Setelah Anwar Tak Cukup Nombor Johari Abdul Kata Tak Semestinya Pembangkang Jadi Pm



KETUA Whip Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Johari Abdul menegaskan bahawa tidak semestinya ahli Parlimen pembangkang akan dilantik sebagai perdana menteri sekiranya Tan Sri Muhyiddin Yassin hilang sokongan di Dewan Rakyat pada September ini.
“Saya yakin sesiapa juga yang akan naik, tidak semestinya daripada pembangkang. Mungkin ada orang lain dalam perbincangan Yang di-Pertuan Agong yang boleh memberikan keyakinan kepada ahli Parlimen lain sebagai perdana menteri,” kata Ahli Parlimen Sungai Petani itu kepada wartawan Sinar Harian, Farah Shazwani Ali.
SINAR HARIAN: Muhyiddin menyatakan beliau masih mempunyai majoriti kukuh di Parlimen tetapi Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pula yakin Pakatan Harapan (PH) ada majoriti membentuk kerajaan. Boleh Datuk terangkan kedudukan sebenar ketika ini?
JOHARI: Isunya sekarang jelas, sama ada Muhyiddin boleh menunjukkan beliau mempunyai sokongan yang cukup ataupun tidak. Itu semua akan berlaku dengan beberapa cara.
Cara pertama, perkara yang paling gentleman ialah beliau membawa usul undi percaya. Pernah zaman-zaman sebelum ini, kita tengok perdana menteri membawa usul undi percaya untuk mendapatkan keabsahan bahawa mereka mendapat sokongan majoriti.
Bawa usul, sekali gus ia menamatkan cerita-cerita orang di luar, fitnah atau apa jua pandangan serong terhadap beliau.
Muhyiddin sebenarnya mempunyai peluang apabila diminta oleh Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah untuk mempercepatkan persidangan Parlimen. Sepatutnya, saya kira pada 2 Ogos yang lepas, beliau boleh bawa satu usul untuk mengabsahkan kedudukan beliau tapi beliau ambil tindakan untuk mengadakan Sidang Khas. Muhyiddin miss opportunity itu.
Cara kedua ialah di luar Dewan dengan pembangkang bukan sahaja Pakatan Harapan (PH), tapi juga gabungan ahli Parlimen yang lain membuktikan melalui dokumentasi, surat-surat kepada Speaker dan surat-surat yang ditulis kepada Yang di-Pertuan Agong untuk membuktikan bahawa Muhyiddin sudah hilang sokongan yang sepatutnya sebagai perdana menteri.
Sebab itu kita katakan, beliau hanya mempunyai 103 sokongan ahli Parlimen. Bukti yang tersebar, grafik yang dibuat oleh pihak-pihak media menunjukkan pembangkang mempunyai 117 sokongan.
Sudah tentu beliau menyatakan bahawa itu spekulasi, tidak benar dan andaian.
Bagaimana kita nak membuktikan kalau tidak ada satu tindakan daripada beliau sendiri untuk mematikan pandangan serong tersebut sekiranya beliau sendiri gagal membawa satu usul memastikan dirinya mempunyai jumlah sokongan yang cukup dengan membawa usul undi percaya, seperti mana yang telah dibawa oleh perdana menteri terdahulu.
Kes paling hampir dengan kita ialah bekas Menteri Besar Perak, (Datuk Seri Faizal Azumu) sendiri membenarkan usul undi percaya dibawa ke Dewan Undangan Negeri (DUN) dan terbukti bahawa beliau sebenarnya tidak mempunyai jumlah yang cukup untuk mempertahankan jawatannya.
Itu sebenarnya yang sedang berlaku.
SINAR HARIAN: Muhyiddin menyatakan usul undi percaya September ini akan tentukan kedudukannya. Adakah tempoh itu terlalu lama bagi pembangkang?
JOHARI: Sudah pasti sebab dalam Perlembagaan Persekutuan menjadi dokumen yang kita junjung, menjadi undang-undang tertinggi dan utama negara.
Apabila seseorang itu telah hilang jumlah untuk terus menjadi perdana menteri, maka beliau mesti serta-merta berjumpa Yang di-Pertuan Agong bahawa dirinya telah hilang sokongan.
Dia boleh kata ada sokongan tetapi dalam kes ini, dia tidak ada. Dua perkara yang boleh dilakukan iaitu yang pertama, beliau secara ikhlas, jujur meletakkan jawatan kerana telah hilang jumlah sokongan yang membolehkan beliau menjadi perdana menteri.
Keduanya, meminta supaya Dewan Rakyat dibubarkan. Terpulang kepada Yang di-Pertuan Agong untuk membuat keputusan sama ada meneruskan pemerintahan beliau dengan memberikan beberapa syarat, mungkin memberikan masa ataupun membubarkan Dewan.
Tetapi, yang pentingnya apa jua sebelum Agong membuatkan keputusan, Muhyiddin sendiri seharusnya melepaskan jawatan, tetapi ia tidak berlaku.
Ia bukan soal berani, tidak berani. Bila kita melangkah ke Dewan Rakyat, perkara pertama sekali yang kita lakukan ialah mengangkat sumpah. Ini bukan cerita main-main. Apabila kita masuk ke Dewan Rakyat, antara yang kita sebut dalam sumpah ialah taat setia kepada raja dan Yang di-Pertuan Agong serta menjunjung perlembagaan.
Itu dua perkara yang tidak boleh lari daripada hakikat bahawa ahli Parlimen membawa satu beban yang cukup hebat, di samping berkhidmat kepada rakyat.
Isu perlembagaan tidak boleh diperkotak-katikkan. Apabila telah terbukti hilang majoriti, kamu mesti ambil tindakan mengikut apa yang telah termaktub dalam perlembagaan, iaitu melepaskan jawatan.
Soal berani atau tidak, itu cerita lain. Berani pun kena buat. Kalau tidak berani pun kena buat. Sebab selagi cuba bertahan dengan kedudukan tidak mempunyai majoriti, beliau dilihat sebagai seorang yang tidak menjunjung perlembagaan, tidak memenuhi sumpah dalam Parlimen. Implikasinya ialah persepsi rakyat terhadap Muhyiddin amat buruk.
Yang kedua, kita mempunyai sistem yang mana pentadbir kita akan menerima arahan daripada kerajaan yang sah.
Tetapi kalau pegawai kerajaan sendiri mempunyai rasa was-was sama ada kerajaan ini sah atau tidak, bayangkan bagaimana mereka akan melaksanakan tugas. Mereka sendiri tak yakin bahawa kerajaan ini sah dari segi undang-undang.
Saya bekas pegawai kanan kerajaan, saya tahu. Saya takut kalau saya mengambil arahan dan jika kerajaan itu tumbang, apakah yang akan berlaku pada kerja-kerja yang telah saya laksanakan ini?
Ketiga, tentang persepsi dunia luar yang telah pun mempunyai pelaburannya di sini. Mungkin mereka telah belanja AS$100 juta dan melabur tapi tiba-tiba mereka lihat keadaan huru-hara macam ini.
Ini memberikan gambaran Malaysia bukanlah negara yang boleh diharapkan oleh para pelabur dan boleh menjejaskan kepercayaan mereka kerana komuniti perniagaan amat luas seluruh dunia.
Silalah sambung bacaan anda di SINI

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/08/setelah-anwar-tak-cukup-nombor-johari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Johari Abdul Tidak Semestinya Pembangkang Jadi Pm Jika Muhyiddin Hilang Sokongan

Johari Abdul Tidak Semestinya Pembangkang Jadi Pm Jika Muhyiddin Hilang Sokongan

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 203 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Ketua Whip PKR Johari Abdul berkata tidak semestinya Ahli Parlimen pembangkang akan dilantik sebagai perdana menteri sekiranya Perdana Menteri Muhyiddin Yassin hilang sokongan di Dewan Rakyat pada September ini Be...
Anwar Tak Cukup Nombor Untuk Jadi Pm Pulakdah

Anwar Tak Cukup Nombor Untuk Jadi Pm Pulakdah

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 196 hits
Dalam surat akuan yang diutuskan UMNO kepada Yang di Pertuan Agong tidak menyatakan PM pilihan baharu mereka tetapi sekadar menyatakan menarik sokongan sahaja ia bermakna Anwar juga tidak mendapat sokongan daripada blok UMNO yang bersama Za...
Pemimpin Pkr Rapat Dengan Anwar Kata Kerajaan Pn Ada Majoriti Tipis Lapor Utusan

Pemimpin Pkr Rapat Dengan Anwar Kata Kerajaan Pn Ada Majoriti Tipis Lapor Utusan

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 204 hits
agendadaily com14 8 2021Ahli Parlimen Kapar Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid Ahli Parlimen Damansara Tony Pua dan Ahli Parlimen Bangi Ong Kia Ming Ketika kem Zahid Hamidi dan Pakatan Harapan mendakwa Kerajaan Perikatan Nasional hilang sokong...
Perhimpunan Pembangkang Tak Akan Ubah Keputusan Tangguh Parlimen Kata Penganalisis Politik

Perhimpunan Pembangkang Tak Akan Ubah Keputusan Tangguh Parlimen Kata Penganalisis Politik

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 248 hits
Penganalisis politik berkata tindakan Ahli Parlimen pembangkang itu tidak wajar buat masa sekarang ketika kes Covid 19 masih tinggi KUALA LUMPUR Tindakan beberapa Ahli Parlimen pembangkang berarak ke bangunan Parlimen meskipun mengetahui Me...
Pembangkang Wajar Terima Tawaran Pm Kata Majlis Ayahanda Malaysia

Pembangkang Wajar Terima Tawaran Pm Kata Majlis Ayahanda Malaysia

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 391 hits
AGENDA DAILY Majlis Ayahanda Malaysia berharap kemelut politik Malaysia berakhir dengan tawaran Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin terhadap pembangkang Majlis Ayahanda Malaysia meminta semua pihak terutama parti pembangkang menerima t...
Ph Akui Anwar Tak Cukup Sokongan Jadi Pm

Ph Akui Anwar Tak Cukup Sokongan Jadi Pm

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 236 hits
AGENDA DAILY Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim gagal mendapat majoriti sokongan Ahli Parlimen untuk dicalonkan sebagai Perdana Menteri namun Pakatan Harapan mengutus surat kepada Yang di Pertuan Agong setelah UMNO mendakwa 13 Ahli Parli...
Gagal Calonkan Anwar Sebagai Pm Pembangkang Kumpul Nama Mereka Yang Menentang Muhyiddin

Gagal Calonkan Anwar Sebagai Pm Pembangkang Kumpul Nama Mereka Yang Menentang Muhyiddin

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 302 hits
Rancangan pemimpin PKR untuk mengangkat ketua mereka Anwar Ibrahim sebagai calon perdana menteri kepada Yang di Pertuan Agong terpaksa dibatalkan selepas gagal menunjukkan blok pembangkang memiliki sokongan majoriti ahli Parlimen Demikian m...
Pembangkang Ada 107 Sokongan Beberapa Mp Kerajaan Akan Menyokong Anwar

Pembangkang Ada 107 Sokongan Beberapa Mp Kerajaan Akan Menyokong Anwar

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 246 hits
POSTED BY AMIR WRLRKerajaan Perikatan Nasional didakwa sudah jatuh berdasarkan jumlah Ahli Parlimen yang berada di Dataran Merdeka Ketua Pembangkang Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata terdapat 107 Ahli Parlimen Pembangkang di Dataran...
Muhyiddin Punyai Sokongan Cukup Dan Jitu Di Parlimen Sidang Dewan Ditangguh Bukan Kerana Politik Kata Ahmad Faizal

Muhyiddin Punyai Sokongan Cukup Dan Jitu Di Parlimen Sidang Dewan Ditangguh Bukan Kerana Politik Kata Ahmad Faizal

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 264 hits
Ahmad Faizal Azumu berkata dakwaan Muhyiddin menangguhkan sidang Dewan Rakyat Isnin ini kerana bimbang kerajaan berkemungkinan tumbang adalah tohmahan dan tidak berasas sama sekali PETALING JAYA Timbalan Presiden Bersatu Ahmad Faizal Azumu ...
Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment