Siapa Khianat Tabung Haji Bn Atau Ph




oleh Ab Jalil Backer
1. Kemelut yang melanda Tabung Haji (TH) hari ini bukan berpunca dari penyelewengan, curi duit atau pelaburan palsu seperti yang cuba digambarkan oleh Pakatan Harapan (PH).
2. Keuntungan Bersih TH pada 2017 ialah RM3,412 juta, RM2,486 juta (2016), RM3,536 juta (2015), RM2,979 juta (2014).
3. Manakala Hibah yang dibayar menggunakan peruntukan sejumlah RM3,324 juta (2017), RM2,871 (2016), RM3,220 juta (2015) dan RM3,237 juta (2014). Terlebih bayar hibah berbanding keuntungan pada 2014 dan 2016 telah di offset dengan pengurangan hibah pada 2015 dan 2017.
4. Justeru adalah sangat tidak benar dakwaan seorang ekonomis populis pro-PH yang pergi memberi tahu orang kampung bahawa TH di bawah BN beroperasi seperti sistem Pak Man Telo atau skim piramid; yang menggunakan wang pelabur bagi membayar dividen.
5. TH adalah satu institusi pelaburan besar yang mencatatkan keuntungan berbilion ringgit setahun. Ia tidak sama langsung dengan skim Pak Man Telo atau mana-mana skim Piramid seperti cuba digambarkan oleh ekonomis ini. Skim Piramid tidak mempunyai pelaburan luar yang mampan dan mencatatkan keuntungan.
6. Kemelut TH bukan sebab Azeez Rahim curi duit atau berlaku penyelewengan berbilion ringgit. TH menjadi kontroversi kerana PH memerlukan naratif politik bahawa UMNO khianat institusi melayu dan Islam.
7. Apabila PH menjadi kerajaan, orang Melayu/Islam tidak mempercayai mereka dan melihat PH sebagai ikatan politik yang didominasi oleh DAP.
8. Keadaan ini tidak dapat dielakkan kerana 70% orang Melayu tidak mengundi PH. Perdana Menteri Melayu PH datang dari parti yang mempunyai mempunyai kerusi tidak sampai separuh dari DAP. Jawatan-jawatan penting diberikan kepada mereka yang berasosiasi dengan DAP.
9. Justeru PH perlukan batu loncatan untuk menarik sentimen orang Islam di negara ini. Salah satu naratif ialah TH kerana agensi ini sangat dekat dengan hati dan emosi umat Islam.
10. Maka dibesar-besarkan aset semasa kurang dari jumlah wang pendeposit. Digembar-gemburkan TH telah melanggar Akta Tabung Haji 1995 kerana membayar hibah walaupun liabilitinya melebihi aset.
11. Benar ini berlaku. Tapi ini bukan kehilangan wang seperti cuba dikelirukan oleh PH. Kebanyakan aset TH yang rosot nilai ialah pegangan saham di Bursa Malaysia. Ia boleh berubah bila saham meningkat kembali.
12. Ambil contoh, rosot nilai aset TH pada 2017 ialah RM4.1 bilion meningkatkan kepada RM10 bilion pada 2018 apabila Bursa Malaysia jatuh teruk akibat kegagalan pentadbiran PH.
13. Namun kita tahu sebahagian aset yang mengalami rosot nilai atas kertas ini memberi pulangan dividen yang tinggi setiap tahun.
14. Ambil contoh Malakoff, TH beli sahamnya 500 juta saham pada harga RM1.80 sesaham, namun pada penghujung 2018, akibat kegagalan pentadbiran PH, Bursa Malaysia merosot dengan teruk, maka harga sahamnya jatuh kepada 80 sen seunit. Ia bermakna TH rugi atas kertas RM500 juta.
15. Kerugian TH ini hanya atas kertas. Jika tahun hadapan saham ini meningkat semula maka aset TH akan kembali meningkat. Namun dalam masa yang sama TH mendapat dividen sekitar RM30 juta setahun daripada Malakoff.
16. Kini apabila saham Malakoff dipindahkan kepada Urusharta Jamaah Sdn Bhd (UJSB), dividen sekitar RM30 juta setahun ini akan diterima oleh syarikat ini. UJSB tidak perlu membayar sesen pun kepada TH kecuali pada Sukuk yang tamat pada 7 dan 10 tahun lagi.
17. Siapa tidak mahu berniaga bagi satu sijil hutang dan anda dapat RM30 juta setahun?
18. Ambil contoh kedua, TH telah membeli tanah di Tun Razak Exchange dengan harga RM186 juta. UJSB di bawah Kementerian Kewangan telah mengambil alih tanah ini dengan memberi satu surat hutang sebanyak RM400 juta kepada TH yang perlu dijelaskan dalam tempoh 7 atau 10 tahun.
19. Tanah ini telah dinilai mempunyai GDV minima sekitar RM900 juta apabila dibangunkan kelak. Bayangkan berapa banyak sub projek yang akan diwujudkan di bawah pembangunan ini. Jika di bawah TH ia akan memberi peluang kepada usahawan dan kontraktor Islam. Apabila di bawah SPV bawah kawalan MOF, anda fikir sendirilah.
20. Siapa pun boleh berniaga macam UJSB ini. Tidak perlu keluar apa-apa modal. Bagi dua kertas Sukuk tanpa jaminan, anda dapat perniagaan yang bernilai berpuluh bilion ringgit.
21. Sekarang orang Islam fikir sendiri siapa khianat Tabung Haji, Barisan Nasional atau Pakatan Harapan.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/02/20/siapa-khianat-tabung-haji-bn-atau-ph/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=siapa-khianat-tabung-haji-bn-atau-ph

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Tuntut Penjelasan 4 Hotel Tabung Haji Ditutup

Pas Tuntut Penjelasan 4 Hotel Tabung Haji Ditutup

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 241 hits
MALAYSIAKINI PAS menuntut penjelasan berhubung surat yang tular mengatakan empat rangkaian hotel di bawah kumpulan TH Hotel Residence Sdn Bhd telah ditutup Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man menggesa pengurusan tertinggi Lembaga Ta...
Empat Hotel Tabung Haji Ditutup April

Empat Hotel Tabung Haji Ditutup April

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 274 hits
MALAYSIAKINI Empat buah hotel yang dimiliki Lembaga Tabung Haji dikatakan telah menutup operasi Ini selepas notis dalaman oleh TH Hotel Residence Sdn Bhd yang mengumumkan perkara itu tular di media sosial Hotel berkenaan adalah TH Hotel Kot...
Urusharta Jamaah Ambil Alih 4 Hotel Tabung Haji

Urusharta Jamaah Ambil Alih 4 Hotel Tabung Haji

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 360 hits
BERITABerita ini dikemas kini dengan kenyataan rasmi Tabung Haji Empat hotel Tabung Haji di Kota Kinabalu Bayan Lepas Alor Setar dan Kuala Terengganu dipindah milik kepada Urusharta Jamaah Sdn Bhd Perkara itu dinyatakan dalam kenyataan medi...
4 Hotel Tabung Haji Tutup

4 Hotel Tabung Haji Tutup

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 466 hits
RASA CURIGA PENUTUPAN HOTEL TABUNG HAJI HOTEL LAIN OK JE PAS TUNTUT PENJELASAN PAS turut bimbang dengan nasib semua aset hartanah LTH bernilai RM1 4 bilion yang telah dipindahkan kepada UJSB antaranya tanah TRX KL Platinum Park dan tanah Pr...
Tabung Haji Memalukan Najib Petik Ciapan Siti Nurhaliza

Tabung Haji Memalukan Najib Petik Ciapan Siti Nurhaliza

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 294 hits
CIAPAN penyanyi tersohor Datuk Siti Nurhaliza Tarudin mengenai kemelut berkaitan Tabung Haji pada tahun 2015 kembali menjadi perhatian Terbaharu bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak turut memetik kembali ciapan yang dilakukan Si...
Percanggahan Kenyataan Antara Tabung Haji Thhr Dan Mujahid

Percanggahan Kenyataan Antara Tabung Haji Thhr Dan Mujahid

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 308 hits
SETELAH tular surat penamatan operasi dan hospitaliti 4 Hotel Tabung Haji di bawah Kumpulan TH Hotel and Residence Sdn Bhd sehingga menimbulkan keresahan rakyat hari ini Lembaga Tabung Haji tampil menjelaskan melalui kenyataan medianya Namu...
Kenapa Perlu Hentikan Operasi Hotel Hotel Tabung Haji Asyraf Wajdi

Kenapa Perlu Hentikan Operasi Hotel Hotel Tabung Haji Asyraf Wajdi

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 534 hits
Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki menggesa Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa dan Menteri Kewangan Lim Guan Eng menjelaskan kenapa empat hotel milik Kumpulan TH Hotel and ...
Tahukah Siapa Yang Bertanggung Jawab Atas Kejatuhan Nilai Tabung Haji Najib

Tahukah Siapa Yang Bertanggung Jawab Atas Kejatuhan Nilai Tabung Haji Najib

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 306 hits
Tahukah siapa yang bertanggung jawab atas kejatuhan nilai Tabung Haji sehingga kerajaan PH kata mereka perlu gunakan RM17 8 bilion untuk bail out Saya kongsikan semula Sebenarnya propaganda PH pada suku ke 4 tahun 2018 untuk menyerang BN te...
Ph Harus Segera Tunaikan Janji Tubuh Suruhanjaya Siasatan Diraja Tabung Haji

Ph Harus Segera Tunaikan Janji Tubuh Suruhanjaya Siasatan Diraja Tabung Haji

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 298 hits
Farhana Malek KUALA LUMPUR Muafakat Nasional mendesak agar Suruhanjaya Siasatan DiRaja bagi menyiasat segala dakwaan salahlaku penyelewengan dan skandal dalam Lembaga Tabung Haji sebagaimana janji Pakatan Harapan segera ditubuhkan bagi meng...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia