Siapakah Yang Umno Lebih Percaya Muhyiddin Atau Anwar Jadi Kunci Kerajaan Baru


malaysiadateline.com
Oleh BORHAN AHMADOctober 8, 2020 5:12 pm

"Siapa yang Umno lebih percaya. Bos (Anwar) atau Muhyiddin. Terbukti Umno tidak boleh percaya kepada Muhyiddin selepas diberikan peluang untuk membentuk kerajaan bersama Umno," kata orang kanan Anwar.

Kegagalan kerajaan Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk menjaga hati para pemimpin dan ahli Umno khasnya selepas pilihan raya negeri Sabah baru-baru ini dipercayai telah menjadi sebab langsung kenapa kerajaan beliau bakal jatuh.

Inilah pandangan para pemerhati politik bahkan juga orang kanan Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri selepas beliau (Anwar) diterima menghadap Yang Dipertuan Agong, yang dijadualkan Selasa 13 Oktober ini.

“Siapa yang Umno lebih percaya. Bos (Anwar) atau Muhyiddin. Terbukti Umno tidak boleh percaya kepada Muhyiddin selepas diberikan peluang untuk membentuk kerajaan bersama Umno.

“Kes di Sabah saya yakin menjadi punca utama Umno membuat keputusan untuk menyokong bos,” kata orang kanan Anwar kepada Malaysia Dateline.

Selepas Yang Dipertuan Agong bertemu dengan Anwar Selasa depan, baginda dipercayai akan bertemu dengan semua pegawai kanan kerajaan yang ada kaitan khasnya Muhyiddin sendiri di samping Peguam Negara, Ketua Polis Negara dan lain-lain pihak.

“Oleh kerana Muhyiddin dalam kuarantin sehingga 16 Oktober, beliau dijangka akan dipanggil menghadap selepas itu.

“Jika semua berjalan lancar, Ahad atau Isnin (18 atau 19 Oktober) majlis angkat sumpah akan berlangsung,” kata sumber itu lagi.

Menurut beliau, jumlah ahli parlimen yang menyokong Anwar sudah cukup. Turut menyokong adalah parti Warisan pimpinan Datuk Seri Shafie Apdal.

Dalam pertemuan antara pemimpin AMANAH, DAP dengan Shafie dan Tun Dr Mahathir Mohamad minggu lalu, Mahathir memberitahu beliau tidak ada masalah untuk bekerjasama dengan Anwar.

“Saya tidak tolak Anwar. Dia yang tolak saya,” kata Tun Dr Mahathir kepada pemimpin dari AMANAH, DAP dan Warisan dalam pertemuan itu.

“Kalau macam itu lagi mudah,” kata orang kanan Anwar ketika diberitahu mengenai perkara itu. Beliau turut berkata, Presiden AMANAH, Haji Mohamad Sabu diberikan mandat untuk berunding dengan Tun Dr Mahathir.

Sebelum ini, media melaporkan Anwar mempunyai sokongan sekitar 123 MP tidak termasuk Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Seri Najib dari Umno.

Turut tidak termasuk dalam senarai ketika itu adalah Tun Dr Mahathir dan penyokongnya.

“Najib dan Zahid tidak termasuk dalam senarai itu,” kata sumber kepada media yang membawa maksud hanya MP Umno yang menyokong bukan Umno keseluruhannya.

Ia disahkan oleh Zahid kemudiannya yang berkata, Umno tidak mempunyai hubungan dengan Perikatan Nasional, hanya MP Umno secara individu.

“Umno dan BN tidak dapat menghalang ahli-ahli parlimen yang mengambil keputusan untuk menyokong YB Datuk Seri Anwar Ibrahim yang berhasrat untuk mengadap KDYMM Yang di-Pertuan Agong bagi menyatakan hasrat beliau sebagaimana dimaklumi.

“Saya dimaklumkan ramai ahli-ahli parlimen Umno dan BN yang telah menyatakan sokongan. Saya menghormati pendirian ahli-ahli parlimen berkenaan,” kata Zahid dalam kenyataan selepas pengumuman Anwar 23 September lepas


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/10/siapakah-yang-umno-lebih-percaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno King Maker Muhyiddin Kekal Atau Anwar Pm

Umno King Maker Muhyiddin Kekal Atau Anwar Pm

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 254 hits
Bersyarat Tetapi Zahid dan Najib perlu beringat perancangan siapa yang lebih sempurna Muhyiddin sangat terdesak Anwar terus mengatur strategi Semua kena beringat perancangan siapa yang lebih sempurna Muhyiddin lebih mempunyai pilihan dan le...
Umno Kunci Mulut Ditanya Sokong Anwar Atau Tidak

Umno Kunci Mulut Ditanya Sokong Anwar Atau Tidak

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 230 hits
KUALA LUMPUR Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan mengunci mulut ketika ditanya sama ada parti itu kini telah beralih arah menyokong Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim Ada ke sebut begitu katanya pada sidang me...
Bekerjasama Dengan Anwar Adalah Lebih Baik Demi Servival Pilitik Umno Sendiri

Bekerjasama Dengan Anwar Adalah Lebih Baik Demi Servival Pilitik Umno Sendiri

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 183 hits
Bukanlah suatu rahsia lagi bahawa apabila Anwar Ibrahim tampil mengadakan sidang media tergemparnya semalam memaklumkan beliau telah mempunyai sokongan majoriti untuk membentuk kerajaan baru sebahagian yang menyokongnya itu mestilah daripad...
Ahli Parlimen Umno Nafi Bersama Anwar Bentuk Kerajaan Baharu

Ahli Parlimen Umno Nafi Bersama Anwar Bentuk Kerajaan Baharu

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 287 hits
Sebanyak 19 nama Ahli Parlimen dari UMNO yang dikatakan menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membentuk kerajaan baharu tampil seorang demi demi menafikan penglibatan mereka Nama yang telah tular di media sosial itu ialah Datuk Seri Shah...
Dakwa Kerajaan Tsmy Sudah Jatuh Anwar Ibrahim Yakin Terima Sokongan Lebih 120 Ahli Parlimen

Dakwa Kerajaan Tsmy Sudah Jatuh Anwar Ibrahim Yakin Terima Sokongan Lebih 120 Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 277 hits
Hari yang penuh dengan kontroversi buat rakyat Malaysia serta ahli politik apabila Dato Seri Anwar bin Ibrahim selaku ahli politik daripada pihak pembangkang menghadap Yang di Pertuan Agong bagi menunjukkan jumlah serta sokongan ahli parlim...
Dap Dan Umno Akan Bersatu Dalam Kerajaan Baru

Dap Dan Umno Akan Bersatu Dalam Kerajaan Baru

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 261 hits
Kadir Jasin Dengan blok padu 42 kerusi dalam Dewan Rakyat DAP akan menjadi cemat pemati jika Anwar Ibrahim berjaya membentuk kerajaan pusat dalam masa terdekat Ini tidaklah memeranjatkan kerana dalam kerajaan Pakatan Harapan pun DAP mempuny...
Kerajaan Muhyiddin Telah Jatuh Kata Anwar

Kerajaan Muhyiddin Telah Jatuh Kata Anwar

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 213 hits
Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin telah tumbang Anwar berkata demikian melalui satu sidang akhbar khas sebentar tadi bagi memaklumkan mengenai perj...
Kerajaan Baru Anwar Tanpa Pemimpin Dap Dalam Kabinet

Kerajaan Baru Anwar Tanpa Pemimpin Dap Dalam Kabinet

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 359 hits
BORHAN AHMADKerajaan baru yang bakal dibentuk selepas 13 Oktober ini besar kemungkinan tanpa DAP menyertai Kabinet walaupun menyokong usaha yang dibuat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim itu Ini kerana DAP tidak senang untuk bekerjasama dengan U...
Segalanya Telah Siap Sedia Untuk Anwar Bentuk Kerajaan Baru

Segalanya Telah Siap Sedia Untuk Anwar Bentuk Kerajaan Baru

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 656 hits
mhdaily netMajlis Presiden Pakatan Harapan setuju dengan usaha membentuk kerajaan baharu selepas Pengerusinya Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa memperoleh sokongan majoriti Ahli Parlimen Perkara itu dipersetujui dalam mesyuarat Majlis Presi...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih