Siapa Nak Undi Umno Lagi Jika Dah Bergabung Dengan Anwar Dap


agendaily.com29/12/2022
Bekas Timbalan Ketua UMNO Bahagian Putrajaya Tun Faisal Ismail Aziz kerap mengeluarkan pendapat kritikal terhadap UMNO dan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.
Bekas Timbalan Ketua UMNO Bahagian Putrajaya Tun Faizal Ismail Aziz mengingatkan ahli parti itu berhubung pilihan raya akan datang, terutama pilihan raya negeri (PRN) di enam negeri yang dijadual tahun depan.

Beliau yang kerap mengeluarkan pendapat kritikal terhadap UMNO dan kepimpinan tertinggi parti itu, terutama setelah bekerjasama dengan Pakatan Harapan (PH) serta DAP, juga berpendapat Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi telah menipu pengundi.

Tahun depan, enam negeri di bawah kerajaan Perikatan Nasional dan PH – Kedah, Kelantan, Terengganu, Negeri Sembilan, Selangor dan Pulau Pinang – akan mengadakan PRN, setelah tidak menyertai Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15), pada 19 November lalu.

Hanya Perlis, Perak dan Pahang sahaja menyertai PRU-15 lalu, manakala Melaka dan Johor telah mengadakan PRN masing-masing pada 2021.

Dalam PRU-15 lalu juga, Barisan Nasional (BN) menang 30 kerusi daripada 222 kerusi Parlimen, dengan 26 daripadanya dimenangi UMNO – kekalahan paling teruk dalam sejarah parti yang kini dipimpin Zahid yang juga Ahli Parlimen Bagan Datuk.

Di Perlis pula, BN/UMNO kalah semua tiga kerusi Parlimen dan di 15 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN). Kubu kuat UMNO itu tumbang di tangan Perikatan Nasional yang menang semua kerusi Parlimen dan 14 kerusi DUN. PH menang satu kerusi DUN.

Di Perak, BN/UMNO hanya menang tiga daripada 24 kerusi Parlimen, dan sembilan daripada 54 kerusi DUN. Perikatan Nasional menang 26 kerusi DUN dan PH (24), termasuk 18 daripada DAP. Bagaimanapun, UMNO bekerjasama dengan PH/DAP untuk menubuhkan kerajaan negeri.

Bagi kerusi Parlimen pula UMNO hanya menang tiga kerusi, PH (11 kerusi) dan Perikatan Nasional (10 kerusi).

Sementara di Pahang pula, UMNO hanya menang lima daripada 14 kerusi Parlimen, dan 17 kerusi DUN, sama seperti Perikatan Nasional, manakala PH menang lapan kerusi. UMNO kemudian bekerjasama dengan tujuh wakil rakyat PH, termasuk enam daripada DAP untuk membentuk kerajaan negeri.

Sehubungan itu, Tun Faisal meminta akar umbi memikirkan siapa yang akan mengundi parti itu setelah UMNO membuat pusingan-U dengan menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim dan DAP – parti yang perjuangannya berbeza sama sekali dengan UMNO – dalam membentuk Kerajaan Pusat dan kerajaan Pahang serta Perak.

Menjelaskan lebih lanjut, Tun Faisal mendedahkan sebelum Majlis Tertinggi (MT) UMNO membuat keputusan untuk bekerjasama dengan PH, dua ahli MT menghubungi dan bertanyakan pandangan beliau.

“Saya beritahu bahawa di Wilayah Persekutuan – Parlimen Bandar Tun Razak, Setiawangsa, Lembah Pantai dan lain-lain kawasan DAP, memang UMNO dan BN sudah boleh melupakannya. Sama juga di Selangor dan Pulau Pinang.

“Mereka tanya masa depan macam mana kalau (bergabung) dengan PN? Saya beritahu… jangan fikir pasal kita nak bertanding dulu. Kena fikir pasal siapa yang nak undi kita lagi ‘in the future’ kalau kita dah angkat Anwar dan DAP.

“Semua parti adalah pesaing kita… PKR dan DAP selama ini juga nak bunuh kita (UMNO). Semuanya perlukan kita berunding (dengan PN), cuma yang nak pergi berunding tu tak boleh la Zahid. Dia dah tipu mereka banyak kali, takkan la mereka nak berunding dengan dia lagi. Siapa nak berunding dengan penipu.

“Lagipun dia (Zahid) punca utama kekalahan teruk UMNO dan BN… dia patut letak jawatan dan serahkan rundingan kepada orang lain, orang yang patut bawa hala tuju baharu UMNO bukan Zahid… Zahid dah gagal,” katanya.

Bagaimanapun, Tun Faisal berkata beliau melihat MT lebih memikirkan untuk menjadikan Anwar sebagai Perdana Menteri dan kawasan untuk mereka bertanding, berbanding perjuangan serta maruah UMNO serta pengundi yang mereka khianati


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/12/siapa-nak-undi-umno-lagi-jika-dah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Sedang Cuba Bersihkan Imej Dap Pada Mata Bangsa Melayu

Umno Sedang Cuba Bersihkan Imej Dap Pada Mata Bangsa Melayu

papar berkaitan - pada 31/12/2022 - jumlah : 141 hits
agendaily com31 12 2022Dilema Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi untuk membersihkan imej DAP pada pandangan bangsa Melayu Walau bagaimana pemimpin politik Melayu cuba untuk membersihkan imej DAP sebuah parti yang bimbang Islam ment...
Setelah Julang Dap Umno Sucikan Falsafah Malaysian Malaysia Pula

Setelah Julang Dap Umno Sucikan Falsafah Malaysian Malaysia Pula

papar berkaitan - pada 1/1/2023 - jumlah : 229 hits
agendaily com31 12 2022Ketua Penerangan Bersatu Malaysia Datuk Wan Saiful Wan Jan berkata sumpah wallahi wabillahi watallahi No Anwar No DAP yang dilaungkan oleh UMNO ditukar menjadi Love Anwar Love DAP UMNO kini mensucikan falsafah Malaysi...
Prn Agihan Awal Kerusi Antara Umno Dap Pkr Amanah Selesai

Prn Agihan Awal Kerusi Antara Umno Dap Pkr Amanah Selesai

papar berkaitan - pada 30/12/2022 - jumlah : 155 hits
agendaily com30 12 2022UMNO akan bekerjasama dengan DAP PKR dan AMANAH menghadapi PRN di enam negeri tahun depan UMNO serta Barisan Nasional dan gabungan parti dalam Pakatan Harapan PKR DAP AMANAH dikatakan masih berunding agihan kerusi unt...
Umno Sudah Lapuk Nak Bangkit Mesti Kembali Pada Pas

Umno Sudah Lapuk Nak Bangkit Mesti Kembali Pada Pas

papar berkaitan - pada 3/1/2023 - jumlah : 137 hits
ismaweb netBN jatuh kerana perpecahan dalaman yang tak diubatiBANGI 9 Jamadilakhir 1444H Isnin Kekalahan Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum ke 15 berpunca daripada jenamanya yang sudah lapuk dan kusam kata Nik Mohamad Abduh Nik Abdul A...
Dr M Tanam Doktrin Benci Dap Dalam Umno Kata Zahid

Dr M Tanam Doktrin Benci Dap Dalam Umno Kata Zahid

papar berkaitan - pada 28/12/2022 - jumlah : 140 hits
freemalaysiatoday com December 28 2022 7 47 AMMenurut Ahmad Zahid Hamidi Dr Mahathir Mohamad mendoktrin ahli parti supaya membenci DAP ketika berkuasa dalam Umno selama 22 tahun PETALING JAYA Ahmad Zahid Hamidi mendakwa Dr Mahathir Mohamad ...
Transforming Malaysia S Healthcare Financing System

Twinboss The Story Of Irwann Cheng S Twin Engine Yamaha Rxz

Bulan Malaysia Sihat Sejahtera 2024 Tarikh Senarai Aktiviti

Legoland Nagoya Travel Guide

Happy168 Happy168 Asia 29 2567 Happy168 168 Top 35 By Princess

Hyatt Alila Bangsar Kuala Lumpur Best Hotel Ever

Linkin Park The Emptiness Machine Chord

Autism Walkathon Melaka 2024


echo '';
Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing

Biodata Bella Khan Bella Khann Personaliti TikTok Founder Produk Vigorous Hair Tonic

Bagaimana Perkongsian Ilmiah Media Sosial Buatkan Kita Semakin Kurang Cerdik

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Pinjaman Syurga Slot Akasia TV3

Kini Kembali Ini Butiran Info Gegar Vaganza 2024 Musim 11


Mengapa Hadi Tidak Bekerjasama Dengan Anwar

Lunch Spicy Buttermilk Chicken Rice Di Bite N Sip Alor Setar

Sedapnya Makan Pizza Wagyu By Chef Jofliam

Budoxe The Dark Knight

Kedah Air Melimpah Di Kedah Empat Kampung Dilanda Banjir Kilat

Budak Didakwa Bawa Ipad Pada 1941