Penolakan Agong Pada Cadangan Darurat Tamparan Buat Muhyiddin Kata Pkr Dap Amanah Dan Sebahagian Umno




Beberapa anggota parlimen pembangkang menyokong titah Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Sultan Haji Ahmad Shah untuk tidak menerima permintaan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin bagi mengisytiharkan darurat.

Tindakan itu turut mendapat pujian dari segelintir ahli parti kerajaan pimpinan Muhyiddin sendiri.
Anggota Parlimen Pasir Gudang Hassan Abdul Karim dari PKR berkata Perlembagaan Persekutuan menyatakan Yang di-Pertuan Agong bertindak mengikut nasihat perdana menteri.

“Tetapi dalam isu darurat ini, Yang di-Pertuan Agong dengan berani menolak nasihat perdana menteri supaya darurat diisytiharkan kerana baginda faham jika diteliti dengan mendalam Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan kuasa budi bicara terletak pada tangan Yang di-Pertuan Agong.

“Baginda pada akhirnya mendapati selepas berunding dengan raja-raja Melayu bahawa syarat suatu darurat besar itu tidak wujud. Dengan kata lain baginda tidak berpuas hati.

“Dalam tradisi dan amalan demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan, saya berpendapat penolakan Yang di-Pertuan Agong adalah satu tamparan kepada perdana menteri dan kabinet kerajaan Perikatan Nasional (PN).


“Tindakan yang bermaruah yang perlu diambil oleh Muhyiddin ialah beliau sepatutnya segera meletakkan jawatan sebagai perdana menteri,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sementara itu, Timbalan Presiden Umno, Mohamed Khaled Nordin turut menyokong keputusan Agong yang dibuat selepas berunding dengan Raja-raja Melayu.

“Yang di-Pertuan Agong dan Raja-raja Melayu telah melakukan perkara yang sangat bijaksana dengan tidak mengistyiharkan perintah darurat seperti yang dicadangkan oleh kerajaan.

“Keputusan Agong telah mengambil kira kepentingan rakyat yang sebenar-benarnya,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Kerajaan sebelum ini dikatakan cuba mencadangkan darurat bagi mengekang penularan Covid-19 namun pengkritik melihat ia sebagai usaha Muhyiddin untuk mempertahankan kuasanya selepas terdapat spekulasi ada anggota parlimen Umno yang mungkin tidak lagi menyebelahinya.

Sementara itu, Khaled turut berkata, keputusan Yang di-Pertuan Agong membuktikan bahawa Perlembagaan Persekutuan tidak boleh digunakan mengikut kehendak hati.

“Keputusan ini juga memaparkan keyakinan Yang di-Pertuan Agong terhadap keupayaan sistem kesihatan Malaysia dan kemampuan penjawat awam serta rakyat Malaysia dalam mengatasi krisis global ini,” katanya lagi.
Anggota Parlimen Iskandar Puteri, Lim Kit Siang pula menzahirkan rasa terima kasih susulan keputusan Yang di-Pertuan Agong.

“Sistem raja berpelembagaan kita terbukti sebagai satu benteng utama mempertahankan sistem demokrasi berparlimen di Malaysia,” katanya lagi.

Lim turut berkata rakyat Malaysia, termasuk anggota parlimen perlu bersatu padu untuk memerangi gelombang ketiga wabak Covid-19 yang melanda negara.

“Laporan terkini menunjukkan penurunan 465 kes jangkitan Covid-19 (sejumlah 823 kes untuk hari ini berbanding dengan 1,288 kes semalam) yang sepatutnya menjadi berita yang memberansangkan terutamanya para petugas barisan hadapan, dan seluruh rakyat Malaysia, untuk menggandakan usaha kita semua dalam mendatarkan lekuk penularan gelombang ketiga wabak Covid-19 di Malaysia.

“Perhatian khusus perlu diberikan kepada Sabah yang kini menjadi pusat penularan utama wabak ini.

“Semua ahli-ahli parlimen perlu fokus kepada usaha untuk menyelamatkan nyawa dan kehidupan dalam berhadapan dengan ancaman wabak Covid-19,” katanya.

Presiden Amanah Mohamad Sabu, yang juga merupakan anggota parlimen Kota Raja turut memuji keputusan Agong.

“Parti Amanah meyakini bahawa keputusan ini telah dibuat dengan penuh hemah dan kebijaksanaan dengan mengambilkira kepentingan rakyat Malaysia seluruhnya dan kelangsungan kemakmuran negara,” katanya.

Mohamad turut berkata partinya bersedia untuk menyokong segala usaha memerangi Covid-19 dan berjanji akan memberi kerjasama penuh.

Muhyiddin telah mengadap Yang di-Pertuan Agong hari Jumaat lalu untuk mencadangkan darurat.

Yang di-Pertuan Agong hari ini mengadakan pertemuan bersama Raja-raja Melayu bagi berbincang susulan cadangan yang dikemukakan Muhyiddin.


Namun, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Sultan Haji Ahmad Shah bertitah tiada keperluan untuk mengisytiharkan darurat di Malaysia buat masa ini.

Walaupun darurat tidak diisytiharkan, Agong mengingatkan ahli politik agar menghentikan segera segala politicking yang boleh menggangu kestabilan pemerintahan negara.

Dalam kenyataan berasingan, Timbalan Pemuda Umno Shahril Hamdan turut merujuk kenyataan Agong untuk mengulangi gesaan untuk kurangkan bermain politik.


“Saya berharap agar ahli-ahli politik memberi perhatian sepenuhnya kepada belanjawan ini. Utamakan rakyat. Itu merupakan tanggungjawab utama sebagai pemimpin,” katanya lagi.
MR :  Muhyiddin kena cari cara lain untuk strategi politiknya 


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/10/penolakan-agong-pada-cadangan-darurat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menteri Himpun Di Rumah Muhyiddin Selepas Agong Tolak Cadangan Darurat

Menteri Himpun Di Rumah Muhyiddin Selepas Agong Tolak Cadangan Darurat

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 292 hits
KUALA LUMPUR Anggota Kabinet berhimpun di kediaman Perdana Menteri Muhyiddin Yassin pada Ahad malam selepas Yang di Pertuan Agong menolak cadangan kerajaan untuk mengisytiharkan darurat Lebih 10 kenderaan dilihat memasuki kediaman peribadi ...
Agong Tolak Darurat Muhyiddin Tidak Perlu Letak Jawatan Kata Penganalisis

Agong Tolak Darurat Muhyiddin Tidak Perlu Letak Jawatan Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 398 hits
October 26 2020 7 11 AMPenganalisis berkata Agong dan Raja raja Melayu menaruh kepercayaan kepada kerajaan pimpinan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk meneruskan usaha memerangi wabak Covid 19 dan memulihkan ekonomi PETALING JAYA Pengan...
After Muhyiddin S Emergency Gambit Flops Umno And Dap Call For Reconciliation

After Muhyiddin S Emergency Gambit Flops Umno And Dap Call For Reconciliation

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 297 hits
Both Umno and DAP bitter political rivals have called for national reconciliation This is after the Yang di Pertuan Agong Prime Minister Muhyiddin Yassin s bid to declare a state of emergency and instead urged politicians to closed ranks in...
Muhyiddin Minta Umno Perinci Syarat Baru Kerjasama Secara Bertulis Kata Ahmad Maslan

Muhyiddin Minta Umno Perinci Syarat Baru Kerjasama Secara Bertulis Kata Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 320 hits
October 16 2020 2 43 PMSetiausaha Agung Umno berkata beliau menangguhkan penghantaran surat kepada perdana menteri sehingga selesai mesyuarat Majlis Tertinggi Umno pada Selasa depan PETALING JAYA Pengerusi Perikatan Nasional Muhyiddin Yassi...
Darurat Pkr Dakwa Muhyiddin Takut Anwar

Darurat Pkr Dakwa Muhyiddin Takut Anwar

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 226 hits
Parti Keadilan Rakyat menyifatkan cadangan pengisytiharan darurat pentadbiran oleh Kabinet Perikatan Nasional semalam amat aneh kerana mahu dilaksanakan ketika negara dalam keadaan aman Alasan untuk memerangi Covid 19 tidak boleh digunapaka...
Darurat Hanya Memberikan Kuasa Tambahan Kepada Muhyiddin Kata Mahathir

Darurat Hanya Memberikan Kuasa Tambahan Kepada Muhyiddin Kata Mahathir

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 257 hits
Darurat tidak akan dapat menghentikan penularan wabak Covid 19 lebih baik daripada apa yang ada sekarang sebaliknya hanya memberikan kuasa tambahan kepada perdana menteri kata Dr Mahathir Mohamad Menurut Mahathir lagi apa yang dilakukan Muh...
Dap Kecam Kenyataan Pkr Hormati Keputusan Umno Kekal Sokong Pn

Dap Kecam Kenyataan Pkr Hormati Keputusan Umno Kekal Sokong Pn

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 201 hits
malaysiakini comDiterbitkan Hari ini 1 42 pmKenyataan Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail bahawa parti itu menghormati keputusan Umno untuk terus menyokong Perikatan Nasional nampaknya mencetuskan rasa tidak puas hati DAP Setiaus...
Umno Putuskan Quot Kekal Sokong Quot Kerajaan Pn Tidak Jalin Kerjasama Dengan Pkr Dan Dap

Umno Putuskan Quot Kekal Sokong Quot Kerajaan Pn Tidak Jalin Kerjasama Dengan Pkr Dan Dap

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 218 hits
nbsp KUALA LUMPUR Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi UMNO malam ini memutuskan untuk mengekalkan keputusan terdahulu untuk mendukung kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin nbsp selain tidak menjalin kerjasama dengan PKR
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Islamic Studies Expert The Act Of Likening Humans To Dogs For Patronising Mcd S Is Sinful



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur