Tidur Punyalah Cukup Tetapi Masih Mengantuk Mungkin Ini Puncanya Berkaitan Masalah Kesihatan Anda



Tidur Punyalah Cukup Tetapi Masih Mengantuk? Mungkin Ini Puncanya Berkaitan Masalah Kesihatan Anda
SESETENGAH orang mungkin merasakan bahawa mereka telah cukup tidur tetapi masih mengantuk. Keadaan ini kelihatan remeh, tetapi ia boleh mengganggu prestasi kita jika ia kerap berlaku.
Namun, tidur yang cukup tetapi masih mengantuk sebenarnya adalah sesuatu perkara tidak mustahil.
Menurut pakar tidur dan penasihat tidur untuk Oura, Michael Breus memberitahu laman web Bustle, sebagai contoh, tidur bukan hanya tentang kuantiti, tetapi kualiti.
Tidur cukup tetapi masih mengantuk boleh menunjukkan keadaan mental atau fizikal tertentu yang kita alami, atau mungkin kualiti tidur kita kurang kerana aktiviti kita lakukan sebelum tidur.
Berikut adalah beberapa punca yang mungkin menjelaskan mengapa kita cukup tidur tetapi masih mengantuk:

1. Kurang pergerakan Rupa-rupanya, kurang pergerakan juga boleh menjejaskan kualiti tidur kita, seterusnya boleh menyebabkan kita semakin mengantuk pada esok hari.
Malah, tidak memasukkan sebarang aktiviti fizikal ke dalam rutin anda boleh membuatkan anda berasa lebih letih.
Ramai orang beranggapan senaman boleh menyebabkan badan letih dan akhirnya menjejaskan kualiti tidur.
Bagaimanapun, menurut pakar perubatan dalaman yang berpangkalan di Baltimore, Dr. Vivek Cherian, senaman intensiti sederhana yang kerap boleh menggalakkan tidur lena pada individu.

2. Kemurungan Salah satu gejala kemurungan yang biasa adalah keletihan. Kemurungan boleh membuat seseorang letih sepanjang hari, tidak kira berapa banyak tidur mereka semalam.
Adalah penting untuk mengetahui sama ada kemurungan adalah punca kita mendapat tidur yang cukup tetapi masih mengantuk pada keesokan harinya.
Individu yang mengalami kemurungan mungkin berasa lebih letih daripada yang mereka sangka dan bangun dengan rasa tidak segar.
Memenuhi keperluan pemakanan adalah sama pentingnya dengan mempunyai tilam yang selesa apabila ia berkaitan dengan kualiti tidur.
Satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal Sains Kesihatan Afrika pada tahun 2015, sebagai contoh, mendapati bahawa kekurangan zat besi boleh menjejaskan kualiti tidur secara negatif.

3. Kebimbangan Sama seperti kemurungan, kegelisahan juga boleh membuatkan seseorang itu berasa sudah cukup tidur tetapi masih mengantuk dan letih.
Mereka yang mengalami kebimbangan biasanya mengalami gangguan tidur seperti insomnia dan cenderung mengalami gangguan tidur lebih teruk apabila melalui situasi tertekan.
Walaupun anda mendapat tempoh tidur dikatakan mencukupi, kebimbangan boleh menyebabkan tidur kurang nyenyak dan berkualiti, sehingga seseorang itu akan bangun masih letih.

4. Apnea tidur Orang yang mengalami apnea tidur sering merasakan mereka telah cukup tidur tetapi masih mengantuk pada keesokan harinya.
Menurut WebMD, apnea tidur secara ringkas menghentikan pernafasan seseorang sepanjang malam dan membangunkan mereka secara ringkas di tengah tidur, tetapi mereka yang mengalaminya mungkin tidak menyedarinya.
Akhirnya, sleep apnea menjadikan tidur tidak nyenyak dan berkualiti walaupun kita mungkin tidur selama tujuh hingga lapan jam, tempoh tidur dianggap mencukupi.
Untuk merawat apnea tidur, dapatkan nasihat doktor yang mungkin mengesyorkan perubahan gaya hidup untuk menurunkan berat badan, berhenti merokok, dan sesetengah orang yang mengalami apnea tidur mungkin memerlukan peranti CPAP untuk membantu memastikan saluran pernafasan mereka terbuka semasa tidur.

5. Berat badan berlebihan Berat badan berlebihan juga boleh menyebabkan seseorang itu mudah letih, termasuk merasakan dia sudah cukup tidur tetapi masih mengantuk.
Menurut Healthline, semakin berat berat badan yang dipikul seseorang, semakin sukar untuk badan melakukan tugasan harian, seperti memanjat tangga atau mengemas rumah.
Untuk itu, cuba turunkan berat badan untuk mendapatkan tidur yang lebih berkualiti dan meningkatkan tahap tenaga.
Mulakan dengan aktiviti fizikal yang mudah, seperti berjalan atau berenang, kemudian tingkatkan secara beransur-ansur apabila stamina anda meningkat.
Di samping itu, makan lebih banyak sayur-sayuran, buah-buahan dan bijirin penuh, dan hadkan pengambilan gula, makanan segera dan makanan berlemak.

6. Sindrom keletihan kronik Mungkin punca mendapat tidur yang cukup tetapi masih mengantuk adalah berdasarkan keadaan keletihan kronik tidak disedari.
Sindrom keletihan kronik akan menyebabkan seseorang berasa sangat letih, selalunya tidak dapat diselesaikan dengan tidur, termasuk tidur dalam tempoh yang mencukupi.

7. Kencing manis Rasa mengantuk yang cukup tetapi masih mengantuk dan letih sepanjang masa juga boleh menjadi simptom diabetes.
Apabila seseorang menghidap diabetes, badan tidak menghasilkan insulin yang mencukupi.
Keadaan ini menyebabkan gula darah tinggi, boleh menjejaskan tumpuan, dan membuat seseorang berasa letih dan mudah marah.
Jumpa doktor jika anda mengalami keletihan yang tidak dapat dijelaskan dan tidak bertambah baik.
Perlu diingat bahawa keletihan juga boleh menjadi gejala keadaan perubatan lain, seperti penyakit jantung dan kanser.

8. Kekurangan nutrisi Kekurangan vitamin B juga boleh menyebabkan badan lebih letih walaupun kita sudah cukup tidur.
Hal ini kerana vitamin B bertanggungjawab untuk membantu memproses makanan menjadi tenaga.
Selain itu, kekurangan magnesium juga boleh menurunkan gula dalam darah seseorang sehingga badan berasa letih.
Jika kekurangan nutrisi menjadi punca tidur yang cukup tetapi masih mengantuk, dapatkan nasihat doktor untuk membantu mengawal pengambilan nutrisi yang betul.-thesleepdoctor.com
Tidur Punyalah Cukup Tetapi Masih Mengantuk? Mungkin Ini Puncanya Berkaitan Masalah Kesihatan Anda
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Kongsi suara suami lafaz cerai buat ramai sebak Armada dibawah Wan Fayhsal gagal – Armada Bersatu SPRM lucut hak RM540,000, 8 keping emas milik bekas KSU Saya akan terus membela diri dan menegakkan kebenaran di mahkamah dunia – Najib Netizen geram lihat pelajar jadikan rakan ‘punching bag’ PrnSarawak: Ali Biju tidak boleh tarik diri Ambil kira siasatan ‘pemain utama’ skandal 1MDB Ebit Lew bergambar dengan samseng jalanan Rio De Janeiro Jejaka Sarawak kahwin dua wanita serentak Menteri Kewangan perlu bertaubatlah, banyak kes bunuh, jenayah akibat arak Rider ditindas: Mana SUHAKAM? Malulah ada agensi sebegini Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Berjoget lepas sah cerai depan pejabat agama

‘Asean Lady’ Milik Vincent Tan Akan Dijual Pada Harga RM143 Juta

The post Tidur Punyalah Cukup Tetapi Masih Mengantuk? Mungkin Ini Puncanya Berkaitan Masalah Kesihatan Anda appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/12/12/tidur-punyalah-cukup-tetapi-masih-mengantuk-mungkin-ini-puncanya-berkaitan-masalah-kesihatan-anda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pembakar Roti Sajat Pun Kena Lelong Masih Tak Cukup Bayar Pampasan

Pembakar Roti Sajat Pun Kena Lelong Masih Tak Cukup Bayar Pampasan

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 158 hits
AGENDA DAILY Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman atau Nur Sajat kini sudah berada di Australia Susulan kegagalan usahawan kosmetik Muhammad Sajjad Kamaruz zaman atau Sajat membayar ganti rugi dituntut syarikat stokis OWA Resourses Sdn Bhd berjuml...
Kalau Anak Ada Masalah Tidur Malam Segera Dapatkan Rawatan Pakar

Kalau Anak Ada Masalah Tidur Malam Segera Dapatkan Rawatan Pakar

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 257 hits
Jangan ingat orang dewasa sahaja yang mengalami masalah tidur malam kanak kanak pun tidak terkecuali juga Aduh ibu bapa susah hati fikirkan langkah mengatasi keadaan tersebut Masalah tidur malam dalam kalangan kanak kanak Umumnya terdapat b...
Hint Kepada Najib Mungkin Sudah Terlupa

Hint Kepada Najib Mungkin Sudah Terlupa

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 220 hits
Peluang untuk Najib masih adaPM tak mampu berfikir perlu tambah lebih penasihat Kekurangan ini memberi peluang Najib untuk kembali sebagai PM
Pkr Mungkin Tanding 25 Kerusi Pada Prn Sarawak Kata Anwar

Pkr Mungkin Tanding 25 Kerusi Pada Prn Sarawak Kata Anwar

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 193 hits
December 3 2021 Anwar Ibrahim berkata PKR tidak bertanding banyak kerusi pada PRN Sarawak susulan persefahaman dengan DAP dan Amanah selain beberapa kerusi yang mungkin diberikan kepada calon Parti Sarawak Bersatu PETALING JAYA Presiden PKR...
Tangisan Bayi Berlebihan Mungkin Petunjuk Saluran Air Mata Tersumbat Mama Papa Kena Alert

Tangisan Bayi Berlebihan Mungkin Petunjuk Saluran Air Mata Tersumbat Mama Papa Kena Alert

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 153 hits
Dalam tahun pertama kehidupan penglihatan bayi berkembang dengan cepat Namun perkembangan bayi ini berbeza daripada apa yang dilihat oleh ibu bapa Perkembangan penglihatan bayi Semasa dilahirkan bayi tidak dapat melihat seperti kanak kanak ...
Dipercayai Berkaitan Sepasang Remaja Hilang Setelah 21 Tahun Youtuber Skuba Temui Kereta Dalam Sungai

Dipercayai Berkaitan Sepasang Remaja Hilang Setelah 21 Tahun Youtuber Skuba Temui Kereta Dalam Sungai

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 195 hits
Seorang Youtuber skuba yang menggunakan nama Exploring with Nug telah berjaya menemui apa yang dipercayai oleh pihak polis sebagai mayat sepasang remaja yang dilaporkan hilang lebih 20 tahun lalu Remaja tersebut dikatakan hilang dan kini di...
Hiburan Kehilangan Mh370 Penemuan Terbaru Mungkin Akan Menemukan Kembali Pesawat Terhempas

Hiburan Kehilangan Mh370 Penemuan Terbaru Mungkin Akan Menemukan Kembali Pesawat Terhempas

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 200 hits
Masih menjadi misteri kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370 yang membawa 293 penumpang dan anak kapal akibat terhempas pada 8 Mac 2014 yang lalu menjadi tumpuan dunia semula berikutan penemuan baru yang dikemukan oleh seorang jurutera ...
Kes Mungkin Naik Hujung Tahun Sebab Ramai Bercuti

Kes Mungkin Naik Hujung Tahun Sebab Ramai Bercuti

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 222 hits
Oleh Foto hiasan KOTA KINABALU Kes COVID 19 di Sabah dibimbangi naik semula menjelang hujung tahun ini berikutan ramai keluarga bercuti atau membeli belah di tempat yang ramai pengunjung Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri Datuk ...
Kes Najib Zoom Atau Mungkin Dipenjara Kata Panel Tiga Hakim

Kes Najib Zoom Atau Mungkin Dipenjara Kata Panel Tiga Hakim

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 248 hits
Oleh SUWARNI MOKHTAR NAJIB TUN RAZAK PUTRAJAYA Mahkamah Rayuan hari ini memberi kata dua terhadap bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan barisan pembelaannya Prosiding secara zoom atau hadapi kemungkinan akan dipenjara Arahan ...
Mahalini Dah Peluk Islam

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Friction Over Candidate Threatening Ph S Kkb Campaign

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Persediaan Awal Haji

218 Fibonaci

219 Makna 99 Allah Pecahan

217 Kajian Surah Ad Dukhan The Smoke

This Is Drink Green Mango

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister