Bekerjasama Dengan Anwar Adalah Lebih Baik Demi Servival Pilitik Umno Sendiri


 
Bukanlah suatu rahsia lagi bahawa apabila Anwar Ibrahim tampil mengadakan sidang media tergemparnya semalam memaklumkan beliau telah mempunyai sokongan majoriti untuk membentuk kerajaan baru, sebahagian yang menyokongnya itu mestilah daripada UMNO.
Pada peringkat awal, diperkatakan jumlah Ahli Parlimen UMNO yang menyokong Anwar ialah seramai 10 hingga 12 orang.
Disebutkan lagi sokongan itu datang daripada blok Zahid Hamidi dan Najib Razak.
Ia kemudian diperkukuh dengan kenyataan lunak Zahid Hamidi berhubung rancangan Anwar itu di mana beliau menyebut UMNO tidak dapat menghalang Ahli-Ahli Parlimennya jika mereka mahu berbuat demikian.
Malah, Zahid Hamidi mengakui beliau dimaklumkan sudah ramai Ahli Parlimen UMNO telah menyatakan sokongan mereka kepada Anwar.
Najib pula seperti menyembunyikan pendiriannya dengan berteka-teki dengan menulis di media sosialnya – Time macam ni kena pastikan bekalan stok cukup – sambil memaparkan gambar pembelian Super Ring, makanan ringan kegemarannya.
Semalam, sebuah portal berita melaporkan sebenarnya terdapat 15 Ahli Parlimen UMNO telah menyokong Anwar untuk menjadi Perdana Menteri baru menggantikan Muhyiddin Yassin.
Portal itu juga menyebut, dengan sokongan tersebut bermakna kedudukan Muhyiddin sudah pun jatuh dan ini tentunya mengambil kira majoriti yang dimiliki Perdana Menteri di Parlimen sebelum ini hanya sekitar satu atau dua undi saja.
Ada pula maklumat lain daripada UMNO memberitahu, sokongan kepada Anwar itu sudah mencecah kepada 20 orang setakat ini, sambil mengatakan selepas terbentuknya kerajaan baru nanti, semua Ahli Parlimen UMNO akan turut mengalihkan sokongan mereka secara beramai-ramai.
Dalam hal ini, persoalan pertama ialah siapakah 10, 12, 15 atau 20 Ahli Parlimen UMNO tersebut?
Dan persoalan kedua, kenapa mereka mengambil keputusan menyokong Anwar dan meninggalkan Muhyiddin?
Sementara siapakah mereka yang menyokong Anwar itu kekal sebagai misteri sehingga Ketua Pembangkang itu sendiri mendedahkannya secara rasmi kepada Yang Dipertuan Agong dalam acara mengadap yang dijangka akan berlangsung dalam sehari dua ini, keputusan Ahli-Ahli Parlimen UMNO mengalihkan sokongan secara tiba-tiba kepada Anwar tidak kurang menariknya untuk diperhatikan.
Pendirian itu secara umumnya adalah gambaran bahawa UMNO, lebih-lebih lagi jika benar ia melibatkan Zahid Hamidi dan Najib, sudah hilang kepercayaan terhadap Muhyiddin dan lebih ingin memikirkan survival masa depannya.
Sebenarnya, kerjasama UMNO dengan Anwar dan PH, walaupun ada sedikit pelik terutama kerana ada DAP di dalamnya, tetapi itulah pilihan terbaik dan selamat baginya.
Lagi pun, kalau Pas sudah boleh bekerjasama dan bercium mulut dengan UMNO yang pernah dikafirkannya selama puluhan tahun sebelum ini, apalah sangat setakat UMNO bekerjasama dan berkongsi kuasa dengan PH yang ada DAP di dalamnya.
Tambahan lagi, UMNO juga sudah biasa bekerjasama dengan MCA, DAP dan Gerakan yang jika difikirkan, semua parti-parti itu tidak banyak berbeza pun dengan DAP.
Bahkan, dengan bekerjasama itu nanti akan memberi ruang kepada UMNO dan DAP untuk saling memahami dan seterusnya melaraskan perjuangan masing-masing demi kepentingan semasa.
Namun, yang lebih penting bagi UMNO ialah apabila ia memutuskan untuk menyokong Anwar dan PH, soal perlunya berbahagi kerusi dengan Bersatu tidak lagi menjadi perkara yang perlu dibangkitkan.
Dengan bekerjasama dengan Anwar, UMNO boleh bertanding di semua kerusi tradisinya tanpa gangguan, manakala PH mengambil kerusi-kerusi campuran yang lain.
Sedemikian itu, UMNO akan kekal sebagai parti Melayu unggul, sambil dapat memastikan Bersatu tidak lagi bernyawa dalam persada politik negara selepas ini.
Pertimbangan ini tentulah jauh lebih baik daripada UMNO terus berunding rumit dengan Bersatu yang pastinya mahu menuntut banyak kerusi Melayu, sedangkan cawangan sendiri tidak banyak mana dan akar umbi langsung tiada.
Daripada membuang masa melayan Bersatu, melawan dan memastikan parti itu berkubur adalah perjuangan yang 100 peratus akan disambut meriah oleh akar umbi UMNO sendiri. (Shahbudindotcom 24/09/2020)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/09/bekerjasama-dengan-anwar-adalah-lebih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih Baik Beri Kuasa Kepada Anwar Dari Bubar Parlimen

Lebih Baik Beri Kuasa Kepada Anwar Dari Bubar Parlimen

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 342 hits
Edy Noor Reduan Dipercayai Tan Sri Muhyiddin Yassin akan diberi peluang mengadap KBDYMMSPBYDP Agong terlebih dahulu untuk membuktikan dan menyenaraikan sokongan Ahli Parlimen terhadapnya Namun seandainya keberadaan Muhyiddin ke istana menga...
Umno Sokong Anwar Wakil Rakyat Jawab Sendiri

Umno Sokong Anwar Wakil Rakyat Jawab Sendiri

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 313 hits
Sabtu 26 Sep 2020 11 23 AM MYTOLEH R LOHESWARAhli parlimen Umno menjawab sendiri gagasan yang dibayangkan Datuk Seri Anwar Ibrahim Foto oleh Ahmad ZamzahuriKUALA LUMPUR 26 Sept Desas desus wakil rakyat Umno memberi sokongan kepada Presiden ...
Satu Demi Satu Mp Umno Tampil Nafi Bersama Anwar

Satu Demi Satu Mp Umno Tampil Nafi Bersama Anwar

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 394 hits
on HARAPAN Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri ke 9 menerusi sokongan majoriti ahli Parlimen nampaknya semakin samar samar Pemimpin pemimpin UMNO dalam senarai nama yang dikeluarkan oleh por...
Betul Ke 19 Orang Umno Yang Bersetuju Anwar Menjadi Pm Najib Belum Bersuara Dalam Isu Ini Kenapa

Betul Ke 19 Orang Umno Yang Bersetuju Anwar Menjadi Pm Najib Belum Bersuara Dalam Isu Ini Kenapa

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 504 hits
Mengikut Mahathir sokongan sebilangan Ahli Parlimen UMNO kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menubuhkan kerajaan baharu adalah bersyarat iaitu memastikan Zahid dan Najib bebas daripada kesalahan Pengikut Najib dan Zahid ini mempunyai kese...
Vivo Perkenalkan Vivo X50e Dengan Pengalaman Fotografi Yang Lebih Baik

Vivo Perkenalkan Vivo X50e Dengan Pengalaman Fotografi Yang Lebih Baik

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 184 hits
Bagi sesiapa yang meminati telefon pintar yang didatangkan bersama pengalaman kamera yang sangat superb Vivo baru je melancarkan Vivo X50e yang mungkin salah satu pilihan terbaik untuk korang Vivo X50e ni didatangkan dengan skrin sebesar 6 ...
Sesiapa Yang Menyokong Anwar Dengan Ikhlas Mereka Lebih Mulia Dari Para Pengkhianat

Sesiapa Yang Menyokong Anwar Dengan Ikhlas Mereka Lebih Mulia Dari Para Pengkhianat

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 266 hits
Kalau kita nak buat benda yg baik ada orang jahat sokong kita boleh tak dia sokong atau dia lawan kita Kalau kita nak buat benda baik tetapi kita angkat orang jahat jadi pemimpin kita adakah kita betul dan dapat pahala Almarhum tok guru Nik...
Pas Tuntut Penjelasan Dari Umno Mengenai Sokongan Kepada Anwar

Pas Tuntut Penjelasan Dari Umno Mengenai Sokongan Kepada Anwar

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 328 hits
Dibayangi dengan khabar Anwar Ibrahim kini mendapat sokongan majoriti ahli parlimen untuk membentuk kerajaan baru PAS hari ini berkata parti itu akan mendapatkan penjelasan daripada rakan Muafakat Nasional mereka berhubung perkara berkenaan...
Mp Umno Sokong Anwar Pas Tuntut Penjelasan Sejelas Jelasnya Dari Umno

Mp Umno Sokong Anwar Pas Tuntut Penjelasan Sejelas Jelasnya Dari Umno

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 385 hits
Dibayangi dengan khabar Anwar Ibrahim kini mendapat sokongan majoriti ahli parlimen untuk membentuk kerajaan baru PAS hari ini berkata parti itu akan mendapatkan penjelasan daripada rakan Muafakat Nasional mereka berhubung perkara berkenaan...
Cerita Burhan Kapak Bantai Anggota Pki Dengan Sadis Lebih Baik Membunuh Daripada Dibunuh

Cerita Burhan Kapak Bantai Anggota Pki Dengan Sadis Lebih Baik Membunuh Daripada Dibunuh

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 269 hits
Cerita sosok Burhan Zainuddin Rusjiman dijuluki Burhan Kapak atau Burhan Kampak Salah satu sosok yang menjadi algojo eksekusi anggota PKI usai peristiwa G30S PKI 1965 Burhan Zainuddin Rusjiman dijuluki Burhan Kapak ketika dirinya terlibat d...
Pemilihan Bersatu Dedah Wujud Kem Tidak Sebulu Muhyiddin

Building An Inclusive Economy

Isu Ruu Mufti Wilayah

Pemuda Merangkak Belajar Solat Undang Sebak Dia Telah Buka Jalan Ke Pintu Syurga

Gisbh No Proof Of Links To Political Leaders Home Ministry Says

Stroke Survivors Terus Dapat Preskripsi Benzodiazepin Yang Membimbangkan

Budget 2025 Looking Beyond The Material World

Adik Mak Lampir Jadi Penjamin Aliff Aziz


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar

10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012

10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober


Lirik Lagu Lemah Dayang Nurfaizah

Anwar Mesti Beri Respon Terhadap Dakwaan Shamsul

Arghpiez Tentang Dia Chord

Apa Itu Tepung Sagu Kegunaan Dan Manfaatnya Pada Kesihatan

Yogurt Farm Fresh Sedap

First Look The 2025 Ktm Freeride E Electric Dirt Bike