Siapa Kata Bersalin Czer Tak Boleh Kurus Perut Gelebeh Doktor Ni Betulkan Fakta


Tak boleh berurut dan berbengkung selepas bersalin. Inilah gambaran ramai buat wanita yang melahirkan anak melalui kaedah pembedahan. Sudahnya badan jadi gelebeh dan sukar untuk kurus. Betulkah kenyataan ini?
Doktor yang cukup dikenali di media sosial, Dr Erna Nadia, yang melalui pengalaman bersalin melalui pembedahan ini menyangkal fakta itu. Bukan cara kelahiran, pokoknya bergantung kepada diri kita sendiri.

Semoga pengalaman yang dilalui beliau ini dapat dijadikan inspirasi untuk ibu terus kekal sihat dan cergas.
Bersalin secara czer tak boleh kurus dan perut gelebeh? Masa mengandung tak boleh bersenam? Masa lepas bersalin tak boleh bersenam?
Salam & hello semua.
Pada yang dah ikuti saya sejak lama dulu mesti tahu perjalanan saya mengandung kali kedua. Masa mengandung kali kedua, saya memilih untuk menjadi aktif.
Setiap kali ada pemeriksaan di klinik atau hospital, saya pasti akan tanya kandungan saya ok ke, kedudukan semua ok ke, janin membesar dengan ok ke dan boleh ke kalau saya bersenam. Jawapannya adalah ok.

Alhamdulillah saya kekal aktif dan saya memang suka berjoging. Boleh dikatakan hari hari walaupun mengandung. Cuma pace tu dah slow la. Tipu lah kalau saya kata saya boleh joging pace 5 waktu sarat.
Jika anda mahu bersenam, tanya pada doktor yang merawat anda. Berat terakhir sebelum saya bersalin adalah 73kg. Ya, saya gain 20kg semasa mengandung.
Saya memilih untuk bersalin secara czer untuk anak kedua ini. Walaupun boleh saja beranak secara normal.

Kenapa?
Kerana saya mahu cuba. Jangan ikut saya. Ini saya sendiri sedang eksperimen dan mahu merasa pengalaman sendiri.
Doktor pakar yang buatkan czer saya ni memang hebat. Lukanya kecik tak sampai sejengkal dan Alhamdulillah sudah elok pulih.
Lepas saya bersalin tengah hari 20 may 20, lepas 6 jam baring, saya gagahkan diri untuk bangun.
Malamnya saya sudah berjalan perlahan lahan mahu lihat baby dan hantar susu badan. Alhamdulillah ok saja. Esoknya saya dah tawaf satu hospital untuk berjalan slow slow.

Tak sakit ke?
Alhamdulillah tidak. Misi misi terkejut pasai doktor depa ni tak reti duduk diam.
Lepas balik rumah, saya mula buat kerja rumah sedikit sedikit.
Sebab apa?
Sebab lepas bersalin tak elok hanya terbaring. Mudah mendapat darah beku dan anda akan jadi malas.
Saya menyusu badan sepenuhnya. Alhamdulillah dah dua tahun pun masih menyusu badan.

Hari kelima selepas czer, saya dah panjat treadmill di rumah. Saya slow jog. Baby tido, saya lari. Saya makan seperti biasa. Tiada lauk pantang yang orang kita suka amalkan. Saya makan makanan yang sihat dan minum banyak air masak.
Masuk 2 bulan lepas bersalin, berat dah jadi 60kg. Saya teruskan aktiviti seperti biasa. Rahim kita akan mengecut sendiri dalam masa 8 minggu. Kalau kita menyusu badan, lagi cepat kecut. Allah dah aturkan dengan baik dah untuk kita. Inilah fisiology normal wanita selepas bersalin.
Mengurut?
Ada. Saya memang suka orang datang urut walau tidak mengandung atau bersalin. Mengurut adalah terapi. Mana mungkin berat boleh normal, rahim kecut hanya dengan mengurut sahaja. Be rational.
Lepas 4 bulan, berat saya jadi 55kg.

Dan saya masuk kerja seperti biasa. Ya saya ambil cuti lebih sebab saya nak jaga baby saya. Alhamdulillah sekarang berat maintain di 53kg dan perut saya tidak buncit.
Saya bukan post ini sebab nak menunjuk. Saya mahu anda ambil point dalam cerita saya yang marhaen ini. Saya eksperimen diri sendiri untuk buktikan yang beranak secara apa sekalipun, kena jaga diri dan kesihatan baik baik.
Saya tak amalkan sebarang produk. Bagi saya, nak sihat, tak perlu membazir. Jaga makan minum, makan makanan sihat, minum banyak air kosong sebab air kosong sejuk atau panad tidak ada kalori, menyusu badanlah dan bersenam.
Jika saya boleh dan ramai lagi yang lebih hebat pun boleh, kenapa tidak anda? Berhenti cakap tak boleh itu tak boleh ini. Kata kata itu doa.
Carilah ilmu yang betul dan amalkan gaya hidup yang sihat. Sebab badan kita bukan hanya penting selepas bersalin sahaja. Kita pakai hari hari sehingga akhir usia dan ianya amanah Allah swt pada kita. Jaga baik baik dan jadilah orang yang baik.

Inilah kisah hidup saya yang saya harap boleh menjawab banyak persoalan wanita yang asyik dimomokkan dengan itu tak boleh ini salah.
Jadilah manusia yang simple dan sihat. Jangan membazir.
Lagi pelik saya ini adalah saya tak minat mekap/berhias ( alat mekap pun tak ada), tak minat barang kemas dan suka drive. Saya suka beli buku. Tak ada tiktok, tak minat tengok video merapu.
Duit yang ada, simpan untuk masa depan dan pelajaran anak anak. Semoga kita semua boleh jadi sihat, baik dan comel.
Dr. Erna Nadia
Jom kita wanita yang simple dan banyak ilmu; dunia & akhirat🙌🏻
Menarik: 6 Bulan Ni, Sayalah Paling Bahagia, Rutin Urus Bilal Mencabar Tapi Membahagiakan PU Riz!

Ayuh, kembalikan kesegaran dan tenaga anda bersama pasangan tersayang melalui Bengkel Refresh & Recharge: Jom Kembali Semangat!
Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/jom-kembali-semangat/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Siapa Kata Bersalin Czer Tak Boleh Kurus, Perut Gelebeh? Doktor Ni Betulkan Fakta! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/siapa-kata-bersalin-czer-tak-boleh-kurus-perut-gelebeh-doktor-ni-betulkan-fakta/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lepas Bersalin Jadi Pelupa Teruk Jangan Risau Ia Hanya Sementara Kata Doktor Pakar Perunding O G

Lepas Bersalin Jadi Pelupa Teruk Jangan Risau Ia Hanya Sementara Kata Doktor Pakar Perunding O G

papar berkaitan - pada 5/7/2022 - jumlah : 132 hits
Masalah cepat lupa adalah yang kerap diadu oleh kebanyakan wanita selepas melahirkan anak Adakah ia perkara yang normal Rata rata ibu mengakui selepas melahirkan anak mereka mengalami simptom mudah lupa Ada yang membuat persepsi kemungkinan...
Betui La Orang Kata Nanti Berjangkit Mua Bellaz Dua Kawan Mengandung Serentak Tunggu Masa Bersalin

Betui La Orang Kata Nanti Berjangkit Mua Bellaz Dua Kawan Mengandung Serentak Tunggu Masa Bersalin

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 237 hits
MUA yang cukup dikenali MUA Bellaz yang kini sedang sarat hamil anak keempatnya menanti hari bersalin yang dijangka pada penghujung Julai ini Menanti kelahiran bayi keempatnya yang merupakan seorang anak perempuan MUA Bellaz nyata teruja un...
Sakit Perut Lagi Daddy Kata Macam Kena Sawan

Sakit Perut Lagi Daddy Kata Macam Kena Sawan

papar berkaitan - pada 30/6/2022 - jumlah : 150 hits
Mommy pernah banyak kali pengsan sebab sakit perut nak membuang Senang cerita nak berak la Malu apa kan Semua orang berak Tapi tak normal kalau berak sampai sakit Apatah lagi sampai pengsan Kali pertama mommy pengsan nak berak 22 10 2015 Ka...
Anak Ada 7 Orang 6 Lelaki Siapa Kata Rumah Tak Boleh Kemas Cuba Ikut Teknik Ibu Ini

Anak Ada 7 Orang 6 Lelaki Siapa Kata Rumah Tak Boleh Kemas Cuba Ikut Teknik Ibu Ini

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 222 hits
Anak masuk dua pun mama dah rasa pening tengok keadaan rumah apatah lagi lebih dari 5 orang anak Fuh Memang mencabar nak membesarkan anak anak ni Lain anak lain ragam dan perangainya kan Tak mustahil kalau dalam rumah tersebut ada sistem kh...
Hiburan Benda Boleh Cepat Kenapa Lambatkan Guna Mesin Basuh Cuci Perut Lembu Ramai Netizen Loya

Hiburan Benda Boleh Cepat Kenapa Lambatkan Guna Mesin Basuh Cuci Perut Lembu Ramai Netizen Loya

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 180 hits
Baru baru ini tular satu video di platform media sosial memaparkan cara seorang individu lelaki membersihkan sebahagian perut lembu di dalam sebuah mesin basuh Perkara yang berlaku di Pondok Pasir Tumbuh Kelantan dilakukan selepas selesai a...
Ibu Hamil Tak Boleh Tinggal Buah Doktor Kongsi Jenis Buah Yang Baik Untuk Diambil

Ibu Hamil Tak Boleh Tinggal Buah Doktor Kongsi Jenis Buah Yang Baik Untuk Diambil

papar berkaitan - pada 5/7/2022 - jumlah : 130 hits
Keperluan nutrisi yang anak dalam kandungan dapat bergantung pada apa yang ibu makan Sebab tu kena pilih makanan yang baik baik untuk dibawa masuk ke perut supaya anak dapat khasiatnya sama Ibu mengandung tak boleh tinggal buah Tinggalkan m...
Kalau Boleh Tiap Tiap Tahun Nak Anak Kata Nabila Huda

Kalau Boleh Tiap Tiap Tahun Nak Anak Kata Nabila Huda

papar berkaitan - pada 16/7/2022 - jumlah : 199 hits
Walaupun sudah mendirikan rumah tangga hampir tujuh tahun bersama Mohd Izwan Johar Nabila Huda reda dan menganggap belum dikurniakan rezeki untuk menimang cahaya mata Nabila berkata dia juga tidak bercadang untuk melakukan rawatan persenyaw
Tahi Telinga Tidak Perlu Dibuang Kerana Banyak Fungsinya Kata Doktor Ezairy

Tahi Telinga Tidak Perlu Dibuang Kerana Banyak Fungsinya Kata Doktor Ezairy

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 209 hits
Ramai antara kita yang suka membersihkan telinganya Kononnya ingin nampak bersih namun ramai yang tidak mengetahui keburukan yang akan menimpa kepada diri yang mampu memburukkan keadaan Ada sesetengah mempunyai tabiat mengorek telinga y
Hanya Pru Segera Boleh Selamatkan Umno Kata Penganalisis

Hanya Pru Segera Boleh Selamatkan Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 1/7/2022 - jumlah : 275 hits
freemalaysiatoday com July 1 2022 8 00 AMSemakin dilengahkan PRU15 semakin tipis peluang untuk Umno menang menurut seorang penganalisis PETALING JAYA Krisis dalaman Umno tidak akan menjejaskan peluang parti terbesar Melayu itu untuk mentadb...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Jom Melabur Dalam Amanah Hartanah Bumiputera

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director

Kejadian Berlaku Depan Mata Masih Trauma Isteri Suspek Kes Tembak Di Klia Bersuara



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord

Yoursay Time And Patience Running Out For Anwar

Put Targeted Subsidy Plan In Place Quickly To Combat Diesel Smuggling Govt Urged

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Koleksi Video Melawat Taiping 2024

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd