, penyakit misteri itu hanya boleh terjadi dalam jangka masa singkat dan bukannya memakan masa yang lama. Ia juga tiada kaitan dengan masalah gangguan tidur.

Tambah Prof. Jim lagi, kebanyakan mangsa sembuh dengan cepat. Ini menunjukkan adanya kehadiran virus, tetapi apabila semakin ramai yang mengalami masalah yang sama, ia berkemungkinan berkaitan pencemaran alam sekitar.

Punca Penyakit Misteri Akhirnya Diketahui

“Penyebab penyakit misteri ini akhirnya berjaya ditemui penyebabnya iaitu karbon monoksida,” kata Wakil Perdana Menteri Berdybek Saparbayev, dalam laporan berita Russian Today, Sabtu (11/7/2015).

“Dulu ada lombong uranium di daerah ini, yang sekarang ditutup, lombong itu mengeluarkan karbon monoksida dan hidrokarbon (semacam metana) dalam kepekatan yang tinggi, itulah penyebab wabak ‘sleepy hollow’ ini terjadi,” tambahnya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 5 Watak Horor Legenda Paling MenyeramkanBom Atom Atau Bom Hidrogen, Letupan Mana Paling Kuat?
-Sentiasapanas.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2015/07/sleepy-hallow-misteri-sindrom-tidur.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tidur Punyalah Cukup Tetapi Masih Mengantuk Mungkin Ini Puncanya Berkaitan Masalah Kesihatan Anda

Tidur Punyalah Cukup Tetapi Masih Mengantuk Mungkin Ini Puncanya Berkaitan Masalah Kesihatan Anda

papar berkaitan - pada 12/12/2021 - jumlah : 115 hits
Tidur Punyalah Cukup Tetapi Masih Mengantuk Mungkin Ini Puncanya Berkaitan Masalah Kesihatan Anda SESETENGAH orang mungkin merasakan bahawa mereka telah cukup tidur tetapi masih mengantuk Keadaan ini kelihatan remeh tetapi ia boleh menggang...
Terkini Trgedi Hlba Menjeiang Subuh Bapa Ditemukan Rntung Dalam Bilik Tidur

Terkini Trgedi Hlba Menjeiang Subuh Bapa Ditemukan Rntung Dalam Bilik Tidur

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 176 hits
Pasir Mas Lelaki wrga emas ditemukan rntung dalam bilik tldur seIepas kediamannya di Kampung Tanj0ng Rendang di sini terba kar hari ini
Bida Aset Sajat Rm132 000 Lelaki Bakal Dapat Barang Dapur Set Bilik Tidur

Bida Aset Sajat Rm132 000 Lelaki Bakal Dapat Barang Dapur Set Bilik Tidur

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 234 hits
Proses bidaan dilakukan di kediaman Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman PETALING JAYA Sebahagian barangan milik Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman atau lebih dikenali sebagai Nur Sajat berjaya dibida seorang lelaki pada harga RM132 000 dalam satu pros...
Ibu Tidur Kurang 5 Jam Peningkatan Lemak Di Perut Lagi Cepat Susah Kempis

Ibu Tidur Kurang 5 Jam Peningkatan Lemak Di Perut Lagi Cepat Susah Kempis

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 164 hits
Uish bukan senang nak kempiskan perut Nak naik kejap jer Bila nak turun bukan main susah Susah bukan kerana kompleks sangat Tapi sebab cara tak kena Apa kata cuba 7 cara di bawah Untung untung mengempis jadinya 1 Makan makanan tinggi protei...
Pemilik Tidur Di Masjid Rumah Sakit Tas Digasak Maling

Pemilik Tidur Di Masjid Rumah Sakit Tas Digasak Maling

papar berkaitan - pada 18/12/2021 - jumlah : 112 hits
Wakasat Reskrim Polres Jakbar AKP Niko Purba menerangkan wajah pelaku terekam CCTV saat merampas tas milik seorang ibu di Rumah Sakit Anak dan Bunda Harapan Kita Jakarta Barat
Tidur Aku Tibai Kaki Tu Nanti Bapa Pukul Bayi Guna Penyapu Lidi Sebab Enggan Tidur

Tidur Aku Tibai Kaki Tu Nanti Bapa Pukul Bayi Guna Penyapu Lidi Sebab Enggan Tidur

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 373 hits
The ReporterTular di media sosial video eorang lelaki tidak memakai baju memukul bayi perempuan menggunakan penyapu lidi hanya kerana mangsa enggan tidur Video berdurasi hampir dua minit itu menunjukkan lelaki berkenaan duduk memerhatikan m...
Anak Aktif Bermain Sampai Tak Mahu Tidur Cuba 4 Cara Ini Pula Memang Berkesan

Anak Aktif Bermain Sampai Tak Mahu Tidur Cuba 4 Cara Ini Pula Memang Berkesan

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 195 hits
Kanak kanak diketahui sebagai kelompok umur yang begitu aktif terutamanya jika mereka telah mula pandai berjalan dan mula meneroka apa yang terdapat di sekelilingnya Keaktifan kanak kanak kecil ini memberikan sedikit kesukaran kepada ibu at...
Didoakan Malaikat Orang Yang Tidur Berwuduk

Didoakan Malaikat Orang Yang Tidur Berwuduk

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 181 hits
Didoakan Malaikat Orang Yang Tidur Berwuduk Tidur merupakan satu daripada fitrah kehidupan insan Setiap orang mengharapkan waktu tidur di malam hari sebagai waktu rehat yang baik untuk tubuh badannya agar keesokan harinya bangun dalam keada...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni