Senarai Kenaikan Gaji Tahunan Tarikh Pergerakan Gaji Dan Kadar Kenaikan Gaji Penjawat Awam


Skim penjawat awam menyediakan kenaikan gaji tahunan yang mana ianya disusun mengikut gred serta kelayakan yang khusus.
Pihak JPA telah meletakkan gaji tahunan penjawat awam berdasarkan peraturan-peraturan pegawai awam penilaian serta syarat kelayakan untuk kenaikan gaji tahunan.
Berkenaan Penerangan Kenaikan Gaji Tahunan Penjawat Awam Apakah itu Kenaikan Gaji Tahunan (KGT)? Kenaikan gaji tahunan merupakan kenaikan gaji bagi setiap penjawat awam mengikut gred skim perkhidmatan. Setiap tahun akan ada kenaikan gaji tahunan berdasarkan prestasi dan rekod. Terdapat penetapan mengenai gaji minimum dan maksimum yang disediakan mengikut skim perkhidmatan.
Untuk kenaikan gaji tahunan adalah berbeza-beza mengikut taraf pendidikan seperti PMR, SPM, Diploma dan Ijazah.
Bagaimana Kenaikan Gaji Tahunan Dikira? Berdasarkan perenggan 27(1) P.U.(A) 1/2012 – Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2012, Tarikh Pergerakan Gaji (TPG) seseorang pegawai lantikan tetap dan sementara mestilah sebagaimana yang dinyatakan Jadual Kedua seperti di bawah:
Tarikh-tarikh ini ditetapkan berdasarkan rujukan-rujukan berikut:
Perenggan 27(1), P.U.(A) 1/2012 – Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2012 Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2016 – Rasionalisasi Skim Perkhidmatan Bagi Perkhidmatan Awam Persekutuan di Bawah Sistem Saraan Malaysia. Kadar Kenaikan Gaji Penjawat Awam Senarai Kenaikan Gaji Tahunan, Tarikh Pergerakan Gaji dan Kadar Kenaikan Gaji Penjawat Awam 13 Kadar kenaikan gaji penjawat awam telah ditetapkan bermulan tahun 2012. Dimana kumpulan dibahagikan kepada 3 kumpulan. Berikut adalah kadar kenaikan gaji pegawai awam:
Kumpulan Mengikut GredKadar (%)Pengurusan Tertinggi-KSN Turus 1 dan setaraf
-Turus 2, Turus 3 dan setaraf
-Utama A, B, C dan setaraf-7
-8
-9Pengurusan dan Professional41 hingga 54 dan setaraf13Pelaksana1 hingga 40 dan setaraf13 Syarat-Syarat Pemberian Pergerakan Gaji Senarai Kenaikan Gaji Tahunan, Tarikh Pergerakan Gaji dan Kadar Kenaikan Gaji Penjawat Awam 14 Pemberian pergerakan gaji dalam pekeliling perkhidmatan adalah tertakluk kepada syarat-syarat sedia ada dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2012 dan pekeliling perkhidmatan atau peraturan-peraturan berkaitan lain yang berkuat kuasa, terutamanya syarat-syarat berikut:
Pegawai mencapai tahap prestasi ditetapkan Diperakukan oleh Ketua Jabatan Diluluskan oleh Panel Pembangunan Sumber Manusia kementerian/ jabatan. Kelayakan Kenaikan Gaji Tahunan Bagi Penjawat Awam Senarai Pegawai yang Layak Terima Kenaikan Gaji Tahunan Senarai Kenaikan Gaji Tahunan, Tarikh Pergerakan Gaji dan Kadar Kenaikan Gaji Penjawat Awam 15 Berikut adalah merupakan senarai pegawai yang layak terima kenaikan gaji tahunan:
Pegawai tetap, sementara, kontrak (Contract of Service) & Guru Sandaran. Pegawai dipinjam / ditukar sementara ke agensi Kerajaan atau pertubuhan antarabangsa/ swasta, kenaikan gaji dilaksanakan mengikut gred gaji jawatan peminjaman atau pertukaran sementara. Gaji hakiki pegawai berkenaan hendaklah diselaraskan secara isyarat oleh Ketua Jabatan. Pegawai yang cuti bergaji penuh, kenaikan gaji dilaksanakan atas gaji hakiki yang diterima Pegawai yang cuti separuh gaji, kenaikan gaji dilaksanakan atas gaji hakiki dan pegawai dibayar separuh daripada gaji baru. Pegawai yang cuti tanpa gaji, kenaikan gaji hendaklah dilaksanakan secara isyarat atas gaji hakiki dan pegawai dibayar gaji setelah mengambil kira gaji baru yang telah diselaraskan apabila kembali bertugas. Pegawai yang meninggal dunia pada/ selepas 1 Januari 2012. Pegawai di bawah saraan JKK 1976 dan SSB. Senarai Pegawai yang Tidak Terima Kenaikan Gaji Tahunan Berikut adalah merupakan senarai pegawai yang tidak layak terima kenaikan gaji tahunan:
Pegawai yang dikenakan hukuman buang kerja berkuat kuasa pada/ sebelum 1 Januari 2012 Pegawai yang bersara pada/ sebelum 1 Januari 2012. Pekeliling Kenaikan Gaji Tahunan Penjawat Awam Pegawai awam yang layak bagi menerima pemberian pergerakan gaji tahunan berdasarkan kadar tetap 3% adalah sepertimana yang ditentukan melalui Perkara 5, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2015 dan Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2020.
Berikut adalah merupakan pekeliling dalam menentukan kenaikan gaji tahunan penjawat awam:
Tarikh-Pergerakan-Gaji-JPADownload Senarai Struktur Kenaikan Gaji Tahunan Penjawat Awam Mengikut Gred Senarai Kenaikan Gaji Tahunan, Tarikh Pergerakan Gaji dan Kadar Kenaikan Gaji Penjawat Awam 16 Bagi anda yang ingin membuat semakan berkenaan kenaikan gaji tahunan bagi setiap gred. Berikut adalah merupakan jadual tangga gaji penjawat awam bagi 16 skim perkhidmatan: 
GredSkim Perkhidmatan AwamAPengangkutanBBakat dan SeniCSainsDPendidikanEEkonomiFSistem MaklumatGPertanianHKemahiranJKejuruteraanKKeselamatan dan Pertahanan AwamLPerundangan dan KehakimanMPentadbir dan DiplomatikNPentadbiran dan SokonganQPenyelidikan dan PembangunanUPerubatan dan KesihatanWKewangan Soalan FAQs Berkenaan Kenaikan Gaji Tahunan Penjawat Awam Adakah penjawat awam baharu dilantik akan ada kenaikan bagi gaji tahunan? Ada kenaikan seperti yang ditetapkan oleh pihak JPA.
Berapa kenaikan untuk gaji tahunan bagi gred DG41? Kenaikan gaji bagi setahun adalah sebanyak RM225.
Siapakah yang memberi kelulusan untuk kenaikan untuk gaji tahunan? Mereka yang memberi kelulusan kenaikan gaji adalah ketua jabatan dan panel pembangunan sumber manusia.
Sekiranya seorang penjawat awam dikenakan tindakan tatatertib, adakah terdapat kenaikan untuk gaji tahunan? Tidak ada kenaikan bagi gaji tahunan kerana dianggap salah mengikut peruntukan tindakan tatatertib.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/02/kenaikan-gaji-tahunan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Segera Selaras Gaji Penjawat Awam Jangan Tunggu 2025 Cuepacs

Segera Selaras Gaji Penjawat Awam Jangan Tunggu 2025 Cuepacs

papar berkaitan - pada 29/1/2024 - jumlah : 152 hits
Para penjawat awam melafazkan ikrar pada Program Malaysia MADANI di Dalam Perkhidmatan Awam Bersama CUEPACS di Seremban pada 26 Julai lalu foto hiasan BERNAMAKUALA LUMPUR CUEPACS menggesa kerajaan melaksanakan segera penyelarasan gaji penja...
Kalut Apa Bab Gaji Penjawat Awam Bukan Sokong Pun Kerajaan Masa Pn Jadi Buka Mulut Pun Tidak Hapa

Kalut Apa Bab Gaji Penjawat Awam Bukan Sokong Pun Kerajaan Masa Pn Jadi Buka Mulut Pun Tidak Hapa

papar berkaitan - pada 23/1/2024 - jumlah : 139 hits
Learry Jabul Logik ka tak Tuntut kenaikkn gaji dengan segera biarpun SSPA hanya akan siap pada penghujung tahun ini Bila sesuatu perubahan belum di kuat kuasakan boleh tak kita melangkaui hasil kajian di masa depan yang belum diluluskan Pen...
Kerajaan Umum Pelarasan Gaji Penjawat Awam Dipercepatkan

Kerajaan Umum Pelarasan Gaji Penjawat Awam Dipercepatkan

papar berkaitan - pada 7/2/2024 - jumlah : 202 hits
Berkenaan pelarasan gaji penjawat awam yang kerajaan Malaysia sebelum ini mengutarakan pandangan bahawa bakal ada kenaikan gaji penjawat awam yang terbaru selepas 12 tahun tiada pelarasan kenaikan gaji Kerajaan Malaysia amat prihatin dengan...
Naikkan Gaji Penjawat Awam Hapuskan Pencen Menteri Wakil Rakyat

Naikkan Gaji Penjawat Awam Hapuskan Pencen Menteri Wakil Rakyat

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 161 hits
Syed Saddiq gesa kerajaan naikkan gaji penjawat awam berbanding menghapuskan pencen mereka kerana gaji golongan itu tidak dinaikkan sejak 2013 selain berdepan cabaran lain seperti tempat tinggal yang daif Gambar failSHAH ALAM Ahli Parlimen ...
Bayaran Insentif Awal Penjawat Awam Sebanyak Rm2 000 Dibayar 23 Feb Ini Pm Anwar

Bayaran Insentif Awal Penjawat Awam Sebanyak Rm2 000 Dibayar 23 Feb Ini Pm Anwar

papar berkaitan - pada 6/2/2024 - jumlah : 118 hits
Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika hadir pada Majlis Perhimpunan Bulanan Kementerian Kewangan 8211 Bernama PUTRAJAYA Bayaran Insentif Awal sebanyak RM2 000 kepada semua penjawat awam gred 56 dan ke
Tak Adil Pencen Penjawat Awam Dimansuhkan Wakil Rakyat Dapat Pula Pemuda Umno

Tak Adil Pencen Penjawat Awam Dimansuhkan Wakil Rakyat Dapat Pula Pemuda Umno

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 139 hits
Dr Muhamad Akmal SalehKUALA LUMPUR Pergerakan Pemuda UMNO menggesa cadangan pemansuhan pencen wakil rakyat dilaksanakan terlebih dahulu sebelum melaksanakannya kepada penjawat awam Ketuanya Dr Muhamad Akmal Saleh berkata semua pihak memaham...
Terbaik Pmx Ds Anwar Umumkan Berita Baik Kepada Penjawat Awam Pesara

Terbaik Pmx Ds Anwar Umumkan Berita Baik Kepada Penjawat Awam Pesara

papar berkaitan - pada 6/2/2024 - jumlah : 184 hits
PERHIMPUNAN WARGA KEMENTERIAN KEWANGAN BERSAMA YAB DATO SERI ANWAR IBRAHIM PERDANA MENTERI DAN MENTERI KEWANGAN
Cara Bayar Bil Air Online Kenaikan Kadar Tarif Terkini

Cara Bayar Bil Air Online Kenaikan Kadar Tarif Terkini

papar berkaitan - pada 27/1/2024 - jumlah : 148 hits
Semakan link cara bayar Bil Air Online Check Kenaikan Kadar Tarif bill air Terkini Bil air merupakan sebahagian daripada bil utiliti yang memaparkan kos penggunaan air oleh pengguna di kediaman mereka Ia direkodkan mengikut kadar penggunaan...
Tyzo Hanya Minta Kenaikan Gaji Rm500 Anggap Disingkirkan Seperti Penjenayah

Tyzo Hanya Minta Kenaikan Gaji Rm500 Anggap Disingkirkan Seperti Penjenayah

papar berkaitan - pada 20/1/2024 - jumlah : 150 hits
Bekas penyampai radio Suria FM Tyzo Xander menyatakan hanya minta kenaikan gaji RM500 sahaja pada Ogos walaupun pihak pengurusan tidak bersetuju dan dia juga berlapang dada menandatangani kontrak baru pada September tahun lalu Pihak penguru...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kumpul Lebih 1 000 Koleksi Nusantara Dan Melayu

Mulut Kering Ketika Bangun Tidur

Sijil Pemilikan Kenderaan Reka Bentuk Baru 2024

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord