Pkp Seluruh Negeri Kelantan Bermula 16 Januari 2021 Hingga 26 Januari 2021


PKP Seluruh Negeri Kelantan Bermula 16 Januari 2021 Hingga 26 Januari 2021. Selepas beberapa hari pengumuman PKPB dari Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk negeri Kelantan. Dalam beberapa hari itu, peningkatan kes Covid semakin membimbangkan dengan setiap daerah tercatat kes baru..
Kerajaan sebelum ini melaksanakan perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) di Kelantan bermula 13 hingga 26 Jan 2021. Perintah bersyarat ini nampaknya tiada tanda-tanda penurunan memaksa perintah kawalan yang lebih ketat..

 
PKP Seluruh Negeri Kelantan Bermula 16 Januari 2021 Hingga 26 Januari 2021 Mengenai peningkatan kes COVID-19 di Kelantan, Ismail Sabri berkata, purata kes harian meningkat antara 80 hingga 100 kes sehari, manakala jumlah kes aktif juga meningkat mendadak dalam tempoh 14 hari dari 328 kepada 891 kes, sejak 10 Januari lalu.
“Kementerian Kesihatan turut mengesahkan 90 peratus daerah di Kelantan kini dalam zon merah dan jingga. Masing-masing tujuh daerah zon merah, iaitu di Kota Bharu, Bachok, Tumpat, Gua Musang, Machang, Kuala Krai dan Tanah Merah.
“Dua daerah zon kuning, masing-masing di Pasir Puteh dan Pasir Mas, manakala satu daerah zon jingga, Jeli,” katanya.
Sebelum ini, MKN melaksanakan PKP Bersyarat (PKPB) di Sibu dan Kelantan, mulai 13 hingga 26 Januari ini.
Sementara itu, Ismail Sabri berkata, MKN tidak membuat keputusan berkaitan SOP aktiviti atau pembukaan masjid kerana bukan di bawah bidang kuasanya.
Sebaliknya, beliau berkata, soal itu tertakluk sepenuhnya di bawah bidang kuasa sultan atau raja dan pihak berkuasa agama negeri.
Katanya, tindakan pihak tertentu mempersoal SOP di masjid dan surau sebagai mempersoal keputusan sultan atau raja, dan kritikan yang dituju kepada pemerintah negeri.
“Saya terima banyak persoalan dan kiriman video mempertikaikan berkaitan pembukaan masjid, termasuk daripada penceramah yang menyalahkan MKN berkenaan SOP ketat aktiviti di masjid.
“Contoh, jika masjid dibuka untuk lima orang sahaja, satu pertiga atau satu perdua daripada kapasiti masjid, maka keputusan terbabit adalah di bawah perkenan sultan di negeri berkenaan.
“Kementerian berkaitan boleh mengusulkan cadangan melalui Jawatankuasa Muzakarah Khas Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia untuk penelitian pihak berkuasa agama negeri. Namun, keputusan akhir adalah sepenuhnya hak mutlak dan bidang kuasa negeri di bawah naungan raja di setiap negeri,” katanya, bharian..

 
Langkah Pencegahan Covid 19 Berikut dikongsikan langkah kawalan untuk mengelakkan terkena covid 19..
1, Lakukan Saringan
Sila datang dan membuat saringan kesihatan secara percuma di pusat kesihatan tanpa perlu dicari. Bantulah kerajaan dengan tampil secara sukarela dan menjalani pemeriksaan saringan yang ditetapkan terutama kepada mereka yang pergi ke perhimpunan ijtimak tabligh di Masjid Seri Petaling.
2, Kuarantin diri
Sekiranya anda baru pulang daripada mana-mana negara terutamanya China, Korea Selatan, Itali, Jepun dan Iran, anda dinasihatkan untuk melaporkan kepada pusat kesihatan dan melakukan kuarantin diri selama 14 hari berturut-turut.
Sila rujuk ke klinik atau hospital terdekat sekiranya anda mendapat gejala seperti batuk, demam, selsema, sakit tekak dan kesukaran untuk bernafas.
3, Memakai topeng muka
Sekiranya anda tidak sihat seperti batuk atau selsema, pakailah topeng muka dan segeralah mendapatkan rawatan di klinik atau hospital. Jangan menggunakan topeng muka yang sama berulang-ulang kali, sebaiknya keraplah menukar topeng muka dari masa ke semasa.

4, Kekal berada di dalam rumah atau ‘Stay at Home’
Dengan kekal berada di rumah dapat menghindarkan diri kita daripada dijangkiti virus COVID-19. Inilah masa terbaik untuk meluangkan masa yang berkualiti bersama keluarga. Ibu bapa boleh menjadi kreatif dengan melakukan pelbagai aktiviti bersama anak-anak seperti membersihkan rumah, bertukang, memasak, berkebun dan bersukan yang bersifat dalaman dan tidak perlu keluar.
5, Tingkatkan kebersihan diri dan kawasan rumah
Sentiasa mengutamakan kebersihan diri seperti kerap mandi dan kerap mencuci tangan dengan betul menggunakan sabun atau menggunakan bahan pencuci tangan (hand sanitizer). Selain itu, disinfeksi kawasan rumah juga sangat digalakkan untuk membasmi virus.
Campurkan satu penutup peluntur dan sembilan penutup air sahaja dan mula disinfeksi tempat yang kerap disentuh seperti tombol pintu, suis lampu, telefon, alat kawalan, kepala paip dan pintu peti ais.
6, Jaga jarak 1 meter
Sekiranya memerlukan anda untuk keluar seperti membeli barang atau ke tempat kerja atas urusan yang tidak dapat dielakkan, pastikan anda menjaga jarak satu meter supaya tidak bersentuhan.
Selain itu, kita juga digalakkan untuk menjaga kesihatan dengan baik seperti makan makanan yang berkhasiat dan melakukan senaman ringkas di dalam rumah, bharian..
Baca Juga > Cara Mohon Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) Secara Online
Semoga perkongsian ini mendapat manfaat bersama..
The post PKP Seluruh Negeri Kelantan Bermula 16 Januari 2021 Hingga 26 Januari 2021 appeared first on Hasrozi.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://hasrozi.com/uncategorized/pkp-seluruh-negeri-kelantan-bermula-16-januari-2021-hingga-26-januari-2021

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkp Di Seluruh Kelantan Mulai Esok Hingga 26 Januari Ismail Sabri

Pkp Di Seluruh Kelantan Mulai Esok Hingga 26 Januari Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 309 hits
Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri menerusi sidang media yang diadakan sebentar tadi telah menyatakan bahawa negeri Kelantan akan dilaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Menurutnya keputusan tersebut dibuat selepas Kementeria...
Pkp 2 0 Bermula 13 Hingga 26 Januari 10 Info Penting Yang Perlu Anda Tahu

Pkp 2 0 Bermula 13 Hingga 26 Januari 10 Info Penting Yang Perlu Anda Tahu

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 495 hits
PKP 2 0 Bermula 13 Hingga 26 Januari 10 Info Penting Yang Perlu Anda Tahu Salam semua sejak virus Covid 19 menular masuk Malaysia awal tahun lepas pelbagai usaha dilakukan oleh kerajaan bagi mengekang wabak covid 19 Yang pertamanya Perintah...
Januari 2021 6 Negeri Di Malaysia Kembali Pkp

Januari 2021 6 Negeri Di Malaysia Kembali Pkp

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 521 hits
Memandangkan jumlah jangkitan Covid 19 semakin menjadi jadi akhir akhir ini kerajaan telah memutuskan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan untuk tempoh 14 hari bemula jam 12 01 tengah malam esok sehingga 26 Januari ini Perdana Men...
Permohonan Upu Online Bermula 4 Januari Hingga 31 Mac 2021 Tarikh Penting Upu Online

Permohonan Upu Online Bermula 4 Januari Hingga 31 Mac 2021 Tarikh Penting Upu Online

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 314 hits
Permohonan UPU Online Bermula 4 Januari hingga 31 Mac 2021 Pelajar yang ingin membuat permohonan UPU secara online untuk kemasukan sesi akedamik 2021 2022 boleh mula memohon mulai sekarang hingga bulan mac 2021 nanti Permohonan UPU Online 2...
Pkp Di Seluruh Negara Kecuali Sarawak Bermula 22 Januari Ismail Sabri

Pkp Di Seluruh Negara Kecuali Sarawak Bermula 22 Januari Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 277 hits
Seluruh negara bermula 22 Januari ini berada di bawah Perintah Kawalan Pergerakan kecuali negeri Sarawak selepas Kedah Perak Negeri Sembilan Pahang Terengganu dan Perlis turut dikenakan perintah berkenaan Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri...
Pkp Di Enam Negeri Selama Dua Minggu Bermula 13 Januari Ini Pm

Pkp Di Enam Negeri Selama Dua Minggu Bermula 13 Januari Ini Pm

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 243 hits
Kerajaan memutuskan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan untuk tempoh dua minggu dari 13 hingga 26 Januari ini Mengumumkan perkara itu Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata keputusan melaksanakan PKP adalah berikutan kes Covi...
Pahang Antara Negeri Yang Akan Menjalani Pkp Bermula 21 Januari Ini

Pahang Antara Negeri Yang Akan Menjalani Pkp Bermula 21 Januari Ini

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 234 hits
Ini membuktikan melawan pandemik masih belum selesai Manakan tidak PKP akan dilaksanakan di Pahang dan 5 buah negeri lagi bermula jumaat 21 Januari ini Keputusan ini dibuat berikutan kes jangkitan COVID 19 menunjukkan trend peningkatan di b...
Perintah Kawalan Pergerakan Di 6 Negeri Bermula 13 26 Januari 2021

Perintah Kawalan Pergerakan Di 6 Negeri Bermula 13 26 Januari 2021

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 755 hits
Hari ini Perdana Menteri mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan di enam buah negara bermula rabu ini 13 Januari hingga 26 Januari 2021 Pengumuman ini dibuat dalam perutusan Khas Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin sebentar ta...
Pkp Di Wilayah Persekutuan 6 Negeri Dilanjutkan Hingga 4 Feb

Pkp Di Wilayah Persekutuan 6 Negeri Dilanjutkan Hingga 4 Feb

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 239 hits
Perintah kawalan pergerakan dilanjutkan sehingga 4 Februari untuk enam negeri dan kesemua Tiga Wilayah Persekutuan Ia melibatkan Kuala Lumpur Putrajaya dan Labuan serta Selangor Melaka Johor Pulau Pinang Kelantan dan Sabah Dengan lanjutan i...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global

Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu