Semua Makanan Dia Tolak Sejak Bayi Lagi Perlu Praktik Baru Besar Anak Makan Tak Memilih


Anak makan memilih sebenarnya cukup membuatkan ibu pening kepala memikirkan pelbagai menu dan resipi. Ada waktunya ketika kusyuk bermain, anak tidak endahkan makanan di depan mata. Memaksa anak makan bukanlah satu tindakan yang bijak. Elakkan!
Mendidik anak makan pelbagai jenis makanan termasuk sayur sebenarnya perlu dididik sejak mereka bayi lagi. Ada trik dan caranya agar anak makan tidak memilih. Salah satu tipnya adalah jangan memperkenalkan makanan dengan ‘rasa’ kepada bayi di awal usianya. Ini penting dan inilah yang dikongsikan oleh Pn Maryam Jamadi, Pediatric Occupational Therapist, BEYOND Home Therapy. Berikut merupakan tip yang dikongsikan oleh beliau.

Hanya mak ayah yang mempunyai anak memilih makan sahaja tahu betapa “struggle”nya nak beri anak makan. Saya juga salah seorang “picky eater” yang teruk semasa kecil, sampai mak saya kurung dalam stor 3 jam tunggu saya telan makanan sambil mak menangis dekat luar. Bila dah besar sedikit, pandai makan sendiri selalu saya sorok-sorok buang sayur. Sorry mak ayah.
Maka, bila ada anak sendiri sekarang saya harap dengan menggunakan ilmu yang ada, anak saya tidak ikut jejak langkah saya.
Jadi tips dibawah ini adalah berdasarkan beberapa rujukan dan pengalaman saya sebagai ibu + occupational therapist untuk mengelak anak memilih makan sejak bayi.
Untuk yang mempunyai anak bawah 3 tahun yang memilih makan, boleh juga cuba sebab masih belum terlambat lagi untuk memperbaikinya cuma memang ianya mengambil masa dan memerlukan kesabaran yang tinggi.
TIPS MENGELAK ANAK MEMILIH MAKAN SEAWAL BAYI
Tips ini dipecahkan beberapa bahagian:
1. Gigi dan gusi
2. Rasa makanan
3. Tekstur makanan
4. Bau makanan
5. Suhu makanan

1. GIGI DAN GUSI
– Amalkan membersihkan dalam mulut bayi menggunakan kain basah yang bersih seawal baru lahir.
– Gunakan berus gigi mengikut peringkat umur. (Kain Finger brush Extra soft brush). Boleh rujuk Doktor Gigi untuk info lebih lanjut.
– Kerapkan menyentuh dalam mulut bayi untuk tujuan mengurangkan sensitiviti deria dalam mulut.
– Lewat memberus gigi / membersihkan mulut anak juga adalah salah satu faktor menyebabkan anak memilih makan. Maka, ayuhlah kita rajin-rajin bersihkan mulut anak ya.
– Jangan terlampau menghalang anak masukkan benda dalam mulut tapi tak ganti dengan benda yang selamat (teether, finger food) sebab skil ini penting untuk merangsang sensori dalam mulut.
2. RASA MAKANAN (6 BULAN KE ATAS)
– Elakkan memberi makanan yang telah diproses sehingga anak mencapai umur 1 tahun.
– Kesilapan utama yang selalu dilakukan oleh mak ayah dalam memperkenalkan makanan awal pada anak adalah dengan memberi anak makan semua termasuklah makanan diproses dengan tanggapan:
“Bagus,beri anak makan semua benda untuk memberi rangsangan deria rasa”
“Kasihan anak tengok kita makan ais krim, kek, sosej, nugget atau fast food. Bagilah dia juga”
“Makan ais krim laju je, comelnya anak mummy”
Tak beri rasa bukan sebab tak sayang, tapi sebab sayangkan usus dan deria rasa anaklah kita perlu elakkan. Kalau kasihan juga, makanlah sorok-sorok jangan beri anak nampak. Tak lama pun, tunggu sampai anak umur 1 – 2 tahun.
Bila kita dah awal-awal beri anak rasa makanan diproses yang mempunyai perisa tiruan dan manis secara tak langsung kita telah membiasakan dan mengajar deria rasa anak cenderung kepada perisa tiruan dan rasa manis seterusnya menyebabkan anak mengelak makan sayur-sayuran yang pahit.
Anak umur 6 bulan, tak reti pun lagi meminta kalau kita tak pernah beri. Banyak sangat buah dan sayur yang perlu dia belajar rasa berbanding makanan diproses sebab deria rasa anak sangatlah sensitif sejak lahir, sebab itu bubur kosong pun dah sedap bagi bayi. Maka, tak perlu pun letak perisa tambahan penyedap rasa untuk bayi 6 bulan.
Untuk ibu yang bekerja yang sibuk dan tiada masa untuk buat makanan bayi. Kini banyak sangat tips mudah di fb, buat stok sebulan sekali, bekukan dalam tempat ais krim seterusnya simpan dalam bag ziplock. Bubur nasi pun buat stok seminggu. Makanan bayi “homemade” pun sudah banyak dijual di pasaran. Mudah kan?

Pengalaman saya, saya memang tegas dalam pemakanan anak saya sebab tak nak anak jadi pemilih makan macam saya, kami makan juga fast food ataupun makanan diproses tapi tak pernah beri anak walaupun “sikit-sikit” dari anak umur 6 bulan hingga umur 1 tahun. Dalam beg memang sentiasa bawa bekal makanan dan “finger food” dan anak juga tak ada minta atau mengamuk nak rasa makanan kita sebab dia tahu makanan dia dalam bekal sahaja sehinggalah umur 1 tahun. Kasihan kan? Tapi sebab sayangkan usus dan deria rasa anaklah saya buat macam ini.
Anak saya juga memang menunjukkan tanda-tanda memilih makan masa umur 6 bulan, akan menangis dan kadang-kadang boleh sengaja memuntahkan semula makanan setiap kali cuba sayur dan buah yang baru. Saya pasti ramai ibu lain mengalami situasi ini, mungkin ada yang akan stop dan tak beri lagi.
Tapi cara saya, saya akan beri juga selagi tidak memudaratkan sebab lebih mudah berperang dengan anak bawah 1 tahun berbanding apabila dah besar. Kesannya, peperangan menyuap anak tak lama pun sehingga anak umur 8 bulan dia sudah boleh menerima semua buah dan sayur.
– Setiap makanan baru perlu di perkenalkan selama 4 hari berterusan, ia juga dipanggil “4 Day Wait Rule” untuk melihat jika ada kesan alahan dan untuk tujuan “normalize”kan deria rasa anak.
– Beri anak rasa satu persatu jenis makanan sebelum mencampurkannya.
– Jangan putus asa dalam mencuba kerana corak pemakanan awal banyak mempengaruhi gaya pemakanan anak. Baik menangis sekarang dari menangis di kemudian hari.

3. TEKSTUR MAKANAN
– Pelbagaikan tekstur makanan (lembut, kasar, melekit, kering dan basah) yang boleh didapati dari pelbagai jenis buah dan sayur.
– Ajar anak untuk menguyah dan mengigit makanan seawal anak reti memasukkan benda/makanan ke dalam mulut dengan memberi “finger food”.
– Menguyah makanan adalah salah satu latihan mulut untuk perkembangan skil bercakap anak juga.
– Jika sayang anak takut anak tercekik tapi jangan terlalu lama memberi makanan kisar sehingga umur 2 tahun ya.
– Kalau takut anak tercekik semasa pemberian “finger food” buah- buahan, mak ayah boleh beri “Food Feeder” untuk anak gigit-gigit.
– Kalau malas nak cari, boleh cuba cara orang dulu-dulu dengan masukkan buah dalam kain lepas itu ikat macam sup bunjut.
4. BAU MAKANAN
– Setiap kali pengenalan makanan baru, beri anak main-main dengan sayur/buah tersebut dahulu sambil kenalkan nama sebelum beri anak rasa.
– Jangan marah atau jerit kalau anak gigit sedikit kerana perbuatan ini akan buat anak takut untuk menyentuh buah dan sayur lagi sebaliknya hanya tolak tangan anak.

5. SUHU MAKANAN
– Pelbagaikan suhu setiap makanan, contohnya puree epal boleh beri sejuk dan suam tak perlu terikat pada 1 suhu sahaja.
Sebagai mak ayah, kita tak harap pun anak makan semua benda. Apa yang kita harapkan, anak makan makanan yang berkhasiat dan seimbang. Contohnya buah dan sayur, ada bermacam macam jenis buah dah sayur. Kita tak harap pun anak makan semua, kalau dapat makan 1-2 jenis pun dah bersyukur asalkan anak dapat sumber serat.
Maka, abaikan sahaja pandangan dan kecaman orang lain bila anak kita memilih makan.
Siapa yang tak sayang anak kan?
Siapa yang tak nak anak makan semua makanan?
Siapa yang tak nak pastikan anak tidur dengan perut yang kenyang?
Maka, kita janganlah terlampau “judgemental” kerana kita tak tahu betapa sedihnya perasaan setiap kali anak menolak makanan yang diberi atau masak. Jadi, mak ayah sekalian boleh cuba tips di atas untuk mengelak anak menjadi “picky eater” seawal lepas lahir. Setiap tindak balas dan cara adalah berbeza setiap orang, kita hanya mencuba dan usaha dari awal. Usaha selepas itu barulah tawakal, jangan mengalah dan putus asa.
Jika mak ayah dapati anak mengalami masalah dalam pemakanan, disarankan rujuk Dietitian untuk dapatkan konsultasi untuk elakkan masalah perkembangan anak terbantut.
Selamat mencuba, semoga bermanfaat.
 
The post Semua Makanan Dia Tolak, Sejak Bayi Lagi Perlu Praktik, Baru Besar Anak Makan Tak Memilih! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/semua-makanan-dia-tolak-sejak-bayi-lagi-perlu-praktik-baru-besar-anak-makan-tak-memilih/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Allahuakbar Kenapa Buang Anak Macam Tu Bayi Baru Lahir Ditemui Dalam Kotak Tepi Gerai Makan

Allahuakbar Kenapa Buang Anak Macam Tu Bayi Baru Lahir Ditemui Dalam Kotak Tepi Gerai Makan

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 223 hits
Sekumpulan peniaga di kompleks niaga Bangunan UDA di Jalan Bendahara Pasar Besar Kuala Kangar menemui seorang bayi baru lahir dan masih bertali pusat Menurut peniaga gerai makanan Mohamad Kamal Ashari 25 berkata bayi lelaki itu ditemui dala...
2 Deria Ni Punca Anak Memilih Makanan Mak Ayah Perlu Kenal Pasti

2 Deria Ni Punca Anak Memilih Makanan Mak Ayah Perlu Kenal Pasti

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 341 hits
Pening kepala dibuatnya bila semua makanan yang disediakan ditolak mentah mentah oleh anak Puas mama berkreatif mencuba segala resipi dan mempersembahkan mengikut kreativiti penuh warna namun hasilnya anak masih tetap tidak mahu makan Malah...
Tiada Mata Amp Ditinggalkan Ibu Sejak Lahir Senyuman Bayi Ini Buat Semua Terharu

Tiada Mata Amp Ditinggalkan Ibu Sejak Lahir Senyuman Bayi Ini Buat Semua Terharu

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 232 hits
Seorang bayi lelaki yang dari Rusia dikenali sebagai Sasha merupakan seorang bayi yang comel dan cukup istimewa Apa yang menarik adalah wajah sikecil ini tidak lekang dengan senyuman apabila dia mendapat pelukan dan ciuman Bayi ini lahir ta...
Cuba Makan Makanan Ini Untuk Merangsang Nafsu

Cuba Makan Makanan Ini Untuk Merangsang Nafsu

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 274 hits
Rangsang Nafsu Untuk Bersama Cuba Makan Makanan Ini Jika dilihat banyak makanan yang dapat menaikkan nafsu lelaki dan wanita Bukan sahaja foreplay penting makan makanan yang membantu rangsangan juga penting Amalkan makanan berikut jika mahu...
Bayi 1 Tahun Maut Terperangkap Dalam Kereta Bapa Tak Izinkan Polis Pecah Tingkap Kereta Baru

Bayi 1 Tahun Maut Terperangkap Dalam Kereta Bapa Tak Izinkan Polis Pecah Tingkap Kereta Baru

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 299 hits
LAS VEGAS Seorang lelaki berusia 27 tahun enggan menerima bantuan dari anggota polis peronda mahupun abangnya untuk memecahkan tingkap kereta bagi menyelamatkan anak perempuan berusia setahun terperangkap di dalam kereta Dalam kejadian yang...
Makan Makanan Arab Di Restoran Halab Pulau Pinang

Makan Makanan Arab Di Restoran Halab Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 10/10/2020 - jumlah : 612 hits
Restoran Halab Pulau PinangRestoran Halab ni adalah restoran makanan arab yang terletak di Jalan Chulia George Town Pulau Pinang Restoran Halab ni juga adalah original dari Arab Syria 80 adalah pelayan berbangsa arab Kalau tak silap chef ju...
Sebelum Beli Kerusi Keselamatan Anak Tengok Ciri Ni Dulu Baru Tak Menyesal Beli

Sebelum Beli Kerusi Keselamatan Anak Tengok Ciri Ni Dulu Baru Tak Menyesal Beli

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 233 hits
Keselamatan anak ketika dalam kenderaan penting untuk mengelakkan sebarang kemungkinan berlaku Disebabkan itulah pentingnya ibu bapa membiasakan anak sejak dari awal untuk duduk dalam kerusi keselamatan Selalunya anak yang dah biasa dari ke...
Nak Bantu Anak Bercakap Guna Makanan Pun Boleh Pakar Ini Jelaskan Caranya

Nak Bantu Anak Bercakap Guna Makanan Pun Boleh Pakar Ini Jelaskan Caranya

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 309 hits
Perkataan pertama yang keluar daripada mulut anak buatkan mama papa rasa sangat teruja Tapi ada juga sesetengah kanak kanak yang mempunyai masalah lambat bercakap Hal itu sering membuatkan ibu bapa risau Sebenarnya ada banyak cara untuk ran...
Baru Nak Jamah Makanan Tetiba Muka Kena Tendang Sampai Patah Rahang

Baru Nak Jamah Makanan Tetiba Muka Kena Tendang Sampai Patah Rahang

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 243 hits
Baru saja hendak menjamah makanan tiba tiba muka ditendang sehingga menyebabkan pelajar lelaki tingkatan tiga ini patah rahang Kejadian itu dilaporkan berlaku pada jam 12 tengah malam Ahad di sebuah sekolah agama persendirian di Tok Keling ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat

Rights Group Calls For Police Probe Into Inciting Statements On Allah Socks

In Src International Civil Suit Former Director Says Najib Was Chess Grandmaster In Company S Scheme Of Things