Sistem Gps Menyambut Ulang Tahun Ke 25


Dengan kemajuan teknologi, kita boleh pergi kemana-mana lokasi sekiranya hanya diberikan lokasi GPS yang tepat menerusi aplikasi pemesejan. Sistem Global Positioning System ini telah menjadi sebahagian kehidupan manusia moden seperti elektrik dan capaian internet. Ramai mungkin tidak tahun sistem GPS hanya beroperasi sepenuhnya pada 27 April 1995 dan kini sudah berusia suku abad.
Sebelum wujudnya sistem GPS, pelbagai sistem seperti menggunakan sextant dan isyarat radio digunakan bagi mengetahui kedudukan sebenar sesebuah kapal di atas permukaan bumi. Pembangunan GPS bermula sejak 1950an bagi mencari sistem mencari kedudukan tepat bagi kegunaan tentera.
Antara sistem awal menggunakan satelit yang ialah Transit untuk tentera laut Amerika Syarikat. Transit diperlukan oleh kapal selam Polaris untuk beroperasi. Sekiranya kedudukan yang tepat diketahui, kapal selam ini boleh melancarkan misil antara benua nuklear untuk menyerang kedudukan musuh di USSR dengan tepat. Dengan lima satelit di angkasa, Transit dapat memberikan lokasi yang tepat sekali setiap jam.
Sistem GPS yang diketahui sekarang dibangunkan oleh Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat (DOD) pada tahun 1973 dengan satelit pertama Navstar 1 dilancarkan pada tahun 22 Februari 1978. Seperti kami katakan di awal artikel pada awalnya ia hanya boleh digunakan oleh pihak tentera tetapi insiden pesawat Korean Airlines Flight 007 yang ditembak jatuh pada tahun 1983 mengubah segala-galanya.
Pesawat ditembak jatuh oleh Soviet kerana mencerobohi ruang udara secara tidak sengaja kerana jurumudi pesawat melakukan kesilapan dalam perkiraan lokasi sebenar. Sebanyak 269 nyawa terkorban (termasuk seorang rakyat Malaysia) selepas pesawat penumpang Boeing 747-230B ini ditembak jatuh menggunakan peluru berpandu yang dilancarkan Sukhoi Su-15.
Presiden Amerika Syarikat Ronald Reagan kemudian membenarkan sistem GPS digunakan oleh orang awam bagi mengelakkan insiden seperti ini berlaku di masa hadapan. Sungguhpun begitu ketepatan data GPS kegunaan awam dikurangkan berbanding yang boleh diakses tentera. Ini membuka ruang kepada sistem GPS yang kini digunakan oleh kita secara percuma sekarang.
Selepas 25 tahun sistem ini kini mempunyai rangkaian 31 satelit yang merangkumi kesemua permukaan muka bumi. Ia juga bukan satu-satunya sistem menjejak kedudukan sekarang. Rusia membangunkan GLONASS untuk kegunaan sendiri pada tahun 1982, China membangunkan BeiDou pada tahun 2000, Eropah dengan Galileo pada tahun 2011 dan India dengan NavIC pada tahun 2013.  Kesemuanya tidak akan berlaku jika sistem Global Positioning System tidak beroperasi sepenuhnya pada 27 April 1995.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://penlawak.blogspot.com/2020/04/sistem-gps-menyambut-ulang-tahun-ke-25.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tidak Boleh Sambut Di Luar Lelaki Ini Hadiahkan Reban Ayam Sempena Ulang Tahun Kelahiran Isteri

Tidak Boleh Sambut Di Luar Lelaki Ini Hadiahkan Reban Ayam Sempena Ulang Tahun Kelahiran Isteri

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 401 hits
Tular di laman sosial mengenai kisah seorang suami menghadiahkan sebuah reban ayam sempena ulang tahun kelahiran isterinya kerana tidak boleh ke mana mana sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan Mohd Nazri Ismail 40 an berkata pada tahun ini ...
Sebak Bapa Rindukan Anak Anak Ketika Ulang Tahun Kelahiran

Sebak Bapa Rindukan Anak Anak Ketika Ulang Tahun Kelahiran

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 416 hits
Hazim Halim yang tidak dapat menyambut hari lahir bapanya dek kerana bapanya menjadi salah seorang petugas barisan hadapan Menerusi kiriman di laman Twitter Hazim memuatnaik perbualan keluarganya di aplikasi WhatsApp yang sayu kerana tidak ...
Strategi Kemajuan Sistem Kesihatan Malaysia Terbina Selama Bertahun Tahun Shahril

Strategi Kemajuan Sistem Kesihatan Malaysia Terbina Selama Bertahun Tahun Shahril

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 262 hits
PADA waktu sama Presiden Amerika Syarikat dikritik kerana menghentikan dana kepada Pertubuhan Kesihatan Sedunia Malaysia meneruskan kesinambungan reputasi sebagai negara yang sentiasa bekerjasama dengan masyarakat antarabangsa ke arah memaj...
Kekal Di Rumah Hadiah Ulang Tahun Istimewa Untuk Dr Noor Hisham

Kekal Di Rumah Hadiah Ulang Tahun Istimewa Untuk Dr Noor Hisham

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 471 hits
PUTRAJAYA Sempena hari jadi saya esok 21 April hadiah paling istimewa untuk saya ialah kalau boleh rakyat Malaysia kekal duduk di rumah dan amalkan kebersihan yang tinggi Demikian ungkap Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdulla...
Ia Merupakan Sambutan Ulang Tahun Terindah Sepanjang Hayat Saya Dr Noor Hisham

Ia Merupakan Sambutan Ulang Tahun Terindah Sepanjang Hayat Saya Dr Noor Hisham

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 272 hits
Kuala Lumpur Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah hari ini merakamkan penghargaan dan mengucapkan terima kasih kepada rakyat Malaysia atas ucapan sempena ulang tahun kelahiran beliau Beliau menyifatkan ulang tahun kelahira...
Selamat Menyambut Ramadan 1441 H Bersamaan Tahun 2020 Masihi

Selamat Menyambut Ramadan 1441 H Bersamaan Tahun 2020 Masihi

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 1061 hits
Selamat Menyambut Ramadan 1441 H Kepada Semua Muslimin Muslimat Salam ramadan semua kesayangan saya yang tak pernah serik menyokong blog comel bernama aynorablogs com ini Selama jatuh bangun suka duka kejayaan dan kegagalan telah anda saksi...
Ulang Tahun Putranya Kali Ini Nggak Dihadiri Sang Ayah Melaney Ricardo Gantikan Peran Tyson

Ulang Tahun Putranya Kali Ini Nggak Dihadiri Sang Ayah Melaney Ricardo Gantikan Peran Tyson

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 210 hits
Tyson Lynch belum bisa balik ke Indonesia karena ikut kena lockdown di kampung halamannya Melbourne
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega