Pemimpin Pkr Rapat Dengan Anwar Kata Kerajaan Pn Ada Majoriti Tipis Lapor Utusan


agendadaily.com14/8/2021
Ahli Parlimen Kapar, Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid; Ahli Parlimen Damansara, Tony Pua; dan Ahli Parlimen Bangi, Ong Kia Ming.

Ketika kem Zahid Hamidi dan Pakatan Harapan (PH) mendakwa Kerajaan Perikatan Nasional (PN) hilang sokongan majoriti di Dewan Rakyat, seorang pemimpin kanan yang rapat dengan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim, menafikannya.

Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR, Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid dilihat menjelaskan bahawa Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Kerajaan PN masih mempunyai majoriti tipis.

Memetik kenyataan kepada Utusan hari ini, Ahli Parlimen Kapar itu “menafikan penglibatan ahli-ahli Parlimen pembangkang bagi ‘menyelamatkan’ majoriti tipis kerajaan PN dalam usul undi percaya di Parlimen, September ini”.

Utusan melaporkan:
“Sementara itu, ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR, Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid turut menafikan penglibatan ahli-ahli Parlimen pembangkang bagi ‘meyelamatkan’ majoriti tipis kerajaan PN dalam usul undi percaya di Parlimen, September ini.”

Kenyataan Abdullah itu sekali gus menunjukkan Kerajaan PN masih mempunyai majoriti di Dewan Rakyat, walaupun didakwanya dengan undi yang tipis.

Abdullah Sani membuat kenyataan itu kerana dalam pemerhatiannya tidak ada Ahli-Ahli Parlimen (MP) DAP akan memeterai perjanjian keyakinan dan pembekalan (CSA) dan menyokong Muhyiddin.

Malah beliau yakin semua Ahli Parlimen pembangkang ‘tidak lari,’ malah, sepakat bersama PH dan menyokong Anwar menjadi Perdana Menteri.

Agenda Daily semalam melaporkan terdapat MP daripada Team B DAP yang berfikiran lebih terbuka dalam memikirkan kepentingan rakyat yang kini sedang berdepan wabak Covid-19 dan kesan daripada pandemik itu yang telah lebih setahun melanda negara.

Hanya dari segi keahlian sahaja yang mengikat mereka dengan dasar parti namun hakikatnya mereka bebas membuat pilihan dan bersuara berdasarkan ‘hak untuk bersuara’ seperti yang dilaung-laungkan pembangkang selama ini.

DAP walaupun duduk di bawah gabungan Kem PH, namun Agenda Daily diberitahu di dalam parti itu sendiri terdapat individu yang enggan bekerjasama dengan Kluster Kleptokrat daripada UMNO diketuai Zahid dan Najib Razak.

Ini kerana Team B DAP masih berpegang kepada penolakan terhadap kleptokrat yang diperjuangkan sejak Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14). Lagi pula DAP mendapat sokongan pengundi Cina disebabkan isu kleptokrat kerajaan Barisan Nasional (BN) diterajui UMNO.

Sumber dalaman DAP memberitahu Agenda Daily, perpecahan di dalam parti itu yang sudah lama berlaku kini semakin parah kerana ada sesetengah pemimpin yang sedia bekerjasama dengan kleptokrat yang mereka tumbangkan pada PRU14 lalu.

Team B DAP tegas menolak Zahid dan Najib yang sekarang ini didakwa dengan berpuluh pertuduhan rasuah, pecah amanah dan pengubahan wang haram melibatkan puluhan juta ringgit.

Mereka percaya jika PH, khususnya Anwar menjadi kerajaan, kedua-duanya – Zahid dan Najib – akan bebas daripada semua pertuduhan itu.

Terdahulu, Agenda Daily juga melaporkan dua pemimpin kanan DAP, MP Bangi Ong Kia Ming dan MP Damansara Tony Pua lebih terbuka menerima cadangan kerjasama bipartisan yang dikemukakan oleh Muhyiddin.

Ketika mengulas syor Perdana Menteri, Kia Ming mengajak parti pembangkang menyahut seruan itu dan duduk semeja membincangkannya.

Pua yang juga Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan pula berpendapat cadangan itu harus dipertimbangkan kerana Anwar juga tiada majoriti.

Pua juga dilaporkan berkata terdapat tiga pilihan lain yang boleh difikirkan tetapi ianya akan membawa lebih bencana kepada rakyat dan negara kerana akhirnya kleptokrat akan bebas dan kembali menguasai pentadbiran kerajaan.

Kata Pua:
“Apa pilihan yang ada pada kaca mata rakyat?

i) Meneruskan kemelut politik selama beberapa minggu (atau lebih lama) kerana tidak ada yang mendapat majoriti di tengah-tengah wabak ini.

ii) UMNO PM – kleptokrat bebas dan badut sama berada dalam Kabinet dan

iii) Pilihan Raya Umum, kerana tidak ada sesiapa memiliki majoriti. Pada ketika krisis pandemik. Cukup-cukuplah.

Bagaimanapun, Pua tidak sanggup menerima tiga pilihan diatas kerana ia bakal mengundang lebih banyak kehancuran kepada negara sebaliknya berkata Muhyiddin menawarkan beberapa pembaharuan bipartisan yang nyata yang sangat diperlukan oleh negara ketika ini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/08/pemimpin-pkr-rapat-dengan-anwar-kata.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih Baik Bersama Kerajaan Sekarang Daripada Anwar Kata Mp Umno

Lebih Baik Bersama Kerajaan Sekarang Daripada Anwar Kata Mp Umno

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 436 hits
agendaily com5 8 2021Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi senada dengan cikgunya Datuk Seri Anwar Ibrahim Seorang Ahli Parlimen UMNO membidas Presiden Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang masih berusaha keras mengheret parti bekerjasam...
Kadir Kata Anwar Buktikan Dulu Ada Sokongan Majoriti Jika Mahu Jadi Pm

Kadir Kata Anwar Buktikan Dulu Ada Sokongan Majoriti Jika Mahu Jadi Pm

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 175 hits
Kadir kata Anwar buktikan dulu ada sokongan majoriti jika mahu jadi PM Seandainya Muhyiddin kalah dalam undi percaya yang dijanjikannya bulan depan tidak bermakna Anwar secara automatik naik menjadi perdana menteri Anwar kena buktikan secar...
Mustahil Muhyiddin Masih Ada Majoriti Selepas Ahli Parlimen Kerajaan Tarik Sokongan Kata Pembangkang

Mustahil Muhyiddin Masih Ada Majoriti Selepas Ahli Parlimen Kerajaan Tarik Sokongan Kata Pembangkang

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 185 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Pembangkang mendakwa mustahil Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mempunyai sokongan majoriti susulan Ahli Parlimen daripada kerajaan sendiri mengumumkan penarikan balik sokongan mereka semalam Menerusi kenyataan har...
Anwar Confirm Tidak Ada Majoriti Untuk Bentuk Kerajaan

Anwar Confirm Tidak Ada Majoriti Untuk Bentuk Kerajaan

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 201 hits
Anwar mula bercakap tentang kerajaan perpaduan dan persefahaman baru supaya Zahid diterima oleh Pakatan Harapan Pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim sedang menggiatkan usaha menubuhkan apa yang disebut sebagai kerajaan perpaduan dan pers...
5 Ahli Parlimen Pkr Cuba Dibeli Untuk Keabsahan Muhyiddin Kata Saifuddin

5 Ahli Parlimen Pkr Cuba Dibeli Untuk Keabsahan Muhyiddin Kata Saifuddin

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 202 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Usaha rancak sedang dijalankan untuk membeli Ahli Parlimen pembangkang termasuk lima daripada PKR bagi menyokong kerajaan Perikatan Nasional kata Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail Beliau berkata Ahli ...
Letter To Agong Sent After Pkr Fails To Gather Mps Support For Anwar

Letter To Agong Sent After Pkr Fails To Gather Mps Support For Anwar

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 193 hits
A plan by PKR leaders to submit their chairman Anwar Ibrahim to the Yang di Pertuan Agong as their prime ministerial candidate had to be ditched after they failed to show that the opposition leader has the majority support of MPs MalaysiaNo...
Mgnews Anwar Ibrahim Beri Keterangan Di Ibu Pejabat Pkr

Mgnews Anwar Ibrahim Beri Keterangan Di Ibu Pejabat Pkr

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 227 hits
MGNews Anwar Ibrahim Beri Keterangan Di Ibu Pejabat PKRBy 7 August 2021Presiden PKR Anwar Ibrahim hadir ke pejabatnya bagi memberikan keterangan mengenai isu himpunan MP baru baru ini
Keliru Jumlah Sokongan Mp Kepada Pm Ketua Penerangan Pkr Perak Lapor Polis

Keliru Jumlah Sokongan Mp Kepada Pm Ketua Penerangan Pkr Perak Lapor Polis

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 159 hits
Muhamad Arafat menunjukkan laporan polis yang dibuat terhadap Muhyiddin di IPD IpohIPOH Ahli Dewan Undangan Negeri Hulu Kinta Muhamad Arafat Varisai Mahamad membuat laporan polis terhadap Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubung j...
Lari Macam Mana Pun Muhyiddin Tetap Akan Tersungkur Kata Ahli Parlimen Amanah Pkr

Lari Macam Mana Pun Muhyiddin Tetap Akan Tersungkur Kata Ahli Parlimen Amanah Pkr

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 248 hits
Nora MahparPETALING JAYA Muhyiddin Yassin tetap akan tersungkur dari jawatan Perdana Menteri dalam masa terdekat ini walaupun beliau menggunakan pelbagai helah untuk terus mengelak daripada sebarang pembuktian bahawa Presiden Bersatu itu su...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil

Kerajaan Umum Kenaikan Gaji Penjawat Awam Pada 1 Mei 2024

Petua Hilangkan Rekahan Pada Tumit Kaki