Siapa Cakap Anak Kampung Tak Boleh Berjaya Berjaya Bina Banglo Impian Hasil Titik Peluh Berniaga Ayam Proses Segar


“Siapa Cakap Anak Kampung Tak Boleh Berjaya..” – Berjaya Bina Banglo Impian, Hasil Titik Peluh Berniaga Ayam Proses Segar! Setiap kejayaan bermula dari bawah yang melalui pelbagai suka duka dalam perniagaannya. Dan pengalaman dari itu kelak akan mengajarnya untuk lebih tabah dan tidak berputus asa untuk meneruskan usahanya.
Begitu juga yang dilalui oleh pasangan ini yang menjadi pengusaha ayam proses segar sejak 11 tahun lalu dan kini mampu membina banglo mereka sendiri.
Kejutan selama setahun saya mendirikan mahligai cinta dalam diam tanpa upload di Facebook, tanpa beritahu rakan-rakan dan followers di Facebook. Sebab apa saya selalu berpesan berangan tak salah, bercita-cita tinggi juga tak salah tetapi jangan beritahu orang. Set minda kita diam-diam, “aku nak usaha nak kejar cita-cita aku, matlamat aku”. Buktikan dulu depan mata, baru sebarkan, baru orang salute pada kita.
Semua boleh berjaya Sekarang saya dah buktikan impian dan cita-cita saya yang ingin mendirikan banglo mewah di usia muda berjaya.
Siapa kata kahwin muda hidup sempit? Siapa kata orang tak ada sijil tinggi tak boleh berjaya? Siapa kata anak kampung tak boleh maju?
Bermula kisah kami di alam perkahwinan bila imam jawab sah akad nikah tanggal 3 Januari 2008. Saat itu aku berusia 19 tahun dan suami berusia 22 tahun. Masing-masing tiada pekerjaan tetap, tetapi jodoh kami disatukan.
Asal Keluarga Sederhana
Aku cuma bantu mak aku berniaga di warung dan suami aku bantu mak dia berniaga satay di pasar malam. Masing-masing berasal dari keluarga sederhana. Ayah aku mati ketika kau berumur sembilan tahun.
Selepas berkahwin, kami nekad nak mulakan perniagaan sendiri. Perniagaan pertama kami berniaga satay di kaki lima, kedai orang. Modal diperoleh dari hantaran kahwin. Setiap hari rutin harian pagi beli ayam untuk dijadikan satay. Tiba-tiba terlintas nak berniaga ayam untuk menambah pendapatan.
Kami buat kedai dengan kayu hutan di tanah peninggalan arwah ayah. Pagi berniaga ayam, malam kami berniaga satay. Bayangkan masa itu buat dua kerja, letih yang amat tetapi kami bahagia dengan kasih sayang. Jatuh bangun kami suami isteri tak pernah mengeluh.
Tahun 2009, kami dikurniakan seorang puteri. Perniagaan pun berjalan lancar. Kami kumpul aset sikit-sikit dari menyewa upgrade ke rumah sendiri, muatlah tiga beranak. Dari kedai kayu hutan, kami upgrade ke batu. Dari motosikal, upgrade ke kereta. Bolehlah kami berteduh.
Bertukar Milik
Tahun 2011, Allah nak menduga kami. Kami dihalau dari tapak berniaga dan rumah kami kerana tanah peninggalan arwah ayah bertukar milik kepada ibu saudara. Masih terngiang-ngiang lagi di telinga saya ketika arwah ayah nak menghembuskan nafas terkahirnya kata,
“Ayah bagi rumah dan tanah kat kakak dengan adik Ermaa Ismail. Jagalah elok-elok.”
Macam mana boleh bertukar hak milik pada orang lain? Hasil selidik, arwah ayah beli tanah tanpa tukar nama dan tanpa buat surat hitam putih. Tiada bukti kukuh yang tanah itu milik ayah. Masa itu Allah saja yang tahu kaki tangan menggigil sedih sebak serta terkejut kerana tidak menyangka ia menjadi begini. Kecewa dengan darah daging sendiri yang sanggup menganiaya saya. Allahu, duit dalam poket cuma ada beberapa ribu sahaja. Mana saya nak cari.
Mula menabung
Bermula dari hari itu, kami mula menabung. Kami buat empat kerja. Pagi saya letak satay yang siap bungkus di kedai-kedai kopi. Siap letak satay, saya berniaga ayam. Suami pula turun pagi selepas siapkan satay dan ayam dia kerja bawa lori tanah sampai petang malam kami bernaiga satay. Makan setahun juga kami bertungkus lumus bekerja dan berniaga, kami mampu bayar lunas tanah.
Urusan naik pejabat tanah dibantu oleh Sarimah Mustapha dan peguam Ashiah Rahman Kak Yah. Alhamdulillah Allah mempermudahkan urusan sampai bertukar status hak milik di geran tanah.
Pengajaran dari pengalaman saya kalau melibatkan hartanah, wang ringgit anak beranak, adik beradik boleh putus. Jadi letaklah sedikit keraguan dan tidak kepercayaan untuk mengelakkan sebarang kemungkinan. Allahuakbar kuasa Allah pemberi rezeki kepada orang yang bersabar. Kalau sudah tertulis harta itu milik kita, ia tetap akan menjadi milik kita. Doa orang-orang teraniaya dimakbulkan.
Sudah Sebelas tahun meniaga
Sekarang sudah 11 tahun kami bernaiga dan macam-macam dugaan dan ujian kami tempuh. Alhamdulillah berjaya. Sujud syukur di atas rezeki yang dikurniakan oleh yang Maha Kuasa Allah SWT. Air mata gembira mengalir di pipi tanpa sedar terasa macam mimpi, angan-angan yang menjadi kenyataann.
Siapa sangka dengan hanya berniaga di tepi jalan, berniaga di kampung, kami suami isteri tidak mempunyai sijil tinggi boleh membina rumah banglo idaman di usia muda. Hasil titik peluh kami terdirilah mahligai cinta kami. Banglo idaman yang kami dirikan ini adalah tunai tanpa sebarang pinjaman.
Kami dirikan banglo impian kami dengan hasil dari pekerjaan yang selalu dihina oleh masyarakat, dihina kerana busuk kerana tiada masa depan. Tidak seperti bekerja dengan kerajaan yang diagung-agungkan segelintir pihak.
Pekerjaan kami tiada pencen, tiada KWSP, tiada SOCSO. Bukan setakat setengah masyarakat, malah ada sanak saudara serta keluarga juga pernah memandang rendah pada pekerjaan kami. Tetapi itu bukan alasan untuk saya dan suami menyerah kalah. Kami nekad dan berjanji akan mengubah tanggapan yang dilemparkan bahawa pekerjaan kampung juga ada masa depan kalau kita berusaha tanpa mengisa masa, penat dan lelah.
Banyak kumpul
Sekarang saya berumur 30 tahun, suami 33 tahun, banyak aset yang bernilai telah dikumpul seperti tanah-tanah lot, rumah, kedai sewa, lori, cawangan-cawangan perniagaan. Siapa sangka kan tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu.
Tujuan saya buat kenyataan ini bukan nak riak atau berbangga diri atau mengaibkan sesiapa tetapi kami suami isteri ingin menyeru anak-anak muda supaya berusaha dan jangan malu atau segan dan malas berniaga apa pun sesuai dengan minat kita.
Pedulikan kata-kata negatif di sekeliling kita. Anggap kata-kata mereka itu sebagai pembakar semangat untuk berjaya dan buktikan anda boleh berjaya seperti orang lain. Jangan pernah berdendam, benci dengan orang yang buat buruk, yang menghina dan mengecam kita, yagn menganiaya kita. Anggap itu satu ujian Allah Taala untuk kita supaya hati kita selalu tenang, sabar dan mencabar diri kita untuk buktikan kita mampu berjaya.
Jangan Lupa Buat Baik
Jangan lupa berbuat baik kepada ibu bapa. Ingat kalau ibu bapa kita redha, maka terbuka luas pintu rezeki. Bersedekahlah walaupun sedikit, jangan tunggu kita kaya baru nak bersedekah. Jaga silaturrahim dengan orang sekeliling, jaga solat dna jangan cepat melatah. Kawal emosi, jaga adab. InsyaAllah apa yang kita impikan akan terlaksana.
Tips saya, janganlah kamu mengeluh dengan ujian yang Allah berikan kerana setiap kepahitan akan diganti dengan kemiskinan. Jika ingin berjaya, jangan mudah patah semangat, buat selagi boleh walaupun keluar air mata berdarah, jangan bagi alasan. Berdoa, mungkin kerana Allah mendengar doa-doa anda. Menabunglah walaupun dalam kuantiti sedikit.
Ketika aku sedang menaip cerita ini, tak tahulah berapa baldi dah air mata aku gugur mengenangkan segala dugaan dan ujian menimpa kami sekeluarga.
Sumber: Nur Amyza Ismail
The post “Siapa Cakap Anak Kampung Tak Boleh Berjaya..” – Berjaya Bina Banglo Impian, Hasil Titik Peluh Berniaga Ayam Proses Segar! appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/siapa-cakap-anak-kampung-tak-boleh-berjaya-berjaya-bina-banglo-impian-hasil-titik-peluh-berniaga-ayam-proses-segar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gunakan Objek Untuk Bantu Anak Bina Ayat Sambil Bermain Anak Boleh Jadi Bijak

Gunakan Objek Untuk Bantu Anak Bina Ayat Sambil Bermain Anak Boleh Jadi Bijak

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 525 hits
Salah satu cara untuk galakkan anak buat ayat anda boleh buat aktiviti untuk describe berkenaan objek atau gambar Macam contoh dalam gambar ni gunakan objek Caranya adalah 1 sediakan objek atau gambar utk di describe 2 Sediakan Strip kertas...
Kepada Peragut Aku Takkan Halal Dunia Akhirat Mu Make Duit Hasil Titik Peluh Aku

Kepada Peragut Aku Takkan Halal Dunia Akhirat Mu Make Duit Hasil Titik Peluh Aku

papar berkaitan - pada 3/5/2019 - jumlah : 319 hits
Seorang wanita cedera selepas terjatuh dari motosikal ketika diragut oleh dua penjenayah dalam kejadian yang berlaku di Kampung Pauh Sebanjar Simpangan Tumpat pada jam 7 20 malam tadi Ketua Polis Daerah Tumpat Superintendan Ab Rashid Mat Da...
Anak Rabun Elak Rawatan Alternatif Produk Kalau Ada Steroid Mata Boleh Buta

Anak Rabun Elak Rawatan Alternatif Produk Kalau Ada Steroid Mata Boleh Buta

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 392 hits
Anak alami rabun Ibu bapa perlu tahu apa yang perlu dilakukan Perlu kurangkan gajet banyakkan makan sayur sayuran dan buah buahan Cermin mata pula perlu dipakai selalu Dr Azlindarita Aisyah Mohd Abdullah berkongsi mengenai kerabunan yang di...
Hajat Miliki Kediaman Impian Boleh Terlaksana Dengan Sentuhan Nas Nuri Construction

Hajat Miliki Kediaman Impian Boleh Terlaksana Dengan Sentuhan Nas Nuri Construction

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 450 hits
Assalamualaikum hi korang Hari ni masa tengah mengemas tetiba ternampak model rumah yang di buat suami Apalagi terus jadi teringat impianku dan suami yang sedang bertungkus lumus untuk memiliki rumah impian kami sendiri Buat pengetahuan sem...
Umur 1 Tahun 6 Bulan Patutnya Dah Ada Perkataan Pertama Anak Boleh Sebut

Umur 1 Tahun 6 Bulan Patutnya Dah Ada Perkataan Pertama Anak Boleh Sebut

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 482 hits
Bila orang mula membanding bandingkan bila anak kita nak bercakap ibu bapa dah mula rasa cuak Lagi lagi bila tengok anak orang lain yang sebaya anak sendiri dah cakap banyak Sampai satu tahap ibu bapa dah mula rasa stres dan mula memberi te...
Bila Berjauhan Achey Demam Tiara Pun Akan Demam Sama Tak Boleh Berenggang Isteri Kongsi Keakraban Achey Dan Anak

Bila Berjauhan Achey Demam Tiara Pun Akan Demam Sama Tak Boleh Berenggang Isteri Kongsi Keakraban Achey Dan Anak

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 429 hits
Melihat video video dan gambar yang dikongsikan oleh pelawak popular Achey di instagram sudah menggambarkan Achey ayah yang cukup penyayang Malah keakraban dua beranak ini sering mengundang rasa teruja netizen setiap kali Achey memuat naik ...
Koleksi Sajak Cerita Anak Kampung

Koleksi Sajak Cerita Anak Kampung

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 454 hits
CERITA ANAK KAMPUNG YAKUB UTON Kami ini orang cakap Tidong aku tak faham aku orang kampung dari daerah Kalabakan tidak kenal nenek moyang tidak tahu kubur nenek moyang orang tua jalan sendiri Kami ini orang kampung atuk kami Sungai Semendal...
Anak Tercekik Bulu Ayam Yang Masih Melekat Pada Ayam Goreng Mcdonald S

Anak Tercekik Bulu Ayam Yang Masih Melekat Pada Ayam Goreng Mcdonald S

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 643 hits
The ReporterSeorang wanita di China tidak lagi berminat dengan restoran makanan segera McDonald s selepas anak perempuan tercekik sejumlah besar bulu ayam yang masih melekat pada kepak ayam goreng McDonald s Menurut wanita itu dia tidak men...
Perbezaan Ini Mama Boleh Tengok Jika Mempunyai Anak Lelaki Atau Perempuan

Perbezaan Ini Mama Boleh Tengok Jika Mempunyai Anak Lelaki Atau Perempuan

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 315 hits
Kata orang anak lelaki biasanya lambat bercakap manakala anak perempuan lebih petah Anak lelaki susah duduk diam manakala anak perempuan lebih senang dengar kata Benarkah tanggapan ini Semua anak yang dilahirkan istimewa Dari segi saintifik...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp