Anwar Tak Cukup Nombor Untuk Jadi Pm Pulakdah



Dalam surat akuan yang diutuskan UMNO kepada Yang di-Pertuan Agong tidak menyatakan PM pilihan baharu mereka tetapi sekadar menyatakan menarik sokongan sahaja, ia bermakna Anwar juga tidak mendapat sokongan daripada blok UMNO yang bersama Zahid.
Senario semasa ini bermakna, parti-parti yang berada di blok pembangkang yang kini ditambah 14 MP UMNO juga tidak sepakat untuk melantik Anwar sebagai PM baharu mereka.
Seorang penganalisis politik, Dr Kamarul Zaman Yusoff berpendapat, melihat keadaan pembangkang yang berpecah dan tidak mempunyai hala tuju untuk memilih calon PM mereka, ia memberi kelebihan kepada Muhyiddin namun pilihan masih ada untuk kerajaan menasihati Yang di-Pertuan Agong agar membubarkan Parlimen bagi memberi mandat kepada rakyat agar kestabilan politik dapat dikembalikan.
“Sepatutnya kalau usul tak percaya dah dilulus, PM sama ada perlu letak jawatan atau bubar Parlimen, itu prosedur dia. Jika PM letak jawatan terpulang kepada Agong untuk pilih PM baharu yang pada hemat Baginda boleh dapat kepercayaan majoriti MP.
“Dalam keadaan pembangkang berpecah pastilah Muhyiddin boleh naik balik. Tapi jika Muhyiddin minta bubar Parlimen maka akan ada PRU (Pilihan Raya Umum), melainkan jika Agong tak perkenan. Dalam keadaan Agong tak perkenan adakan PRU terpulang kepada Agong untuk pilih PM baharu yang pada hemat Baginda boleh dapat kepercayaan majoriti MP,” katanya.
Kamarul Zaman berkata kestabilan politik perlu dalam memastikan pentadbiran kerajaan berjalan dengan lancar dan terurus, mengambil kira pelaksanaan vaksinasi yang berjalan lancar mungkin PRU boleh diadakan sekitar hujung Oktober selepas mencapai imuniti berkelompok waktu itu.
“Jika PRU dipanggil sekitar akhir Oktober atau awal November pun tiada masalah sebenarnya, sebab herd immunity sudah tercapai pada akhir Oktober.
“Cuma kena buat SOP (prosedur operasi standard) pencalonan, kempen dan pengundian yang lebih ketatlah untuk pastikan Covid 19 tidak merebak,” katanya.
Seorang MP UMNO, Datuk Zahidi Zainul Abidin berkata langkah mengadakan PRU dengan memberi mandat kepada rakyat adalah jalan keluar kepada kemelut politik ketika ini, ia bagaimanapun perlu mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong dan sekurang-kurangnya kes Covid-19 diturunkan terlebih dahulu.
“Kalau Agong setuju untuk adakan PRU, jadi PRU lah yang terbaik. Kita bagi Covid rendah dulu, sekurang-kurangnya dalam tempoh 6 bulan. Kemudian buatlah pilihan raya,” katanya kepada AgendaDaily

Laporan berkaitan..
Blok pembangkang akhirnya mengaku tidak cukup sokongan bagi membuktikan kepada Yang di-Pertuan Agong bahawa ketua mereka Datuk Seri Anwar Ibrahim layak untuk diangkat sebagai Perdana Menteri.
Susulan itu mereka dilapor membatal pencalonan Anwar sebagai Perdana Menteri, namun mengutus surat akuan kepada Yang di-Pertuan Agong hari ini sebagai langkah tergesa-gesa menyokong surat yang dihantar oleh UMNO menyatakan 13 Ahli Parlimennya tidak menyokong Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Penghantaran surat oleh PH disahkan Timbalan Presiden AMANAH yang juga Ahli Parlimen Pulai, Datuk Seri Salahuddin Ayub.
“Ya kita ada buat surat (akuan). Surat itu dihantar menerusi parti (masing-masing dalam komponen Pakatan Harapan – PH). Cuma saya tak pasti bila surat itu dihantar tetapi saya ada dimaklumkan mengenainya,” katanya memetik laporan BHOnline.
Seorang pemimpin kanan PKR berkata blok pembangkang bersetuju untuk memberi tumpuan kepada Ahli Parlimen yang menentang Muhyiddin.
“Memanglah Ahli Parlimen pembangkang tak akan sokong Perdana Menteri yang memerintah. Perkara sedemikian dah memang terang. Tetapi kami berpandangan sesuatu perlu dilakukan cepat untuk menyokong surat UMNO kepada Tuanku.
“Mereka sedar bahawa selagi mereka tidak memiliki nama untuk calon Perdana Menteri, tidak ada apa yang berubah dalam konteks persefahaman untuk menggulingkan kerajaan sekarang,” katanya seperti dilaporkan MalaysiaNow.
Memetik laporan itu PH dan beberapa Ahli Parlimen lain mendakwa berjaya mengumpulkan 100 nama berserta 13 nama yang didakwa oleh Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.
Selain itu, Parti Warisan Sabah (WARISAN) turut mengesahkan mengutus surat kepada Yang di-Pertuan Agong berhubung perkara sama.
Ketua Wira WARISAN yang juga Ahli Parlimen Sepanggar, Datuk Azis Jamman memaklumkan parti itu sudah menandatangani dan menghantar surat berkenaan.
“WARISAN juga mengesahkan perkara ini. (Surat) ditandatangani dan diutuskan kepada Yang di-Pertuan Agong,” katanya di Twitter.
Walaupun Ahli Parlimen di luar PH turut menolak kepimpinan Muhyiddin, namun mereka tidak menyokong Anwar sebagai Perdana Menteri, yang dikatakan sebagai matlamat utama rancangan Zahid dan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
“Sehingga sekarang, calon perdana menteri belum dinamakan kerana penentangan hebat Ahli-ahli Parlimen yang boleh menjadi kingmaker,” kata sumber dalaman PKR tersebut kepada MalaysiaNow


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/08/anwar-tak-cukup-nombor-untuk-jadi-pm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Setelah Anwar Tak Cukup Nombor Johari Abdul Kata Tak Semestinya Pembangkang Jadi Pm

Setelah Anwar Tak Cukup Nombor Johari Abdul Kata Tak Semestinya Pembangkang Jadi Pm

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 413 hits
KETUA Whip Parti Keadilan Rakyat Datuk Johari Abdul menegaskan bahawa tidak semestinya ahli Parlimen pembangkang akan dilantik sebagai perdana menteri sekiranya Tan Sri Muhyiddin Yassin hilang sokongan di Dewan Rakyat pada September ini Say...
Ph Akui Anwar Tak Cukup Sokongan Jadi Pm

Ph Akui Anwar Tak Cukup Sokongan Jadi Pm

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 236 hits
AGENDA DAILY Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim gagal mendapat majoriti sokongan Ahli Parlimen untuk dicalonkan sebagai Perdana Menteri namun Pakatan Harapan mengutus surat kepada Yang di Pertuan Agong setelah UMNO mendakwa 13 Ahli Parli...
Takkan Umno Nak Khianat Sokong Anwar Dan Dap Ini Benda Gila Zahidi

Takkan Umno Nak Khianat Sokong Anwar Dan Dap Ini Benda Gila Zahidi

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 141 hits
agendadaily com3 8 2021Adakah jajaran baharu bakal terbentuk Seorang Ahli Majlis Tertinggi Datuk Zahidi Zainul Abidin menyifatkan tindakan menarik sokongan daripada kerajaan Perikatan Nasional adalah keputusan gila kerana ia merupakan satu ...
Footage Of Anwar And Dr M Together Gets Tongues Wagging

Footage Of Anwar And Dr M Together Gets Tongues Wagging

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 223 hits
PETALING JAYA It was a rare sight when former political adversaries Tun Dr Mahathir Mohamad and Datuk Seri Anwar Ibrahim stood by more than 100 MPs at Dataran Merdeka on Monday to protest the postponement of the special sitting of Parliamen...
Nazri Challenges Anwar To Name Mps Who No Longer Support Perikatan

Nazri Challenges Anwar To Name Mps Who No Longer Support Perikatan

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 255 hits
With Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim once again claiming that he has the numbers he must be able back it up or the government of the day will remain standing says Padang Rengas MP Datuk Seri Nazri Aziz If Anwar claims he has a ma...
Dr Mahathir Checkmates Zahid Najib Anwar And Istana

Dr Mahathir Checkmates Zahid Najib Anwar And Istana

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 246 hits
Well it looks like Dr Mahathir is back in the center stage again Since yesterday I began hearing alternative theories about what is actually going on It began with Dr M apologizing for being at that gathering at Dataran Merdeka He apologize...
Peletakan Jawatan Shamsul Anuar Mengesahkan Skrip Dalam Klip Audio Anwar Zahid

Peletakan Jawatan Shamsul Anuar Mengesahkan Skrip Dalam Klip Audio Anwar Zahid

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 143 hits
AGENDA DAILY Klip audio tular melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Peletakan jawatan Menteri UMNO Datuk Seri Shamsul Anuar Nasarah hari ini mengesahkan skrip pakatan sulit antara Datuk Seri Anwar Ibrahim dan...
E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Kidzania Goodday Charge Smoothie Gym Kanak Kanak Pertama Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Punca Otot Kejang

Aktiviti Majlis Forum Dan Pelancaran Buku Halatuju Nasionalis Ppim 18 05 2024

Status Hartanah Hakmilik Sementera Kekal Freehold Leasehold

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pantangnya Dicampur Belacan