Perbezaan Ini Mama Boleh Tengok Jika Mempunyai Anak Lelaki Atau Perempuan


Kata orang, anak lelaki biasanya lambat bercakap, manakala anak perempuan lebih petah. Anak lelaki susah duduk diam, manakala anak perempuan lebih senang dengar kata.
Benarkah tanggapan ini?
Semua anak yang dilahirkan istimewa. Dari segi saintifiknya, mungkin ia ada benarnya. Ini kerana cara pembentukan otak bayi lelaki dan perempuan berkembang dengan cara yang berbeza. Sedikit sebanyak, mereka dilahirkan dengan memiliki karakter tertentu serta minat pada benda yang berbeza.

5 PERBEZAAN ANAK LELAKI DAN ANAK PEREMPUAN DARI SEGI SIKAP DAN EMOSI
Disini disenaraikan beberapa perbezaan anak lelaki dan perempuan dari segi kebolehannya berinteraksi dengan keadaan sekeliling.
1. ANAK LELAKI SUKAKAN GERAKAN MESIN BERBANDING GERAK TUBUH MANUSIA
Anak Lelaki: Menurut kajian pakar psikologi, anak lelaki lebih minat menumpukan perhatian pada pergerakan mesin atau alat mekanikal. Ketika menaiki kereta, mereka lebih leka memerhatikan ‘wiper kereta’ daripada wajah orang dewasa yang sedang bercakap. Mereka juga boleh hipotesis tentang pergerakan. Contohnya apabila kereta mainan bergerak di bawah meja, ia akan menuju ke sudut yang bertentangan.
Anak Perempuan: Anak perempuan pula lain minatnya. Mereka lebih gemar memerhati cara gerakan orang disekeliling. Mereka lebih mudah meniru perbuatan kita seperti cara menjaga bayi kecil. Mereka juga tidak kurang hebatnya dan mungkin hebat lagi dalam meniru gaya memandu kereta seperti anak lelaki.
2. ANAK LELAKI SUSAH DUDUK DIAM
Anak Lelaki: Jika kita ke taman permainan, yang berlari dan memanjat sana-sini sudah tentu anak lelaki lebih ramai. Anak lelaki lebih suka bergerak aktif dan senang melakukan aktiviti yang melibatkan kemahiran motor kasar. Perkara ini disokong berdasarkan kajian yang dilakukan di Kanada terhadap bayi lelaki dan perempuan. Ia mendapati bahawa anak lelaki lebih susah untuk duduk diam ketika meyalinkan pakaiannya, ketika di dalam ‘stroller’ dan lebih suka merangkak ke jarak yang jauh.
Anak Perempuan: Bagi anak perempuan pula, mereka dilihat lebih teliti dan ketika diberikan tugas yang melibatkan motorik halus seperti bermain permainan, menggunakan perkakas makan, dan menulis. Lazimnya, anak perempuan akan memiliki hasil yang lebih baik. Namun begitu, anak lelaki dan perempuan mula berjalan pada waktu yang agak sama.
3. ANAK PEREMPUAN LEBIH MUDAH MEMBACA RAUT WAJAH
Anak Perempuan: Menurut BabyCenter, secara semulajadinya anak perempuan dilahirkan dengan deria penglihatan yang lebih tajam. Mereka lebih tertarik untuk melihat ekspresi dan reaksi wajah orang di sekelilingnya. Jadi, mereka boleh agak emosi anda bila marah atau sedih. Mereka juga boleh mengekalkan hubungan mata (eye contact) dengan kita apabila kita bercakap dengan mereka.
Anak Lelaki: Walaupun anak lelaki tidak peka dengan emosi kita, mereka sebenarnya lebih emosional berbanding anak perempuan. Anak lelaki lebih sukar untuk dipujuk berbanding anak perempuan. Di samping itu, terdapat kajian yang menunjukkan bahawa kadar denyutan bayi lelaki lebih pantas bila sedang keresahan walaupun ekspresinya tidak begitu berubah. Ini menandakan bahawa anak lelaki mungkin turut merasai sensitiviti terhadap sesuatu perkara, namun tidak banyak bertindak terhadapnya.
4. ANAK PEREMPUAN CEPAT BERCAKAP
Anak Lelaki: Oleh kerana karakter mereka yang kurang cenderung terhadap manusia, ia mungkin salah satu sebab mereka sedikit lewat dalam bertutur. Menurut sumber, pada usia 16 bulan anak perempuan sudah mampu mengucapkan 100 perkataan sedangkan anak laki-laki hanya sekitar 30 perkataan.
Anak Perempuan: Kebolehan deria penglihatannya untuk memerhatikan emosi dan pergerakan kita membuatkan anak perempuan lebih petah berbicara dahulu berbanding anak lelaki. Mereka juga lebih mudah untuk mengikut bunyi dari suara kita berbanding anak lelaki. Kelebihan ini juga menjadikan anak perempuan seorang pendengar yang baik. Mereka lebih berminat untuk terlibat dalam perbualan berbanding anak lelaki.
5. ANAK LELAKI LEBIH BERANI
Anak Lelaki: Memang fitrah lelaki lebih berani berbanding perempuan. Ia mungkin disebabkan oleh hormon testosteron yang lebih tinggi dalam otak bayi lelaki. Anak lelaki terbukti lebih berani apabila si ibu mengacahnya ekspresi untuk menakut-nakutkannya. Mereka lebih tenang dan kembali bermain seakan tiada apa yang berlaku.
Anak Perempuan: Berbanding anak perempuan, sensitiviti mereka yang lebih terhadap penglihatan dan pendengaran mungkin menyebabkan mereka lebih senang berasa takut. Malah, kajian juga membuktikan yang anak perempuan lebih mudah terperanjat bila diberikan mainan yang berbunyi nyaring.

CARA DIDIKAN ANAK MEMAINKAN PERANAN PENTING
Walau apapun perbezaan anak lelaki dan perempuan, semuanya bergantung pada cara kita mendidiknya. Latih anak dengan nilai-nilai baik seperti yang kita idamkan. Ambil inisiatif untuk melatih kemahiran anak. Rajinkan diri untuk membaca buku pada anak supaya lebih petah bercakap. Bantu anak menghadapi ketakutannya. Latih anak supaya lebih aktif.
Pokok pangkalnya, sediakan persekitaran yang dapat membantu perkembangan minda anak supaya mereka lebih cepat belajar. Lelaki atau perempuan, semua mempunyai peluang yang sama untuk belajar melalui pengalaman dan seterusnya menggilap potensi masing-masing!
Sumber: zuriat.my
The post Perbezaan Ini Mama Boleh Tengok Jika Mempunyai Anak Lelaki Atau Perempuan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/perbezaan-ini-mama-boleh-tengok-jika-mempunyai-anak-lelaki-atau-perempuan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bosan Dengan Perkataan Tidak Jangan Tak Boleh Anak Akan Tunjuk Protes Tak Mahu Dengar Kata Mama Papa

Bosan Dengan Perkataan Tidak Jangan Tak Boleh Anak Akan Tunjuk Protes Tak Mahu Dengar Kata Mama Papa

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 463 hits
Ada cara yang lebih baik untuk mengatakan tidak kepada anak anak Sebenarnya anak kita tidak suka dengan perkataan Jangan Tak Boleh atau No Sebagai ibu atau ayah kita pula mahukan yang terbaik serta mahu anak menjadi lebih berdisiplin Apakah...
Mencicipi Pizza Enak Dengan Harga Anak Kos Di Kinan Pizza Mama Malang

Mencicipi Pizza Enak Dengan Harga Anak Kos Di Kinan Pizza Mama Malang

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 257 hits
Mencicipi pizza enak dengan harga anak kos di Kinan Pizza Mama Malang Rasa dan harga pizzanya sendiri sudah disesuaikan dengan selera konsumen Indonesia Jadi sudah pasti pas di lidah dan kantung
Perbezaan Batu Nisan Lelaki Dan Perempuan

Perbezaan Batu Nisan Lelaki Dan Perempuan

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 2942 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraApa khabar semua Baru baru ini aku ada cerita tentang batu nisan arwah tokwan aku Aku juga ada ceritakan bahawa aku baru tahu adanya perbezaan antara batu nisan lelaki dan juga perempuan Kemudian ramai pul...
Asthma Atau Lelah Boleh Sembuh

Asthma Atau Lelah Boleh Sembuh

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 346 hits
Sebelum nak masuk bab astma atau lelah ni mommy kena faham dulu konsep penyakit akut dan kronik Dalam bidang perubatan bila doktor sebut acute ia membawa maksud sesuatu keadaan atau penyakit itu baru sahaja terjadi dan keadaan penyakit itu ...
Dulu Dia Tak Faham Satu Apa Pun Saya Cakap Kini Aiman Suka Membebel Tip Ibu Anak Autisme Yang Mama Wajib Praktis

Dulu Dia Tak Faham Satu Apa Pun Saya Cakap Kini Aiman Suka Membebel Tip Ibu Anak Autisme Yang Mama Wajib Praktis

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 400 hits
Menunggu hari demi hari untuk anak autisme kita bercakap memang menyukarkan Malah penuh emosi Jangan paksa si kecil anda kerana mereka perlukan masa untuk memahami ayat dan mengumpul perkataan Jangan paksa tetapi kita tetapi boleh praktiska...
Mama Tak Malu Ke Bagitahu Orang Anak Mama Bekas Banduan Soalan Anak Erma Fatima Ini Buat Netizen Sebak

Mama Tak Malu Ke Bagitahu Orang Anak Mama Bekas Banduan Soalan Anak Erma Fatima Ini Buat Netizen Sebak

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 327 hits
Coretan pengarah dan pelakon Erma Fatima mengenai kisah anak ketiganya yang merupakan bekas banduan membuatkan netizen sebak Lebih lebih lagi apabila anak ketiganya bertanya kepada Erma sama ada ibunya itu tidak malu mendedahkan status diri...
Nak Sangat Anak Cemerlang Kita Sendiri Macamana Cemerlang Atau Tidak

Nak Sangat Anak Cemerlang Kita Sendiri Macamana Cemerlang Atau Tidak

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 394 hits
MATA PELAJARAN ANAK ANAK SEKARANGIni laporan keputusan peperiksaan anak saya darjah 1 dan 2 Ada 11 matapelajaran yang mereka perlu kuasai untuk membolehkan mereka dikira cemerlang di sekolah Tidaklah menjadi isu bagi saya jika ini sememangn...
Yang Ada Anak Perempuan Je Tahu Betapa Risaunya Mak Ayah Bila Dia Makin Besar

Yang Ada Anak Perempuan Je Tahu Betapa Risaunya Mak Ayah Bila Dia Makin Besar

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 791 hits
Betul lah kata pepatah menjaga anak perempuan lebih susah berbanding menjaga sekandang lembu Menjaga dan mendidik anak perempuan tak sama dengan cara menjaga anak lelaki Kerisauan sebagai ibu bapa yang menmpunyai anak perempuan sangat tingg...
Benda Boleh Baiki Jangan Diganti Kita Suami Jangan Asyik Cari Kesalahan Isteri Pandang Perempuan Lain

Benda Boleh Baiki Jangan Diganti Kita Suami Jangan Asyik Cari Kesalahan Isteri Pandang Perempuan Lain

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 879 hits
Terlalu banyak kisah yang viral tentang layanan suami terhadap isteri yang tidak dapat diterima akal dan tidak berperikemanusiaan Isteri yang sedang mengandung diceraikan demi perempuan lain isteri yang penat menjaga anak anak dijandakan de...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api