Serai Bukan Lagi Di Buat Tom Yam Tetapi Menjadi Penyedut Minuman Eco


Serai Bukan Lagi Di buat Tom Yam, Tetapi Menjadi Penyedut Minuman Eco
Tular di media sosial mengenai penggunaan serai sebagai pengganti straw, maka selepas ini akan terjadi permintaan serai semakin tinggi. Peluang baik buat para petani untuk meluaskan lagi tanaman serai yang sedia ada. Boleh meningkatkan jumlah pendapatan kan. Jika kebiasannya serai di letak dalam masakan, kini ianya muncul penyelamat untuk menyedut minuman. Sesuatu yang sangat baru dan segar. 




PENGGUNAAN serai sebagai penyedut minuman akan diperluaskan ke kafe hospital termasuk kepada pesakit bagi menggantikan straw plastik.Cadangan itu dikemukakan Pengerusi Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (KADA), Senator Datuk Husam Musa yang bersedia membekalkan serai kepada mana-mana pihak yang ingin menyahut saranan itu.Beliau berkata, penggunaan serai sebagai penyedut minuman adalah sesuatu yang baru dan sebagai permulaan, beliau mewajibkan penggunaannya di semua kafe KADA."Tanaman serai mempunyai 27 jenis dan untuk penggunaan sebagai penyedut minuman, serai buluh adalah sesuai.

"Kita akan memajukan penggunaannya kepada kafe Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) sama ada untuk digunakan oleh orang ramai atau pesakit kerana ia adalah bahan semula jadi.
"Tanamannya juga akan diperbanyakkan iaitu di sepanjang tebing tali air KADA dan dianggarkan lebih 10,000 rumpun sudah ditanam di Kampung Padang Halban," katanya di Ladang Merdeka Senor, Pasir Mas, semalam.
Husam menyifatkan penggunaannya adalah dua dalam satu kerana lapisan luar saja dijadikan penyedut minuman manakala isi dalamnya dijadikan bahan masakan seperti biasa.
Katanya, beliau akan membuat surat rasmi kepada pihak HUSM, Kubang Kerian untuk kemukakan cadangan itu dalam masa terdekat memandangkan bekalan serai sangat banyak.
"Bagi pencinta alam sekitar, inisiatif serai sebagai penyedut minuman adalah amat bagus kerana dapat mengurangkan penggunaan bahan plastik," katanya. ( cr : metro )

Berikutan isu serai yang semakin hangat di perkatakan, terbaca satu artikel dari surat khabar metro pada April 2019 yang mana ada satu kumpulan dari Sekolah Kebangsaan (SK) Bandar Behrangyang berjaya menghasilkan straw dari daun serai yang di kenali sebagai ‘BioSegar EcoStraw’. Jadi tak pelik lah kan. 
"TIGA murid Sekolah Kebangsaan (SK) Bandar Behrang 2020 di Behrang, merangkul Anugerah Silver pada Festival Ciptaan Antarabangsa dan Inovasi Teknologi Hijau 2019 (i-Finog) di Universiti Malaysia Pahang (UMP), Gambang, Pahang, semalam.

Darwish El Farris Ahmad Zaini,10; Ahmad Thaqif Aisar Abd Hadi,11, dan Muhamad Aiman Azeze,12, memenangi anugerah itu melalui inovasi penyedut minuman bio yang dihasilkan daripada daun serai dan kertas bagi menggantikan penyedut minuman plastik.
Ketiga-tiga murid dibimbing guru Sains, Dr S Shantarasekaran itu, berjaya memenangi anugerah itu pada pertandingan yang turut disertai 338 pasukan antaranya dari Kazakhstan, India, Jerman, Indonesia dan SudanShantarasekaran berkata, penyedut minuman semula jadi dikenali sebagai ‘BioSegar EcoStraw’ itu bersifat mesra alam dihasilkan melalui projek inovasi murid, bertujuan menggantikan penggunaan penyedut minuman plastik sedia ada.
“Penyedut minuman bio ini mudah dilupuskan jika dibuang kerana diperbuat daripada bahan semula jadi jika dibandingkan dengan penyedut minuman plastik.
“Walaupun gagal mengekalkan Anugerah Gold (Anugerah Emas) yang dimenangi di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Merbok, Kedah pada bulan lalu, namun ini tidak akan mematahkan semangat murid-murid sekolah ini untuk terus mencuba dalam pertandingan lain.
“Paling penting, mesej yang hendak disampaikan kepada masyarakat hari ini bahawa mereka mempunyai pilihan untuk menggunakan penyedut minuman yang lebih selamat dan mempunyai aroma yang unik,” katanya ketika dihubungi, hari ini.
Shantarasekaran berkata, penggunaan penyedut minuman bio itu juga dapat membantu mengurangkan masalah pencemaran alam sekitar sekaligus memberikan pilihan kepada pengguna untuk terus menggunakan penyedut minuman mesra alam." 
( cr : metro )
Jadi kepada anda boleh cuba untuk menggunakan nya. Tengok macam mana rasa dan bau. Jika minum air O ok lagi, kalau bersusu dan berlemak manis macam mana ya?. Selamat mencuba.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.khatyaiman.com/2020/01/serai-bukan-lagi-di-buat-tom-yam-tetapi-menjadi-penyedut-minuman-eco.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Troll Meme Straw Serai Jadi Pengganti Penyedut Minuman Tular

10 Troll Meme Straw Serai Jadi Pengganti Penyedut Minuman Tular

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 694 hits
Baru baru ini Pengerusi Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu iaitu Senator Husam Musa mencadangkan penggunaan serai sebagai penyedut minuman di hospital kerajaan Saranan dari kerajaan itu turut mendapat perhatian netizen hingga ada di antara m...
Ingin Menjadi Reseller Ahli Jualan Berikut Ini Rahasianya

Ingin Menjadi Reseller Ahli Jualan Berikut Ini Rahasianya

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 289 hits
Pembahasan kita sekarang yakni Reseller merupakan pihak yang membeli produk dari produsen suplier dan menjual kembali produk tersebut Bila Anda ingin berbisnis tanpa modal besar tanpa pusing mikir produk dan ingin memiliki penghasilan tamba...
Pulut Kuning Istimewa Arleena Menjadi Tarikan

Pulut Kuning Istimewa Arleena Menjadi Tarikan

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 1409 hits
Hi korang Sejak zaman dahulu pulut kuning sangat sinonim dalam adat istiadat dan apa juga perayaan di kalangan orang Melayu kan Sebenarnya adat istiadat masyarakat melayu ni sangat unik apabila Pulut Kuning sebagai simbol berkasih sayang da...
Bolehkah Niat Menjadi Imam Meski Belum Ada Makmum Ini Penjelasanya

Bolehkah Niat Menjadi Imam Meski Belum Ada Makmum Ini Penjelasanya

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 232 hits
Shalat berjamaah adalah diantara sunnah yang paling disepakati oleh para ulama terkait keutamaannya Dasarnya adalah hadis Nabi SAW yang diantaranya diriwayatkan oleh al Bukhari bahwasanya shalat jamaah itu keutamaannya lebih tinggi daripada...
5 Cara Mudah Untuk Mencegah Otak Menjadi Tumpul

5 Cara Mudah Untuk Mencegah Otak Menjadi Tumpul

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 213 hits
Perubahan yang kamu lakukan bisa menjadi cara tepat untuk mengatasi penurunan dalam otak Oleh karena itu penting untuk mengonsumsi makanan yang bisa meningkatkan otak terkait kapabilitas kognitif
Pokok Bonsai Bunga Kertas Menjadi Idaman

Pokok Bonsai Bunga Kertas Menjadi Idaman

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 988 hits
POKOK BONSAI BUNGA KERTAS MENJADI IDAMAN Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera to all my lovely readers Rasanya sudah lama saya tak berkongsi cerita di blog ini Jadual saya bulan Oktober agak padat hingga terasa cepat sungguh masa berlalu S...
Deretan Strategi Esdm Turunkan Harga Gas Menjadi Usd 6 Per Mmbtu

Deretan Strategi Esdm Turunkan Harga Gas Menjadi Usd 6 Per Mmbtu

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 142 hits
Pelaksana tugas Direktur Jenderal Minyak dan Gas Bumi Kementerian ESDM Djoko Siswanto mengatakan untuk menurunkan harga gas akan menggunakan celah pengurangan harga gas dari hulu dan pengurangan biaya distribusi
Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu Dekatje

Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu Dekatje

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 362 hits
Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu Memang teruja nak berkongsi percutian singkat kami selama satu malam di Ipoh baru baru ini yang cukup padat dengan pengalaman menarik Dah bertahun tak bercuti di Ipoh dan peluang kali ni kami gun...
Desember 2019 Utang Pemerintah Turun Menjadi Rp 4 778 Triliun

Desember 2019 Utang Pemerintah Turun Menjadi Rp 4 778 Triliun

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 165 hits
Direktur Jenderal Pengelolaan Pembiayaan dan Risiko Kementerian Keuangan Luky Alfirman mencatat utang pemerintah hingga akhir Desember 2019 menyentuh Rp 4 778 triliun Angka ini menurun dibandingkan November yang tercatat sebesar Rp 4 814 tr...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal