Kerajaan Umum Pelarasan Gaji Penjawat Awam Dipercepatkan


Berkenaan pelarasan gaji penjawat awam yang kerajaan Malaysia sebelum ini mengutarakan pandangan bahawa bakal ada kenaikan gaji penjawat awam yang terbaru selepas 12 tahun tiada pelarasan kenaikan gaji. Kerajaan Malaysia amat prihatin dengan kebajikan pekerja bahagian awam yang menjadi tunjang kerajaan Malaysia.
Perkara ini telah disahkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkenaan pelarasan gaji penjawat awam yang membawa berita gembira kepada semua pekerja khususnya penjawat awam.
Berkenaan Pengumuman Pelarasan Gaji Penjawat Awam oleh Kerajaan Malaysia PM Umum Pelarasan Gaji Penjawat Awam Dipercepatkan Kerajaan Umum Pelarasan Gaji Penjawat Awam Dipercepatkan 5 Berita terkini dari Perdana Menteri YAB Datuk Seri Anwar Ibrahim memaklumkan bahawa pihaknya di Kementerian Kewangan melaksanakan mesyuarat penyelarasan gaji penjawat awam, sebagaimana yang dijanjikan sebelum ini kepada rakyat Malaysia.
Melalui dapatan mesyuarat yang turut dihadiri oleh Ketua Setiausaha Negara (KSN) serta Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (KPPA), Perkara ini bakal dimuktamadkan dalam tempoh dua bulan sebelum dibentang ke jemaah menteri bagi tujuan kelulusan. Pengumuman ini juga seiring dengan pemberian bantuan insentif yang akan disalurkan pada 26 Februari 2024.
Sebelum ini, PM Anwar juga memaklumkan Kerajaan Perpaduan akan menaikkan gaji kira-kira 1.6 juta penjawat awam dalam amaun berskala kecil buat sementara waktu melalui Belanjawan 2024 baru-baru ini, sebelum ditetapkan kenaikan berkala bagi setiap 10 tahun akan datang memandangkan kali terakhir ia disemak adalah pada tahun 2013.
Elaun Khas Penjawat Awam Sebelum Pelarasan Gaji Penjawat Awam Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Dr Adnan Mat mengatakan bahawa pemberian elaun khas wajar dipertimbang sementara menunggu pelarasan gaji pada 2025. Ini adalah bagi membantu meringankan beban yang ditanggung oleh penjawat awam khususnya di kawasan bandar buat masa ini.
Kesan peningkatan kos sara hidup yang begitu drastik semasa berbanding pendapatan diterima menyebabkan skim pelarasan gaji penjawat awam tidak boleh dibiarkan lebih lama lagi..
Menurut CUEPACS, isu kewangan menjadi kekangan kerajaan buat masa ini, mungkin boleh dipertimbang elaun khas terlebih dahulu sementara penjawat awam menunggu pelarasan gaji Sistem Saraan Perkhidmatan Awam (SSPA), dan elaun tersebut boleh dimansuhkan sekiranya kenaikan gaji telah dimuktamadkan.
Pelarasan Gaji Pekerja Negara Malaysia Dijangka Naik Gaji Pekerja Malaysia Dijangka Naik Sebanyak 20% Berdasarkan laporan Pasaran Pekerjaan dan Trend Gaji 2023, Randstad menyatakan bahawa kenaikan kos sara hidup dan peningkatan inflasi di Malaysia memberikan kesan terhadap kemampuan rakyat untuk membiayai barangan keperluan serta gaya hidup.
Kerajaan Umum Pelarasan Gaji Penjawat Awam Dipercepatkan 6 Oleh itu, pekerja di negara Malaysia dijangka menerima pelarasan gaji antara 3 hingga 20 peratus bergantung pada perusahaan industri, dengan industri pertumbuhan tinggi seperti teknologi dan pembuatan dijangka akan ada perubahan lebih besar dalam struktur gaji dalaman.
Laporan Pasaran Pekerjaan dan Trend Gaji 2023 dari Randstand juga mendedahkan terdapat perkembangan kemahiran dari segi bakat dan kemahiran dalam tiga industri seperti dibawah:
Teknologi Pembuatan Pembinaan Industri teknologi akan menggunakan pendekatan pengurusan pekerja serta pengambilan pekerja yang lebih cermat. Syarikat akan menumpukan kepada permintaan bakat dalam perkomputeran awan, keselamatan siber, kepintaran buatan, Internet Segala-galanya (IoT), realiti maya serta blockchain.
Soalan FAQs Berkenaan Pelarasan Gaji Penjawat Awam Adakah masih ada kenaikan 2% bagi pencen? Tiada lagi kenaikan 2% setiap tahun berdasarkan keputusan Mahkamah Persekutuan (Rujuk kes tuntutan Aminah Ahmad). Mahkamah turut berkeputusan amaun pencen yang dibayar pada ketika ini, sepatutnya diberi seperti amaun sebelum kenaikan 2%. (dikembalikan pada amaun sebelum kenaikan 2%).
Apakah ada gantian dari pemansuhan 2% tersebut? Kerajaan telah memberi Penghargaan Khas Kepada Pesara (PKKP), yang mana, PKKP ini menampung amaun yang membolehkan pesara menerima pencen dengan amaun yang masih sama seperti tahun 2023.
Adakah kenaikan pencen buat masa sekarang? Untuk masa ini, kenaikan pencen adalah berdasarkan kepada pelarasan pencen sekiranya ada pelarasan gaji penjawat awam.
Boleh berikan contoh bagi situasi pencen? Contohnya, pada tahun 2023, pesara A ni terima pencen RM2,000 / sebulan. Mulai Januari 2024 dan sepanjang 2024 ini, pesara A ni terima amaun pencen yang sama iaitu RM2,000 / sebulan (tiada kenaikan 2% pada Januari 2024 seperti Januari 2023 lepas dan sebelumnya)
Justeru, tiada kenaikan. Bila ada kenaikan pencen? Apabila ada pelarasan gaji penjawat awam, baru akan ada pelarasan pencen dan kenaikan pencen.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/02/pelarasan-gaji-penjawat-awam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Naikkan Gaji Penjawat Awam Hapuskan Pencen Menteri Wakil Rakyat

Naikkan Gaji Penjawat Awam Hapuskan Pencen Menteri Wakil Rakyat

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 161 hits
Syed Saddiq gesa kerajaan naikkan gaji penjawat awam berbanding menghapuskan pencen mereka kerana gaji golongan itu tidak dinaikkan sejak 2013 selain berdepan cabaran lain seperti tempat tinggal yang daif Gambar failSHAH ALAM Ahli Parlimen ...
Kerajaan Tetapkan Penjawat Awam Baharu Tidak Berpencen

Kerajaan Tetapkan Penjawat Awam Baharu Tidak Berpencen

papar berkaitan - pada 25/1/2024 - jumlah : 145 hits
Penjawat awam baharu tidak berpencen Kabinet bersetuju bagi menetapkan syarat bahawa penjawat awam baharu berstatus tetap selepas ini adalah tidak berpencen Menurut Timbalan Perdana Menteri berkata status pencen penjawat awam sedia ada tida...
Senarai Kenaikan Gaji Tahunan Tarikh Pergerakan Gaji Dan Kadar Kenaikan Gaji Penjawat Awam

Senarai Kenaikan Gaji Tahunan Tarikh Pergerakan Gaji Dan Kadar Kenaikan Gaji Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 1/2/2024 - jumlah : 167 hits
Skim penjawat awam menyediakan kenaikan gaji tahunan yang mana ianya disusun mengikut gred serta kelayakan yang khusus Pihak telah meletakkan gaji tahunan penjawat awam berdasarkan peraturan peraturan pegawai awam penilaian serta syarat kel...
Segera Selaras Gaji Penjawat Awam Jangan Tunggu 2025 Cuepacs

Segera Selaras Gaji Penjawat Awam Jangan Tunggu 2025 Cuepacs

papar berkaitan - pada 29/1/2024 - jumlah : 152 hits
Para penjawat awam melafazkan ikrar pada Program Malaysia MADANI di Dalam Perkhidmatan Awam Bersama CUEPACS di Seremban pada 26 Julai lalu foto hiasan BERNAMAKUALA LUMPUR CUEPACS menggesa kerajaan melaksanakan segera penyelarasan gaji penja...
Yang Ditetapkan Bagi Penjawat Awam Akan Terpakai Juga Kepada Ahli Politik

Yang Ditetapkan Bagi Penjawat Awam Akan Terpakai Juga Kepada Ahli Politik

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 113 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata semua pelantikan baharu penjawat awam tidak akan ada pencen dan begitu juga dengan lantikan baharu ahli politik SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1...
Terbaik Pmx Ds Anwar Umumkan Berita Baik Kepada Penjawat Awam Pesara

Terbaik Pmx Ds Anwar Umumkan Berita Baik Kepada Penjawat Awam Pesara

papar berkaitan - pada 6/2/2024 - jumlah : 184 hits
PERHIMPUNAN WARGA KEMENTERIAN KEWANGAN BERSAMA YAB DATO SERI ANWAR IBRAHIM PERDANA MENTERI DAN MENTERI KEWANGAN
Kesan Penjawat Awam Tiada Pencen Tetapi Kwsp

Kesan Penjawat Awam Tiada Pencen Tetapi Kwsp

papar berkaitan - pada 7/2/2024 - jumlah : 236 hits
1 Sebelum ini antara sebab ramai orang nak kerja gomen adalah sebab ada skim pencen Skim pencen ni bukan sekadar kita dapat bayaran setiap bulan lepas bersara tapi dapat juga bayaran ganjaran dan Gantian Cuti Rehat yang dapat sekaligus Pasa...
Tak Adil Pencen Penjawat Awam Dimansuhkan Wakil Rakyat Dapat Pula Pemuda Umno

Tak Adil Pencen Penjawat Awam Dimansuhkan Wakil Rakyat Dapat Pula Pemuda Umno

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 139 hits
Dr Muhamad Akmal SalehKUALA LUMPUR Pergerakan Pemuda UMNO menggesa cadangan pemansuhan pencen wakil rakyat dilaksanakan terlebih dahulu sebelum melaksanakannya kepada penjawat awam Ketuanya Dr Muhamad Akmal Saleh berkata semua pihak memaham...
Bayaran Insentif Awal Penjawat Awam Sebanyak Rm2 000 Dibayar 23 Feb Ini Pm Anwar

Bayaran Insentif Awal Penjawat Awam Sebanyak Rm2 000 Dibayar 23 Feb Ini Pm Anwar

papar berkaitan - pada 6/2/2024 - jumlah : 118 hits
Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika hadir pada Majlis Perhimpunan Bulanan Kementerian Kewangan 8211 Bernama PUTRAJAYA Bayaran Insentif Awal sebanyak RM2 000 kepada semua penjawat awam gred 56 dan ke
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kumpul Lebih 1 000 Koleksi Nusantara Dan Melayu

Mulut Kering Ketika Bangun Tidur

Sijil Pemilikan Kenderaan Reka Bentuk Baru 2024

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord