Tahukah Siapa Yang Bertanggung Jawab Atas Kejatuhan Nilai Tabung Haji Najib




Tahukah siapa yang bertanggung jawab atas kejatuhan nilai Tabung Haji sehingga kerajaan PH kata mereka perlu gunakan RM17.8 bilion untuk bail-out?
Saya kongsikan semula.
Sebenarnya, propaganda PH pada suku ke-4 tahun 2018 untuk menyerang BN telah memakan diri dan akhirnya membawa kemusnahan kepada TH.
(Ini seperti langkah Guan Eng umumkan hutang Malaysia tiba-tiba jadi RM1 trilion yang menyebabkan banyak pelabur lari pada masa itu.)
Pada bulan Disember 2018, kita dikejutkan dengan kebocoran melalui media asing oleh pihak dalaman PH bahawa TH dalam bahaya.
Menteri Haji pun berlagak “hero” untuk memburuk-burukkan situasi TH – seolah-olah BN telah jahanamkan TH sehingga TH perlu jual saham mereka untuk elak bankrap.
Pada 11 Disember 2018, saya menyoal langkah PH ini dan memberi amaran bahawa ini adalah langkah yang akan membahayakan TH.
https://www.facebook.com/…/a.294787430951/10155762589290952/
Saya terbukti betul kerana pada 14 Disember 2018, media bisness melaporkan bahawa para pelabur telah sebar satu senarai dengan saham-saham yang dimilik TH supaya mereka senang untuk menjual secara lambak.
14 Dec 2018: Investors exit stocks linked to beleaguered Tabung Haji
https://themalaysianreserve.com/…/investors-exit-stocks-li…/
Pelabur-pelabur takut bahawa TH akan jual saham-saham dalam senarai itu.
““Investors will be very cautious. There are lists going down. We ourselves circulated a list of counters that are substantially owned by TH. People want to sell before TH sells”
Oleh itu, semua pelabur pun jual saham-saham tersebut dan menyebabkan harga saham dan nilai aset TH terus jatuh sebelum TH ada peluang untuk jual.
Sampai masa TH jual, nilai saham mereka sudah jatuh teruk kerana semua pelabur-pelabur lain sudah jual sebelum TH jual.
Akibatnya, TH mengalami kejatuhan nilai paling teruk untuk bulan Disember 2018 sehingga defisit TH melonjak menjadi RM10.9 bilion pada akhir tahun 2018 dan terus turun lagi pada suku pertama tahun 2019 dalam keadaan pasaran saham kita yang menjadi paling corot dalam dunia.
Oleh itu, defisit RM4.1 bilion pada akhir tahun 2017 yang PH tuduh kita terlebih bayar dividen menjadi defisit yang memerlukan kerajaan PH memerlukan RM17.8 bilion untuk bail-out.
Bukan itu sahaja, pencarum TH juga menarik diri akibat propaganda PH apabila jumlah nilai caruman jatuh RM500 juta dari RM76 bilion kepada RM75.5 bilion pada suku ke-4 TH.
Ini memaksa TH untuk menjual lagi saham bago menebus caruman yang ditarik keluar walaupun dalam pasaran saham paling corot dalam dunia dan nilai saham TH sudah menjunam.
Berpuluh tahun BN jaga TH dan membayar Hibah tinggi, tak pernah berlaku situasi seperti ini sehingga memerlukan bailout puluhan bilion.
Tetapi PH akan salahkan BN juga untuk bail-out RM17.8 bilion ini walaupun ianya jelas adalah angkara dan propaganda tidak cerdik mereka.
Dan itulah sebab PH tidak akan berani buat RCI untuk Tabung Haji walaupun tuduh BN curi berpuluh bilion dari TH kerana mereka takut akan dikantoikan menipu lagi seperti dalam kes “BN rompak RM19.4 bilion wang GST”.
PH tidak mahu Rakyat tahu bahawa TH musnah kerana mainan propaganda menipu mereka.
Dari FB Najib Razak




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/02/18/tahukah-siapa-yang-bertanggung-jawab-atas-kejatuhan-nilai-tabung-haji-najib/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=tahukah-siapa-yang-bertanggung-jawab-atas-k

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tabung Haji Memalukan Najib Petik Ciapan Siti Nurhaliza

Tabung Haji Memalukan Najib Petik Ciapan Siti Nurhaliza

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 294 hits
CIAPAN penyanyi tersohor Datuk Siti Nurhaliza Tarudin mengenai kemelut berkaitan Tabung Haji pada tahun 2015 kembali menjadi perhatian Terbaharu bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak turut memetik kembali ciapan yang dilakukan Si...
Apakah Lembaga Tabung Haji Tenat

Apakah Lembaga Tabung Haji Tenat

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 437 hits
Tutup operasi 4 hotel Najib persoal apakah TH tenatPETALING JAYA Najib Razak mempersoalkan apakah hotel yang mempunyai kaitan dengan Lembaga Tabung Haji ketika ini berada dalam tenat hingga bertindak menamatkan operasi dan perkhidmatan 4 ra...
4 Tabung Haji Hotels To Close After Govt Takeover

4 Tabung Haji Hotels To Close After Govt Takeover

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 396 hits
Tabung Haji hotels in Kota Kinabalu Penang Alor Setar and Kuala Terengganu are to close in April PETALING JAYA Four hotels owned by the pilgrims board Tabung Haji are to be closed in April according to a company circular posted by former pr...
Kenapa Perlu Hentikan Operasi Hotel Hotel Tabung Haji Asyraf Wajdi

Kenapa Perlu Hentikan Operasi Hotel Hotel Tabung Haji Asyraf Wajdi

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 534 hits
Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki menggesa Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa dan Menteri Kewangan Lim Guan Eng menjelaskan kenapa empat hotel milik Kumpulan TH Hotel and ...
Pas Tuntut Penjelasan 4 Hotel Tabung Haji Ditutup

Pas Tuntut Penjelasan 4 Hotel Tabung Haji Ditutup

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 241 hits
MALAYSIAKINI PAS menuntut penjelasan berhubung surat yang tular mengatakan empat rangkaian hotel di bawah kumpulan TH Hotel Residence Sdn Bhd telah ditutup Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man menggesa pengurusan tertinggi Lembaga Ta...
Empat Hotel Tabung Haji Ditutup April

Empat Hotel Tabung Haji Ditutup April

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 275 hits
MALAYSIAKINI Empat buah hotel yang dimiliki Lembaga Tabung Haji dikatakan telah menutup operasi Ini selepas notis dalaman oleh TH Hotel Residence Sdn Bhd yang mengumumkan perkara itu tular di media sosial Hotel berkenaan adalah TH Hotel Kot...
Umno Pas Desak Kerajaan Ph Tubuh Rci Siasat Tabung Haji

Umno Pas Desak Kerajaan Ph Tubuh Rci Siasat Tabung Haji

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 437 hits
PETALING JAYA Muafakat Nasional PAS Umno mendesak kerajaan agar menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat semua dakwaan salah laku penyelewengan dan skandal dalam Lembaga Tabung Haji seperti yang dijanjikan oleh Pakatan Harapan ...
Ph Harus Segera Tunaikan Janji Tubuh Suruhanjaya Siasatan Diraja Tabung Haji

Ph Harus Segera Tunaikan Janji Tubuh Suruhanjaya Siasatan Diraja Tabung Haji

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 298 hits
Farhana Malek KUALA LUMPUR Muafakat Nasional mendesak agar Suruhanjaya Siasatan DiRaja bagi menyiasat segala dakwaan salahlaku penyelewengan dan skandal dalam Lembaga Tabung Haji sebagaimana janji Pakatan Harapan segera ditubuhkan bagi meng...
Dua Bag Berisi Wang Diletak Atas Sofa Di Rumah Najib Rosmah

Dua Bag Berisi Wang Diletak Atas Sofa Di Rumah Najib Rosmah

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 381 hits
Bekas pemandu kepada Pengarah Urusan Jepak Holdings Sdn Bhd hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur bahawa beliau telah meletakkan dua beg galas berisi bungkusan wang denominasi RM100 di atas sofa hijau di kediaman bekas Perdan...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk