Sering Mengalami Kebas Di Kaki Mungkin Tanda Penyakit Jangan Ambil Mudah Tau


Menjadi kebiasaan apabila duduk terlalu lama kaki menjadi kebas atau di panggil sesemut oleh sesetengah orang. Namun sering mengalami kebas di kaki mungkin tanda penyakit. itu yang kita wajar ambil tahu. Kondisi kebas di kaki ini turut dikenali dengan nama paraesthesia yang bermaksud kehilangan sensasi pada beberapa bahagian badan. Bukanlah pelik ia berlaku secara sementara ataupun sekejap saja. Malah, ia bukanlah sesuatu yang luar biasa jika kaki merrasa kebas setelah duduk atau berbaring dalam satu jangka masa yang panjang.


Sering Mengalami Kebas Di Kaki Mungkin Tanda Penyakit, Jangan Ambil Mudah Tau


Apapun jangan sesekali memandang remeh masalah kebas kaki. Kadangkala rasa kebas ini merupakan simptom kepada penyakit lain yang mungkin tidak ketahuan. Oleh sebab itu, jika anda kerap mengalami masalah semut-semut ini, pastikan anda berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut, tambah lagi jika ia berlarutan dengan lebih lama dari biasa.


Antara punca menyebabkan rasa kebas di bahagian kaki adalah Biasanya, jika duduk dalam satu jangka masa yang panjang, saraf pada bahagian kaki akan termampat. Akibatnya, pengaliran darah akan tersekat dan menyebabkan anda mengalami rasa kebas dan sensasi sesemut pada bahagian yang terjejas. Tetapi, jangan risau, kondisi ini selalunya tidak kekal lama dan akan pulih selepas beberapa minit.


Selain itu, Kadangkala, kaki anda boleh menjadi sakit dan kebas ketika anda bersenam. Aktiviti larian contohnya boleh memberikan tekanan kepada saraf dan menyebabkan kaki menjadi kebas. Ia juga boleh berlaku disebabkan faktor lain seperti kasut yang terlalu ketat atau mengayuh basikal dalam satu tempoh yang lama.


Walau bagaimanapun, sama seperti kaki yang kebas ketika duduk, mereka yang mengalami sesemut ketika bersenam juga tidak akan mengalaminya dalam jangka masa yang panjang. Selalunya, rasa kebas tersebut akan hilang secara beransur-ansur apabila anda berhenti bersenam. Jika anda mahu kelegaan yang lebih cepat, cuba goyang-goyangkan kaki anda sedikit untuk menggalakkan pengaliran darah.


Sering Mengalami Kebas Di Kaki Mungkin Tanda Penyakit, Jangan Ambil Mudah Tau! Rasa kebas pada bahagian kaki mungkin juga merupakan tanda penyakit yang serius jika ia berlaku berulang kali. Sebagai contoh, sesemut yang di alami mungkin berlaku disebabkan:
- 1 - Penyakit sklerosis berbilang Sklerosis berbilang merupakan sejenis penyakit autoimun yang mempengaruhi sistem saraf pusat. Kebas kaki yang berlaku disebabkan sklerosis berbilang boleh menyebabkan rasa sakit dan gatal yang amat sangat. Malah, rasa kebas ini kadangkala boleh menjadi amat serius sehinggakan pesakit tidak mampu berjalan dengan baik.
- 2 - Penyakit diabetes Kadar gula yang tinggi di dalam badan boleh menyebabkan kerosakan saraf, lebih-lebih lagi jika ia dibiar berlarutan dalam satu jangka masa yang panjang. Doktor mungkin akan menggelar kondisi ini sebagai neuropati periferal (peripheral neuropathy) – Satu penyakit yang terjadi disebabkan kerosakan saraf di luar kawasan otak dan saraf tunjang.


Pesakit yang mengalami kondisi ini akan rasa lemah dan kerap diserang rasa kebas pada kawasan tangan dan kaki. Selain itu, pesakit diabetes yang mengalami neuropati periferal juga sukar untuk mengimbangkan badan.
- 3 - Penyakit arteri periferal Penyakit arteri periferal merupakan satu keadaan yang menyebabkan arteri pada kawasan kaki atau tangan menjadi sempit. Kaki atau tangan pesakit arteri periferal selalunya akan menjadi kebas kerana tidak menerima bekalan darah yang mencukupi.


Rumusannya, Kaki kebas mungkin perkara yang biasa dan tidak serius, tetapi jika ia berlaku dengan kerap dan menyebabkan kesakitan, anda perlu berjumpa doktor dengan kadar segera. Rasa kebas pada kaki yang berlaku disebabkan duduk terlalu lama boleh dihilangkan dengan cara mengurut tempat yang terkesan.


Nak mendapat lebih informasi di blog ini, klik SINI


p/s: Boleh meletakkan pek ais di atas kaki anda selama 15 minit untuk mengurangkan kekejangan. Kadangkala, masalah kejang atau kebas yang anda alami merupakan simptom kepada penyakit lain. Oleh itu, jangan tunggu lagi. Cepat-cepatlah berjumpa doktor ya!


#sumber: laman web hellodoktor


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.huhahuhajerr.com/2021/07/sering-mengalami-kebas-di-kaki-mungkin-tanda-penyakit-jangan-ambil-mudah-tau.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Spin Ye Cara Mudah Basuh Mainan Anak Guna Mesin Basuh Lagi Jimat Masa Mama

Jangan Spin Ye Cara Mudah Basuh Mainan Anak Guna Mesin Basuh Lagi Jimat Masa Mama

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 363 hits
Wow idea ni memang membantu jimatkan masa mama Mainan anak tak dinafikan memang banyak habuk dan bila anak kita yang kecil pegang sudah semestinya dia akan masukkan ke dalam mulut Banyak sangat bakteria terkumpul Selain rendam dalam baldi d...
Xerostomia Salah Satu Tanda Penyakit Diabetes Mellitus

Xerostomia Salah Satu Tanda Penyakit Diabetes Mellitus

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 262 hits
Salah satu tanda penyakit diabetes mellitus jenis 2 adalah rasa kering dalam mulut atau dikenali sebagai xerostomia Tidak semua pesakit diabetis mengalaminya Pengawalan gula dengan lebih baik dapat mengurangkan rasa kekeringan dalam mulut T...
Warna Najis Bayi Dan Maksudnya Jangan Ambil Mudah

Warna Najis Bayi Dan Maksudnya Jangan Ambil Mudah

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 3576 hits
Maksud Warna Najis Bayi Ada banyak warna najis bayi ya bukan satu atau dua yang anda pernah nampak Kalau ikut pengalaman saya bayi saya dulu najisnya 2 warna je samada kuning atau coklat gelap Hehe anda pula bagaimana Ada pengalaman mengeri...
3 Warna Najis Bayi Ini Tanda Si Manja Mungkin Ada Masalah Kesihatan Awas

3 Warna Najis Bayi Ini Tanda Si Manja Mungkin Ada Masalah Kesihatan Awas

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 615 hits
Apabila si manja buang air besar warnanya berbeza beza bukan Mari kenali jenis najis bayi barulah boleh pantau jika mereka mengalami masalah kesihatan Jenis najis bayi Apakah warna normal Hasil buangan bayi sama ada kencing atau berak adala...
Afgan Disahkan Positif Covid 19 Tapi Tidak Mengalami Sebarang Simptom Dan Mungkin Ini Sebabnya

Afgan Disahkan Positif Covid 19 Tapi Tidak Mengalami Sebarang Simptom Dan Mungkin Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 221 hits
Afgan melakukan aktiviti senaman ringan sepanjang jalani kuarantin kendiri Penyanyi Indonesia terkenal Afgan memaklumkan bahawa dirinya disahkan positif Covid 19 sejak Khamis lalu tanpa mengalami sebarang simptom
Jangan Buang Uncang Gel Silika Dalam Kotak Kasut Banyak Kegunaan Rupanya

Jangan Buang Uncang Gel Silika Dalam Kotak Kasut Banyak Kegunaan Rupanya

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 341 hits
Assalamualaikum Hi Semua Lama dah sebenarnya terfikir benda ni Setiap kali beli kasut baru mesti akan dapat gel silika sekali dalam kotak kasut Biasanya memang akan buang terus bersama kotaknya walaupun kadang kadang ragu ragu terfikir fiki...
Jangan Beri Peluang

Jangan Beri Peluang

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 177 hits
JANGAN BERI PELUANG Assalammualaikum wbt Rasa malas tidak dapat ditegah Datangnya tidak diundang tapi perginya mesti dipaksa dan diusir Kadang bukan malas cuba tubuh barangkali terlalu letih Tubuh kita ini sangat unik Allah SWT cipta Tubuh ...
Mca Jangan Lupa Sejarah Hitam Negara Babit Pengganas Komunis

Mca Jangan Lupa Sejarah Hitam Negara Babit Pengganas Komunis

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 259 hits
MCA diingatkan supaya tidak lupa dengan luka lama yang menjadi sejarah hitam kepada negara membabitkan serangan pengganas komunis Justeru sebarang hubungan berkait dengan komunis atau partinya akan menarik sentimen rakyat khususnya orang Me...
Kalau Terbeli Durian Muda Mengkal Jangan Dibuang Boleh Buat Bahan Tambahan Dalam Masakan

Kalau Terbeli Durian Muda Mengkal Jangan Dibuang Boleh Buat Bahan Tambahan Dalam Masakan

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 462 hits
Assalamualaikum Hi korang Mesti ada yang pelik kan bila SA cakap durian tua mengkal atau durian muda boleh dicampurkan dalam makanan Especially masak lemak cili api Pernah jugak Mak SA masak durian tua mengkal semata mata Masak lemak cili a...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah