Sesi Persekolahan Di Negeri Pkp Ditangguh



 Oleh MAISARAH SHEIKH RAHIM
PUTRAJAYA: Sesi persekolahan 2021 yang sepatutnya bermula 20 Januari ini ditangguhkan berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) selama dua minggu bermula Rabu ini di enam buah negeri. 
Kementerian Pendidikan dalam kenyataan berkata, bagi kawasan PKP Bersyarat (PKPB) dan PKP Pemulihan (PKPP), pengoperasian institusi pendidikan bawah Kementerian dan semua kategori Institusi Pendidikan Swasta (IPS) yang berdaftar termasuk sekolah antarabangsa adalah berdasarkan takwim institusi masing-masing.  
Menurutnya, kumpulan pelajar itu di negeri PKP akan mengikuti  pembelajaran melalui kaedah Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah  (PdPR) mengikut kesesuaian guru dan murid mulai 20 Januari ini termasuk  murid Semester 2 Sijil Vokasional Malaysia (SVM) dan Semester 2  DVM tahun 2020 di Kolej Vokasional. 
Menurutnya, sesi persekolahan secara bersemuka hanya melibatkan murid yang akan menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran  Malaysia (SPM), SVM, Sijil Kemahiran Malaysia  (SKM), Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), Sijil Tinggi Agama  Malaysia (STAM) dan Diploma Vokasional Malaysia (DVM) tahun 2020 dan  2021 serta peperiksaan antarabangsa yang setara. 
“Murid sekolah berasrama penuh dan asrama sekolah harian yang akan menduduki peperiksaan  tersebut dibenarkan pulang ke asrama mulai 16 Januari.
“Surat  kebenaran khas akan dikeluarkan oleh pihak sekolah bagi membolehkan  murid merentas negeri atau daerah untuk pulang ke asrama,” katanya di sini hari ini.
Kata kenyataan itu, semua guru hendaklah kembali ke stesen tempat bertugas masing-masing sebelum 20 Januari bagi tujuan pengoperasian sekolah. 
Jelasnya, guru yang terlibat dengan peperiksaan SPM/SVM/SKM/STPM/STAM/DVM tahun 2020  dan 2021 di kawasan PKP perlu hadir ke sekolah untuk melaksanakan  pengajaran dan pembelajaran (PdP) secara bersemuka. 
Surat kebenaran khas akan dikeluarkan oleh pihak sekolah bagi membolehkan guru merentas  negeri atau daerah untuk hadir ke sekolah, katanya.
Bagi Pentaksiran Kemasukan Sekolah Khusus (PKSK) ke Tingkatan 1, katanya, calon  berdaftar yang masih belum menduduki pentaksiran ini akan mengikuti  pentaksiran di antara 20 hingga 29 Januari ini. 
“Sementara itu, bagi  kemasukan ke Tingkatan 4 pula, pentaksiran akan diadakan di antara 15  hingga 25 Februari dan surat kebenaran khas akan dikeluarkan oleh kementerian bagi membolehkan calon merentas negeri atau daerah untuk hadir ke pusat  pentaksiran yang ditetapkan. 
“Pelajar Kolej Matrikulasi di kawasan PKP yang telah berada di kolej perlu  kekal di kolej masing-masing untuk terus mengikuti pembelajaran secara  hibrid,” katanya.   
Dalam pada itu, Kementerian berkenaan menambah, bagi pelajar Institut Pendidikan Guru (IPG) di kawasan PKP, pengajaran dan  pembelajaran bagi semua program pengajian akan dilaksana secara dalam  talian mulai 17 Januari ini. 
Di samping itu, katanya, semua tadika swasta yang berdaftar dengan kementerian boleh terus  beroperasi secara bersemuka.  
“Kementerian menyarankan agar semua ketetapan ini turut diikuti oleh sekolah-sekolah yang  tidak berdaftar dengan kementerian, termasuk sekolah dibawah Kerajaan Negeri. 
“Kementerian akan sentiasa mengambil langkah-langkah perlu selaras dengan Garis  Panduan Pengurusan dan Pengoperasian Sekolah dalam Norma Baharu, Garis  Panduan Pengurusan dan Pengoperasian Institut Pendidikan Guru dan Kolej  Matrikulasi dalam Norma Baharu serta Prosedur Operasi Standard yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan dan Majlis Keselamatan Negara  (MKN),” katanya.  
Pemantauan pengoperasian institusi pendidikan akan dilaksanakan secara  berterusan bagi memastikan aspek kesihatan dan keselamatan semua warga  institusi pendidikan sentiasa diutamakan, jelas kenyataan itu.  -UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/01/sesi-persekolahan-di-negeri-pkp_12.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sesi Persekolahan Sepanjang Pkp Pkpb Dan Pkpp 2021

Sesi Persekolahan Sepanjang Pkp Pkpb Dan Pkpp 2021

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 556 hits
Kementerian Pendidikan Malaysian telah kongsikan pengoperasian institusi pendidikan bawah KPM termasuk sesi persekolahan bagi kawasan PKP PKPB dan PKPP untuk tahun 2021 Keputusan dibuat berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Peri...
Terkini 2021 Sop Borang Kebenaran Rentas Negeri Daerah Pkp Pkpb

Terkini 2021 Sop Borang Kebenaran Rentas Negeri Daerah Pkp Pkpb

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 2050 hits
TERKINI 2021 SOP Cara Memohon Borang Kebenaran Rentas Negeri Daerah PKP PKPB PKPP Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Memang tengah panas sekarang ni search keyword berkaitan dengan cara mohon perlepasan kebenaran polis PDRM melalui...
Pkp 2 0 Hanya 6 Negeri Terlibat

Pkp 2 0 Hanya 6 Negeri Terlibat

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 313 hits
PKP 2 0 Hanya 6 Negeri Terlibat Perintah Kawalan Pergerakan ke 2 telah di umumkan oleh Perdana Menteri pada 11 Januari 2021 PKP 2 0 bermula dari tengah malam 13 Januari 2021 sehingga tengah malam 26 Januari 2021 iaitu dalam tempoh 14 hari K...
Individu Dari Zon Merah Negeri Pkp Tidak Di Benar Lakukan Aktiviti Pasca Banjir Di Pahang

Individu Dari Zon Merah Negeri Pkp Tidak Di Benar Lakukan Aktiviti Pasca Banjir Di Pahang

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 239 hits
KUANTAN Badan korporat sukarelawan dan badan bukan kerajaan dari negeri dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan khususnya zon merah tidak dibenarkan melakukan aktiviti pasca banjir di Pahang Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berka...
Muat Turun Borang Permit Pergerakan Pkp Dan Pkpb Bagi Tujuan Rentas Negeri Atau Daerah

Muat Turun Borang Permit Pergerakan Pkp Dan Pkpb Bagi Tujuan Rentas Negeri Atau Daerah

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 5065 hits
Bila setiap kali negara mengenakan Perintah Kawalan Pergerakan yang melibatkan sekatan perjalanan daerah dan negeri ana cukup bimbang akan keadaan mak dan abah di kampung Ini kerana mereka berdua dan dua orang mak saudara kesemuanya warga e...
Pkp Seluruh Negeri Kelantan Bermula 16 Januari 2021 Hingga 26 Januari 2021

Pkp Seluruh Negeri Kelantan Bermula 16 Januari 2021 Hingga 26 Januari 2021

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 365 hits
PKP Seluruh Negeri Kelantan Bermula 16 Januari 2021 Hingga 26 Januari 2021 Selepas beberapa hari pengumuman PKPB dari Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk negeri Kelantan Dalam beberapa hari itu peningkatan kes Covid semakin membi...
Tadika Swasta Beroperasi Di Negeri Pkp Keputusan Hantar Anak Terserah Pada Ibu Bapa

Tadika Swasta Beroperasi Di Negeri Pkp Keputusan Hantar Anak Terserah Pada Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 301 hits
Susulan pengumuman Menteri Kanan Pendidikan Dr Radzi Jidin mengenai pengoperasian tadika swasta tiada paksaan untuk ibu bapa menghantar anak ke tadika jika bimbangkan tahap kesihatan anak Menurut beliau berkaitan dengan kerungsingan ibu bap...
Januari 2021 6 Negeri Di Malaysia Kembali Pkp

Januari 2021 6 Negeri Di Malaysia Kembali Pkp

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 521 hits
Memandangkan jumlah jangkitan Covid 19 semakin menjadi jadi akhir akhir ini kerajaan telah memutuskan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan untuk tempoh 14 hari bemula jam 12 01 tengah malam esok sehingga 26 Januari ini Perdana Men...
Pkp Di Enam Negeri Selama Dua Minggu Bermula 13 Januari Ini Pm

Pkp Di Enam Negeri Selama Dua Minggu Bermula 13 Januari Ini Pm

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 243 hits
Kerajaan memutuskan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan untuk tempoh dua minggu dari 13 hingga 26 Januari ini Mengumumkan perkara itu Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata keputusan melaksanakan PKP adalah berikutan kes Covi...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree