Sering Baca Asmaul Husna Ini Maknanya


Dalam Asmaul Husna, sering kita temukan bahwa Allah memiliki wujud yang paradoksal; ada al-awwal dan al-akhir (yang Maha Awal dan yang Maha Akhir), ada al-Zahir dan al-Bathin (yang Maha Lahir dan Maha Bathin).
Allah menyatakan dalam berbagai ayat Alquran bahwa Dia adalah Zat Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang namun di sisi lain Allah juga menyebut dirinya sebagai Zat yang Maha Pedih azab-Nya.
Dalam Asmaul Husna disebutkan bahwa Allah itu Maha Pendendam. Ini artinya Allah itu tidak akan lupa dan tidak akan lalai dari kejahatan orang, sehingga Dia pasti akan membalas-Nya.
Atas dasar ini, kita semestinya memahami Allah secara keseluruhan dan tidak boleh memahami-Nya secara parsial.
Jika kita memahami Allah SWT secara parsial, maka kita tidak akan memperoleh gambaran dan pemahaman yang tidak utuh dengan segenap konsekwensi yang ada.
Sebagai contoh, kalau kita hanya memahami Allah sebagai  Zat Yang Maha Pengampun dan Maha Penyayang, kita akan mengalami kelembekan secara moral.
Hal demikian karena kita selalu mempersepsi Allah sebagai yang Tuhan mengampuni semua dosa-dosa kita dan memaafkan semua kesalahan kita.
Demikian juga sebaliknya, kalau kita memahami dan mempersepsi Allah sebagai Pemberi azab yang pedih, Pendendam dan sebagainya, kita akan kehilangan harapan kepada Allah.
Persepsi demikian akan berbahaya sekali padahal Allah adalah tempat kita bersandar. Hanya Allah sajalah tempat kita menggantungkan semua harapan. Kalau kita tidak menggantungkan harapan kepada Allah, kepada siapa lagi kita harus menggantungkan harapan.
Oleh karena itu, Ibnu Arabi mengajarkan kepada kita sifat-sifat paradoksal dari kebenaran dan kita harus melatih dari untuk melihatnya.
Menurut Ibnu Arabi dengan adanya kemampuan menangkap kebenaran yang bersifat ilahi ini, kita menjadi parsial dan universal sekaligus.
Artinya, kita adalah individu dari berbagai individu al-mawjudat namun di saat yang bersamaan pula kita ini adalah mawjudat itu sendiri.
Di satu sisi, kita menyadari hakikat diri kita sebagai individu namun di sisi lain kita menyadari bahwa individu ini lebur dalam keseluruhan. Tentu hal demikian tidaklah paradox.
Oleh karena itu, Ibnu Arabi mengatakan bahwa tauhid ialah usaha untuk meniadakan dualisme. Ini artinya kalau kita masih melihat, mempersepsi, menilai sesuatu dengan dua unsur yang paradox itu, berarti sebetulnya kita belum benar-benar bertauhid.
Maksudnya kalau kita hanya memahami Allah hanya sebagai al-Ghafur ar-Rahim saja, kita masih belum bertauhid.
Ini artinya sebenarnya kita memilih Tuhan sesuai dengan hasrat dan kehendak kita, atau sebaliknya, gaya hidup kita mempengaruhi persepsi kita terhadap Tuhan.
Misalnya kalau dalam hidup ini orientasi kita sangat legal-formalistik (benar-salah), Tuhan akan  kita persepsi sebagai Hakim yang kerjanya ialah mengetuk palu, menghukum benar atau salah:“ Kamu benar, masuk surga. Kamu salah, masuk neraka.”
Akan tetapi kalau kita misalnya merasakan sulit sekali mencari rezeki mungkin kita akan memahami Allah sebagai  Yang Maha Pemberi Rezeki dan kita meminta kepada-Nya uang atau meminta apa saja.
Oleh karena itu ajaran tasawwuf mengajarkan zikir kepada Allah melalui Asmaul Husna.
Hal demikian karena dengan menyebut nama-nama Allah secara keseluruhan, kita diajarkan untuk mempersepsi Allah secara menyeluruh.
Kalau kita hanya meniru Allah sebagai al-mutakabbir, kita akan terlaknat. Kita harus menggabungkannya dengan sifat lain, misalnya ar-rahim dan sebagainya.
Unsur takabur kita gunakan untuk menolong harga diri. Kita tidak akan mempunyai harga diri kalau kita tidak mempunyai rasa sombong.
Kendati demikian jika kelanjutannya itu betul-betul sombong, tentu sikap demikian sangatlah tidak terpuji. Inilah asma Allah yang kata Ibnu Arabi harus kita teladani secara menyeluruh dan tidak memahaminya secara setengah-setengah.
Sumber: islami.co


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/sering-baca-asmaul-husna-ini-maknanya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peluk Anak Sambil Baca Ayat Al Quran Bukan Pukul Kalau Tantrum Elak Emosi Anak Cedera

Peluk Anak Sambil Baca Ayat Al Quran Bukan Pukul Kalau Tantrum Elak Emosi Anak Cedera

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 479 hits
Ibu bapa tentu sekali penat bila berhadapan dengan anak yang selalu tantrum Kalau anak bawah 3 tahun tantrum jangan dipukul Peluklah sekuat kuatnya sambil baca ayat Al Quran Itulah antara perkongsian dari Ibu Rose BILA ANAK BAWAH 3 TAHUN TA...
Sakit Kepala Bila Bangun Tidur Pada Waktu Pagi Meh Baca Apa Sebabnya

Sakit Kepala Bila Bangun Tidur Pada Waktu Pagi Meh Baca Apa Sebabnya

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 430 hits
Sakit kepala bila bangun tidur pada waktu pagi Meh baca apa sebabnya Assalamualaikum wbt Gaiss cikla nak tanya Korang selalu tak kena sakit kepala bila bangun tidur pada waktu pagi Korang nak tau apa sebab korang boleh kena camtu Kalo nak t...
Suami Meninggal Isteri Tidak Bekerja Jaga 3 Anak Mentua Mahu Rebut Harta Termasuk Rumah Kereta Sebaknya Baca Kisah Ni

Suami Meninggal Isteri Tidak Bekerja Jaga 3 Anak Mentua Mahu Rebut Harta Termasuk Rumah Kereta Sebaknya Baca Kisah Ni

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 583 hits
Berbagi oleh seorang konselor yang berpengalaman dihadapkan dengan kasus seperti itu ternyata iri hati pembaca Keluarga menuntut hak putra mereka yang telah meninggal sementara tidak ada yang membela nasib istri dan tiga anaknya yang diting...
Ustaz Ebit Liew Menangis Baca Kisah Isteri Pu Abu Sufyan Diceraikan Ketika Sarat Mengandung

Ustaz Ebit Liew Menangis Baca Kisah Isteri Pu Abu Sufyan Diceraikan Ketika Sarat Mengandung

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 1395 hits
Lebih dari 16 000 perkongsian di laman Facebook luahan sayu Ustaz Ebit Liew membaca kisah perceraian PU Abu Sufyan dan bekas isterinya Ain Afina menarik perhatian netizens Di ruangan komen rata rata wanita yang pernah diceraikan ketika meng...
Macam Mana Nak Pilih Dan Guna Perfume Dengan Cara Yang Betul Meh Baca Ni

Macam Mana Nak Pilih Dan Guna Perfume Dengan Cara Yang Betul Meh Baca Ni

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 719 hits
Macam mana nak pilih dan guna perfume dengan cara yang betul Meh baca ni Assalamualaikum wbt Cikla yakin setiap orang mesti ada pewangi atau perfume kan Tak kiralah apa pun brand atau jenis dia Bagi cikla perfume tu penting sebab ia boleh m...
Anak Sembelit Cuba Baca Cara Mengatasinya

Anak Sembelit Cuba Baca Cara Mengatasinya

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 322 hits
Anak sembelit cuba baca cara mengatasinya Pernah atau tidak anak anak kecil kita yang berumur dari 1 tahun mengalami sembelit Anak buah nieyl ada seorang yang pernah kena sembelit ni umur dia 3 tahun Ya Allah kesiannya kita yang dewasa ni p...
Kalau Tak Bank In Mak Sumpah Kau Jadi Ikan Pari Boleh Berdekah Baca Perbualan Lelaki Ini Melayan Scammer

Kalau Tak Bank In Mak Sumpah Kau Jadi Ikan Pari Boleh Berdekah Baca Perbualan Lelaki Ini Melayan Scammer

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 433 hits
Kalau Tak Bank In Mak Sumpah Kau Jadi Ikan Pari Boleh Berdekah Baca Perbualan Lelaki Ini Melayan Scammer Kalau dah namanya scammer ada pelbagai cara mereka untuk mengaut keuntungan dengan menipu orang lain Biasa yang kita dengar scammer bua...
Ditipu Tiada Tawaran Fatin Husna Murung

Ditipu Tiada Tawaran Fatin Husna Murung

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 284 hits
Fatin mengalami kemurungan selepas lima bulan tiada tawaran pentas sedangkan nyanyian adalah punca pendapatan utamanya Penyanyi Fatin Husna mengaku mengalami kemurungan selepas lima bulan dia langsung tidak menerima tawaran melakukan persem...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds