Siapa Gnanaraja Dalam Projek Terowong Dasar Laut P Pinang


MALAYSIAKINI


Nama ahli perniagaan “Datuk Seri” G Gnanaraja sebelum ini pernah terpalit dengan dakwaan rasuah membabitkan projek terowong dasar laut Pulau Pinang.
Projek berkenaan yang bernilai RM6.3 bilion turut menyaksikan bekas ketua menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dihadapkan ke mahkamah baru-baru ini atas tuduhan menyalahgunakan kedudukan untuk meminta dan menerima suapan, masing-masing sebanyak 10 peratus dari nilai keuntungan projek dan RM3.3 juta.
Bagaimanapun Guan Eng mengaku tidak bersalah atas pertuduhan-pertuduhan berkenaan dan minta dibicarakan.
Pada 27 Feb 2018, Gnanaraja ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana disyaki menerima rasuah RM19 juta bagi mempengaruhi penutupan siasatan projek berkenaan.
Dia yang ketika itu berumur 37 tahun disiasat kerana dipercayai menerima wang berkenaan dari sebuah syarikat Consortium Zenith Construction Sdn Bhd, selepas mendakwa dia mampu “menyelesaikan” siasatan yang dijalankan oleh SPRM.
Pengarah Urusan syarikat tersebut merupakan Zarul Ahmad Mohd Zulkifli iaitu kontraktor utama yang dilantik bagi projek tersebut.
Pada 3 April 2019, Gnanaraja dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Shah Alam.
Dia dituduh memperdaya Zarul sebanyak tiga kali pada 2017 untuk mempercayai bahawa dia mempunyai hubungan politik yang mampu membantu untuk menutup siasatan SPRM terhadap Zarul.
Dalam tuduhan pertama, Gnanaraja didakwa memperdayakan Zarul supaya menyerahkan RM2 juta kepadanya di Hotel Eastin, Selangor sekitar Julai 2017.
Untuk tuduhan kedua, dia dituduh memperdayakan Zarul agar menyerahkan RM15 juta secara rentas akaun di bank CIMB cawangan KLCC pada bulan yang sama.
Bagi tuduhan ketiga, Gnanaraja dituduh melakukan kesalahan sama dengan memperdayakan Zarul supaya menyerahkan tambahan RM2 juta kepadanya di Hotel Eastin, Selangor, sekitar Ogos 2017.
Bagaimanapun Gnanaraja mengaku tidak bersalah atas ketiga-tiga pertuduhan.
Dituduh lagi 68 pertuduhan
Pada 8 April 2019, Gnanaraj didakwa lagi di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas 68 pertuduhan melibatkan diri dalam aktiviti pengubahan wang haram berjumlah RM11.4 juta.
Dana tersebut didakwa dipindahkan dari akaun Bumi Muhibah Capital Holding Sdn Bhd (Bumi Muhibah) ke pelbagai akaun lain termasuk Kementerian Dalam Negeri (KDN), Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan syarikat serta individu lain.
Tertuduh yang dikatakan pengarah serta pemilik syarikat Bumi Muhibah didakwa memindahkan RM2.2 juta wang haram kepada KDN pada 19 Sept 2017.
Dia juga didakwa memindahkan wang haram sebanyak RM108,580.80 melalui cek kepada akaun Zenith Consulting Services pada 25 Okt 2017 dan RM15,614.70 ke akaun LHDN pada 15 Jan 2018.
Mengikut pertuduhan pertama sehingga ke-68, ia melibatkan dua organisasi iaitu LHDN dan KDN, 26 buah syarikat termasuk Zenith Consulting Services Sdn Bhd dan 10 individu.
10 individu itu ialah Tan Su Cheng, You Hui Koon, Koh Yee Phok, Lim Voi Heng, Lee Sue Wee, Teh Eng Soon, S. Jeewanathan, K.Thiagu, K. Boohalan dan Kee Bee Sim.
Kesemua kesalahan itu didakwa dilakukan di CIMB Bank Berhad, Cawangan KLCC, Jalan Ampang antara 28 Julai 2017 dan 18 Jan 2018.
Dia bagaimanapun sekali lagi mengaku tidak bersalah atas semua petuduhan di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur Rozina Ayob.
Gelaran ‘Datuk Seri’ ditarik balik
Gnanaraja, 39, yang turut dikenali sebagai “Dato Sri G” atau “DSG” memperolehi gelaran “Datuk Seri” daripada Istana Pahang pada Mac 2014.
Bagaimanapun, pada 3 April 2019 dilaporkan bahawa Istana Pahang telah menarik balik kurniaan darjah kebesaran tersebut, yang berkuat kuasa pada 13 Mac 2019.
Berita tersebut muncul selepas dia dituduh menipu RM19 juta untuk menutup siasatan projek terowong dasar laut Pulau Pinang.
Gambar bersama Guan Eng
Pada Mac 2018, gambar Gnanaraja bersama Lim tersebar dan secara tidak langsung menimbulkan kecurigaan mengenai hubungan mereka.
Lim menafikan dirinya mengenali Gnanaraja secara dekat.
Sebaliknya, Pejabat Ketua Menteri dalam kenyataannya, menyatakan bahawa sebagai seorang pemimpin yang dikenali ramai, Lim berhak bergambar kenangan bersama sesiapa yang dikehendakinya.
Kenyataan itu juga berkata, sebagai seorang yang dikenali, Lim pernah bergambar dengan ramai personaliti dan beliau tidak mampu mengingati berapa banyak atau di mana gambar itu dirakamkan.
Isteri dan dunia lakonan
Selain memegang jawatan presiden di persatuan usahawan agro, Agro Malaysia, Gnanaraja turut membintangi trailer filem di Youtube, ‘G The Movie Official Teaser’ pada 2017.
Trailer tersebut menampilkan dirinya bersama seorang pelakon wanita dengan babak yang penuh aksi dan romantik ala “James Bond.”
Bagaimanapun, berdasarkan carian Malaysiakini, filem penuh tersebut tidak dijumpai.
Selain itu, dia juga aktif mengemaskini aktiviti hariannya di media sosial dan mempunyai 621,000 pengikut di Instagram.
Untuk rekod, dia berkahwin dengan isterinya, Geethanjali G yang juga personaliti media sosial yang terkenal di kalangan komuniti berbahasa Tamil pada Feb 2012 dan mempunyai anak kembar lelaki.
Pada 2016, pelantikan Geethanjali sebagai sebagai penasihat khas media menteri pendidikan ketika itu Mahdzir Khalid dilaporkan ditarik balik dalam masa kurang 24 jam.
Bagaimanapun, sebab penarikan balik pelantikan tersebut tidak dinyatakan oleh pihak kementerian.
Geethanjali merupakan bekas finalis Miss Malaysia Universe 2009 dan pernah menjadi penghebah radio. 
Pada Jun 2013, dia dinobatkan dalam senarai 10 wanita yang paling berkuasa di Malaysia pada tahun tersebut, yang diterbitkan oleh akhbar The Star. 
Turut berada dalam senarai tersebut ialah Rosmah Mansor, Zeti Akhtar Aziz, Michelle Yeoh, Nurul Izzah Anwar dan Marina Mahathir.
Dia berdepan dengan spekulasi bahawa dirinya atau syarikatnya G Global Media - sebuah syarikat promosi dan produksi - telah membuat senarai tersebut dan membayar iklan di halaman akhbar tersebut untuk publisiti dirinya sendiri.
Geethanjali telah menafikan dakwaan itu.
Didakwa terlibat penipuan skim pelaburan
Pada Nov 2016, bekas setiausaha agung MIC, S. Vell Paari mendakwa Gnanaraja dan isterinya, Geethanjali sebagai dalang skandal penipuan pelaburan yang melibatkan kerugian berjuta ringgit kepada mangsa-mangsa skim pelaburan tersebut selepas memasukkan wang akaun Yayasan Usaha Ventures Malaysia.
Menurut Vell Paari, mereka menggunakan yayasan tersebut yang bertindak sebagai syarikat induk dalam mendapatkan wang daripada pelabur di bawah syarikat Venus FX.
Difahamkan pasangan suami isteri itu menggunakan nama Najib Razak yang merupakan perdana menteri ketika itu dan isterinya Rosmah Mansor dalam kegiatan mereka.
Bagaimanapun, kedua-duanya menafikan dakwaan tersebut dalam satu kenyataan bersama. 
Nantikan perkembangan lanjut yang menyorot ke dalam dunia ‘Dato Seri G’ yang menarik perhatian ini.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/08/siapa-gnanaraja-dalam-projek-terowong.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Projek Terowong Dasar Laut Lim Guan Eng Di Dakwa Lagi Tuduhan Rasuah

Projek Terowong Dasar Laut Lim Guan Eng Di Dakwa Lagi Tuduhan Rasuah

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 327 hits
BUTTERWORTH Susulan kontroversi projek terowong dasar laut yang menjadi perhatian sejak beberapa tahun lalu bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini didakwa lagi atas pertuduhan rasuah membabitkan projek itu yang bernilai RM6 3 bilion K...
Lim Guan Eng Mengaku Tidak Bersalah Terima Suapan Rm3 3 Juta Projek Terowong Dasar Laut

Lim Guan Eng Mengaku Tidak Bersalah Terima Suapan Rm3 3 Juta Projek Terowong Dasar Laut

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 326 hits
Bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk menerima wang suapan berjumlah RM3 3 juta bagi membantu sebuah syarikat dilantik untuk melaksanakan P...
Skandal Terowong Dasar Laut Setiausaha Agung Dap Didakwa Hari Ini

Skandal Terowong Dasar Laut Setiausaha Agung Dap Didakwa Hari Ini

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 181 hits
SKANDAL TEROWONG DASAR LAUT SETIAUSAHA AGUNG DAP DIDAKWA HARI INIMenurut laporan BERNAMA bekas Menteri Kewangan Pakatan Harapan YB Lim Guan Eng akan didakwa di mahkamah esok
Lim Guan Eng Tidak Mengaku Salah Rasuah Projek Terowong Pulau Pinang

Lim Guan Eng Tidak Mengaku Salah Rasuah Projek Terowong Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 530 hits
Bekas menteri kewangan Lim Guan Eng hari ini dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini atas pertuduhan meminta suapan bagi membantu sebuah syarikat dilantik untuk melaksanakan Projek Pembinaan Jalan Jalan Utama dan Terowong di Pulau Pinang Lim ...
Skandal Terowong 2 Exco Pulau Pinang Akan Ditahan Sprm

Skandal Terowong 2 Exco Pulau Pinang Akan Ditahan Sprm

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 266 hits
Dua Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri dari Parti DAP Pulau Pinang dilaporkan akan turut ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Menurut akhbar Nanyang Siang Pau penahanan dua Exco terbabit adalah berkaitan dengan skandal projek terowong...
Terowong P Pinang Syarikat Melayu Dapat Pun Pn Tak Puas Hati

Terowong P Pinang Syarikat Melayu Dapat Pun Pn Tak Puas Hati

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 221 hits
UCAPAN PENGERUSI SYARIKAT MELAYU BUMIPUTERA CONSORTIUM ZENITH BUGG SDN BHD DATUK ZARUL AHMAD ZULKIFLY pada 2013 Syarikat yang memenangi tender terbesar dalam sejarah Pulau Pinang dengan harga terendah RM6 3 bilion bagi pelaksanaan projek 3 ...
Bentuk Peta Pulau Pinang Dah Jadi Macam Babi Huan Cheng Guan

Bentuk Peta Pulau Pinang Dah Jadi Macam Babi Huan Cheng Guan

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 284 hits
Bentuk Peta Pulau Pinang Dah Jadi Macam Babi Huan Cheng GuanParti Cinta Malaysia menyelar sikap rakus kerajaan Pulau Pinang yang menjual tanah di negeri itu kepada kroni Presidennya Datuk Mejar Huan Cheng Guan mendakwak tindakan tersebut te...
Keseruan Lomba Panjat Pinang Di Kampung Bulak

Keseruan Lomba Panjat Pinang Di Kampung Bulak

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 159 hits
Keseruan Lomba Panjat Pinang di Kampung Bulak Warga Kelurahan Benda Baru Pamulang tetap antusias memperingati HUT RI meski dilanda kekhawatiran penyebaran pandemi Covid 19
Judi Siber P Pinang Dalam Kawalan Pihak Berkuasa

Judi Siber P Pinang Dalam Kawalan Pihak Berkuasa

papar berkaitan - pada 16/8/2020 - jumlah : 247 hits
YB MOHD YUSNI MAT PIAH BERITA mengenai operasi Polis Diraja Malaysia menangani kegiatan perjudian di Pulau Pinang banyak mengisi dada akhbar kebelakangan ini Ianya satu imej memalukan bagi negeri ini yang menggambarkan betapa meriah Pulau P...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya