Anak Aktif Bermain Sampai Tak Mahu Tidur Cuba 4 Cara Ini Pula Memang Berkesan


Kanak-kanak diketahui sebagai kelompok umur yang begitu aktif terutamanya jika mereka telah mula pandai berjalan dan mula meneroka apa yang terdapat di sekelilingnya.

Keaktifan kanak-kanak kecil ini memberikan sedikit kesukaran kepada ibu atau bapa untuk menidurkan mereka sebentar atau napping. Untuk pengetahuan ibu bapa, napping bayi anda sebenarnya tidaklah begitu sukar.
Ia akan menjadi mudah jika digabungkan antara rutin harian kanak-kanak yang tepat bersama-sama dengan kekerapan komunikasi. Jadi, apakah caranya untuk memudahkan anak anda nap atau tidur sebentar? Ikuti artikel ini untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut.
Pastikan rutin harian yang konsisten setiap hari
Rutin harian memainkan peranan yang penting untuk perkembangan kanak-kanak. Ini kerana ia akan memberikan rasa selamat dan emosi yang stabil kepada mereka. Sekiranya anda boleh menidurkan anak anda pada waktu yang sama setiap hari, waktu tidur mereka akan menjadi lebih mudah memandangkan jam tubuh (body clock) mereka akan membuatkan mereka terlelap pada waktu yang boleh dijangkakan.
Cara yang disarankan adalah, tidurkan dan bangunkan mereka semula pada waktu yang tetap setiap hari. Bagi kanak-kanak yang nap dua kali sehari, mereka memerlukan 3 hingga 4 jam waktu tidur.
Manakala bagi mereka yang nap sekali dalam sehari, tidurkan mereka sekitar 4 hingga 6 jam.
Habiskan tenaga anak anda sebelum mereka tidur
Memandangkan kanak-kanak sentiasa memiliki tenaga yang banyak, galakkan mereka untuk menggunakan tenaga yang ada sebelum mereka mula tidur. Ini akan membantu mereka untuk tidur dengan lebih relaks dan nyenyak pada waktu nap mereka.
Bagaimana caranya? Mudah sahaja. Bawa mereka pergi bermain di taman permainan, kelas-kelas untuk kanak-kanak atau boleh sahaja bermain di laman rumah pada waktu pagi. Percayalah, setelah mereka berasa letih, mereka akan lebih mudah tidur dan anda tidak perlu pening kepala untuk menidurkan anak anda.

Gunakan tempat atau ruangan tidur yang sama
Sekiranya anak anda tidur di biliknya sendiri pada malam hari, gunakan bilik yang sama untuk mereka tidur pada waktu siang. Ini membantu konsistensi mereka untuk tidur dengan lebih selesa. Elakkan daripada menidurkan mereka di hadapan televisyen atau di atas sofa kerana ia akan menyebabkan anak anda mendapat kualiti tidur yang buruk.
Amalkan rutin pre-nap
Pre-nap bertindak sebagai satu transisi atau pertukaran antara waktu aktif dan waktu nap anak anda. Rutin yang menenangkan ini akan memudahkan anda menidurkan anak anda tanpa perlu usaha yang lebih.
Anda hanya perlu mulakan dengan mengingatkan anak anda bahawa waktu tidur telah tiba. Kemudian, bawa mereka ke bilik tidur dan kurangkan pencahayaan bilik seperti menutup lampu dan menggunakan langsir tingkap.
Peluk anak anda dan baca buku cerita pada mereka. Anda boleh juga menyanyikan sesuatu dengan suara yang perlahan.
Semua ini akan memberikan ketenangan kepada anak anda dan mereka akan terlelap dengan lebih mudah.Sekarang anda tahu, menidurkan anak anda bukanlah satu perkara yang sukar melalui penggunaan kaedah dan teknik yang betul.
Kaedah ini bukan sahaja berkesan terhadap anak anda, tetapi mungkin juga boleh melelapkan anda bersama-sama anak anda. Alamatnya, tidak siaplah makanan tengahari di rumah sekiranya anda turut menyertai nap anak anda.
Kredit: Hello Doktor
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

Dah masuk hujung tahun ni, biasanya mama papa pasti buat persediaan anak-anak masuk ke sekolah. Apa yang patut kita nak buat supaya anak-anak tak kekok dan teruja nak ke sekolah?
Jom ikuti perkongsian ilmu bermanfaat dari Dr Tengku Putri Zainab Ab Malek (Pakar Perunding Pediatrik), Pn Nurul Sheriena Musa (Konsultan Perkembangan Kanak-kanak & Terapis Cara Kerja) serta sharing dari selebriti Yana Samsudin bagaimana dia melatih anaknya untuk belajar tiga bahasa. Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/tip-a-z-anak-ready-ke-sekolah/
The post Anak Aktif Bermain Sampai Tak Mahu Tidur, Cuba 4 Cara Ini Pula Memang BERKESAN! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-aktif-bermain-sampai-tak-mahu-tidur-cuba-4-cara-ini-pula-memang-berkesan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baru 1 Tahun 10 Bulan Dah Tak Pakai Pampers Cara Ibu Ni Potty Train Anak Memang Sempoi

Baru 1 Tahun 10 Bulan Dah Tak Pakai Pampers Cara Ibu Ni Potty Train Anak Memang Sempoi

papar berkaitan - pada 18/12/2021 - jumlah : 317 hits
Bukan mudah untuk mengajar anak bebas pampers sepenuhnya Perlukan kesabaran dari mak ayah yang tinggi tanpa putus semangat Barulah anak semakin yakin dengan diri sendiri tanpa pampers Perkongsian ibu ini memang mudah Jom ikuti perkongsianny...
Ini 13 Sayur Buah Bahaya Untuk Anak Ekzema Cuba Off Dulu Tengoklah Hasilnya

Ini 13 Sayur Buah Bahaya Untuk Anak Ekzema Cuba Off Dulu Tengoklah Hasilnya

papar berkaitan - pada 16/12/2021 - jumlah : 187 hits
Sebenarnya ada 13 sayur dan buah yang bahaya untuk ekzema Maknanya jika makan oleh penderita ekzema ekzema boleh flare up Siapa sangka kan ada sayur dan buah yang walaupun sihat dan bagus dimakan orang lain namun tidak untuk penderita ekzem...
7 Cara Kawal Emosi Marah Pada Anak Anak

7 Cara Kawal Emosi Marah Pada Anak Anak

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 190 hits
7 CARA KAWAL EMOSI MARAH PADA ANAK ANAK Assalamualaikum Anak anak adalah permata jiwa Kasih sayang ibu terhadap anak tiada tolok bandingan Anak anaklah penawar hati ibu Segala galanya bagi ibu Kasih sayang ibu terhadap anak pun tak ternilai...
Cara Menurunkan Demam Panas Anak Agar Cepat Sembuh

Cara Menurunkan Demam Panas Anak Agar Cepat Sembuh

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 179 hits
Cara Menurunkan Panas Demam Anak Anak secara Tradisional Menggunakan Obat Herbal Alami Bawang Merah Paling Ampuh Mudah Murah dan Cepat Sembuh Demam adalah suatu keadaan saat suhu badan melebihi 37 C yang disebabkan oleh penyakit peradangan ...
Musim Sekarang Anak Mudah Demam Cuba Mandi Atau Rendam Dengan Air Lemon

Musim Sekarang Anak Mudah Demam Cuba Mandi Atau Rendam Dengan Air Lemon

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 299 hits
Ramai sangat yang sudah tahu tentang kegunaan lemon ketika anak demam atau badan terlalu panas kan So lemon dah jadi bahan wajib ada kat rumah hari biasa boleh buat lemonade infused water atau guna dalam masakan Time anak demam tak susah na...
Kalau Anak Merajuk Suka Hempas Badan Cara Ni Patut Buat Walaupun Sukar

Kalau Anak Merajuk Suka Hempas Badan Cara Ni Patut Buat Walaupun Sukar

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 215 hits
Aduh streslah Tiap kali tak dapat apa yang dia nak terus menangis dan automatik hempaskan badan ke lantai Kadang rasa malu bila orang tengok Pernah tak anak kecil anda buat tindakan yang tidak disangka seperti hempas badan memukul kepalanya...
Nak Bermain Dengan Anak Speech Delay Ada Caranya Wajib Buat 10 Aktiviti Ini Dengan Anak

Nak Bermain Dengan Anak Speech Delay Ada Caranya Wajib Buat 10 Aktiviti Ini Dengan Anak

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 353 hits
Apabila usia anak mencecah 1 tahun dan masih tidak mampu ungkapkan walau sepatah perkataan ibu bapa seharusnya bimbang dan segera cari solusi untuk atasi Masalah anak lambat bertutur boleh diatasi dengan adanya komunikasi dua hala Tapi baga...
Kalau Anak Ada Masalah Tidur Malam Segera Dapatkan Rawatan Pakar

Kalau Anak Ada Masalah Tidur Malam Segera Dapatkan Rawatan Pakar

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 253 hits
Jangan ingat orang dewasa sahaja yang mengalami masalah tidur malam kanak kanak pun tidak terkecuali juga Aduh ibu bapa susah hati fikirkan langkah mengatasi keadaan tersebut Masalah tidur malam dalam kalangan kanak kanak Umumnya terdapat b...
Dia Boleh Berhenti Letak Tepi Jalan Ibu Tersentuh Tengok Cara Suami Didik Anak Tapi Akur Walau Orang Lain Nampak K4sar

Dia Boleh Berhenti Letak Tepi Jalan Ibu Tersentuh Tengok Cara Suami Didik Anak Tapi Akur Walau Orang Lain Nampak K4sar

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 356 hits
SETIAP orang mempunyai cara tersendiri dalam mendidik serta membentuk anak masing masing Ada ibu bapa yang memilih pendekatan yang lebih lembut namun ada juga yang menggunakan cara yang sedikit k4sar di mata orang lain Apa pun caranya matla...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte