Shafie Apdal Lim Tawar Muhyiddin Pilihan Selain Darurat



(Malaysiakini) – Di tengah-tengah kemungkinan kerajaan mengisytiharkan darurat dan parlimen digantung, beberapa tokoh pembangkang menawarkan beberapa pilihan lain kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.
Presiden Warisan Mohd Shafie Apdal berkata hari ini darurat bukan pilihan dan menggesa “perpaduan.”
Shafie, yang tewas kepada gabungan pimpinan Muhyiddin pada PRK Sabah 26 Sept lalu, berkata beliau sedia berdamai.
“Saya memohon kepada semua pemimpin di negara kita yang dikasihi untuk mengetepikan perbezaan kita dan bekerja bersama-sama untuk mengatasi cabaran terbesar yang sedang kita hadapi, dan mengutamakan Raja, negara dan rakyat di atas semua masalah lain.
“Kami mungkin tidak sepakat dalam banyak perkara, tetapi pada masa ini, saya rasa kami boleh bersetuju dengan satu perkara – kami mencintai negara kita ini.
“Semoga Allah memberi kita semua hidayah dan petunjuk untuk memilih jalan yang benar dan betul demi kepentingan negara,” kata Shafie, yang juga ahli parlimen Semporna.
“Keruntuhan ekonomi global dan domestik (akibat dampak Covid-19) yang membinasakan dan memberi kesan terhadap kehidupan setiap rakyat Malaysia adalah musuh sebenar,” jelas bekas ketua menteri Sabah pada satu kenyataan.
Semalam, Anggota Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman menggesa kerajaan memperoleh sokongan dwiparti untuk meluluskan Belanjawan 2021 dan bukannya mengisytiharkan darurat.
Syed Saddiq, yang kini tidak menyebelahi mana-mana parti, berkata anggota parlimen telah membuktikan bahawa mereka boleh bekerjasama apabila diperlukan.
Syed Saddiq semalam mencadangkan perjanjian “keyakinan dan pembekalan” (confidence-and-supply).
Dalam sistem parlimen Westminster perjanjian “keyakinan dan pembekalan” bermaksud sesebuah parti itu atau ahli palimen bersetuju menyokong undi percaya atau rang undang-undang kerajaan sedia ada, sama ada dengan pengundian memihak kepada dasar tersebut atau pun mengecualikan diri.
Ini berbeza dengan aturan undian di parlimen berdasarkan gabungan parti pemerintah, yang mana MP perlu mengundi kerajaan pada setiap RUU.
Dia berkata demikian merujuk pindaan perlembagaan untuk menurunkan had usia mengundi kepada 18 tahun yang mendapat sokongan Dewan Rakyat.
Syed Saddiq meletakkan syarat kerjasama dwiparti itu dengan pembangkang masih berperanan tetapi tiada pilihan raya umum diadakan sehingga Covid-19 stabil dalam masa setahun atau dua tahun lagi.
Kedua, beliau mencadangkan peruntukan sekata untuk semua ahli parlimen bagi mengelakkan tindakan ‘lompat’ parti.
Ketiga,  Syed Saddiq menggesa jawatankuasa dwiparti dalam meluluskan RUU penting.
Awal hari ini, Ahli Parlimen Iskandar Puteri, Lim Kit Siang pada satu kenyataan mengusulkan supaya Muhyiddin diberikan waktu hingga 6 November bagi menentukan sekiranya mungkin untuk beliau mengaturkan perjanjian “keyakinan dan pembekalan” atau mengemukakan pilihan lain.
Ini jelas Lim, supaya perang melawan Covid-19 benar-benar digerakkan oleh seluruh masyarakat dan kerajaan yang dipimpin oleh 222 anggota Dewan Rakyat di parlimen.
Ketika dihubungi, veteran DAP itu berkata beliau setuju dengan beberapa perkara yang dikemukakan oleh Syed Saddiq.
Sentimen sebegitu bukanlah perkara baru daripada tokoh DAP.
Pada 18 Ogos dan 22 Oktober, Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke menganjurkan “gencatan senjata” dan meminta Muhyiddin meneroka kerjasama dwiparti pemerintah dan pembangkang.
Ketika itu, kedudukan Muhyiddin dilihat mulai lemah dan menghadapi tekanan daripada sekutunya Umno dan saingan PKR.
Kelmarin, kabinet dilapor bersetuju pelaksanaan ‘darurat’ bagi menangani penularan wabak Covid-19.
Kemudian, Muhyiddin menghadap Yang di-Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah di Istana Abdulaziz di Kuantan Pahang, namun butiran mengenai pertemuan itu tidak didedahkan.
Hari ini, Sultan Abdullah akan bertemu dengan Majlis Raja-Raja Melayu difahamkan bagi membincangkan pengisytiharan darurat.
Terdahulu, kerajaan Muhyiddin dijadualkan akan membentangkan Belanjawan 2021 pada 6 November dan undian akan bermula pada 17 November.
Bagaimanapun, sebilangan ahli parlimen Pakatan Harapan pula memberitahu Malaysiakini bahawa undian Rang Undang-Undang (RUU) Perbekalan (Belanjawan) 2021 mungkin boleh membawa mudarat kepada kedudukan Muhyiddin.
Ahli Parlimen Shah Alam dan Ketua Penerangan Amanah, Khalid Samad berkata hal ini mungkin mewujudkan duluan (precedent) salah kepada perdana menteri yang kehilangan majoriti.
“Cara yang tepat adalah dengan memiliki undi percaya. Jika Muhyiddin menang, walaupun dengan satu undi, kami dapat mempertimbangkan kes itu ditutup, dan kami akan pergi ke aturan RUU Perbekalan.
“Jika beliau kalah, kami akan memilih perdana menteri baru dan bergerak ke hadapan.
“Kalau tidak, kamu hanya membuat precedent untuk pimpinan akan datang – kalah majoriti, kemudian ancam untuk isytihar darurat bagi memaksa kelulusan RUU Perbekalan,” katanya.
Sementara itu, Ketua Penerangan PKR dan MP Lembah Pantai Fahmi Fazil berkata beliau tidak menentang RUU perbekalan jika boleh menjadikan keadaan politik lebih baik lagi.
“Tapi sebenarnya, saya was-was. Muhyiddin boleh membantu lebih awal untuk menunjukkan beliau ikhlas.
“Misalnya dengan bukan sahaja membenarkan perkongsian data terperinci antara Kementerian Kesihatan (CPRC) dengan Pasukan Petugas Khas Covid-19 Selangor tetapi juga melibatkan pemimpin pembangkang dan menteri besar di dalam taklimat dan keputusan penting Majlis Keselamatan Negara (MKN).
“Tapi ini tidak terjadi,” kata Fahmi.
Jelasnya, Muhyiddin perlu membina kepercayaan dengan berjanji untuk tidak mengisytiharkan darurat dan mula berunding dengan pembangkang.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/10/25/shafie-apdal-lim-tawar-muhyiddin-pilihan-selain-darurat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya Darurat Dapat Halang Pilihan Raya Kata Muhyiddin

Hanya Darurat Dapat Halang Pilihan Raya Kata Muhyiddin

papar berkaitan - pada 31/10/2020 - jumlah : 303 hits
freemalaysiatoday com October 31 2020 4 50 PMPerdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata pilihan raya kecil di Batu Sapi dan pilihan raya negeri Sarawak hanya boleh ditangguhkan sehingga pandemik Covid 19 berakhir sekiranya darurat diisytihark...
Muhyiddin Gunakan Darurat Untuk Terus Bertahan

Muhyiddin Gunakan Darurat Untuk Terus Bertahan

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 260 hits
Petang semalam Perdana Menteri TS MUhyiddin Yassin telah mengadap ke bawah DYMM SPB YDP Agong Ke XVi Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah ibni Al Marhum Sultan Ahmad Shah di Istana Abdul Aziz Kuantan Pahang selepas mempeng...
Penolakan Agong Pada Cadangan Darurat Tamparan Buat Muhyiddin Kata Pkr Dap Amanah Dan Sebahagian Umno

Penolakan Agong Pada Cadangan Darurat Tamparan Buat Muhyiddin Kata Pkr Dap Amanah Dan Sebahagian Umno

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 344 hits
Beberapa anggota parlimen pembangkang menyokong titah Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Sultan Haji Ahmad Shah untuk tidak menerima permintaan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin bagi mengisytiharkan darurat Tindakan itu turut mendapat ...
Muhyiddin Bukan Semestinya Pm Semasa Darurat

Muhyiddin Bukan Semestinya Pm Semasa Darurat

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 284 hits
Ku Li dipanggil menghadap oleh Yang Dipertuan Agong Azmin mencadangkan darurat dalam Kabinet Selepas Kabinet Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mempersembahkan agar darurat diistiharkan di negara ini kini Tuanku Yang Dipertuan Agong a...
Agong Tolak Darurat Muhyiddin Tidak Perlu Letak Jawatan Kata Penganalisis

Agong Tolak Darurat Muhyiddin Tidak Perlu Letak Jawatan Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 398 hits
October 26 2020 7 11 AMPenganalisis berkata Agong dan Raja raja Melayu menaruh kepercayaan kepada kerajaan pimpinan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk meneruskan usaha memerangi wabak Covid 19 dan memulihkan ekonomi PETALING JAYA Pengan...
Bukan Negara Yang Darurat Tetapi Muhyiddin Kata Mat Sabu

Bukan Negara Yang Darurat Tetapi Muhyiddin Kata Mat Sabu

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 241 hits
Bekas Menteri Pertahanan Mohamad Sabu berkata tiada sebab untuk kerajaan melaksanakan undang undang darurat Foto oleh Firdaus LatifKUALA LUMPUR 23 Okt Negara tidak berada dalam keadaan darurat melainkan hanya Perdana Menteri Tan Sri Muhyidd...
Darurat Agong Ada Dua Pilihan Lepas Jumpa Raja Raja Melayu Esok

Darurat Agong Ada Dua Pilihan Lepas Jumpa Raja Raja Melayu Esok

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 370 hits
Yang di Pertuan Agong akan mengadakan pertemuan dengan lapan Raja raja Melayu yang lain esok di mana kesemua baginda dijangka membincangkan cadangan kabinet untuk mengisytiharkan darurat yang dikatakan bagi mengekang Covid 19 Malaysiakini m...
Muhyiddin Pengerusi Mesyuarat Khas Kerajaan Darurat Dipertimbang Lapor Media

Muhyiddin Pengerusi Mesyuarat Khas Kerajaan Darurat Dipertimbang Lapor Media

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 285 hits
MALAYSIA DATELINEPerdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mempengerusikan mesyuarat khas Kabinet di Perdana Putra di Putrajaya dipercayai bagi membincangkan isu isu semasa ketika portal berita pro Azmin Ali berkata isu kerajaan dar...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah